29.10.2011,  12:36:15 | 0 comentarii | 1498 vizualizari
SC Termoficare SA caută metode de supravieţuire pe timp de criză / Soluţia propusă de directorul Ovidiu Muntean: branşamentele cu contor individual, cu plata în rate pe un interval de maxim cinci ani
de Corneliu BRAN

- Domnule director, abonaţii vă întreabă când vor beneficia din nou de apă caldă menajeră la robinete?

- Sperăm că vor avea din nou apă caldă la robinete începând cu data de 10 august, când SE Paroşeni, conform adresei pe care ne-a expediat-o, va relua furnizarea agentului termic. În momentul de faţă SE Paroşeni este în revizii şi reparaţii, lucrări care se fac în fiecare vară.

- Dacă tot nu aveţi agent termic, probabil că şi dumneavoastră aveţi lucrări de reparaţii…

- Da, la fel şi noi, în momentul de faţă avem diverse lucrări pe raza municipiului. Avem lucrări la viitoarea grădiniţă de pe Constructorul, la viitoarea grădiniţă de lângă Casa de Cultură „Ion Dulămiţă”, facem branşamente şi lucrări la instalaţia interioară de la Școala “I.G. Duca”, sediul nou. Urmează să mai facem o serie de lucrări la PT 4 şi la Școala Generală Nr. 5 din Aeroport, care vor începe după noua licitaţie care urmează să aibă loc la noi, la SC Termoficare, când ni se vor aduce ţevi pentru reabilitarea acestui punct termic şi a instalaţiei de la şcoală. Mai avem şi alte lucrări în diverse puncte ale municipiului, mai mici ca amploare dar foarte necesare.

- Ce se întâmplă cu efectivul instituţiei, acum vara, ţinând cont că în momentul de faţă la punctele termice nu este agent termic?

- Deocamdată funcţionăm cu efectivul care a rămas în urma reorganizării personalului, probabil că începând din iarnă, când se va relua furnizarea agentului termic pentru încălzirea locuinţelor, operatorii de la punctele termice de care avem nevoie vor fi reangajaţi. Până la acel moment, efectivul - la jumătate faţă de cel care a fost - dar în principal muncitorii care au rămas, se va ocupa de lucrările de întreţinere şi de reabilitare de care v-am vorbit.

- Numărul de abonaţi scade sau creşte?

- Deocamdată acest număr se menţine constant, chiar dacă unii cetăţeni optează pentru debranşarea de la încălzirea centralizată, există şi mulţi care vin înspre noi, cei mai mulţi revenind după ce mulţi ani au mai fost abonaţii noştri. Cei mai mulţi vin solicitându-ne branşamente individuale, cu contor individual. Acest fapt înseamnă nişte cheltuieli suplimentare pentru ei, lucru perfect adevărat, dar nişte cheltuieli care merită, din mai multe puncte de vedere, inclusiv din punct de vedere financiar. În momentul în care cetăţeanul are posibilitatea de a suporta aceste cheltuieli suplimentare, pentru achiziţionarea gigacalorimetrului, banii se vor reîntoarce în timp în buzunarul lui, în sensul că facturile vor fi mai mici iar dumnealor vor avea certitudinea că ce consumă atât plătesc. Cei care se încălzesc în momentul de faţă cu gaz şi optează la noi pentru un branşament individual, cu contor individual, vor observa cel mai bine acest lucru. În plus, ei pot merge alternativ în continuare şi pe încălzirea pe gaz, urmând ca în timp să aleagă ce sistem le vine mai bine, fireşte din punct de vedere financiar.

- Cât îi costă pe cetăţeni o astfel de branşare individuală, cu achiziţionarea şi montarea unui gigacalometru?

- Acum, chestiunea aceasta depinde de configuraţia blocului, de etaj… În mod normal un gigacalorimetru costă în jur de 8-8,5 milioane. Branşamentul – dacă se face şi pentru apă caldă şi pentru încălzire – este indicat, după părerea noastră, să se facă pe casa scării, pentru a se evita orice fel de sustrageri ulterioare de agent termic, ori pentru a se scăpa de orice fel de suspiciuni, urmând ca pe viitor abonatul respectiv să nu mai aibă niciun fel de probleme cu vecinii, totul fiind la vedere. Dumneavoastră ştiţi foarte bine, blocurile când au fost construite au fost create după un sistem sovietic, ţevile fiind montate prin apartamente, traversând pe verticală apartamentele. Ideea pe care noi mergem acum şi pentru care am făcut şi hotărârea de consiliu local, care a fost aprobată de curând, este să schimbăm acest sistem de alimentare cu agent termic, de pe verticală pe orizontală. Și asta înseamnă branşament individual la nivelul fiecărui apartament, cu gigacalorimetru montat pe casa scării, astfel încât omul cât consumă atât să şi plătească.

- Tot nu ne-aţi lămurit cât costă. Acele opt milioane plus…?

- Deci opt milioane gigacalorimetru plus costurile branşării. Estimez  la un etaj trei, de exemplu, în jur de 15-16 milioane, dar nu mai mult de-atât. Fireşte, cu cât e mai jos etajul preţul coboară, iar cu cât etajul e mai sus preţul urcă. Dar nu ajunge mai scump ca o centrală pe gaz, fie ea şi cea mai ieftină. 

- Chiar şi dacă, să zicem, că la etajul 9 de la un bloc turn aveţi o singură cerere de branşare individuală o veţi onora?

- În condiţiile în care pe o scară sunt mai mulţi doritori, această valoare pe care v-am dat-o exemplu poate să scadă. Chiar semnificativ. Dar dacă pe o scară avem doar câteva cereri, atunci nu prea putem să le onorăm. Spuneaţi de etajul 9. Trebuie să ne gândim în felul următor: dacă din punctul nostru de vedere se justifică să facem un branşament la etajul 9. S-ar putea ca cetăţeanul respectiv să fie refuzat în ideea în care pe scara blocului nu am decât câţiva abonaţi, iar între etajele 3 şi 9 nu avem să zicem niciun abonat. Dacă există şi alţi abonaţi sau cereri şi pentru etajele inferioare etajului 9, atunci în mod sigur cetăţeanul respectiv nu va fi refuzat, iar cererea îi va fi onorată într-un interval de timp mic, urmând să devină abonatul nostru. Acesta este un exemplu, dar sunt cazuri şi cazuri. De exemplu, blocurile turn de la primărie în jos, cele patru blocuri de pe 1 Decembrie 1918, am fost nevoiţi să le debranşăm în momentul de faţă de la apă caldă. Nu poţi să ţii un bloc cu 66 de apartamente cu unul-doi consumatori. Interesant, la blocurile turn de pe strada Avram Iancu, avem cereri tot mai mari. Doleanţele oamenilor din zona respectivă sunt mari, există acolo foarte multe solicitări de a se reveni în sistem, inclusiv pentru branşamente individuale.

- Câţi abonaţi mai are SC Termoficare SA Petroşani?

- Numărul e constant, în jur de 2.200 de abonaţi, în ultima perioadă parcă există un mic procent de creştere a acestui număr.

- Cum mai staţi cu datoriile, ştiindu-se faptul că această societate, aidoma societăţilor de acest gen din ţară, nu stă foarte bine de peste 15 ani de zile?

- Datoriile către SE Paroşeni sunt mari, foarte mari. Sincer să fiu, sunt datorii istorice impresionante. Putem face o paralelă cu datoriile istorice ale CNH-ului, evident la alte proporţii. Datoriile la zi sunt mici, problema este cu restanţele…

- Dacă SE Paroşeni va renunţa să mai furnizeze agent termic, ce vor face cei peste 2000 de abonaţi?

- Eu cred că acest lucru nu se va întâmpla! Dacă mergeţi chiar azi pe strada de la judecătorie în sus veţi vedea noile ţevi de la SE Paroşeni, care urmează să se monteze. Vă daţi seama că SE Paroşeni n-ar instala o reţea nouă de alimentare cu agent primar în condiţiile în care ar dori să oprească agentul termic. N-are sens, n-are logică.

- Dacă mai aveţi de transmis ceva oamenilor, la finalul discuţiei noastre, vă stăm la dispoziţie…

- Da, mi se pare important să mai transmit ceva cetăţenilor şi mai ales şefilor de asociaţii de proprietari. Dacă a fost dată această hotărâre de consiliu local de care v-am vorbit, în scopul trecerii alimentării cu agent termic de pe verticală pe orizontală, în următoarea perioadă vreau să stau de vorbă cu preşedinţii de asociaţii şi cu administratorii respectivi, în sensul de a le arăta un bloc „pilot”, din punct de vedere al costului. Vreau să le arăt cam ce ar reprezenta din punct de vedere financiar costul aferent unei lucrări la nivelul unui bloc. Scopul hotărârii de consiliu are următorul rol: poate să ajute pe cei care locuiesc în blocuri să angajeze un împrumut acordat de către primărie, cu sprijinul Termoficării. Urmând ca acel împrumut să reprezinte lucrările care se execută pe scara blocului, cu gigacalorimetrele montate la uşile apartamentelor. Valoarea respectivă va fi recuperată de către societatea noastră de la asociaţia de proprietari sau direct de la cetăţean (acolo unde nu există asociaţie), pe baza unui contract încheiat cu asociaţia sau direct cu locatarul, pe o perioadă de timp stabilită prin negociere, de maximum cinci ani. În acelaşi fel cum s-a gândit şi la partea de reabilitare termică, la nivelul blocurilor, respectiv la lucrările de anvelopare – unde tot aşa, asociaţiile contribuiau cu o cotă parte de bani – aşa ne gândim şi noi,  singura diferenţă fiind că oamenii pot să NU contribuie la început cu nicio sumă de bani, urmând ca ulterior primăria să recupereze aceşti bani, lunar, într-o perioadă negociată. Eu am făcut un calcul la doi ani de zile. În acest interval, oamenii dintr-un bloc obişnuit ar trebui să plătească undeva spre 60 de lei pe lună de apartament. La o perioadă de patru ani, suma e mai mică cu mult. Pe cinci ani de zile ar fi şi mai puţin. În plus se pot pune rate lunare doar pe perioada de primăvară-vară-toamnă, urmând ca în lunile de iarnă să nu se plătească nimic (ţinând cont că iarna facturile la întreţinere costă iar populaţia stă cum stă din punct de vedere financiar). De aceea vreau să mă întâlnesc neapărat cu preşedinţii de asociaţii şi cu administratorii.

- Mai explicaţi o dată, pe scurt, avantajele, ca să înţeleagă toată lumea…

- În primul rând ar avea un avantaj clar din punct de vedere al faptului că vor avea siguranţa că ceea ce consumă şi plătesc, nimic mai mult. Apoi, ar avea posibilitatea să închidă sau să deschidă căldura, în funcţie de necesităţi. Dacă e mai cald afară, omul poate să-şi închidă căldura, urmând să o redeschidă când consideră de cuviinţă. Deci, s-ar reduce consumul. Avantajul numărul trei este că acest sistem poate fi folosit în paralel cu sistemul de alimentare pe gaz. Omul are posibilitatea să aleagă, în funcţie de cost, pe ce sistem merge. În plus, are întotdeauna în casă un sistem de rezervă, în caz de avarii la sistemul de termoficare, sau la coloana de gaz, cum se mai întâmplă uneori iarna, din păcate. La caloriferele existente, să zicem la cei care folosesc sistemul de încălzire pe gaz, se poate monta uşor şi sistemul de termoficare, tras de pe casa scării, fără să afecteze cu nimic încălzirea pe gaz şi fără prea multă mizerie în casă. Un alt avantaj este că noi facem proiectul, montăm gigacalorimetrul şi punem instalaţia în funcţiune, urmând să recuperăm banii eşalonat, pe baza unui contract.


Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 6 ori 7  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal





* * *
Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *
Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Display-uri
Publicitare 2020
0721 722227
Promoţionale 2020
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter