14.12.2014,  19:40:18 | 0 comentarii | 1188 vizualizari
S-au scurs 74 de ani de la / Explozia de la Lupeni din 13 Decembrie 1940, întâmplată în timpul guvernării legionare
de Marian BOBOC
Vineri, 13 Decembrie, orele 12,40 ► Sectorul I (Ileana)  Str. 5 centru  Orizontul 621  51 de morţi  37 de văduve 37 de orfani
 
Inginerul Adrian Braha - subdirectorul tehnic al Societăţii Petroşani:
„Pe drum, spre puţ, am văzut pe galerie urme de explozie, ca bucăţi de scânduri, rezultate din uşile de aeraj sfărâmate, vagonete deraiate şi altele”
 
Subsemnatul, Ing. Adrian Braha, subdirector tehnic la Soc. „Petroşani”,  referitor la explozia întâmplată în ziua da 13 Dec. 1940 la Mina Lupeni, Sect. Ileana, declar următoarele:
Am sosit de la Birou la locuinţă cca. la orele 12.30 şi, la scurt timp după aceasta, am fost înştiinţat telefonic de la cabina de comandă a minei că în  sect. III s-a   întâmplat un accident mortal.
Am plecat imediat la birou pentru a mă îmbrăca şi intra în mină, dar atunci am fost înştiinţat că s-a  întâmplat o explozie în mină, probabil, la Ileana. Am luat au mine pe Dl. prim maistrul minier Laszlo Irimie şi am plecat prin Gal. Nr. 1, spre Ileana.
În mină, ne-am întâlnit, pe rând, cu d-nii ing. O. Loew şi Gh. Cosmovici. Împreună cu aceştia şi câţiva muncitori întâlniţi în drum am mers până la staţia de compresoare Ileana, unde a trebuit să ne oprim deoarece nu mai puteam înainta din cauza gazelor şi fumului. La compresoare am constatat unele stricăciuni care arată că a fost a explozie şi am găsit 2 morţi.
Prin telefon, am aflat că la puţul Ileana capacele de aeraj au fost aruncate în sus şi că, deci, aerajul este întrerupt. Am dispus că la puţul Ileana să fie acoperit provizoriu cu scânduri pentru restabilirea aerajului şi am plecat cu Dl. ing. Loew prin galeria nr. 2, spre partea de Nord a Puţului Ileana. Dl. lng. Cosmovici şi ceilalţi urmând să aştepte la compresoare evacuarea gazelor şi să vie pe drumul direct,  de asemenea la puţul Ileana.
Sosind cu Dl. Ing. Loew la puţul Ileana, am văzut că aerajul se restabilise şi că gazele şi fumul începuse a fi evacuate prin puţ. Pe drum, spre puţ, am văzut pe galeria urme de explozie, ca bucăţi de scânduri, rezultate din uşile de aeraj sfărâmate, vagonete deraiate şi altele.
La puţ se observau, de asemenea, stricăciuni. La  scurt  timp după noi, a sosit şi Dl. Ing. Cosmovici cu ceilalţi la Puţul Ileana şi mi-a  comunicat că pe galerie, între compresoare şi puţ, se găsesc mai multe cadavre şi că urmele exploziei sunt cele mai puternice în dreptul str. V Centru. Între timp, au început să sosească minerii din echipa de salvare cu care Dl. ing. Loew a început imediat lucrările de reconstruire a uşilor de aeraj în vederea restabilirii circuitelor de aeraj în mină. În timp ce mă găseam la puţul Ileana, mi-a comunicat mecanicul maşinii acestui puţ că muncitorii din str. III Vest au sosit la puţ la oriz. 750 şi că el îi poate scoate la suprafaţă cu colivia vestică. I-am ordonat să scoată imediat oamenii afară din mină. După aceasta, am ieşit la suprafaţă, pentru a întâmpina şi conduce în mină pe dl. prim-procuror al Tribunalului Haţeg, Dr. Maioreanu, şi pe dl. insp. min. Gh. Bogdan, Şeful Inspectoratului Minier Petroşani. Am fost cu D-lor în mină, dar nu ne-am putut coborî la oriz. 621 stratul V Centru, deoarece gazele şi fumul încă nu se evacuaseră.
Am ieşit din mină şi sosind dl. prefect al judeţului, l-am condus la dorinţa sa şi pe d-lui în mină. Cu dl. prefect am putut scoborî şi la oriz. 621 deoarece între timp se evacuaseră gazele şi am putut constata efectele exploziei şi la acest orizont. Am putut constata că a fost explozie de gaz metan şi că ea s-a produs la oriz. 621, în fundul de galerie a acestui orizont. Până la orele 23-24, lucrările da salvare au fost conduse da Dl. ing. Loew, iar după aceasta de d-nii ing. Cazacu, Duma, Arghir, Doroftei şi alţii.
Cauza exploziei, adică împrejurarea care a produs aprinderea gazului metan, nu am putut-o determina. În total, în cursul lucrărilor de salvare, au fost găsite şi scoase din mină 51 de victime.
Lupeni, la 16 Decembrie 1940
 
Inginerul Şerban I. Duma – ajutor şef sector III:
„La ora 17,30, am terminat cu evacuarea cadavrelor”
 
Subsemnatul Ing. Şerban I. Duma (băiatul protopopului ortodox Ioan Duma – n.r.), ajutorul şefului de sector al Sectorului III al minei Lupeni, declar următoarele în legătură cu accidentul provocat de explozia din 13 XII 940 la Mina Lupeni, Sectorul I, declar următoarele:
La orele 12:40 mă aflam în galeria de transport din culcuşul stratului 3, oriz. 565, sect. III, împreună cu Dl. Ing. şef de sector Valeriu Cazacu, la anchetarea unui accident la traversarea 12.
Am simţit deodată un puternic curent de aer, care a durat câteva secunde, şi apoi s-a potolit. În urmă, galeria s-a umplut de praf mult. Am telefonat celorlalte traversări din sectorul III, oriz. 565, pentru a verifica dacă nu s-a întâmplat vreun accident în sectorul nostru. Răspunsul a fost acelaşi: „Nu s-a întâmplat nimic, am simţit numai un puternic curent de aer şi vine foarte mult praf.
De la Puţul Orb Central, maestrul artificier Beşenyei Ioan îmi telefonează că valul de aer a venit prin puţ de la oriz. 650 la 565.
După câteva minute acelaşi maestru mă anunţa că la Mina Ileana a fost explozia de metan şi că se cer urgent echipele de salvare. Am ordonat ca oamenii care lucrează în sectorul III şi sunt la echipa de salvare să iasă imediat la suprafaţă. Am raportat D-lui Ing. Şef Cazacu Valeriu că e necesar să ies la Staţia de Salvare şi am ieşit imediat afară.
Am lucrat în ziua de 13 XII 940 tot timpul cu organizarea aprovizionării lucrătorilor de la salvare cu butelii de oxigen şi Kalipatroane, am adus rezervele necesare de la magazii şi am repartizat oamenii pe schimburi. Am verificat stocul de rezervă din mină şi starea aparatelor.
În ziua de 14 XII a.c., la ora 14, am preluat conducerea lucrărilor de salvare din sectorul I de la Dl. Ing. şef Arghir Constantin. Am controlat suitorul Frenţiu 621-641, orizontul 635 aferent suitorului, precum şi oriz. 641: împreună cu abatajele vestic şi estic ale echipei Frenţiu. De asemenea, suitorul de aeraj 641-650 est.
Aerul a fost bun, nu am găsit nici o urmă de metan. Însoţitori la primul control au fost: prim maistru minier şef Klein Rudolf şi prim maistru (…); am găsit câte o surpare de 3-4 m lungime. Sub suitorul de aeraj estic 641-650 am găsit, de asemenea, mare prăbuşire.
Abatajele estic şi vestic Frenţiu erau în ordine, nu s-au prăbuşit. La galeria de transport oriz. 64, sub abatajul vestic, s-au găsit 2 armături aruncate jos, sub abatajul estic era aruncat jos jugul de la intrarea în abataj.
Am găsit în suitorul Frenţiu oriz. 635 cadavrele 38-39, cu urme de violenţă.
La orizontul 641, în galeria de transport de la abatajul vestic Frenţiu am găsit cadavrele nr. 40-41-42, fără urme de violenţă.
Sub abatajul estic Frenţiu, în galeria de transport, am găsit cadavrele Nr. 43-44, cu urme de violenţă.
Sub suitorul de aeraj estic 641-650, am găsit – cu urme de violenţă – cadavrul nr. 45.
În capul suitorului Frenţiu, oriz. 641, am găsit cadavrul nr. 46, cu urme de violenţă.
În abatajul vestic Frenţiu am găsit cadavrele nr. 47-48-49-50-51 fără urme de violenţă, unele lângă altele, ca şi cum s-ar fi adunat intenţionat.
La ora 17,30, am terminat cu evacuarea cadavrelor şi am predat serviciul Dlui Ing. Şef Valeriu Cazacu.
Lupeni, 16 Decembrie 1940
(Din volumul „Ultimul şut. Cartea neagră a 
exploziilor din minele Văii Jiului de până la 1946” de Marian BOBOC)

Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  Cât fac 10 ori 8  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Publicitate
Newsletter