03.12.2012,  15:02:06 | 1 comentariu | 2336 vizualizari GALERIE:     FOTO     VIDEO
100 de ani de la înfiinţarea Depoului Petroşani / Trenul regal a plimbat ieri, de la Petrila spre Petroşani, atât pălmaşi cât şi demnitari
de Alina PIPAN

Ieri, aproape toată ziua, Petroşaniul a fost, încă o dată, gazda unor invitaţi importanţi, dar şi a unui eveniment deosebit, menit să ne reamintească de vremurile trecute, pe care le cam ţineam ascunse sub preşul istoriei. Vorbim de vremurile în care la Petroşani linia ferată şi depourile de vagoane aduceau o mare schimbare în viaţa industrială, când cărbunele din Valea Jiului începuse să fie transportat, cu ajutorul vagoanelor, către vestul ţării şi către occident. Trenul regal, deşi are un nume mare, s-a dovedit a fi mic comparativ cu numărul celor invitaţi să facă o plimbare în vagoanele regale.

O istorie măreaţă, dar apusă
Dionisie Ardelean, directorul general CENAFER, a fost mai mult decât un invitat, a fost o gazdă a evenimentului, pentru că, pentru acest eveniment, a adus de la Bucureşti, pe lângă Trenul regal, şi materiale informative ample, distincţii pentru foştii angajaţi, a coordonat evenimentele. În definitiv, este cel mai în măsură să vorbească despre importanţa infrastructurii feroviare, atât în trecut, cât şi în prezent. Dumnealui, în deschiderea oficială a evenimentului de la Sala de marmură a Primăriei Petroşani, a trecut în revistă momentele importante ale dezvoltării infrastructurii feroviare la Petroşani.
Până la dezvoltarea acestei infrastructuri de transport, centrul economic al Văii Jiului era la Vulcan. Însă totul s-a schimbat odată ce exploatările miniere s-au extins, la Petrila fiind deschisă cea mai veche exploatare minieră din Vale. Prima linie ferată a fost Arad-Alba Iulia, în 1867. În 1870 a fost dată spre folosinţă cea de-a doua linie ferată din ţară, Simeria-Petroşani. Aceste împrejurări pot fi catalogate drept piatra de temelie a Depoului Petroşani. Între 1867-1879 se construieşte primul depou de locomotive din Petroşani, conceput pe platforma staţiei de la Livezeni. Depoul era de tip dreptunghiular, prevăzut cu trei linii, dintre care două destinate remizării şi ţinerii sub presiune a locomotivelor în serviciu, iar o linie destinată procesului spălării şi reparaţiei locomotivelor, şi avea o capacitate de remizare de 8 locomotive.  Întoarcerea locomotivelor era asigurată de o placă cu acţionare manuală, spre care converg toate liniile pentru depou şi staţie, pe care o puteţi observa şi în setul de imagini expuse pe site-ul nostru. 
Exploatarea cărbunelui şi posibilitatea exportării lui au făcut din Valea Jiului o zonă înfloritoare, cu o puternică expansiune industrială şi economică.  De exemplu, în 1869 Petroşaniul avea 12.671 de locuitori, în 1880,  populaţia crescuse la 16.001, iar în 1900 ajunsese la 28.711 locuitori. 
Sporind numărul transporturilor de cărbune, a sporit şi numărul locomotivelor, şi a fost nevoie de construirea unui alt depou, cel actual, construit între anii 1900 şi 1912.  Noua clădire a remizei de locomotive este de tip circular, prevăzută cu 22 de linii şi tot atâtea canale de vizitare. 
Dionisie Ardelean a premiat foşti angajaţi ai depoului, angajaţi pensionaţi de mult, dar care şi acum îşi amintesc de cele trei premii câştigate de Depoul Petroşani „în care era curat ca într-o farmacie” , unul naţional şi două regionale. Şi primarul Tiberiu Iacob-Ridzi a dat patru premii de excelenţă, pentru Lucian Cisău, Vasile Vlăduţă, Tiberiu Pop şi Adrian Bretean. Primarul Petroşaniului s-a arătat încântat de demersurile Consiliului Judeţean Hunedoaa şi a mulţumit preşedintelui Mircea Ioan Moloţ.
 
Pe viitor un muzeu al CFR la Petroşani
Depoul de la Dărăneşti va deveni, aşa cum a promis Mircea Ioan Moloţ, un muzeu al CFR. Aici, după ce locul va fi amenajat, vor fi expuse câteva modele de locomotive şi vagoane ce au funcţionat la Petroşani. Depoul de la Dărăneşti arăta ieri impecabil. Se pretează, într-adevăr, pentru un muzeu cu această tematică. Este un loc interesant, bine întreţinut. Clădirea fostei administraţii a depoului a fost ieri sfinţită în cadrul unei slujbe religioase oficiată de câţiva preoţi din Petroşani, printre care Octavian Pătraşcu, Gabriel Bulf, în fruntea cărora a stat Preasfinţitul Gurie, Episcopul Devei şi Hunedoarei. Acesta s-a bucurat de eveniment ca oricare dintre invitaţi, pierzându-se la un moment dat prin mulţime, cu toate că toţi înalţii oficiali îl căutau cu privirea şi întrebau de dumnealui, ca nu cumva să fie neglijat. Tocmai cadrul degajat al acestui eveniment l-a transformat într-unul special, în care au contat mai ales foştii angajaţi ai depoului. Unii dintre ei au lucrat împreună la reabilitarea locomotivei expuse în centrul Petroşaniului, la pasarela din Piaţa Victoria.
Această locomotivă decorativă trebuia inaugurată ieri, dar Trenul regal a fost vedetă. Acesta a pornit la drum de la fosta Preparaţie Petrila. Au urcat în el oficialii şi invitaţi din cadrul angajaţilor CFR. Abia dacă a încăput toată lumea în interiorul acestuia. Este un tren mic, dichisit. Are mobilier din catifea vişinie, inserţii din lemn. A fost expus complet mobilat. Există un vagon de dormit, cu pat, baie cu duş, dulap, un vagon cu masă de şedinţe, cu scaune capitonate, din piele şi lemn, cu lambriuri şi lămpi, un restaurant, o bucătărie, şi un vagon al servitorilor. 
Regele Ferdinand a comandat realizarea lui, dar nu a apucat să călătorească cu el. În schimb, regele Carol I a beneficiat de el. Şi Jimmy Carter, unul dintre preşedinţii SUA, a călătorit cu acest tren în 1978, când a venit în România. Trenul a plecat de la Preparaţia Petrila unde un alt rege, de data asta Mihai, a venit în timpul liceului, pentru a susţine un examen de şcoală în anul 1935, cu colegii de liceu, pe vremea aceea realizând o lucrare despre mecanismul coliviei care cobora oamenii în mină. 
Trenul a parcurs fără probleme distanţa până la Depoul de la Dărăneşti, aici a fost garat, şi aşteptat cu fanfara. Invitaţii au coborât, au vizitat depoul, au luat parte la slujba de sfinţire, apoi au servit un pahar cu suc şi au plecat acasă cu câte o carte cu istoria depoului. Trenul a poposit, în final, în staţia CFR Petroşani, unde a fost aşteptat de o mulţime de lume. Din păcate, accesul necondiţionat la tren a permis unora să intre în tren, ca pe ogor. Sperăm să nu fi avut loc distrugeri şi furturi importante din tren. Pentru că imaginile spun mai mult decât o mie de cuvinte.
 
Ora de închidere a… trenului regal / Noapte bună, istorie!
Nici dacă am fi premeditat nu ne-ar fi ieşit aşa, subsemnatului şi lui Mihai Barbu: să fim ultimii vizitatori ai trenului regal din seara zilei de luni, 3 decembrie. Dar aşa s-a nimerit: după noi nu a mai urcat nimeni în tren, după noi uşa istoriei petroşenene a trenului regal s-a închis pentru această zi. Nu voi intra în amănunte descriptive, deoarece a făcut-o în aceste pagini colega mea, care a vizi­tat trenul pe lumină, nu pe întuneric ca noi. Voi consemna doar plecarea la „culcare” a garniturii regale: ora 18 fix, exact cum fusese anunţat un program. Dacă ar fi văzut aceasta, Regele Ferdinand I, „tatăl” trenului regal, un neamţ care a ştiut că punctualitatea este un atribut serios al unui popor, cu siguranţă ar fi avut motive de mândrie faţă de poporul român.
Mai notez doar că, contrar aşteptărilor date de pozi­ţio­narea locomotivei spre Lupeni, vagoanele trenului regal au fost împinse în sens invers, spre Depou, unde s-a dus să facă „nani”. Noapte bună, istorie! (M. BOBOC)


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal





Comentarii articol (1 )

#1 Jon Doe04.12.2012,  08:31:22
Bine ca a calatorit Regele Carol intai cu el daca Regele Ferdinand nu a apucat.Presupun ca a calatorit in calitate de fantoma regala,nu?


Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 10 ori 5  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *
Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.2

Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.4

Anunt GAL Cheile Sohodolului - prelungire MCS 7.2-15.04.2019

Anunt de selectie 7.4 simplificat 2019 - prelungire

Anunt de selectie MCS 7.2 simplificat prelungire mai 2019

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter