11.08.2016,  16:44:09 | 0 comentarii | 484 vizualizari
O imagine colorată, vie şi atrăgător descrisă a vieţii cotidiene din Valea Jiului
de Ziarul Vaii Jiului
Într-o perioadă în care suntem înconju­raţi de mesaje publicitare de diferite tipuri şi prin diferite mijloace de informare, acţiu­nea lui Marian Boboc de documentare, trans­formată ulterior într-un produs deosebit de interesant, ne transpune în universul interbelic al reclamelor din presa scrisă din Valea Jiului.
Trebuie remarcat travaliul exhaustiv (poate unic la nivel naţional, întâlnit şi în celelalte volume-document ale lui Marian Boboc) de a strânge între copertele acestei cărţi-album absolut toate reclamele din ziarele petroşenene ale epocii interbelice. Adunate la un loc reclamele ne (re)creează o imagine interesantă şi încă nedescoperită a vieţii economice a zonei.
Fiecare pagină din această carte singu­lară în peisajul editorial hunedorean devine un resort al unui mecanism imaginar de călă­torie în timp, într-un fascinant spaţiu tempo­ral din lumea comercianţilor şi me­­seri­aşilor. 
Fiecare reclamă este ea însăşi o poveste, iar cititorul este purtat în vremuri în care viaţa cotidiană a membrilor comunităţii are, cu bune şi mai puţin bune, un curs specific oraşelor mici de provincie. 
Adăugate la pasionanta muncă de cerce­­tare în arhive, experienţa şi talentul scriitoricesc ale lui Marian Boboc (care a publicat până acum 27 de volume-document despre istoria Valea Jiului) nu puteau să nu-şi facă prezenţa în această lucrare. Selectarea în ordine alfabetică a tuturor reclamelor din ziarele vremii este „între­ruptă”, interesant şi atrăgător toto­dată, de mici sau mai mari capitole în care primează povestea bazată pe document. Nu lipseşte nici topica scrierilor jurnalistice, carac­te­ris­tică autorului. Toate acestea ne captivează încă de la început. 
Poveste cu poveste, descoperim viaţa din spatele reclamelor, frământările şi satisfacţiile meşteşugarilor sau proprietarilor de magazine, dar şi activităţile sociale, culturale sau specifice diferitelor bresle care activau în urbe. După lectura cărţii, cititorul va reuşi să aibă, analizând atât poveştile-document, cât şi reclamele prezentate în alb-negru, o imagine colorată, vie şi atrăgător descrisă a vieţii cotidiene. Găsim, de exem­plu, în paginile acestui volum-album, atât programele cinematografelor din acei ani, cât şi meniurile celor mai frecventate restaurante din Petroşani.
Micii antreprenori sau meseriaşii se întreceau în texte publicitare inventive, care să atragă clienţii şi să le dezvolte afacerile. Constatăm, cu oarecare surprindere, că unele tipuri de campanii publicitare de atunci constituie începuturile unor forme de promovare folosite frecvent în zilele noastre de marile agenţii de publicitate.
Aşadar, cititorule, ai în mâini o carte al cărei conţinut te va cuceri încă de la primele pagini. Pentru Marian Boboc, „Alfabetul publicităţii în Valea Jiului. Studii de caz.  Negustori şi meseriaşi. Viaţa din spatele reclamelor” este doar începutul unui proiect complex de a readuce în memorie, prin intermediul reclamelor din diferite perioade, în diferite zone, viaţa de zi cu zi a locuitorilor acelor locuri, acelor vremuri. 
 
Lucian MOROGAN 

Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


     5 plus 10   = ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Diverse
Publicitate
Newsletter