16.03.2017,  17:46:39 | 5 comentarii | 911 vizualizari GALERIE:     FOTO    
Unde este societatea civilă când se dezbate bugetul Primăriei Petroşani?
de Corneliu BRAN
Dezbaterea publică a bugetului local a municipiului Petroşani pentru anul 2017, prevăzută pentru joi, 16 martie, n-a adunat în sala de şedinţe a primăriei decât 2 (DOI) cetăţeni: dl. Armeanu (din Petroşani Nord) şi un domn din Colonie. În rest, prin sală au mai luat loc cei din Executivul primăriei, în frunte cu primarul Tiberiu Iacob-Ridzi, 11 consilieri locali, 7 funcţionari şi vreo 11 lucrători în presa locală. O dezbatere publică s-a vrut, dar n-a fost altceva decât un simplu monolog al celor din primărie cu presa locală. Astfel, pe data de 23 martie, într-o şedinţă ordinară, proiectul de buget local, care se află spre consultare şi pe site-ul primăriei, va fi supus votului consilierilor locali în forma propusă.
 
Din 2 a rămas doar… 1!
Dacă dl. Armeanu, după un apel telefonic primit, s-a retras de urgenţă din sală, fără a mai apuca să spună ce ne-a spus şi nouă, adică „trebuie făcute investiţii pentru atragerea locurilor de muncă şi trebuie făcută mai multă curăţenie prin oraş, iar la parcul de la piaţă trebuie reparat gardul şi amenajat puţin, că am trecut pe-acolo şi arată ca naiba”, celălalt domn din Colonie a venit să întrebe dacă cei de pe strada Cuza Vodă vor avea şi ei gaz metan în casele lor. Cum primarul i-a răspuns afirmativ, susţinând că „ducem gazul, aşa cum a spus mai îna­inte şi domnul director Vişan, la obiectivele care sunt în proprietatea primăriei. Ulterior, cei care doresc în Colonie să se branşeze la reţeaua de gaz vor putea să o facă, numai că vor trebui să plătească branşamentul şi distanţa de la magistrala de gaz până în casele dumnealor”, omul a plecat acasă mulţumit de răspunsul primit.
 
Întrebările ZVJ
Fiindcă nimeni n-a mai întrebat nimic, ne-am permis şi noi, cei de la ZVJ, să punem două întrebări strict legate de latura culturală a municipiului. 
Prima a fost legată de ideea consilierului local Mihai Barbu, susţinută anul acesta la trei acţiuni culturale desfăşurate la Petroşani, pe care le-am relatat la vremea respectivă. Este vorba de un spaţiu central de care primăria să aibă grijă şi să plătească chiria lunară, dacă va fi cazul, care să fie transformat într-o galerie de artă şi unde artiştii plastici, dar şi scriitorii să poată să organizeze expoziţii şi vernisaje, să-şi expună creaţiile plastice, ori să aibă loc lansări de cărţi iar scriitorii locali să-şi poată expune la vânzare cărţile. „Am discutat şi cu domnul consilier Barbu, avem un spaţiu central la ora actuală, într-o locaţie care se pretează pentru această galerie de artă. O să amenajăm spaţiul, astfel încât acolo să se poată desfăşura o galerie de artă şi alte acţiuni culturale. E o investiţie nu foarte mare, trebuie făcute doar nişte reparaţii, să schimbăm geamurile, să amenajăm puţin interiorul şi să-l zugrăvim...”, a venit răspunsul primarului.
A doua întrebare a fost legată de apariţia unui monument pe raza municipiului. Noi n-am zis de un monument special, legat de teatru şi de „I.D. Sîrbu”, sau de un monument la Cimitirul Eroilor unde să se poată cinsti eroii aşa cum se cuvine, ori de vreun monument cu însemnătate specială care să fie aşezat pe soclul gol de la casa de cultură. Nu, am întrebat la modul general dacă în 2017 Petroşaniul va avea în sfârşit un monument, aşa cum ar fi trebuit de mult să-l aibe.
„Cu monumentul, tot aşa, suntem în nişte discuţii. Domnul consilier Barbu mi-a dat o idee mai bună şi mai ieftină, el o să mă consilieze de altfel acolo unde se pricepe mai bine decât mine şi o să găsim o soluţie care să rezolve nu numai un monument, ci să rezolve mai multe chestiuni pe această linie. Că vorbim de I.D. Sîrbu, fie că vorbim de Avram Iancu sau alte simboluri ale Petroşaniului şi Văii Jiului pe care să le putem pune în evidenţă, este clar că vom face aceste lucruri la Petroşani”, ne-a răspuns primarul Tiberiu Iacob-Ridzi.
 
Concluzii primarului 
La finalul „dezbaterii” vă propunem să vedeţi şi care au fost „considerentele” şi „concluziile” trase de primarul municipiului Petroşani, strâns legate de bugetul acestui an, dar şi de proiectele de investiţii: „Din păcate, estimarea din datele pe care le avem, gradul de încasare din primele trei luni la Petroşani este într-o oarecare măsură mai mic decât în alţi ani. Asta pe de-o parte. Pe de altă parte, se preconizează şi sunt discuţii foarte serioase la nivelul guvernului, care, de la 1 ianuarie 2018 vrea să vină la bugetele locale întregul impozit pe venit, acum primim din cei 16% 41% şi se doreşte ca la consiliul judeţean şi la primării să vină de la anul 100% din acest impozit pe venit. Discuţia e mai largă, se fac nişte simulări pentru că scade baza de impozitare, neimpozitându-se pensiile şi veniturile de până la 2.000 lei, iar cum majoritatea angajaţilor sunt cu venitul minim pe economie, de 1.450 lei, practic aici se pierde. Dar se vor găsi soluţii, asta ne-a fost spus şi la ultima şedinţă a Asociaţiei Municipiilor din România, dar cel mai important este să reuşim aici, la nivel local, să reuşim să atragem nişte resurse financiare în plus către bugetul local. Pe de altă parte, aceste măriri cu 20% la funcţionarii din sistemul public au fost aprobate, dar sunt întocmite pe bugetele locale. Practic, încă nu ni s-a dat sursa de finanţare, aceasta fiind în acest moment o sarcină în plus pe bugetul local. Noi la Petroşani am avut întotdeauna o abordare precaută, inclusiv la consiliul local, dar şi la aparatul tehnic, la tot ceea ce înseamnă cheltuieli. Pot să vă spun că niciodată n-am ajuns să avem arierate, adică datorii mai vechi de 30 de zile sau 60 de zile. Am scăzut unele impozite şi taxe locale pentru 2017, cu scopul de a încuraja cât de cât mediul de afaceri şi pe aceia care îşi desfăşoară activitatea pe raza municipiului Petroşani. În ceea ce priveşte capitolul investiţii, facem investiţii din trei surse: una este bugetul local, a doua sursă sunt fondurile guvernamentale, iar o a treia fondurile europene. Pe acest capitol de atragere de fonduri europene suntem în linie dreaptă cu proiectele pe care le-am depus – altele urmează să le depunem – şi în continuare să mergem pe această cofinanţare europeană. La unele axe s-ar putea să se modifice nişte criterii şi să fie posibilă depunerea continuă a proiectelor, nu pe sesiuni de depunere sau alte criterii. Ca notă informativă, un proiect finanţat pe fonduri naţionale, de la ideea de proiect şi până la finalul unei astfel de lucrări implementate prin acel proiect e cale lungă, în general trece o perioadă de timp între doi şi cinci ani. La proiectele finanţate prin fondurile europene, chiar săptămâna trecută la o şedinţă a ADR Vest de la Arad ni s-a prezentat o statistică, unde s-a arătat că lucrurile durează până la doi ani şi jumătate-trei. Asta este, astea sunt termenele şi am vrut să subliniez pentru cetăţeni că suntem constrânşi de nişte termene şi proceduri care nu ţin de noi şi care trebuie respectate”. 
 
O întrebare logică
Încheiem prin a spune şi o mică concluzie, bine argumentată, trasă tot de petroşeneanul Armeanu undeva pe la început de şedinţă: „Cică se discută bugetul local, dar nu văd prin sală cetăţeni! Doar politicieni din administraţie, funcţionari şi presă. Nu primăria e de vină de acest lucru, mai ales că s-a făcut publică data. De vină sunt oamenii, care stau pasiv, aşteaptă nu ştiu ce şi după aceea urlă şi ţipă că în oraş nu-i aia şi aialaltă. Păi, întreb şi eu: tu, cetăţean, care nu mai poţi de grija spiritului civic, de ce nu vii azi să-ţi spui părerea, să atragi atenţia, să îţi spui problemele din cartier? Atunci ce să mai vorbim…”.
Dacă tot n-a fost nimeni pe la dezbaterea de la primărie, vă reamintim că alte date tehnice şi cifre legate de buget (pe care le-au citit şi reprezentanţii primăriei joi în sală) le găsiţi pe site-ul primăriei.


Comentarii articol (5 )

#1 Cetatean votant17.03.2017,  07:30:38
Nu trebuie ca cetatenii sa dea buluc in Primarie, este rolul consilierilor sa se documenteze in teren si apoi sa sustina proiecte de care orasul si locuitorii lui au nevoie. Dar consilierii nostri...habar nu au care e rolul lor in Consiliul Local si pentru ce au fost votati de alegatori.
#2 rusu constantin17.03.2017,  08:51:17
Eu as fi venit dar ...nu am accesbla sala de sedinte.
#3 Adi18.03.2017,  00:02:44
Cand si unde s.a anuntat aceasta dezbatere INAINTE de a avea loc?
#4 unul19.03.2017,  09:49:41
In mai toata presa locala, pe site-ul primariei si la afisierul din institutie... La fel e in toti anii...


Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  Cât fac 8 ori 2  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Publicitate
Newsletter