13.07.2009,  14:46:10 | 0 comentarii | 206 vizualizari
OPC avertizează: atenţie la ce cumpăraţi! (III) Clauze abuzive în contractele încheiate între comercianţi şi consumatori
de Corneliu BRAN
În episodul de astăzi vom vorbi despre clauzele abuzive din contractele de tot felul, încheiate între operatori de servicii sau comercianţi şi consumatori. Este una dintre cele mai importante chestiuni, ţinând cont că, dacă nu sunteţi atenţi, puteţi semna un contract cu clauze care vă dezavantajează. Iar odată ce aţi semnat este ca şi cum v-aţi fi însuşit singuri pagubele sau disconfortul. De aceea, regula principală este să NU semnaţi cu ochii închişi orice fel de contract! Înainte de a face asta este de preferat să citiţi cu atenţie toate clauzele contractului, mai ales cele scrise foarte mărunt. Asta chiar dacă cel din faţa dumneavoastră vă spune ceva de genul: „Haideţi, semnaţi că mă grăbesc, e bine tot, vă spun eu, doar aşa semnează toată lumea, nu sunteţi singurul”. 
Pornind de aici, ANPC vă explică alte câteva aspecte importante de care trebuie să ţineţi cont.
Ca şi consumator sunteţi protejaţi împotriva clauzelor abuzive din contractele standard încheiate cu operatorii economici. Aceste drepturi sunt menţionate în Legea 193 din 2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori. Această lege vă poate proteja de acele clauze care încearcă să reducă drepturile pe care le aveţi în calitate de consumator, precum şi de acele clauze care caută să vă impună obligaţii disproporţionate. Trebuie ştiut faptul că o clauză abuzivă în contract nu produce efecte din punct de vedere juridic.
O CLAUZĂ ESTE ABUZIVĂ DACĂ: contrar cerinţelor bunei-credinţe creează un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor în detrimentul consumatorilor.
„BUNA-CREDINŢĂ” înseamnă că operatorul economic trebuie să aibă faţă de dumneavoastră o atitudine corectă şi deschisă.
Deşi clauzele standard din contracte pot fi concepute pentru a proteja interesele comerciantului, ele trebuie să aibă, de asemenea, în vedere, interesele şi drepturile consumatorilor şi să nu meargă mai departe decât este legal pentru protejarea intereselor comerciale.
NECESITATEA UNUI LIMBAJ INTELIGIBIL – O clauză standard trebuie să fie exprimată într-un limbaj clar şi inteligibil. O clauză din contract poate fi modificată dacă vă dezavantajează faptul că nu înţelegeţi sensul – chiar dacă înţelesul ei ar putea fi interpretat de un avocat. Dacă există dubii asupra interpretării clauzei respective, va fi aleasă interpretarea care îl favorizează pe consumator.
 
Ce clauze NU sunt acoperite?
Majoritatea clauzelor standard sunt acoperite, dar există şi câteva excepţii:
- Clauze care reflectă prevederi care, conform legii, trebuie incluse în contract.
- Clauze care au fost negociate în mod
individual.
- Clauzele din contractele dintre comercianţi.
- Clauzele din contractele dintre persoanele private.
- Clauzele din contractele în care cetăţenii nu acţionează în calitate de consumator – de exemplu cele referitoare la raporturile de muncă sau înfiinţarea unei afaceri proprii.
- Clauzele care stabilesc preţul sau definesc produsul sau serviciul.
Clauzele din contractele încheiate cu consumatorii ce stabilesc preţul sau definesc produsul sau serviciul care va fi furnizat reprezintă clauze de bază ale contractului şi sunt exceptate de la testul de corectitudine atâta timp cât ele îndeplinesc cerinţa de limbaj inteligibil.
AJUTOR SUPLIMENTAR: Comisia Europeană a lansat un nou site (www.isitfair.eu) care vă poate ajuta în cazul în care simţiţi că aţi fost îndrumat greşit sau aţi fost păcălit de un comerciant rău intenţionat, sau dacă doriţi numai să aflaţi practicile comerciale incorecte pentru a le putea evita pe viitor. Site-ul conţine inclusiv o LISTĂ NEAGRĂ cu practicile comerciale interzise în orice situaţie, listă prevăzută în cadrul Directivei Europene privind practicile comerciale incorecte.


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 4 ori 5  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *

* * *










* * *

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227






Publicitate
Newsletter