03.02.2013,  21:56:22 | 8 comentarii | 5651 vizualizari GALERIE:     FOTO    
Furnizorii de utilităţi ne pot pune la zid fără drept de apel? / După ce a plătit toate facturile impuse, un lupenean a fost debranşat
de Alina PIPAN
  • Este nevoie de intervenţia OPC
Petru Cernăianu este, ca majoritatea dintre noi, un client al Enel. Locuieşte în Bărbăteni, la Lupeni.  Din nefericire, în decursul a două-trei săptămâni din luna ianuarie avea să se confrunte cu situaţii limită.
 
Totul a început cu un control de la Enel Distribuţie, care a luat contorul de energie electrică pentru verificări, cu acuzaţia că ar fi furat curent, somarea de a plăti 3.327.40 lei, cu două săptămâni înainte de data limită a plăţii facturii, acesta este decuplat de la energia electrică. Care este, până la urmă, posibilitatea clienţilor Enel de a fi informaţi corect şi de a se apăra când vine vorba de abuz?
Conform spuselor lui Petru Cernăianu, în data de 10.01.2013 s-a prezentat la uşa apartamentului un angajat de la Enel Distribuţie Banat. Acesta „a deconectat contorul de energie  electrică ce se afla situat pe casa scării în aproprierea domiciliului meu, motivând ca aceste contor este suspectat de înregistrare eronată”, spune lupeneanul.  Nu este prima dată când asemenea controale au loc, şi de multe ori s-au dovedit justificate. Petru Cernăianu nu s-a opus controlului, până la urmă contorul nu se afla în casa lui şi nici nu era proprietatea lui personală, iar contoarele se verifică de oricare dintre furnizorii de utilităţi. „Contorul, proprietatea furnizorului, a fost decuplat şi desigilat de la instalaţia electrică, a fost introdus într-o pungă şi sigilat pentru a fi trimis la comisia  de metrologie din cadru firmei. Angajatul firmei Enel Distribuţie Banat a ajuns la concluzia ca acest contor indica un număr de 480 de rotaţii/ kWh în loc de 960 rotaţii/ kwh, fără a dovedi acest lucru, şi că la acest contor sistemul de roţi dinţate a fost modificat, cum este precizat şi în nota de constatare nr. 001065/ 10.01.2013, pagina 1”, explică lupeneanul. Constatarea se făcea direct pe casa scării, probabil angajatul mai văzuse asemenea contoare modificate. Acesta scrie în nota de constatare că sistemul cu roţi dinţate este viciat, că aparatul este înlocuit cu un altul, dar nu scrie în raport că ar fi dovezi că acest contor a fost desfăcut, desigilat, intervenit vizibil în sistemul lui. Cu toate acestea a trimis contorul la comisie, care a confirmat că aparatul înregistra mai puţin decât trebuie. Domnul Cernăianu spune că, practic, a fost acuzat de furt, dar nimeni nu i-a explicat cum s-a ajuns la concluzia asta, având în vedere că contorul, când a fost luat de pe casa scării, era sigilat. Să zicem că este prea mult spus, acuzat de furt. Ci doar s-a constat o defecţiune, dar ale cărei pierderi, cu toate că nu era contorul lui personal, clientul a fost pus să le plătească. Chiar dacă se bănuia o infracţiune, ea nu putea fi realizată fără intervenţia angajaţilor Enel, care cunosc mecanismul, îl pot modifica şi sigila la loc. 
„Angajatul Enel Distribuţie Banat a solicitat inventarierea receptoarele electrice din apartament,  conform notei de constatare nr. 001065/ 10.01.2013, pagina 2, în urma  căruia voi suporta contravaloare energiei electrice neînregistrate pe un interval maxim de un an, fapt cu care am fost de acord să suport contravaloare energiei neînregistrate. În data de 31.01.2013 un e-mail a fost confirmat în prezenţa mea de către domnului A. de la sucursala Petroşani, a ordinului de serviciu intern cu nr. 58515764, iniţiat  de către I. S. de la Deva, în care mă acuză de sustragere de energie electrică în urma raportului comisiei de metrologie dina cadrul firmei sus-amintite, fără a menţiona că acest contor este proprietatea Enel Distribuţie Banat şi că doar angajaţii acestei firme cu atribuţii de contorizare şi verificare pot efectua modificarea, desigilare/resigilare/ înlocuire cu sau fără acordul clienţilor”, arată clientul.
Aici este şi nedumerirea noastră: dacă este vorba de infracţiune, trebuie demonstrată fapta. Doar că acest tip de şmen se poate face de cunoscători, adică de angajaţii companiei. Aşadar, dacă trebuie să plătească cineva, să plătească toţi cei implicaţi în mânărie, iar dacă este vorba doar de o defecţiune, să se trateze ca atare.
„Domnul A. şi domnului R. de la sucursala Petroşani au transmis un alt ordin de serviciu intern, cu data de 30.01.2013, ca notă de utilizare nr.000301324674, prin care solicită deconectare energiei electrice, fără a deconecta şi desigila contorul, şi doar prin smulgerea firului de nul din contor. Menţionez că NU  am încălcat drepturile şi obligaţiile clientului din contractual de furnizare a energiei electrice (contract ce primează înaintea tuturor normelor şi dispoziţiilor în vigoare privitoare la  relaţia furnizor – consumator, a se vedea şi Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori – sursa anre.ro). Nu am fost anunţat nici în scris şi nici telefonic, fapt ce-l consider ca abuz şi şantaj, fiind ţinut pe întuneric şi frig în propria locuinţă pe seama unor acuzaţii nefondate şi nedovedite timp de 24 h, pentru a mă forţa să plătesc o factură emisă în data de 26.01.2012 (verificată şi neînregistrată la INFO TEL 0800070809 în 30.01.2013) în valoare de 2776,20 lei, cu data scadentă la 10.02.2013, pentru a putea beneficia de energie electrică pentru buna funcţionare a centralei termice şi a celorlalte receptoare electrice, pentru a nu mai sta pe întuneric şi frig, plus taxa de garanţie de 481,20 lei, plus 70 lei avans, în total 3327,40 lei la care se adaugă transportul, stresul, nepăsarea acestei firme de distribuţie a energiei electrice faţă de client”.
Iată un al doilea lucru de neînţeles. De ce a fost decuplat Petre Cernăianu de la energia electrică, atâta timp cât nu a refuzat să plătească energia electrică neînregistrată de aparat? Mai mult, atâta timp cât factura emisă are dată scadentă abia peste câteva zile, adică la două săptămâni de la emiterea ei. Pe scurt, se constată defecţiunea aparatului, nu este demonstrată infracţiunea, se taxează energia nefacturată, se adaugă şi taxă de garanţie, şi avans, şi cu toate că se plăteşte factura, se execută clientul. Totuşi, unde este dreptatea clientului şi cum se poate el apăra în asemenea cazuri? Cum pledezi în faţa unei instanţe, care te execută fără drept de apel? 
„Domnul I. S. a avut o atitudine necivilizată şi cu o tonalitate superioară la telefon, că nu-l interesează persoana mea şi, dacă vreau energie electrică, să plătesc cât mai urgent sumele datorate, fără a ţine cont şi de opinia mea, pentru că el este instanţa de judecată şi ca el execută silit pe oricine încalcă legea”. 
Nu vrem să ne transformăm în avocaţii domnului Cernăianu, deoarece nu cunoaştem în ce mod au apărut modificările la contorul în cauză. Dar numai faptul că omul a fost debranşat înainte să apuce data scadentă a facturii pentru energia nefacturată poate fi consi­de­rat abuz. Să nu mai punem la socoteală faptul că omul este considerat ca fiind infractor şi, prin urmare, executat rapid prin debranşare. 
Cu toate că domnul Cernăianu ne-a comunicat numele angajaţilor Enel cu care a intrat în contact, nu le facem publice, pentru a nu le aduce prejudicii, chiar dacă lupeneanul, client Enel, a fost prejudiciat. Prin intermediul ZVJ a vrut să facă publică experienţa prin care a trecut pentru a atrage atenţia asupra procedurilor executorii, fără drept de apel. Suntem siguri că în acest caz OPC se va autosesiza.

 


Comentarii articol (8 )

#1 dorel03.02.2013,  23:46:41
japca pe fata, faceti plangere penala pentru abuz in serviciu!
#2 Ion04.02.2013,  05:22:01
Sunt 99% sigur ca I.S. este Savu Iustin, plecat din Petrosani, unde si-a facut ucenicia ca sef la Enel Petrosani si odata ajuns pe cai mari la Deva, a inceput sa faca smenuri "italienesti" de acest gen... Nu este nici la prima, nici la ultima smecherie de acest fel... oare pana cand crede ca va mai putea fura si oare cati mai sunt in situatia acestui om pacalit si furat cu nesimtire de cei de la Enel, care si asa te fura prin factura pe care o emit (taxa de cogenerare, accize etc.)?
#3 Gogâie04.02.2013,  09:18:43
Domnule X MARE, ori faceți pe prostu, ori sunteți chiar prost....Enel va descoperit micul smen. Ce nu știți dumneavoastră că aceste controale nu se fac de obicei de către angajații ENEL din zona, ci de alți tehnicieni din alte zone. Dacă era făcut de Gigel din zonă, furați și acum curent și respectați contractul cum vă bateți cu pumni în piept. Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori – sursa anre.ro este pentru clienți corecți, pentru infractori care sunt dovediți există codul penal și contractul de client care spune că plătești puasal trei ani din urmă sau că vei fi decuplat. D-na Alina Pipan contoarele de măsurare energie electrică sau termică sunt produse de firme Gen ABB, Zenner, Elba care fac controale de calitate înainte ca acel aparat să iasă de pe poarta fabricii. În momentul deciziei de montare în acea firidă acel aparat trece printr-un control CTC al ENEL, consumatorul x semnând un PV în care este specificată seria aparatului și indexul. Chiar credeți că X este un sfânt? contorul si-a modificat singur mecanismul de angrenare? credeți că d-l X nu a văzut o factură de unui vecin? el n-a văzut că are un consum infim? Doar că acest tip de şmen se poate face de cunoscători, adică de angajaţii companiei. Aşadar, dacă trebuie să plătească cineva, să plătească toţi cei implicaţi în mânărie, . D-le X spune cu cine ai făcut smenul ca să plătească solidar cu tine, aparatul nu are cum să fie defect.
#4 Momâie04.02.2013,  17:57:46
Gogâie îţi dau 3 lei pentu un manual de Citire ,, pausal,,.
#5 Gogâîe04.02.2013,  18:31:50
Mor din cauza notei tale.....ai găsit o greseala într-un text de câteva fraze, iar tu ai făcut două într-o propozitie. Ți returnez, ai mare nevoie de ei
#6 cristi04.02.2013,  20:38:30
Gogaie, da-mi voie sa te contrazic! Spui ca in momentul schimbarii contorului consumatorul semneaza un proces verbal. Da,asa este normal. Dar,in cazul meu (si al altor vecini),cei de la ENEL au inlocuit contorul, fara sa anunte pe nimeni. Dupa-amiaza, cand am venit acasa, am gasit in usa un P.V., in care se specifica seria si indexul contorului vechi, al celui nou, iar la consumator - bineinteles nicio semnatura. Deci eu trebuie sa ii cred pe cuvant ca indexul contorului demontat este cel specificat de ei! Iar in alta ordine de idei, nu cumva trebuia sa imi inmaneze si mie o copie a buletinului de verificare metrologica a aparatului nou montat?
#7 si eu11.06.2013,  19:52:42
Si eu am avut ceva de furca cu Enel-ul asta. Ori angajatii aia habar n-au de legi si fac ce-i taie capul, ori cineva ii indeamna la abuzuri pentru a-si insusi niste bani necuveniti. Si de ce nu dati numele angajatilor care fac asemenea abuzuri? OPC-ul nu face nimic. Primeste banii degeaba. Poate sa se desfiinteze. De cate ori ii sesizezi, spun ca nu au ce le face, ca nu au cadru legal, si asa mai departe. Pana nu gasim o modalitate de a-i trage in teapa pe toti hotii astia, nu va fi bine. Iar reteaua de distributie, lasata pe mana italienilor, a ajuns in paragina, cu contoare uzate, cu fire inversate, pe alocuri, cu multe accidente in retea care distrug aparate electrocasnice, deci o intreaga batjocura, pentru care noi platim bani grei. UItati-va pe factura: Cel putin 40 de lei lunar se duc pe cogenerare, de care nu beneficiaza nimeni si pe certificatele verzi. Sa nu mai vorbim, de TVA-ul enorm de 24 %. Trebuie initiata o lege in Parlament, ca fiecare consumator sa-si poata instala si consumatorul, un contor de control, la care angajatii corupti ai Enel sa nu poata avea acces. Contorul sa fie verificat si sigilat si sa poata constitui proba in instanta. In plus, decuplarile trebuie facute dupa notificari prealabile de cel putin 15 zile, si sa se ceara dovada scrisa, ca cel notificat a vazut inscrisul. Astfel incat Enel sa plateasca despagubiri pentru orice abuz de genul celor de mai sus.
#8 pulcafarafrica21.12.2013,  10:42:35
toti distribuitorii de energie electrica,gaze etc ar trebui sa aiba mai multa grija cu consumatorii ca de pe spatele lor traiaesc..


Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 3 ori 10  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal





Pe aceeasi tema

Pentru lucrările anuale de reparaţii şi întreţinere a instalaţiilor şi reţelelor electrice, precum şi a pos[..]

23.08.2015, 19:57   |    0 comentarii
Consilierul judeţean Zvîncă are o corespondenţă cu Enel referitoare la reînfiinţarea unei casierii şi a unui bir[..]
03.03.2014, 20:52   |    4 comentarii

Un parteneriat între Enel România şi Ministerul Educaţiei Naţionale oferă şansa profesorilor de liceu şi gimnaziu [..]

27.02.2014, 21:50   |    0 comentarii

* * *
Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *
Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Display-uri
Publicitare 2020
0721 722227
Promoţionale 2020
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter