03.11.2011,  11:30:59 | 0 comentarii | 705 vizualizari
La Petrila „reţeta” este clară: / Unii strică drumurile. Apoi le repară tot ei. Pe bani publici, desigur...
de Corneliu BRAN

Zilele acestea, în Petrila, se lucrează intens la drumuri şi nu numai. Cu toată criza economică şi ultimele scandaluri care ţin capul de afiş a societăţii noastre, reducerea pensiilor şi salariilor bugetarilor şi „noua reformă” a statului, se pare că administraţia locală pare decisă ca în acest an să pună la punct, exact ca în titlul lui Dumas, „după 20 de ani”, drumurile.

Lăudabilă iniţiativa administraţiei locale, numai că avem câteva nelămuriri, ca şi unii petrileni care ne atrag atenţia că în oraşul lor există de ani şi ani două paradoxuri: unii fac lucrări, unele de mântuială, după care tot ei revin şi le repară, bineînţeles după ce primesc din nou bani de la bugetul local sau central (aşa-zis legal, deoarece câştigă licitaţiile organizate de primărie); alţii fac lucrări bune, trainice, dar în acelaşi timp au grijă să strice altceva (un drum, un pod sau podeţ etc.), după care revin, ca şi „reparatori”, câştigă licitaţia publică, primesc alţi bani şi se apucă de reparat, adică ceea ce tot ei au stricat…

Aşa se întâmplă şi acum la Petrila, metoda este clasică şi se vede că ţine.

 

Vă vine să credeţi sau, Drupo repară acum drumurile bătătorite până nu de mult de camioanele pline cu piatră!

Dăm un mic exemplu, credem că destul de relevant, şi nu discutăm aici de marea lucrare de refacere a drumului principal, de la Tunel şi până la Lonea, aceasta fiind o altă discuţie, iar banii pentru această lucrare nu vin nicidecum de la bugetul local. Vorbim de micile lucrări de asfaltare sau pietruire a drumurilor mai mici, cum este de exemplu drumul de la Dobreşti, de la ieşire din Lonea spre Jieţ. Acest drum a fost făcut ca la carte de administraţia locală acum câţiva ani, înainte ca firma Drupo să se apuce de căratul pietrei de pe Jieţ, printr-o acţiune de amploare, care a adus atâtea nenorociri jieţenilor, chiar dacă aparent existau forme legale, mediul a avut numai de suferit. Și nu numai mediul, ci şi drumurile şi podurile, peste care au trecut maşini de tonaj mare, încărcate, de multe ori, peste capacitatea admisă, deoarece cam nimeni nu le cântărea sau nu le controla, decât foarte rar. Astfel, în câţiva ani drumul a fost distrus, ca şi un pod şi aşa mai departe… 

 

Cine credeţi că-l repară acum? 

Răspuns: firma Drupo… Și uite aşa, ne tot învârtim într-un cerc fără ieşire, din care de câştigat are cel mai mult firma respectivă, care se învârte mereu de lucrări frumuşele, pe bani destui de la bugetul local, bineînţeles după ce câştigă licitaţia de lucrări (interesant cum alte firme nu reuşesc să câştige licitaţiile astea…).

Oare, nu ar fi normal ca primarul Păducel şi administraţia locală să stabilească, înainte de aceste licitaţii, pentru a nu mai exista suspiciuni, ca firma care a distrus ceva, efectuând o altă lucrare publică, să repare întâi şi ce a distrus, pe banii ei şi abia apoi să mai aibă dreptul să participe din nou la o altă licitaţie? 

Desigur, înainte de a se ajunge aici, practic înainte de începerea unei lucrări publice, primăria ar trebui să predea „inventarul” firmei: „aici este un drum, care acum arată bine… peste doi ani, după lucrare, vrem să arate la fel” etc. Apoi, la finalizarea lucrării respective, oamenii primăriei să stabilească, negru pe alb, prin proces-verbal dacă firma respectivă a predat totul la „cheie” aşa cum a găsit zona la startul lucrărilor. Toate astea presupun însă ca primarul şi administraţia locală să treacă peste anumite „hore şi frăţii”, care terorizează toată România, în general, nu doar Petrila. Motiv care i-a făcut de curând să urle în gura mare, atât pe preşedinte, cât şi pe guvernanţi sau pe parlamentarii de toate culorile, până la ultimul pensionar: unde s-au dus zeci de miliarde de euro de la bugetul de stat? Iată una dintre cauze…

 

Păducel ori nu pricepe (ceea ce e greu de crezut), sau se face că nu înţelege…

Întrebat de această stare de fapt, primarul Petrilei, Ilie Păducel, a recunoscut că maşinile de tonaj mare au stricat o parte din drumurile din Jieţ, sau alte drumuri, dar n-a prea fost de acord că firma Drupo repară „doar ce a distrus”, menţionând că această firmă a câştigat şi alte lucrări prin licitaţii oneste. Semn că primarul ori nu pricepe ce vrem noi să atragem atenţia, ceea ce este greu de crezut la un om care este primar de o viaţă, sau se face că nu înţelege… „Firma respectivă a câştigat licitaţiile în mod cinstit şi se ocupă şi de alte lucrări, nu doar de cele unde, să zicem, camioanele cu piatră ar fi putut strica în timp unele drumuri. Și vorbesc aici de lucrări pe care dânşii le au în anumite cartiere ale Petrilei, unde maşinile dumnealor nu au trecut…”. Varză şi ghiveci, domnule primar! Păi, noi vă spuneam altceva. Mai repetăm o dată, în scris, poate aşa înţelegeţi mai bine ce vrem să vă spunem: „Firma Drupo nu mai trebuia lăsată la licitaţia de lucrări până nu repară, din fonduri proprii, ce a stricat: drumurile din Jieţ, podul etc. Apoi, cu drag şi voie bună, li se putea da undă verde. Aşa se făcea dreptate, iar la bugetul local se realizau serioase economii! Nu vreţi să înţelegeţi că prin acest raţionament orice firmă poate veni şi lua o lucrare, o execută, dar între timp strică voit, sau nu, vreo câteva drumuri şi poduri, după care participă din nou la licitaţia de lucrări şi repară pe bani publici ceea ce a stricat. Alţi bani, altă distracţie pe banii contribuabililor, şi tot aşa. Administraţia din Petrila, ca şi celelalte administraţii din Valea Jiului, trebuie să înţeleagă principalul aspect, subliniat chiar şi de Traian Băsescu, de curând: NU SE MAI POATE AȘA,  clienţii politici, evaziunea fiscală, corupţia TREBUIE să dispară! 

În condiţiile în care sacul bugetului central este gol şi peticit, golit de-atâtea şi atâtea „manevre” de acest gen, în toată ţara, iar resursele de unde ar putea reveni iar bani la buget sunt atât de puţine, orice ban public trebuie bine gestionat. Aşa trebuia să fie demult, nu doar de-acum. Presa a fost prima care a atras atenţia, dar a „lătrat” în zadar. Dacă nu se va înţelege asta, nici acum în al doisprezecelea ceas, ţara asta va avea în scurt timp soarta Aninoasei de azi (un exemplu concret, la scară mai mică).

 

 



Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 7 ori 9  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *

* * *










* * *

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227






Publicitate
Newsletter