01.06.2009,  12:54:09 | 0 comentarii | 293 vizualizari
În curând, la teatrul din Petroşani, un proiect fascinant FridaKahloMania - o lecţie originală şi originară de teatru
de Ziarul Vaii Jiului
De câtva timp trupa de actori a Teatrului Dramatic “Ion D. Sîrbu” este cuprinsă într-un fascinant proiect FridaKahloMania propus de Hausvater şi purtând marca acestuia. Actorii sunt ca şi într-un cantonament. Nu mai există timp în afara celui acordat teatrului. Mai mult sau mai puţin implicat, fiecare om din teatru este legat cu sufletul şi mintea de acest proiect. Se ştie că pe regizorul Alexander Hausvater îl interesează mai mult teatrul de trupă decât cel cu actori fixaţi în anumite forme şi individualităţi, cu consecinţa să fie trupă de actori, îndeosebi de tineri care nu sunt cuprinşi de suficienţă şi trufie, în al căror “vas” este loc îndeajuns de pentru spirit şi creaţie. Spectacolele sale se rotunjesc în întreguri în care fiecare parte îşi are funcţia şi individualitatea sa. El cere actorilor, pe diferite trasee de exerciţii fizice, psihice şi intelective, să treacă repede de la abstracţiunea ideii la materialitatea energetică a acesteia, relevabilă în plasticitatea simbolică. La început pare că sunt exerciţii de artă actoricească, dar treptat totul curge spre creaţie şi simbol, încât nu se mai ştie cât este viaţă şi cât artă. Regizorul îndreaptă actorii spre locurile unde se află surse energetice ale creaţiei dramatice, acolo unde funcţionează ecuaţia originară a teatrului: acţiune – reacţiune. Pe acest traseu actorul devine cu adevărat o “formă vie”, în mişcare. Hausvater le cere să-şi audă gândurile, să-şi vadă sentimentele, să-şi schimbe trupurile sau să le facă invizibile. Muzica, cu ale sale ritmuri şi tonuri, este vitală. La fel şi imaginea vizuală. Hausvater orchestrează trupa de actori ca pe nişte instrumente muzicale, fiecare cu sunetul propriu, dar aduse sub cupola raporturilor exacte, ale ritmului şi tonului inerente. Duşman al atmosferei muzicale, al muzicii exterioare actului dramatic, el face din aceasta o energie care trece prin materia dramatică a spectacolului şi o substanţializează. Muzica la el tinde a deveni lumină. Şi invers, putem spune. Actorii, în concepţia şi viziunea sa, păşesc pe muzică, se întind odată cu spaţiul, curg odată cu timpul, ajung un misterios fluid energetic. “Determinare, determinare!” le cere el. Actorul nu trebuie să interpreteze, să se interpreteze, ci să acţioneze cu sine şi prin sine în actul teatral. Să-şi înfrângă limite, să-şi depăşească stări şi să descopere pe cele aflate în raportul acţiune - reacţiune. De aici rezultă drama şi poezia, contradicţia şi creaţia. O fiinţă pe scenă, un cuvânt, un sunet, o respiraţie, o rază de lumină aparţin acestei clipe, dar şi eternităţii. De pildă, a vinde un obiect înseamnă un act singular şi individual, dar Hausvater îl luminează încât în el vedem actul general al vânzării, actul propriu unei lumi în care totul se vinde şi se cumpără şi faţă de care personajul Frida ia atitudine, se transformă, devine altceva, o făptură pe calea unicităţii, a destinului. Infinitezimale nuanţe trebuie să evidenţieze interpreta Nicoleta Bolcă pentru un sens general.  Deseori, pe traseul lui Hausvater vedem universalul într-un individual, cerul într-o lacrimă sau picătură de rouă, altfel spus, multiplu redus la unu, regizorul nedezminţându-se de bătrânii săi din aurora cunoaşterii lumii, când au redus şi anulat reprezentările zeieşti la Cel Ce Sunt.  Toate spectacolele gândite, concepute, realizate de Hausvater, cât şi FridaKahloMania de la Petroşani, pe texte străine sau scenarii proprii, sunt ale omului ajuns la limită, în care lumea sau o forţă nevăzută îi pune bariere (fizice şi spirituale, sociale şi religioase etc.), îl contrazice, îl confruntă cu moartea. Făpturile sale trăiesc sub o teroare a cărei origine se ştie sau nu se ştie, dar ale cărei efecte sunt totdeauna de neacceptat. Pentru ce i se întâmplă lui Iov ce i se întâmplă?! El a ascultat Cuvântul de Sus, faptele sale s-au aşezat totdeauna sub voinţa Domnului său. Pentru ce i se întâmplă Fridei Kahlo tot ce i se întâmplă? Poliomielita cu consecinţele sale (un picior ce trebuie până la urmă retezat), accidentul cu autobuzul, unde o bară metalică îi fracturează coloana vertebrală în mai multe locuri, trecându-i prin viscere şi organul genital, anulându-i până şi posibilitatea sacră de a ajunge mamă cu copii? Pentru ce îi e dat ca în această lume, odată cu ea, să se oprească viaţa?! Hausvater caută să descopere în actor datele unei experienţe străfunde, fundamentale, dincolo de subiectivitatea proprie. Vrea să citească în “jurnalul” actorului “cartea” lumii. Şi în clipe faste, reuşeşte. De aceea pentru el teatrul este viaţă şi viaţa este teatru, în sensul cel mai adânc al cuvântului, adică de mister al creaţiei. De taină a naşterii. Nu întâmplător, în spectacolul FridaKahloMania de la Petroşani, cât şi în altele, apare ca mister naşterea, cea mai umană şi divină dintre actele lumii. Regizorul Hausvater alege totdeauna omul care este vital pus la încercare, căruia i se retrage lumea, rămânând singur, singur în faţa răului (ce vine totdeauna din afară), singur cu sine şi-n neconvenţională confruntare cu Dumnezeu. De unde câştigă şi unul şi altul. Tocmai prin această înaltă confruntare îi e dat să supravieţuiască, să regăsească vieţii un alt scop, şi Domnul să-i pună pe frunte o corolă de lumini. Şi totuşi, câtă sufe­rin­ţă pentru supravieţuire! Şi care este locul spe­ran­ţei aici? Hausvater se identifică cu aceste personaje iovice. Acţiunea şi reacţiunea, pe care el le vede în actul teatral, îşi au rădăcina în cea mai veche confruntare a omului, în lupta cu ceea ce îl depăşeşte, cu ceea ce îl instituie. Frida este unul din asemenea personaje. Şi de ce nu, în fiecare dintre noi poate sălăşlui o Frida. Că nu se ştie niciodată când graţia divină îţi este retrasă, când darul cel mai de seamă, viaţa îţi este pusă în pericol şi ai sentimentul că trăieşti într-un corp străin, că îţi aparţii şi nu-ţi mai aparţii, când ajungi ca Frida să te vezi în două făpturi Frida, să trăieşti ca două Fride. În lumea aceasta. Şi ca o lume în oglinda lui Dumnezeu. Cu un ochi în frunte, cum îşi picta Frida. Al cunoaşterii şi reîntregirii, al unului şi unicităţii. Bagheta regizorală a lui Hausvater este îndreptată continuu spre acest ochi.
 
Dumitru VELEA


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 5 ori 6  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *

* * *










* * *
Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.2

Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.4

Anunt GAL Cheile Sohodolului - prelungire MCS 7.2-15.04.2019

Anunt de selectie 7.4 simplificat 2019 - prelungire

Anunt de selectie MCS 7.2 simplificat prelungire mai 2019

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter