15.05.2009,  14:15:39 | 0 comentarii | 227 vizualizari
Pe scena Teatrului Dramatic “Ion D. Sîrbu”, cel mai ambiţios proiect – FridaKahloMania – premieră mondială HAUSVATER, ENERGIE FĂRĂ LIMITE
de Ziarul Vaii Jiului
Febrilitatea teatrului
Instituţia de spectacole în care intră regizorul Alexander Hausvater intră într-o stare de febrilitate, starea de dinainte se transformă într-o ne-stare. Parcă se schimbă şi modul de a fi şi cel de a exista. Ca înaintea unui fenomen neprevăzut, al întâlnirii cu noul, cu opera ce trebuie să se nască. O aşteptare tensionată şi o curiozitate dublă, atât asupra spectacolului despre care se bănuieşte, în urma experienţelor regizorale ale lui Hausvater, că trebuie să fie surprinzător şi aproape irepetabil, cât şi a modalităţii de instituire scenică a acestuia. Alexander Hausvater a venit cu proiectul FridaKahloMania, scenariu propriu, pe care îl realizează pe scena petroşeneană. Energia şi imaginaţia sa teatrală schimbă modul de a fi al actorilor, de a exista al tuturor din teatru şi, prin urmare, al celor care se vor întâlni cu spectacolul. Iar, pe deasupra, din această experienţă va ieşi schimbat oarecum chiar şi el, regizorul. După cum se ştie, ceea ce este sub cuvinte dă tensiune. Atunci şi lumina şi umbra pe care o poartă şi o degajă decorul cu obiectele sale, la întâlnirea cu omul, le face să se încarce de tensiune. Sunt energetice. Şi mânuitorii lor trebuie să o ştie. Sunt elemente şi obiecte simple şi firave, complexe şi de înaltă perfecţiune tehnică, unele “constructe” concurând artistic naturalitatea şi biologia. “Un dulap gigant” cu sertare care “se deschid şi se închid magic”.  Un video proiector. Albumul Frida Kahlo. Un ventilator. Diverse instrumente. Cârje. O bicicletă specială. O sticlă de Tequilla, purtând marca unui spaţiului cultural, un aparat de fotografiat cu pecetea timpului, un bisturiu ca dintr-o sală de operaţie. Pensule şi culori. O maşină de scris cu semnul lutului din care nefiresc s-a desprins, cu literele scriindu-se în alte zone, pe ecrane speciale. Fetuşi, sau o inimă pulsând între două făpturi aceleaşi şi neaceleaşi, ale Fridei. Borcane cu licurici, altele în care se strânge lichid şi sânge. Pistol. În genere, obiecte metonimice, în care partea reprezintă întregul, ca de pildă “volanul” şi “bara” care despică falic personajul central, pe Frida, “jobenuri” sau alte părţi de veşminte (rochie, pantofi) care întruchipează pe “purtător”, posesorul prin lucrul posedat, “patul” cât o lume (a Fridei) şi “oglinda” de deasupra sa, cât sufletul şi cerul (ale Fridei şi ale noastre).  “Povestea” şi lumea Fridei Kahlo, spectacolul lui Hausvater sunt pline de “sertare”. Memoria noastră, asemenea. Atâtea umbre şi “resturi” de lumi le populează. De la un om poate să rămână o zbatere de pleoapă, de la altul un cuvânt cu tonul său, un gest cu haloul lui de sensuri şi semnificaţii, sau o pată de culoare cu tuşa sa plină de suflet. Atâtea tije purtând obiecte apar în acest spectacol. Apar într-un spaţiu şi timp instituite dramatic, sunt mişcate şi funcţionează ca şi cum s-ar naşte în acea clipă, misterioasă şi magică – deşi ea este “reconstitutivă”, conform nivelului prim al scenariului. Atâtea “sertare” se deschid şi se închid ca la naşteri de lumi – după cum, iarăşi scenariul le propune. Dar toate acestea creează spaţiul, timpul şi cauzalitatea în care acţionează omul cu noua sa lume cu tot. Şi ele trebuie să participe la fluidul energetic al stărilor şi situaţiilor dramatice, să fie “mişcate”, “purtate” dramatic şi estetic, de mâini văzute şi, de cele mai multe ori, nevăzute. “Obiectele se mişcă. Mânuite de mâini invizibile”. Acestea din urmă sunt ale tehnicienilor de scenă ordonaţi pe o claviatură de regizorul tehnic, sunt “clapele” pe care le atinge riguros şi necruţător imaginaţia lui Hausvater. Ochiul, urechea, respiraţia şi suflul energetic ale sale sunt peste tot. Spectacolul, am putea spune, este o prelungire a sa. Tijele, sertarele, “ferestrele” în sinele omului, “flăcările” nefireşti fac spectacolul lui Alexander Hausvater să amintească de tablouri ale lui Salvador Dali, precum Girafe, Somnul lui Dali, sau Girafa în flăcări. Se porneşte de la opera plastică a Fridei Mahlo, dar se ajunge, prin aceasta şi viaţa ei, la o aleasă confluenţă de spirite! În fine, repetiţiile lui Hausvater sunt dense şi surprinzătoare, solicitante şi acaparatoare, pline de nuanţări şi determinări, de disciplină insesizabilă şi totală. Lângă actorii din distribuţie se află alţii care oricând îşi pot găsi loc în interstiţiile şi articulaţiile spectacolului, scenograful participând integrator viziunii în mişcare a regizorului, cei ce răspund de muzică şi sonorizare, regizorul tehnic cu maşiniştii săi, sufleurul etc. Atelierele în care se naşte decorul şi costumele sunt în efervescenţă controlată. Toţi participă, după cum sunt solicitaţi şi capacitate, la împlinirea scenică a imaginaţiei în erupţie a regizorului Alexander Hausvater.
 
Dumitru Velea


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 3 ori 8  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *

* * *










* * *

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227






Publicitate
Newsletter