21.04.2009,  16:21:08 | 0 comentarii | 726 vizualizari
Verde-n faţă cu directorul Popescu de la Primăria municipiului Petroşani despre taxiuri şi autorizaţii
de Corneliu BRAN
“Pentru cine bat clopotele…”,  în iunie, la procedura de atribuire?
După materialul de săptămâna trecută referitor la firma de taximetrie Transabyv SRL au apărut unele ne­mulţumiri din partea administratorului acestei firme şi nu numai. Voci care considerau că articolul respectiv a fost scris “la comandă”. Fapt pentru care revenim azi cu un nou material, încercând să răspundem tuturor întrebărilor sau acuzaţiilor printr-un amplu interviu cu directorul Marian Popescu de la Primăria municipiului Petroşani, considerat de aceleaşi voci a fi “călăul” firmelor de taxi, “omul care este băgat în faţă de mafia taximetriştilor” şi câte şi mai câte…
Înainte de a da drumul la acest interviu, trebuie să recunoaştem că Victor Barbu, administratorul firmei Transabyv, a avut dreptate doar într-o singură acuzaţie. Aceea că firma domniei sale sau şoferii săi sunt “vânaţi” cel mai mult, primind cele mai multe amenzi de 250 de milioane de lei vechi, din partea funcţionarilor primăriei, toate în 2008 (un număr de 5 de astfel de amenzi), în timp ce celelalte firme, care funcţionau la aceiaşi parametri cu ai respectivei firme, au primit doar 3 în totalitate. Am verificat la primărie acest lucru, împreună cu directorul Popescu, şi e perfect adevărat ce susţine Victor Barbu, deşi şeful din primărie a motivat acest lucru prin faptul că Transabyv are cele mai multe maşini pe traseu, deci e “normal” să primească şi cele mai multe amenzi. Dacă mai ţinem cont şi de faptul că aceiaşi şoferi ai firmei Transabyv au mai primit alte câteva amenzi de aceeaşi dimensiune şi de la comisarii Gărzii Financiare, putem spune că firma condusă de petrileanul Barbu este o “campioană” ne­dorită la acest gen de amenzi, în timp ce reprezentanţi ai altor firme primesc doar amenzi mo­derate, de 500 de lei. Sau, mai rar, de maxim 5.000 de lei pentru aceleaşi fapte şi nereguli. Celelalte acuzaţii spuse de domnul Barbu dar şi de alţi taximetrişti sau administratori de firme de taxi nu se justifică, cel puţin aşa reiese după explicaţiile oferite de directorul Marian Popescu. 
- Domnule director Popescu, înainte de toate vă rugăm să ne spuneţi de ce proiectul de hotărâre referitor la “Regu­la­mentul de organizare, func­ţi­onare şi autorizare a activităţii de transport în regim de taxi şi în regim de închiriere pe raza municipiului Petroşani” a apărut într-un fel, iar apoi în Hotărârea de consiliu local unele date au apărut schimbate? Şi ne referim aici, concret, la “criteriile de evaluare”, unde dispeceratul s-a înlocuit cu… sistem de monitorizare ABS?
- Ce aveţi dumneavoastră acolo este un proiect mai vechi, nu este proiectul care a intrat în consiliul Local…
- De ce nu a mai intrat?
- Pentru că nu mai putea intra, conform legii. Lege care, de la apariţia acestui proiect pe care îl aveţi şi până la şe­dinţa de consiliu local, s-a schimbat. În problema cu dispeceratul, care este lipsă de-acolo, după mine cred că legiuitorul a procedat corect, deoarece un independent nu poate să-şi creeze un dispecerat singur…
- Dar, totuşi, dacă vorbim de firma Transabyv, aceasta are autorizaţie pentru dispecerat, obţinută de la primărie, în data de 21 octombrie 2008… 
- Da, are! Sigur că da, pentru auto­rizaţiile de dispecerat sunt altfel şi orice firmă sau orice cetăţean poate să îşi facă o autorizaţie de dispecerat. Dar trea­ba aceasta nu are legătură cu transportul în regim de taxi. Autorizaţia de dispecerat este o autorizaţie separată, se cere un dosar şi se eliberează conform legii. Treaba ca o persoană fi­zică să îşi facă un dispecerat, pentru o singură maşină, este aiurea. Pentru că nu se poate să ţină acolo patru angajaţi, câţi îţi trebuie la un dispecerat, şi el să lucreze cu o maşină. Acestea fiind zise, atunci este normal că am scos şi noi “dispeceratul” din noul regulament, aşa cum prevede legea.
- Pe anunţul pe care l-aţi făcut public apar doar cinci maşini în intervalul 151-160, deşi susţineaţi că este vorba de 10 maşini care vor fi scoase la “procedura de atribuire” din iunie, adică exact cele 10 maşini de transport marfă. Unde sunt maşinile 153, 155, 156, 157 şi 158? De ce nu sunt scoase la “procedura de atribuire”? Unii taximetrişti acuză primăria că aceste numere au fost date pe sub mână…
- Cele cinci, cum este şi cazul altor maşini, au primit autorizaţie, conform legii, dacă au avut dreptul…
- Este vorba şi de maşina nr. 90. Care, de asemenea, cică ar fi primit autorizaţie aiurea…
- Cetăţeanul respectiv, nici nu ştiu cum îl cheamă, a avut maşina închiriată la Taxi City, legea dându-i dreptul să solicite autorizaţie pe persoană fizică sau pe asociaţie familială, sau să-şi vândă maşina la firma la care a lucrat până atunci. Aşa a venit legea, omul a decis să-şi continue activitatea pe cont propriu, deci i-am dat autorizaţia conform legii.
- Din cei 60 de solicitanţi care sunt pe lista făcută publică de dumneavoastră în anunţ, mulţi dintre ei, dacă nu chiar toţi, se află tot în situaţia celor de la Transabyv, despre care am scris…  Deci fără autorizaţie, fără case de marcat… fără, fără… Dar totuşi fac servicii de taximetrie, lucru cu care aţi fost de acord mai înainte când v-am spus…
- Da, dar…
- Staţi puţin… De ce atunci amenzile cele mai “grase”, de 250 de milioane, 5 la număr, după cum am constatat noi, împreună cu dumneavoastră şi cu subal­ternul dumneavoastră de la Biroul Transporturi, Cristian Kalman, sunt luate doar de această firmă, e adevărat în 2008, iar celelalte firme, toate la un loc au doar 3 astfel de amenzi uriaşe? Sunt “vânaţi” după cum susţin cei din firma respectivă, sau care e motivul?
- Răspunsul după mine este unul singur: firma respectivă are cele mai multe maşini care fac taxi ilegal! Un număr de 13 maşini! Ceilalţi sunt mai mult persoane fizice, care au o maşină-două, iar când văd pe traseu inspectorii de la Biroul Transport se retrag şi nu pot primi atunci amenzi de 250 de milioane de lei vechi. Domnul Barbu şi-a făcut obiceiul de a sfida inspectorii, trece şi la ameninţări şi la lucruri din astea… 
- De ce nu se foloseşte procedura cu “caietul de sarcini”, ca la licitaţie? Unii taximetrişti susţin că acest caiet de sarcini ar trebui să existe…
- Dar această procedură nu este o licitaţie, ci o analiză de dosar. Omul vine cu ce maşini vrea el, noi analizăm dosarul. Să aibă dosarul complet şi maşinile cât mai bune, ca să câştige, şi atâta tot… Nu avem ce să licităm în cazul acesta… Legea nu prevede caiet de sarcini la procedura de atribuire.
- Vor fi admise maşini care au alte culori decât galben? Şi aici sunt discuţii despre înfoliere, sau vopsire… Cum este corect?
- Nu vor fi admise maşini care au alte culori decât culoarea galben. În ceea ce priveşte vopsirea sau înfolierea cu galben… Nu contează acest lucru! Maşina să fie de culoarea galbenă şi-atât… Că e vopsită sau înfoliată, nu contează, legea nu specifică acest aspect.
- Cinstit, se fac presiuni asupra dumneavoastră, acum înainte de procedura de atribuire din iunie, de către taxi­metrişti sau de către administratorii de firme de taxiuri care nu sunt în regulă? 
- Da, se fac presiuni şi de către taximetriştii care nu sunt în regulă, dar şi de către cei care sunt în regulă…
- Vin cu şpagă, vin cu promisiuni, cu ameninţări? 
- Nu, cu şpagă nu vin, cum să vină!? Nici cu promisiuni… Dar unii mai fac scandal. E normal pe undeva, tensiunea e mare…
- Se intervine cu telefonul, pe linie politică sau administrativă? Sau cu vestitul “telefon fără fir”… Interesele par destul de mari, se pare că în taximetrie este o pâine albă de mâncat, cel puţin la Petroşani, din moment ce atâţia stau la rând sau se înghesuie, dând din coate…
- Nu, nu se intervine pe linie politică sau administrativă… Cu ameninţări se vine faţă de inspectorii din teren, deci cei care dau amenda. Presiunea este foarte mare. Unii vin şi ne cer indulgenţă, spunându-ne “să o lăsăm mai moale”… Vor fi 26 de maşini acceptate, în valul din iunie, iar vreo 200 vor rămâne pe dinafară. Numărul final de maşini de taxi din Petroşani va fi de 176, acum sunt 150. Aşa spune legea, 4 maşini la 1.000 de locuitori, lege pe care nu a inventat-o Popescu sau primarul. Vă daţi seama că fiecare se luptă pentru a prinde câteva locuri. Unii dintre ei totuşi trebuiau să se gândească înainte de a cumpăra maşina în leasing, ce vor face dacă nu obţin autorizaţia de taxi? Sunt convins că va fi o presiune foarte mare asupra comisiei de atribuire. Primarul este cel care va stabili această comisie. Sunt convins că şi actualul primar va proceda tot aşa ca acum cinci ani, când au fost chemaţi în comisie şi reprezentanţi de la administraţia financiară, în scopul de a verifica pe loc actele care le-au adus taximetriştii. Şi atunci au fost diverse acuzaţii, inclusiv că s-au furat acte din dosare… acuzaţii demontate de inspectorul de la administraţia financiară.
- În final o întrebare pusă de unii taximetrişti petroşeneni nouă… De ce au fost schimbaţi domnii Borca şi Stegar din funcţii, de la Biroul Transport? Unele voci care ne întreabă susţin că din cauză că au dat foarte multe amenzi, unele chiar foarte mari, producând astfel valuri. Apoi au început presiuni din partea unor potentaţi locali sau mici mafioţi, care se cred buricul pământului, asupra şefilor din administraţia locală. Care se pare că a cedat… E adevărat? Sunt convins că nu puteţi să-mi spuneţi adevărul, pentru că în secunda doi aţi zbura din funcţie, dar dorim să aflăm măcar varianta oficială…
- Amândoi inspectorii au fost detaşaţi, nu au fost schimbaţi din funcţie. Practic au aceeaşi funcţie şi acelaşi salariu. E nevoie de dânşii acolo unde au fost detaşaţi. În schimb trebuie să vă spun că cel care a greşit, trebuie să plătească. N-aş intra în alte amănunte…
- Să înţelegem că cei doi au greşit?
- Da, unul dintre dânşii a greşit, pe linie de serviciu vorbind. Dar nu din cauza amenzilor prea multe, sau prea mari, au fost detaşaţi…
Imediat după interviu, împreună cu directorul Popescu, am luat tot munici­piul la purecat, în căutare de taxiuri fără autorizaţie (fără bulina verde…). Pe întreg traseul am numărat împreună cu dânsul 8 maşini care făceau regim de taxiuri fără autorizaţie. Întâmplător sau nu, niciuna dintre acestea nu era de la firma cea mai amendată…

Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  Cât fac 7 ori 9  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Publicitate
Newsletter