29.10.2011,  12:00:44 | 0 comentarii | 842 vizualizari
Din 2013 Petroşaniul va fi / Un municipiu cu infrastructura rezolvată
de Corneliu BRAN

Încet, dar sigur, aşa cum ne-au şi declarat autorităţile locale petroşenene, municipiul a ajuns un şantier. Cei implicaţi în aceste lucrări profită de vremea bună a acestor zile, pentru a mai câştiga ceva timp din cel pierdut cu contestaţiile.

 

Bulevardul, Nicolae Bălcescu şi Carol Schreter sunt zonele la care se lucrează intens în aceste zile

Se lucrează puternic, în primul rând, în zona „bulevardului” şi a lanţului de magazine din centru. Mai precis, în arealul situat între Biserica Sfânta Treime şi Teatrul I.D. Sîrbu şi Banca Transilvania din apropiere de Piaţa Victoriei. Drumul central, unde astă vară erau amplasate terasele, este în momentul de faţă decopertat. La fel şi trotuarele. Ieri dimineaţa, angajaţii firmei ACOMIN lucrau la operaţiunea de încărcare a ceea ce a rezultat în urma decopertării. Cum lucrarea respectivă va fi continuată în curând şi în Piaţa Victoriei, iar termenul de finalizare fixat este abia la sfârşitul anului viitor, putem spune că în zona respectivă totul e abia la început. Ceea ce e bine este faptul că se lucrează şi că vremea permite încă lucrări de anvergură. Ceea ce va face ca lucrarea să se mişte binişor încă de anul acesta. Și, poate, cine ştie, dacă şi primăvara va ţine cu muncitorii la anul, lucrările n-ar fi exclus să fie încheiate cu o lună-două înainte de termenul stabilit. Rămâne de văzut.

Alte lucrări de infrastructură, care ţin de acest mare proiect, se desfăşoară în aceste zile pe străzile Nicolae Bălcescu şi Carol Schreter, două străzi importante, pentru că sunt circulate intens şi fac legătura între strada 1 Decembrie 1918 - zona centrală şi Piaţa Centrală - Cartierul Avram Iancu.

Pe str. Nicolae Bălcescu, Apa Serv a schimbat conducta de canalizare şi alte câteva conducte principale şi secundare de apă potabilă. Apoi, s-a intrat cu turnarea asfaltului,  după ce în prealabil se schimbaseră bordurile. Acum se lucrează la trotuare; dalele vechi vor fi schimbate cu dale de culoare albă, din piatră, aşa cum anul acesta s-au montat şi pe trotuarele străzii principale sau pe alte străzi din Aeroport şi Avram Iancu. 

În paralel, se lucrează şi la trotuarele de pe strada Carol Schreter; înainte, strada a primit şi un covor asfaltic nou şi deja obişnuitele borduri. Cum şi str. Timişoara a fost asfaltată integral, putem spune că, dintr-un foc, administraţia locală a rezolvat un perimetru central destul de mare. 

Au mai rămas în zonă strada care duce la Piaţa Centrală dinspre Avram Iancu (intens circulată), str. Aleea Trandafirilor şi două bucăţi mai mici din str. Avram Iancu. Acestea se află pe lista de priorităţi din primăvara viitoare, pe finanţare locală, aceste străzi nefiind incluse în proiectul integrat cu finanţare nerambursabilă europeană. O dată finalizate, acestea şi cele câteva străzi şi străduţe din Cartierul Dimitrov, zona din centru (unde spuneam că se lucrează acum, plus strada Horia - o altă stradă care va fi reabilitată din fonduri locale, nu pe proiectul integrat), dar şi din zona Brădet şi strada Universităţii, se poate spune că primăria a rezolvat străzile şi trotuarele la cam jumătate din perimetrul Petroşaniului şi cam toată zona centrală. 

 

Anul 2012 poate aduce finalizarea lucrărilor la drumurile şi trotuarele din municipiu

Dacă la anul se va rezolva, după cum a promis primarul Tiberiu Iacob-Ridzi, şi strada Maleia (cu canalizare cu tot, lucrări care, conform Apa Serv-ului, vor fi începute din această toamnă), şi zona Constructorul (care intră şi ea în proiectul integrat), atunci jumătate din Petroşani va avea străzi şi trotuare ca la carte. înând cont că str. 1 Decembrie 1918 e reabilitată deja, dar şi străzile Independenţei şi Unirii (tot cu bani de la bugetul local), rezultă că de la anul se vor putea face, tot cum s-a promis, atât marea majoritate a drumurilor din Colonie rămase neasfaltate sau făcute praf (bineînţeles după ce va fi montată şi canalizarea pe proiectul de 40 de milioane de euro al Apa Serv-ului), dar şi ce a mai rămas prin Cartierul Aeroport, str. Aviatorilor (până la ieşirea din Petroşani) şi bucata de câţiva kilometri de centură (de la autogară până la avion).

Ceea ce ar rezulta că din 2013 Petroşaniul nu va mai avea probleme cu infrastructua: străzile, trotuarele şi canalizarea. Un lucru remarcabil pentru un municipiu mic, ascuns între munţi, de vreo 50.000 de locuitori, mai ales dacă ţinem cont de cum arătau drumurile şi trotuarele până acum un an-doi.

 

Până în 2018 mai rămân multe de făcut…

Mai rămân, totuşi, multe de făcut, mai ales dacă se doreşte ca Petroşaniul să se prezinte până în 2018 ca un adevărat oraş turistic.

În primul rând, trebuie continuate şi intensificate lucrările la proiectul turistic, cel mai mare proiect turistic montan aflat în derulare în România până la această dată. 

În paralel, de la anul, trebuie atacat un alt mare proiect integrat, care să vizeze Cartierul Aeroport, mai exact zona Șerpărie, de unde va pleca viitoarea telegondolă. Acolo sunt multe de făcut, ba chiar şi de demolat. Iar ce rămâne trebuie pus la punct. Și am începe cu imaginea clădirilor, cu spaţiile verzi, cu canalizarea şi drumurile ca la carte, cu alei şi trotuare moderne, cu iluminat public stradal atrăgător, cu parcări multe în zona telegondolei şi alte aspecte care ţin de infrastructură şi marketing turistic. De ce toate astea? Pentru că este clar, dacă se vrea turism adevărat, trebuie pornit, după infrastructură, şi de la imagine. Nu se poate face turism cu chiloţi şi maieuri atârnaţi pe sfoară prin terase sau pe lângă bloc. Nici cu lipsa locurilor de parcare, sau cu zone verzi mizerabile, lipsite de cel mai elementar simţ estetic. Cum nici cu blocuri negre, sau pictate în toate culorile ori cu acoperişuri sparte şi dezmembrate. În primul rând, va trebui să dispară monstrul din oţel şi beton al Enel-ului, va trebui demolat. Iar de-acolo trebuie început totul, printr-un proiect bine pus la punct, poate chiar mai amplu decât actualul proiect integrat care vizează zona centrală.

Apoi, trebuie făcute demersuri la Ministerul Transporturilor pentru Gara CFR Petroşani. Se tot promite şi aici că se face şi se drege, dar deocamdată a mai trecut un an şi niciun rezultat. Aceleaşi peroane periculoase pentru integritatea fizică a călătorilor, aceeaşi clădire centrală cu termopane, dar hâdă în esenţă, mizerabilă şi neatrăgătoare, aceleaşi toalete insuportabile şi aşa mai departe. Poarta de intrare a turiştilor este şi gara, de aceea şi de aici trebuie început ceva.

Nu în ultimul rând, trebuie lucrat la celelalte două porţi de intrare în municipiu. Este vorba de intrările în localitate de pe şosea. Hărţi mari, practice, indicatoare cu tot felul de informaţii pentru cei sosiţi ar face mai atractiv Petroşaniul chiar de la intrare. Nu trebuie uitat, de asemenea, nici de un punct turistic de informare, nici de reabilitarea Muzeului Mineritului, nici de dotarea salvamontiştilor cu o maşină de teren adevărată.

 

Totul ţine şi de conştiinţa cetăţenilor nu doar de primărie

Și estetica clădirilor Petroşaniului trebuie discutată. Este vorba de faţadele clădirilor şi de scoaterea în evidenţă a unora dintre cele mai reprezentative. Faptul că o parte dintre biserici sunt puse în evidenţă noaptea, prin instalaţiile de lumini şi de reflectoare, este un lucru minunat. Această iniţiativă trebuie continuată cu clădirea teatrului, casei de cultură,  spitalului,  primăriei, poştei, cu porţile de intrare în parcuri. Peste tot în lumea civilizată este aşa. Deci, şi noi trebuie să ajungem să facem asta, dacă vrem să ne punem într-o lumină bună faţă de cei care ne vizitează şi faţă de respectul pentru noi înşine. Faţadele blocurilor din tot municipiu trebuie să-şi schimbe urgent aspectul, din culori moarte şi murdare în culori vii, atrăgătoare. Pe lângă aceasta, multe blocuri nu trebuie doar spoite, ci mai trebuie şi reabilitate termic, începând de la acoperiş şi continuând cu pereţii. Abia apoi totul va fi bine. Pentru aceasta, nu doar primăria e răspunzătoare, ci şi asociaţiile de proprietari, adică cetăţenii. E criză, sunt probleme sociale destule, dar dacă vrem progres în imagine, în turism (ca o viitoare ramură economică de bază, pe lângă minerit) şi în atragerea de noi investiţii şi investitori trebuie să facem cu toţii şi acest minim efort. Altfel, ne vom rezuma să constatăm doar asfaltarea drumurilor, introducerea canalizării peste tot, sau construirea de noi pârtii şi de noi telescaune şi instalaţii pe cablu şi atât. Lucruri minunate pentru un mic orăşel de munte, nimic de zis, dar nu ajunge doar atât! Fiecare trebuie să înţeleagă acest lucru, începând de la primar şi până la ultimul cetăţean.



Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 8 ori 3  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *








* * *
Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.4

Anunt GAL Cheile Sohodolului - prelungire MCS 7.2-15.04.2019

Anunt de selectie 7.4 simplificat 2019 - prelungire

Anunt de selectie MCS 7.2 simplificat prelungire mai 2019

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter