29.10.2011,  16:58:43 | 0 comentarii | 1048 vizualizari
Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu”, în faţa unei noi premiere: / Deşteptarea primăverii
de Ziarul Vaii Jiului

â–º De Frank Wedekind l Regia artistică - Horaţiu Ioan Apan â–º Data premierei - 5 februarie orele 18

 

Deşteptarea primăverii

- O tragedie a copiilor -

Deşteptarea primăverii este o piesă de referinţă în istoria teatrului modern, o capodoperă expresionistă a germanului Frank Wedekind, contemporan cu Freud. 

Benjamin Franklin Wedekind s-a născut la Hanovra la 24 iulie 1864, copilăria şi-a petrecut-o la Munchen, iar apoi a lucrat în publicitate pentru puţină vreme la firma de supă Maggy, în Elveţia (1886).

A avut o aventură cu Frida Uhl, care i-a născut un copil. Frank Wedekind a devenit actor şi cântăreţ, dupa o perioadă în care a lucrat la circ, lansându-se în afaceri.

Cea mai remarcabilă şi, totodată, cea mai controversată operă de teatru a lui Frank Wedeking este Deşteptarea primăverii, scrisă undeva între toamna anului 1890 şi primăvara anului 1891. Această piesă de teatru a provocat un scandal foarte mare în Germania, deoarece face referire la sexualitatea şi pubertatea unor tineri adolescenţi, conţinând scene de sex, masturbare, sado-masochism, viol precum şi trimiteri la necesitatea avortului. 

Piesa de teatru critică cultura sexual-opresivă de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi oferă o dramatizare vie de fantezii erotice. Din cauza naturii conţinutului său, piesa a fost interzisă de mai multe ori. 

Autorul operei, Frank Wedeking, s-a afirmat pentru tragediile sale neconvenţionale, prin care a anticipat teatrul absurd. A mai scris Lulu, Cutia Pandorei, Spiritul pământului, Maestrul cântăreţ, Marchizul von Keith, Hidalla şi Karl Hetmann, uriaşul pitic.

Însă, Deşteptarea primăverii rămâne una dintre cele mai frumoase semne de întrebare puse de teatru cunoaşterii umane şi misterului fiinţei.

La sfârşitul secolului al XIX-lea, teatrul, ca şi ştiinţa, se angaja în explicaţii necesare comportamentului uman, dincolo de vizibil, de realism, sacrificând adesea personaje, idei, credinţe bătătorite. Era zguduită încrederea în părinţi, în profesori, în biserică, iar autori ca Wedekind îndemnau la ascultarea glasului simţurilor, cu consecinţe tragice, tocmai pentru că acesta e trecut uşor cu vederea de indiferenţa lumii.

La vremea când Wedekind a scris despre dramele produse de conflictul dintre buna educaţie şi pornirile instinctuale accentuate de necunoaştere, psihanaliza nu-şi spusese însă cuvântul, de unde şi tensiunea tulburătoare din piesă, în căutarea unor soluţii viabile.

Deşteptarea primăverii de Frank Wedekind este o tragedie care, deşi a fost scrisă la sfârşitul secolului al XIX-lea, abordează o temă încă actuală, lipsa de comunicare între generaţii, care face victime. 

Personajele din piesă, adolescenţi care abia îşi descoperă sexualitatea, cad victimele inocenţei lor din cauza adulţilor plini de prejudecăţi. Wendla rămâne însărcinată, crezând că pe copii îi aduce barza, aşa cum ştia de la mama ei, şi, în final, moare în urma unui avort nereuşit; alt personaj se sinucide pentru că a rămas repetent, iar un altul îşi omoară prietenul alături de care şi-a descoperit homosexualitatea. Acestea sunt dramele unor tineri care nu se pot integra într-o societate închisă şi plină de tabuuri.

Originalitatea spectacolului este dată de regizorul Horaţiu-Ioan Apan, nu doar pentru că scena se transformă într-un  spaţiu simbolic, locul de mormânt al unor vieţi neînţelese, ci mai ales pentru că se vorbeşte simplu şi direct despre lucruri atât de profunde.

Deşteptarea primăverii rămâne însă un spectacol care, cu siguranţă, va aduce publicul la Teatrul Dramatic I. D. Sîrbu, un spectacol asemănător unui colaj cu oameni şi vise, cu întristări şi râsete, o construcţie perfectibilă, clădită deja în spirit fervent. Un suflu proaspăt şi o frumoasă meditaţie asupra vieţii.

 

Regizorul Ion Horaţiu-Apan: Să medităm!

„Înainte mergător al timpului său, aidoma tuturor marilor creatori, Frank Wedekind a fost un „profet în întuneric”. Prin întreaga lui viaţă şi operă, Wedekind este considerat un moralist care a purtat masca unui imoral, întrupând o adevărată teroare pentru societatea germană contemporană lui, considerat când sfânt, când diavol. Nu a urmat ideile politice la modă sau ale vrunei grupări socio-politice, ci a atacat încontinuu lumea pudibondă în care trăia. A făcut chiar detenţie răstimp de nouă luni pentru acuzaţia de „atac la rege”.

Om al naturii, fire de luptător, patetician moral, sincer, firesc, ironic, sarcastic, considerat de însuşi Bertolt Brecht ca fiind „din rândul celor mai mari educători ai Europei moderne”, Franklin Benjamin Wedekind - pe numele său civil - s-a exprimat ca un artist total: scriitor, actor, clovn de circ, şansonetist, regizor, impresar şi estetician al teatrului. Anti-naturalist, este unul dintre premergătorii expresionismului. Piesele sale erau persecutate şi jucate doar în versiuni cenzurate, fiind considerate pură pornografie, pentru că autorul a îndrăznit să atace problemele eliberării şi libertăţii naturii umane, ale sexualităţii, ale pubertăţii, ale momentelor de extaz între sexe şi cele de neînţelegere şi violenţă. Tematica, limbajul strălucitor şi poetic, replicile scurte ca împuşcăturile de pistol rup clişeele teatrale ale epocii. Piesele sale (Spiritul pământului, Cutia Pandorei, Marchizul von Keith, Dansul morţii etc) se constituie într-un adevărat rechizitoriu, un proces intentat oricărei societăţi umane plină de necroze.

Deşteptarea primăverii (o tragedie a copiilor) tratează ciocnirea dramatică dintre natura umană şi convenţiile sociale. Puritatea absolută a tinerilor impulsionaţi de o forţă vitală care vine din subconştient naşte, prin manifestare, o reacţie contrară, de coerciţie a unui univers opac şi ostil: lumea adulţilor farisei şi pudibonzi. Conflictul se dezvoltă aproape într-un război al vârstelor având pe tapet adevărul şi minciuna naşterii vieţii.

Cu o trupă de actori foarte tineri şi extrem de talentaţi, profitând de condiţii de producţie de excepţie, spectacolul nostru vrea să constituie un univers între halucinaţie şi realitate, între tragic şi grotesc, poezie şi cruzime, moralitate şi parodie. Åži vrem să-l consacrăm acelei vârste sublime plină de întrebări, şocuri, traume, incertitudini. Exprimarea noastră scenică având ca temă Deşteptarea primăverii o consider încă o cercetare dramatică a tensiunii raportului Eros - Thanatos. De această dată într-o cheie demonstrativă.

Lumea ca junglă, societatea umană ca menajerie grotescă, a disonanţelor, în care coexistă puritatea şi demonismul sunt o importantă temă pentru meditaţie. Nu doar la teatru...”.

 

Actorii despre rolurile lor

Răzvan Epure - Ernest Robert:

“Deşteptarea primăverii, de Frank Wedeking, este primul spectacol pentru maturi în care voi juca pe scena Teatrului I. D. Sîrbu, acest rol reprezintă debutul meu în acest teatru. Rolul nu a fost uşor, mai ales din cauza orientării sexuale a personajului meu. A fost o adevărată provocare să renunţ la toate ideile mele preconcepute despre acest gen de oameni şi să joc în acest spectacol fără să îmi judec personajul. Mi-au fost de mare ajutor colegii de scenă, dar mai ales regizorul spectacolului, domnul Horaţiu-Ioan Apan. Vă aşteptăm cu drag la premieră!”.

 

Teodora Tenea - Wendla Bergmann:

“Când am auzit că domnul regizor Horaţiu-Ioan Apan va monta Deşteptarea primăverii de Frank Wedeking, a început să-mi înflorească în suflet dorinţa arzătoare de a juca în acest spectacol. Surpriza a fost şi mai mare atunci când am aflat că am să joc unul din personajele principale ale acestei piese. Wendla Bergman, o fată aflată în pragul adolescenţei însetată de cunoaştere, dar care ajunge victima mijloacelor criminale ale mamei sale, aceasta considerând-o pe Wendla o ruşine, pentru că rămâne însărcinată în urma unui viol”.

 

Ioana Florescu - Doamna Gabor - masca plăcerii:

“În primul rând Femeie…, dar care cade în plasa propriului farmec. Este un personaj complex, plin de sentimente contradictorii, care trece prin toate culorile iubirii (maternă, pură, pasională, fizică); deşi conştientă de forţa acestor sentimente, ajunge să se piardă în ele, fapt care dezvoltă o anumită dimensiune tragică a personajului”.

 

Oana Gherbăluţă - Martha Besser:

“La acest spectacol am avut onoarea să lucrez pentru prima dată cu regizorul teatrului, domnul Horaţiu-Ioan Apan. A fost o experienţă extraordinară pentru mine, mai ales că i-am avut alături de mine, pe scenă, pe cei zece colegi, care îşi au debutul cu această piesă pe scena teatrului I.D. Sîrbu, din Petroşani.

Sper ca încercarea noastră de a aduce pe scenă un text minunat, Deşteptarea primăverii de Frank Wedeking, să fie un succes şi vă aşteptam pe dumneavoastră, dragi spectatori, să daţi verdictul final”.

 

Radu Tudor - Mortiz Stiefel:

“Un tânăr de aproximativ cinsprezece ani tulburat de primele impulsuri bărbăteşti şi de o situaţie şcolară delicate.

Este o fire sensibilă, ambiţioasă şi naivă. Lumea în care trăieşte şi lipsa răspunderilor la întrebările care îl apăsa ajung să îl arate, poate, prea singur şi prea slab, aşa că sinuciderea pentru el reprezintă o salvare. Este un tânăr cu probleme şi frământări care acum, din păcate, poate fi cheia unei emisiuni  TV de succes. Este, de asemenea, foarte important că acest personaj poate fi uşor găsit printre noi, aşa că semnalul de alarmă, sper eu, nu va fi tras în gol, dar pentru mine, ca actor, reprezintă o mare şansă”.  

 

Daniel Cergă - profesorul Fliegentod:

“Face parte din comisia întrunită pentru exmatricularea lui Melchior, comisie reprezentată ca o hidră cu trei capete (indicaţie a domnului regizor Horaţiu-Ioan Apan). Îmi imaginez ca Fliegentod reprezintă iubirea impulsurilor bărbăteşti care l-au cucerit pe Melchior, pentru că vede în el tot ce nu îşi dă voie lui însuşi să fie”.

 

Daniel Cergă - domnul Gabor:

“Este tatăl lui Melchior. Aparent scandalizat de comportamentul fiului său, ţine să îl pedepsească aspru, dar în realitate îl urăşte pentru că vede în el un rival pentru afecţiunea soţiei lui, doamna Gabor. Acest lucru se vede din modul în care încearcă să câştige atenţia soţiei lui: îi ameninţă copilul, o şantajează emoţional, face crize de nervi; pe scurt, se foloseste de mijloace meschine pentru a atrage atenţia. Åži atunci când lucrurile nu merg bine, se răzbună pe Melchior cât mai dur cu putinţă. Pentru că nu ştie cum să-i tempereze impulsurile, încearcă să i le distrugă”.

 

Radu Homiceanu - Melchior Gabor:

“Melchior Gabor este un adolescent care gândeşte mult şi-şi pune foarte multe întrebări. Un şcolar îndrăzneţ, şugubăţ, cu multă poftă de viaţă, fiind oricând disponibil să-şi sfătuiască colegul cu privire la dilemele sale legate de viaţa sexuală”.

 

Dragoş Spahiu - profesorul Sonnenstien:

“Există doar măşti. Sufletul şi mintea se ascund în spatele unor draperii de ignorant, croite ca urmare a orelor acumulate dupa întâlnirea cu măştile. Åži astfel, spirala măştilor se transmite din generaţie în generaţie, de la o etapă a vieţii la alta. Cine nu îşi camuflează existent conform cu purtătorii măştilor este exorcizat. Când cineva trece dincolo de masca sufletului şi a minţii înţelege cu adevărat omul din faţa sa. Dar cine să facă asta, când există doar măşti?!” 

 

Andreea Cioară - Ilse:

“Ilse face parte din grupul copiilor, fiind fata cea mai cool din gaşcă. Nu este o libertină, ci o forţă liberă de prejudecăţile vremii şi de constrângerile societăţii, cel mai probabil din cauza anturajului boem pe care şi l-a creat în jurul ei. Totuşi, ea nu pierde legăturile cu prietenii din copilărie, cărora le rămâne loială. Personajul de care este cel mai puternic ataşată este Moritz Stiefel, faţă de care dezvoltă primele sentimente de iubire. Deşi are ocazia, ea nu i le poate mărturisi înainte să fie prea târziu, lucru pe care îl va regreta şi care o va marca pe viaţă”.

 

Elena Anghel - doamna Bergmann:

“Întâlnirea cu doamna Bergmann a reprezentat pentru mine o adevărată provocare. Nu mi-a fost uşor să mă apropii de acest personaj, lipsa de experienţă făcându-mă să-mi fie frică: doamna Bergmann e mama a două fete, una dintre ele, Wendla, aflându-se la vârsta întrebărilor, la vârsta în care îşi descoperă propriul corp, află răspunsuri pe care multă vreme le-a căutat, descoperă cum a venit pe lume, adevăruri pe care doamna Bergmann le-a ascuns. Ca să  ajung să cred în tot ceea ce spun şi fac pe scena, trebuie să-mi asum trecutul doamnei Bergmann, frustrările ei, necazurile prin care a trecut, neînţelegeri, certuri, dorinţe, bucurii, dezamăgiri; …gata, mă întorc la repetiţii… Mai  avem puţin timp la dispoziţie până la premieră, sper să fie bine! Recunosc că am emoţii”.

 

Radu Andrei Horghidan - Hanschen:

“Personajul Hanschen din Deşteptarea primăverii din cauza lipsei de experienţă, naivitate şi puritate sufletească, mă  provoacă să accesez zonele univesului adolescentin. Aflat la vârsta conflictelor cu el însuşi, dar şi cu mediul social, lipsit de o educaţie sănătoasă despre propria lui sexualitate, Hanschen trece prin transformări extrem de profunde, paradoxale, întâlnindu-se pentru prima oară cu perversitatea, cu homosexualitatea, dar si cu dragostea. Prin acest rol, îmi propun să scap de prejudecăţi proprii, să ajung la o înţelegere mai bună cu mine însumi, ca o acceptare a propriilor mele impulsuri pentru a putea oferi spectatorilor o confruntare directă cu zone ale umorului de care chiar societatea de azi încă mai fuge”.

 

Radu Lupu - omul mascat:

“Celor care ştiu că visele nu pot muri, celor care ştiu că ura nu naşte copii, le vom spune aşa: Povestea asta, pe care Marele regizor încearcă să o pună în scenă pentru dumneavoastră, o poveste, poate de iubire a unor oameni ca de piatră, poate, în spatele măştilor de porţelan, poate, arta nu-i iubire, poate… Dar eu sper că poate!. Iar dacă povestea poate fi realizată, dacă vă atinge, o înţelegi şi măcar o parte din ea este şi a voastră, atunci daţi-ne câte-o aripă şi să fim pe lume fraţi!”

 

Anca Maria Ghita - doctor Von Bauser:

“Deşi este un personaj episodic, dr. Von Bauser are o importanţă foarte mare, deoarece el, doctorul, îi prescrie tratamentul care o va conduce pe Wendla în nefiinţă. El este cel care o va convinge pe doamna Bergmann că  tratamentul pe care i l-a dat Wendlei este cel mai eficient. Dupa plecarea doctorului Von Bauser, doamna Bergmann află că Wendla este însărcinată, veste care o face să recurgă la fapta necugetată, şi anume de a-şi ucide fiica”.  

 

Vali Motroc - Otto:

“Personajul meu este un adolescent, aflat la vârsta la care viaţa devine din ce în ce mai palpitantă şi lucrurile simple devin complicate. Otto este un elev silitor, un adolescent sensibil, iar datorită educaţiei cu care a fost crescut, nu îşi permite prea multe ieşiri din mentalitatea inoculată. Din cauza lipsei de comunicare şi a faptului că la şcoală a devenit ţinta insultelor şi batjocurilor, acesta devine interiorizat şi complexat”.



Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 8 ori 2  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *
Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.2

Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.4

Anunt GAL Cheile Sohodolului - prelungire MCS 7.2-15.04.2019

Anunt de selectie 7.4 simplificat 2019 - prelungire

Anunt de selectie MCS 7.2 simplificat prelungire mai 2019

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter