11.02.2013,  20:15:32 | 8 comentarii | 7924 vizualizari
Cu Enelul nu te încurci, că te „electrocutezi” / „În cazul consumului fraudulos de energie electrică nu există obligaţia preavizării consumatorului cu privire la deconectare”
de Alina PIPAN

Legea permite furnizorului de energie electrică să deconecteze, fără preaviz, orice consumator pe care-l consideră vinovat pentru fraudă. Aşadar, dacă într-o zi vă treziţi pe întuneric, pentru că aţi fost deconectaţi, tot ce aveţi de făcut este să jucaţi după cum cântă furnizorul. Dreptul de apel se face doar în instanţă. După ce ziarul nostru a prezentat cazul unui lupenean care a simţit pe propria piele ce înseamnă să fii în postura suspectului de furt, Bogdan Micu, purtător de cuvânt în cadrul Enel, a răspuns câtorva întrebări referitoare la un posibil conflict client-companie distribuitoare. 

Reporter: Dacă la verificările din teren ale angajaţilor dumneavoastră se constată o defecţiune a unui contor şi se trimite la comisia de metrologie pentru investigare, cum poate dovedi comisia că acel contor este defect sau s-a intervenit intenţionat pentru a i se modifica mecanismul de înregistrare?
Bogdan Micu: Comisia de analiză a cazurilor de nerespectare a normelor legale de consum din cadrul operatorului de distribuţie, comisie în componenţa căreia intră personal specializat în domeniul energetic şi/ sau electrotehnic, este în măsură să constate modul în care s-a intervenit asupra contorului, astfel încât acesta să nu înregistreze energia electrică consumată, sau astfel încât acesta să înregistreze energia electrică consumată, respectiv: (i) se poate constata că mecanismul integrator al contorului este înlocuit, situaţie în care contorul înregistrează doar jumătate din cantitatea de energie electrică consumată; (ii) sigiliile metrologice sunt deformate/ forţate/ tăiate, ceea ce conduce la concluzia că asupra grupului de măsură a avut loc o intervenţie neautorizată; (iii) cu ocazia examinării contorului se poate constata că în interiorul acestuia a fost executată şi montată o punte (şunt) pe secundarele traductoarelor de curent, ceea ce conduce la neînregistrarea energiei electrice consumate pe fazele ale căror traductoare au fost şuntate.
Astfel, în cazul d-lui Petru Cernăianu din Lupeni, comisia de analiză a constatat că în interiorul contorului, conform fabricaţiei, mecanismul integrator trebuia să fie de 480 rot/ Wh, iar în realitate era de 960 rot/ KWh. În acest fel, contorul înregistra doar jumătate din energia consumată.  De altfel, şi sigiliile metrologice de la contor erau deformate/ forţate pentru a se putea înlocui mecanismul integrator.
Reporter: În cazul în care un aparat este depistat ca fiind defect, proprietarul trebuie să plătească valoare estimativă a curentului consumat pentru un an. Decuplarea clientului de la energia electrică se face imediat sau doar dacă nu plăteşte valoarea estimativă a curentului consumat pentru un an? În baza cărei legi se execută această debranşare?
Bogdan Micu: În situaţia în care s-a constatat intervenţia de către persoane neautorizate asupra instalaţiilor operatorului de reţea, precum şi în cazul consumului fraudulos de energie electrică, nu există obligaţia preavizării consumatorului cu privire la deconectare.
În acest sens, art. 61, alin. (3) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012 reglementează că în cazul intervenţiilor asupra instalaţiilor electrice de către persoane neautorizate, operatorul de reţea este îndreptăţit să întrerupă alimentarea cu energie electrică, iar art. 200, alin. (2), lit a) din Regulamentul de furnizare a energiei electrice aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1007/ 2004, dispune că operatorul de reţea va întrerupe consumatorului furnizarea energiei electrice, fără preaviz, în cazul consumului fraudulos de energie electrică.
Reporter: Clientului îi este explicată situaţia în care se află, are posibilitatea de a se informa corect când vine vorba de o debranşare, fie că a fost depistat cu un contor defect, pe care a fost intervenit, sau legat direct la reţeaua de energie, fără contor?
Bogdan Micu: Dl. Petru Cernăianu a semnat nota de constatare întocmită de personalul Enel cu atribuţii de verificare a grupurilor de măsurare a energiei electrice şi i s-a înmânat un exemplar. În această notă de constatare au fost consemnate rezultatele verificărilor efectuate de personalul Enel la instalaţia de alimentare cu energie electrică, precum şi receptoarele electrice de la locul de consum. Tot în nota de constatare au fost menţionate data, ora şi sediul operatorului de reţea unde dl. Cernăianu Petru a fost invitat să se prezinte pentru a participa la lucrările comisiei de analiză, astfel încât contorul să fie examinat şi în prezenţa sa. La această comisie clientul nu a participat, astfel încât toate documentele întocmite au fost trimise prin poştă cu confirmare de primire.
Reporter: Dacă clientul este depistat cu un contor pe care comisia consideră că s-a intervenit intenţionat, se face dosar penal şi se cercetează cauza? În mod normal, un client poate modifica mecanismul unui contor şi să-l resigileze ulterior, fără ajutorul unui angajat Enel?
Bogdan Micu: Dacă comisia de analiză decide că s-a intervenit pentru neînregistrarea corectă a energiei electrice, atunci furnizorul de energie electrică este îndreptăţit să formuleze plângere penală împotriva consumatorului pentru săvârşirea infracţiunilor de furt (sustragere de energie electrică); deteriorarea, modificarea fără drept sau blocarea funcţionării echipamentului de măsurare a energiei electrice livrate şi/sau executarea sau folosirea de instalaţii clandestine pentru ocolirea echipamentelor de măsurare, conform legislaţiei în vigoare.
Reporter: Dacă un client se consideră nedreptăţit din cauza acţiunilor demarate împotriva lui de către compania dumneavoastră, cui trebuie să se adreseze?
Bodgan Micu: Dacă se consideră nedreptăţit poate să formuleze contestaţie la FURNIZORUL de energie electrică. Termenul de depunere a contestaţiei împotriva documentelor întocmite de către comisia de analiză este specificat în procesul verbal de analiză a abaterilor şi este de 15 zile de la data comunicării acestora.
Reporter: Există cazuri de angajaţi ai companiei dumneavoastră care au fost depistaţi că modifică aparate de contorizare în dezavantajul companiei, care ulterior au fost sancţionaţi sau li s-a desfăcut contractul de muncă?
Bogdan Micu: De fiecare dată când au fost depistate astfel de cazuri, Enel a dispus măsurile necesare, inclusiv desfacerea contractului de muncă, după caz, sau chiar sesizarea organelor de cercetare penală.


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (8 )

#1 eu11.02.2013,  23:09:16
da e normal sa fie pedepsiti cei care fura dar nici cei de la electrica nu sunt in stare sa isi repare panourile unde sunt contoarele capacele transparente lipsesc si nimeni nu are degand sa le puna la loc de exemplu in petrila str 8 martie bloc 57 sc 3 capacul este lipit cu banda de izolat si de multe ori este pe jos se poate lega oricine ilegal la curnt sau doamne feri sa puna mana un copil pe firele din acel panou
#2 cineva care iubeste dreptatea !12.02.2013,  08:06:29
La intrebarea :"daca poate fi modificat mecanismul unui contor si resigilat, fara ajutorul unui angajat Enel ? " domnul Bogdan Micu a ocolit raspunsul. Oare stie ceva si nu vrea sa spuna ??? Iar in alta ordine de idei, ENELUL daca tot ia bani din Romania (de fapt pe spinarea noastra a tuturor) de ce nu monteaza contoare cum sunt in Italia (tot Enel este).Aceste contoare sunt ceva mai greu de pacalit.Probabil sunt ceva mai scumpe, dar la cati bani castiga domniile lor ar putea face acest "mic" efort.
#3 Ivo12.02.2013,  10:17:28
Eu nu inteleg un aspect... Atata timp cat s-a facut circul de a scoate contoarele la limita proprietatii (pe casa scarii la blocuri), tocmai pentru ca acestea sa poata fi verificate si citite de cei de la Enel fara a mai fi la mana proprietarului, de ce acuma vin si ii gasesc tot pe consumatori de vina pentru contoarele defecte? Ce vina am eu ca am contorul pe casa scarii, la parter, sau 2 etaje mai jos, ca acesta este la discretia tuturor (inclusiv a celor de la Enel), usa firidei fiind deschisa tot timpul? La acel contor poate interveni oricine si il poate chiar modifica sau schimba atata timp cat nu sunt acasa, nu-i asa? De ce acele contoare clasice (care pot fi modificate), nu sunt schimbate de cei de la Enel cu contoare electronice (mult mai greu de smenuit, dar nu imposibil)? Sunt mai mult ca sigur ca doar laboratoarele de metrologie a celor de la Enel pot modifica mecanismele din interiorul acestor contoare clasice... Dar atata timp cat exista o portita de a invinui consumatorul pentru ca fura curent, Enel-ul nu va schimba nici o data contoarele clasice cu altele electronice, pentru ca atunci nu ar mai castiga atat de mult, ci ar fi inregistrat consumul corect, mult mai mic decat cel actual tarifat... Sa le fie rusine celor de la Enel care ne fura cu acte in regula...
#4 habaucu12.02.2013,  10:21:34
pe strada preparatie ,vulcan ,in spatele centrale termice se fura curent angro , la garaje si ard becurile zi noapte,,,, cine plateste furturile ,prosti care nu fura,,,, cei de la enel scumpesc curentul ca sa scoata pierderile
#5 kemal12.02.2013,  20:04:30
Oare in blocurile unde au fost scoase contoarele pe scara la parter de ce nu s-a schimbat la toti locatarii cu contoare electronice (Str. Unirii)
#6 anonim13.02.2013,  12:34:05
dar pe jiului langa fosta caserie enel garajele din spate se fura curent la 2 garaje unde se tin legumele a unei famili ce au stand in piata si merge radiatoarele tota iarna non stop si nu ia nimeni nici o masura hotilor
#7 haha27.07.2014,  15:56:50
Mai astea cistiti care credeti ca va scumpeste curentul ca alti fura dar daca montati un contoar dupa cel de la enel a sa vedeti cum va fura si la apa facetj testul
#8 lucian27.11.2015,  17:21:03
Am si eu o problema,daca cineva este in cunostinta de cauza il rog sama ajute: zilele astea au venit doi domni de la Enel,au umblat contuar si au constatat ca NU a fost umblat el de catre cineva neautorizat,dar ca acesta nu inregistra bine.Au luat contuarul vechi,au facut proces verbal si alte hartioare si mi-au spus ca acesta o sa mearga la o comisie sa constate care este problema si ca daca se dovedeste ca acesta intradevar a inregistrat mai putin decat am consumat,o sa fiu nevoit sa platesc diferenta.Acum eu nu inteleg,atata timp cat ei l-au montat,ei l-au schimbat,l-au verificat (ultima verificare fiind in 2004),de ce sunt eu nevoit sa platesc pentru o greseala a lor ?


Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 8 ori 4  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Pe aceeasi tema

Pentru lucrările anuale de reparaţii şi întreţinere a instalaţiilor şi reţelelor electrice, precum şi a pos[..]

23.08.2015, 19:57   |    0 comentarii
Consilierul judeţean Zvîncă are o corespondenţă cu Enel referitoare la reînfiinţarea unei casierii şi a unui bir[..]
03.03.2014, 20:52   |    4 comentarii

Un parteneriat între Enel România şi Ministerul Educaţiei Naţionale oferă şansa profesorilor de liceu şi gimnaziu [..]

27.02.2014, 21:50   |    0 comentarii
Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *








* * *
Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.4

Anunt GAL Cheile Sohodolului - prelungire MCS 7.2-15.04.2019

Anunt de selectie 7.4 simplificat 2019 - prelungire

Anunt de selectie MCS 7.2 simplificat prelungire mai 2019

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter