16.09.2009,  13:04:54 | 0 comentarii | 287 vizualizari
Pentru că se lucrează bine, La Direcţia de Muncă şi Protecţie Socială Hunedoara nu sunt probleme deosebite
de Mihaela PETROŞAN

- Interviu cu Rodica Mariana Peter, director coordonator al Direcţiei de Muncă şi Protecţie Socială (DMPS) Hunedoara

Reporter: E o perioadă mai încinsă, să spunem, de când cu criza… şi în economie şi în societate. La DMPS cum este, cu ce vă confruntaţi?
Rodica Mariana Peter: Nu ne confruntăm cu probleme deosebite în această perioadă. Probleme deosebite ridică doar partea de protecţie socială, respectiv ajutoarele de urgenţă. O parte a activităţii Direcţiei de Muncă e cea care prevede acordarea unor ajutoare de urgenţă unor categorii defavorizate şi sunt de două tipuri, acea stare de urgenţă pe Legea 416 care se acordă în caz de incendii, inundaţii şi alte catastrofe de acest gen sau atunci când o familie se află într-o situaţie care necesită o măsură imediată de protecţie, iar al doilea tip se referă la ajutoare de urgenţă bazate pe prevede­-rile unei legi care prevede anumite situaţii de necesitate cauzate în principal de boli, de o situaţie de nevoie a unei familii. Se fac anchete sociale, se trimit spre avizare la Prefectură după care ajung la Ministerul Muncii şi, printr-o hotărâre de guvern urmează efectiv să se pună în practică. Eu sunt aici din luna mai şi încă nu s-au acordat ajutoarele propuse de noi, dar nici cele de anul trecut. Cele propuse din octombrie anul trecut încă nu s-au fina-li­zat. Am încercat să aflu de la ministerul de resort, de la compartimentul de asistenţă socială care este cauza, mi s-a spus că sunt propuse spre aprobare dar urmează să apară actul normativ, dar când apare nu a ştiut să-mi spună. Avem foarte multe în aşteptare, facem anchete sociale, le finalizăm…
Reporter: Care ar fi cazurile mai grave, situaţiile mai deosebite întâlnite până acum?
Rodica Mariana Peter: Din luna mai, de când sunt director coordonator la DMPS Hunedoara, am avut un caz mai grav, un incendiu într-o comună de lângă Deva, în care cam toate bunurile familiei respective au fost arse şi distruse. În Valea Jiului sunt foarte mulţi care solicită ajutoare pentru că au probleme de sănătate în principal, sau de necesitate, de nevoi. Sunt multe persoane care nu au serviciu, familii care au sau nu au ajutor social…
În Deva am remarcat două situaţii cu care m-am confruntat, două cazuri de copii de până în cinci ani cu cancer care necesită intervenţii chirurgicale care se fac în Italia şi pentru ambele cazuri am propus un ajutor pentru că, în aceste cazuri, Casa de Asigurări de Sănătate nu poate acorda decât o mică parte. Nici cu ceea ce am propus noi costurile nu sunt acoperite integral dar sperăm că cel puţin îi ajutăm.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre problemele pe care le ridică zona Văii Jiului?
Rodica Mariana Peter: În Valea Jiului avem multe solicitări în Uricani şi Lupeni pe ajutoare de urgenţă, dar în toate oraşele din zonă sunt probleme. În special sunt foarte mulţi debranşaţi de la curent şi solicită ajutor pentru a-şi putea plăti datoriile şi a-şi reface branşamentul, apoi familii cu datorii foarte mari la utilităţi, în principal la apă. Cei mai mulţi sunt debranşaţi de la termoficare şi gaz şi nici nu-şi mai pun problema rebranşării. Cei mai mulţi solicită pentru curent şi apă, majoritatea locuind în apartamente sau case unde nu au niciun fel de încălzire. Sunt foarte multe familii cu mulţi copii, fără locuri de muncă şi din această cauză, chiar dacă au ajutor social, nevoile nu pot fi acoperite. Plus situaţii generate de boli, mulţi au nevoie de o intervenţie chirurgicală într-o clinică universitară, în general Cluj sau Timişoara, şi solicită bani pentru a-şi acoperi cheltuielile de deplasare.
În principal partea de protecţie socială este partea cu cele mai multe probleme. Primim solicitări pentru ajutoare prin scrisori, apoi e partea de dialog social, negocierea conflictelor de muncă atunci când apar între patronat şi sindicate, înregistrarea şi verificarea contractelor colective de muncă… În ultima perioadă am avut un conflict între patronat şi sindicate la Hidroserv Haţeg, dar a fost conciliat. L-am amânat de mai multe ori pentru că sindicatele aveau anumite solicitări iar conducerea nu a fost niciodată împotrivă a le discuta dar erau condiţionaţi de aprobarea bugetului de către centrală şi din această cauză s-a tot amânat, apoi s-a conciliat. 
Apoi este Compania Naţională a Huilei Petroşani care înregistrează la noi actele adiţionale la contractul colectiv de muncă. Chiar astăzi (ieri, n. red.) au înregistrat un act adiţional de prelungire a contractului colectiv de muncă până la 15 octombrie, tot din cauză că încă nu este clar bugetul. La momentul acesta am înţeles că au bugetul aprobat dar nu au fondurile. E o problemă care trebuie rezolvată pentru că Valea Jiului depinde de CNH. Dacă CNH-ul dispare Valea Jiului va avea o mare problemă.
Reporter: Poate că rezolvarea problemelor are nevoie şi de structuri funcţionale optime în teritoriu…
Rodica Mariana Peter: Desigur. După ce am preluat această funcţie, am făcut demersurile necesare şi am deschis un birou al DMPS Hunedoara în Valea Jiului astfel ca agenţii economici din zonă să nu mai vină până la Deva să-şi cumpere carnete, suplimente şi altele. Am stabilit să se poată cumpăra de la acel birou. Aveam în intenţie să fac acelaşi lucru şi pentru depunerea contractelor colective de muncă. Deci nu verificarea lor acolo, doar preluarea lor, apoi să ajungă la Deva iar compartimentul de specialitate să le verifice şi în termenul prevăzut de lege să le trimită. Deocamdată, până la reorganizarea activităţii acest serviciu nu poate fi funcţional. O să vedem după aceea.
În plus, anchetele pentru acordarea ajutoarelor de urgenţă pentru Valea Jiului se fac de inspectorul nostru din Petroşani. De fapt, acesta cunoaşte foarte bine problemele Văii Jiului pentru că e de foarte mulţi ani în această activitate.
Reporter: Cum v-aţi descurcat cu problema biletelor de odihnă destinate angajaţilor bugetari? Nu au fost discuţii, probleme?
Rodica Mariana Peter: Foarte bine. Distribuirea biletelor de odihnă pentru bugetari este o activitate pe care am încheiat-o deja prin 10 septembrie. Aceste bilete au venit la începutul lunii iunie şi se repartizează conform unui ordin al minis­trului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, potrivit unui protocol semnat cu confede-ra­ţiile sindicale. Am satisfacţia că nu au fost probleme deosebite, am reuşit să-i împăcăm pe toţi. La noi în judeţ principalii beneficiari au fost Confederaţia “Frăţia”, care are sindicatele din învăţământ şi sănătate, cu cei mai mulţi membri în judeţul Hunedoara. În total am avut 1702 bilete, în valoare de 334.924 lei. Am avut ca destinaţii litoralul dar şi staţiunile Felix, Olăneşti, Voineasa şi Muntele Băişorii. Biletul este la un preţ rezonabil, bugetarul plăteşte jumătate, iar pentru copii un sfert. Biletul a costat 400 de lei, a inclus şase zile, cazare şi masă (din care bugetarul a plătit 200 de lei). Biletele au fost mai puţine decât anul trecut. Condiţiile au fost normale. Aceasta a fost o activitate de care timp de trei, patru luni chiar, o persoană s-a ocupat exclusiv.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre formarea profesională a adulţilor?
Rodica Mariana Peter: Evident, formarea profesională a adulţilor  este o altă activitate foarte importantă pentru Direcţia Muncii, foarte utilă şi importantă de a fi cunoscută de către toţi cetăţenii din judeţ. Mai ales în condiţiile în care este necesa­ră o reorientare a multor categorii dintr-o profesie în alta. Prin DMPS se autori­zează furnizorii de formare profesională, respectiv anumiţi agenţi economici care îndeplinesc condiţiile cerute de legislaţia în domeniu. Toată activitatea este sub coordonarea DMPS. Cursanţilor li se eliberează câte un certificat care este avizat de Ministerul Educaţiei şi de Ministerul Muncii şi care este recunoscut inclusive în Uniunea Europeană. Judeţul Hunedoara, de câţiva ani încoace, este printre primele din ţară în ceea ce priveşte numărul de furnizori de programe. Avem 84 de furnizori de programe autorizaţi şi 303 programe autorizate în derulare. Cursurile acestea sunt contra-cost, AJOFM-ul face cursuri gratuite, dar numai pentru şomeri. Deci nimeni nu face aceste cursuri decât dacă are nevoie să-l urmeze. Această activitate mi se pare foarte importantă şi mai ales foarte utilă, o activitate care ajută.
Reporter: Care ar fi planurile de perspectivă pe care vi le-aţi făcut? Ce urmează?
Rodica Mariana Peter: Prea multe despre planurile de viitor nu pot să spun acum pentru că în acest moment prin pachetul de legi care va fi propus privind reorganizarea instituţiilor se discută şi despre protecţia muncii. Se discută în varianta unei viitoare comasări cu Agenţia de Prestaţii Sociale. Din acest motiv încă aşteptăm să vedem ce măsuri vor fi adoptate, să apară noul pachet de legi şi hotărârile de guvern care pun în aplicare legea. Practic atribuţiile vor rămâne, indiferent sub ce formă va fi reorganizată instituţia.


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 4 ori 3  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *
Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.2

Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.4

Anunt GAL Cheile Sohodolului - prelungire MCS 7.2-15.04.2019

Anunt de selectie 7.4 simplificat 2019 - prelungire

Anunt de selectie MCS 7.2 simplificat prelungire mai 2019

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter