12.02.2017,  10:06:16 | 0 comentarii | 3096 vizualizari
Anul trecut / 58,57% dintre apeluri la „112” au fost false
de Mihaela PETROŞAN

România face parte dintre cele cinci state membre care reprezintă exemple de bună practică şi este una dintre puţinele ţări membre UE în care 112 este număr unic de urgenţă.

 

Peste 14.600.440 apeluri primite

Eurobarometrele Comisiei Europene, referitoare la numărul unic european de urgenţă 112, arată că ţara noastră a făcut progrese remarcabile în administrarea şi dezvoltarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă şi se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) este organul central al statului, care administrează, exploatează, întreţine şi dezvoltă Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU).

Statistica pe anul trecut realizată de STS arată că la 112 au fost primite şi tratate peste 14.600.440 apeluri. Dintre acestea  8.552.087 (58,57%) au fost false şi 6.048.353 (41,43%) reale. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 3.781.205 (60,28%), Poliţie – 1.364.808 (21,76%), ISU – SMURD – 933.62 (14,88%) şi Jandarmerie – 184.606 (2,94%).

Timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,94 secunde şi a fost înregistrat în cazul a 93,6% din totalul apelurilor, la care timpul de răspuns a fost sub 10 secunde, situându-se la nivelul performanţelor europene în materie.

Din punct de vedere al apelurilor false, judeţele Covasna, Mureş si Gorj ocupă primele locuri ca procent din totalul apelurilor.

Pe luna ianuarie 2017, din totalul de 1.199.680 apeluri, 552.256  (46.03%) au fost reale şi 647.424 (53.97%)  false.

Urmare constatărilor făcute de către autorităţile statului, 15.847 de cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112 (anul 2016 şi ianuarie 2017). Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în Teleorman, Bucureşti şi Prahova.

 

Campanii de informare

În urma campaniilor de educare şi informare desfăşurate de către STS, numărul de apeluri false a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 30% şi se situează la circa 58 de procente, înscriindu-se în media înregistrată la nivel european.
Anul trecut, de Ziua 112, specialiştii STS  au colaborat cu responsabilii pentru programele ERASMUS din toate centrele universitare şi au postat afişe în spaţiile publice din facultăţi iar studenţii au primit materiale de informare.

În contextul programului educaţional „Şcoala altfel”, care s-a desfăşurat în vacanţa elevilor din luna aprilie 2016 (dar şi în alte date calendaristice), centrele de primire apeluri de urgenţă din Bucureşti şi din ţară au fost, din nou, gazdă pentru sute de copii şi părinţi dornici să se informeze cu privire la utilitatea şi corecta apelare a Numărului Unic 112.

În colaborare cu IGSU, SMURD, serviciile de ambulanţă şi inspectoratele şcolare judeţene, STS a fost partener în proiectul de educaţie medicală de prim-ajutor în şcoli din Bucureşti, Cluj şi Sibiu.

Vara trecută, pentru al şaselea an consecutiv, în Tabăra Năvodari, operatoarele Centrului de Primire Apeluri de Urgenţă Constanţa au desfăşurat activităţi de educare-informare 112.

Au fost realizate şi distribuite materiale informative cu privire la utilitatea şi corecta apelare a Numărului Unic 112 şi, în mod special, cu privire la existenţa şi modalitatea de utilizare a noului serviciu de anunţare a urgenţelor de către persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, înregistrate în SNUAU, prin mesaje scurte de tip SMS la numărul 113. Acestea au fost distribuite cetăţenilor în toată ţara.

 

Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991.

În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în toată România.

Începând cu anul 2008, 112 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.

Din luna octombrie 2014, prin SNUAU, STS sprijină programul de prevenire a tăierilor ilegale - pentru controlul provenienţei, circulaţiei şi comercializării materialelor lemnoase intitulat „Radarul pădurilor”, prin punerea la dispoziţie a numărului 112, pentru semnalarea si verificarea înregistrării în baza de date a acestor tipuri de transporturi şi transmiterea celor neînregistrate către autorităţile cu competenţe în domeniu. De la darea în folosinţă au fost primite 40.534 de astfel de sesizări.

Din octombrie 2015, în România, este funcţional serviciul de anunţare a urgenţelor prin SMS pentru persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, prin mesaje scurte la numărul 113, păstrând caracteristicile serviciului 112 de voce: gratuitate şi accesibilitate. Pentru a putea utiliza acest număr este obligatorie înscrierea în baza de date a Serviciului 112. Până acum, au fost validate ca şi înregistrate 2367 de persoane iar activitatea continuă. De la darea in folosinţă a facilitaţii SMS 113, au fost primite 94 solicitări.

Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje false la numărul 113 constituie contravenţii iar faptele sunt sancţionate cu amendă de la 500 la 1000 de lei.


Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  Cât fac 8 ori 10  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Publicitate
Newsletter