14.05.2009,  12:50:54 | 0 comentarii | 247 vizualizari
Pe scena Teatrului Dramatic “Ion D. Sîrbu”, cel mai ambiţios proiect – FridaKahloMania – premieră mondială HAUSVATER, VIOLATORUL DE LIMITE ŞI PREJUDECĂŢI
de Ziarul Vaii Jiului
SPRE MISTERUL ACTORULUI 
 
Trebuie să începem chiar metaforic: regizorul Alexander Hausvater trece prin actor ca un fulger, declanşând în teatre un cutremur; îl străluminează pe actor din interior, sfâşiindu-i întunericul strâns imperceptibil peste sine din atâtea strate de convenţii şi prejudecăţi, sociale şi culturale, politice şi psihologice, uneori de origine religioasă; iar în ceea ce priveşte starea instituţiei de spectacole, o transformă într-o ne-stare, altfel spus, într-o febrilitate proprie schimbării unui mod de a fi şi de a exista. Nu altfel se întâmplă şi cu actorii şi teatrul din Petroşani, unde Hausvater realizează poate cel mai ambiţios proiect al său, FridaKahloMania, din care va ieşi schimbat oarecum şi el.
Sunt opere care se constituie din cenuşa rămasă în urma focului care a cuprins existenţial şi creator o fiinţă omenească. Ele atrag alţi creatori să reconstituie flăcările focului, uneori chiar cu riscul aprinderii de sine. Aceasta este opera pictoriţei mexicane Frida Kahlo. În urma ei au rămas o serie de tablouri, nu prea multe, dar opera şi viaţa au “aprins” creatori după creatori din diverse arte. J.M.G.Le Clezio, publică romanul Diego & Frida, Ed. Stock, 1993, care, mai apoi, va lua Premiul Nobel; Barbara Mujica romanul Frida, la Overlook, în 2001, repede devenind best-seller; apoi, urmează filmul Frida, în regia lui Julie Taymor, premiera în SUA la 25 oct. 2002; iar la noi, regizorul Alexander Hausvater rea­lizează scenariul FridaKahloMania, proiect pe care, acum, la invitaţia Nicoletei Bolcă, îl transcrie regizoral pe scena Teatrului Dramatic “Ion D. Sîrbu” din Petroşani. 
Privind procesul de elaborare a spectacolului FridaKahloMania, regizorul vrea să-l strălumineze din interior  pe actor. Aplică o artă a  “moşirii” acestuia, ca o aplecare spiralată, în primul rând, spre lăuntrul său, o coborâre spre locurile unde pâlpâie lumina sinelui. Hausvater pare despotic, şi este, fiindcă această cale presupune disciplină, ştiind că orice “naştere” adevărată este dureroasă şi reprezintă o încercare vitală.
Din primele momente se lucrează cu întreaga echipă de actori la expresia controlată a corporalităţii şi stării psihice. Se caută obţinerea identităţii şi, totodată, posibilitatea locuirii în două forme. Un trup şi altă stare psihică şi spirituală. Omul sfâşiat, despărţit, descompus, ca apoi, după caz, să se recompună. Aceasta este o necesitate pentru constituirea realităţii spectaculare. Uneori se pleacă şi de la aţintirea privirii actorilor asupra detaliilor plastice, reale, venite din “biografia” sau “povestea” personajului Frida Kahlo, dar continuu se are în vedere gestul şi imaginea mişcate în timp şi spaţiu pentru a marca timpul şi spaţiul care nu mai sunt reale, ci parcă ale unei lumi magice, de naştere a operei. De altfel, scenariul propus de Hausvater nu este altceva decât surprinderea naşterii operei. A Fridei, a actorului, a regizorului. De apariţie a operei din “sertare”. Ale omului, ale lumii, ale creatorului. Şi lucru esenţial, nicio clipă de repetiţie şi instituire scenică fără suport muzical. Ritmul şi incantaţia muzicală sunt cele ce pun materia dramatică în mişcare: fie gest, fie cuvânt. Şi declanşează energii. Un muzicism în tot şi în toate caracterizează lumea lui Hausvater.
El facilitează şi solicită apariţia asociaţiilor vizuale şi auditive, ale gestului şi cuvântului, şi elimină strat după strat de prejudecăţi şi limite spre a se avansa în lăuntrul fiinţei umane, spre ceea ce trece dincolo de ce ne este cunoscut. Ridică văl după văl de pe chipul omului şi al lumii sale, printr-o tehnică şi disciplină a mişcării fizice, a gestului şi rostirii, lăsând la început simţurile să înflorească şi să vorbească cu forţă şi naturalitate. Se caută nuanţe infinitezimale pentru construcţia teatrală, parcă cu ambiţia de a surprinde urma luminoasă a particulei psihice la trecerea dintr-un mediu în altul.
Ce bucurie este chiar în acest moment de început când se înlătură zgura şi prejudecăţile pentru a lăsa loc energiei şi apariţiei emoţiei! În aceste prime zile, regizorul pare a fi copilul din pictura  lui Dali care ridică pielea apei şi sub ea găseşte, uimindu-se, un câine dormind.
Regizorul caută să pună în mişcare acele energii latente din interiorul actorului, chiar le generează rezonator, prin explozia celor proprii, identificându-se, într-un prim stadiu, cu actorul. De la focul propriu se încălzesc şi se aprind ceilalţi. Este posibil ca din astfel de actori să se stârnească un incendiu, un foc viu, în care regizorul Hausvater să se arunce şi să se mistuie.
Înaintând din treaptă în treaptă spre misterul actorului, el înaintează în sine, se caută pe sine. În oglinzile actorilor se limpezeşte chipul regizorului. Spectacolul FridaKahloMania se propune şi, cu siguranţă, se va institui ca un exploziv spectacol de autor.
 
Dumitru VELEA


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 10 ori 4  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *

* * *










* * *

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227






Publicitate
Newsletter