26.03.2017,  10:27:40 | 7 comentarii | 976 vizualizari
Populism la extrem în Consiliul Local al municipiului Petroșani. / Deși aleșii locali nu mai pot de grija petroșeneanului oropsit, proiectul privind închirierea parcărilor a fost respins
de Cătălin DOCEA
De multă vreme nu am mai asistat, la şedinţele Consiliului Local Petroşani, la o discuţie aprinsă în legătură cu un subiect de interes general. Cum s-a întâmplat recent la proiectul privind aprobarea Regulamentului de atribuire a locurilor de parcare de reşedinţă. Stenograma ședinței ne duce însă la o concluzie. Nicidecum nouă, dar foarte gravă: unii consilieri locali sunt atât de slab pregătiți încât îți vine să o iei la fugă de teamă să nu te contaminezi.
 
Pe subiectul aprig discutat în şedinţa ordinară a Consiliului Local Petroşani de joi, 23 martie, sunt vreo câteva mii de petroşeneni interesaţi în mod direct. Oficial, în Petroşani sunt declarați 9.000 de proprietari de maşini (unii deţinând mai multe autoturisme), fiind disponibile aproximativ 3.000 de locuri de parcare.
Introducerea chiriilor la parcările amenajate prin licitaţie publică, pentru o perioadă de trei ani, reprezintă pentru unii consilieri şi funcţionari un deziderat. Argumentul principal adus este că „acest lucru atrage bani serioşi la buget, circa 150.000 lei pe lună, la o taxă de 50 lei cum se doreşte”. Pentru ceilalţi consilieri şi funcţionari din primărie, din contră, banii colectaţi pe aceste chirii pe lună „ar fi doar un mizilic pentru bugetul unui municipiu. Pentru această sumă infimă nu are rost să învrăjbim lumea şi să creăm o stare de tensiune, că 600 lei sunt mulţi dacă o familie trăieşte dintr-un venit minim pe economie sau din şomaj, plus ce plăteşte şi la licitaţie”.
 
Să tranșăm lucrurile
Deși nu au fost în stare să încropească un act normativ prin care să regleze problema, consilierii locali s-au găsit foarte pricepuți în a aduce critici Regulamentului pus în dezbatere de către Executiv. A spune că închirierea cu bani a parcărilor este un gest nepotrivit, având în vedere actualul context social, e o imbecilitate la fel de mare ca aceea de a interzice deschiderea unui magazin de costume pe motiv că oamenii, în marea lor majoritate, nu au bani pentru haine mai arătoase. Dacă parcările vor fi ieftine sau scumpe va decide piața, oamenii le vor închiria sau nu, în niciun caz nu pot decide niște aterizați în CL, al căror unic scop este de a mai încasa o indemnizație după ce, desigur, ne demonstează cât de populiști sunt.
Aprobarea proiectului ar fi însemnat ca, la solicitările punctuale ale cetăţenilor, să se organizeze licitaţii publice pentru fiecare parcare amenajată în parte („parcare de reşedinţă”). Parcări care ar urma să fie închiriate câştigătorilor, suma de pornire a licitațiilor fiind de 50 de lei/ lună timp de trei ani. 
Unii consilieri, cum e cazul doamnei Lucica Muntean, au susţinut aprins proiectul. Dumneaei a susţinut în plen că foarte mulţi concetăţeni o întreabă când încep licitaţiile, că vor să aibă parcarea lor la blocurile unde locuiesc. Până la ședința următoare, poate foarte mulți concetățeni o vor întreba pe doamna Muntean și de ce părinții sunt nevoiți să asigure toner, produse de igienă și alte cele pentru grădinițele din Petroșani. De ce? Pentru că produsele achiziționate din bani publici sunt ori de calitate execrabilă, ori insuficiente, ori lipsesc cu desăvârșire. Nu lipsesc, în schimb, cărțile, cărticelele și alte penăliciuni / chinezării băgate la greu pe gâtul părinților.
 
Populism la extrem
„Acest proiect va învrăjbi lumea din oraş, cei săraci vor fi contra acestei taxe şi se vor uita urât la cei care au licitat şi au câştigat şi care practic îşi permit fără probleme să plătească taxa de 600 lei pe an chiar şi pentru mai multe maşini pe care le deţin, în timp ce ceilalţi îşi vor parca în continuare maşina pe spaţiul verde sau pe unde apucă...”; 
„Un proiect discriminatoriu, care va face ca noi, consilierii, că noi l-am aprobat, să fim înjuraţi şi luaţi la rost de mai bine de o jumătate dintre proprietarii de maşini, iar borcanele se vor sparge, ca de obicei, doar în capul nostru şi, de ce nu, al primarului!”. 
Consilierul Lupu a dat şi un exemplu. Nu susţine ideea cu închirierea acestor parcări amenajate: „Noi, la INSEMEX, am făcut o parcare, amenajată ca la carte. Am dat sfoară-n cartierul de blocuri din zonă, la proprietarii de maşini, că pot, dacă doresc, să închirieze câte un spaţiu din parcare, chiria fiind mult mai mică decât cei 50 de lei de care vorbim acum. Credeţi că a venit cineva? Nimeni! Oamenii nu îşi doresc parcări cu plată... Fără plată, da! Şi asta, în primul rând, pentru că au salarii modeste nu de altceva”. 
La fel a fost dat şi exemplul parcării de la piaţă de către consilierul Petru Drăgoescu, unde, ziua, „oamenii preferă să parcheze oriunde pe lângă piaţă, pe străzile apropiate acesteia, numai în parcarea respectivă nu vor, ca să nu plătească acea taxă infimă de parcare, deci, despre ce vorbim aici?”.
Observațiile anterioare pot fi considerate, în esență, corecte. Dar s-a plecat de la o idee total greșită, aceea că petroșeneanul oropsit, a că­rui “familie trăieşte dintr-un venit minim pe economie sau din şomaj”, se va uita urât la cel cu loc de parcare. Dar, astăzi, petroșeneanul oropsit se uită frumos la cel cu mașină de serviciu mai arătoasă, de exemplu consilierul Lupu? Sau se uită tot urât?
 
Și doamna Niță se pricepe
Când activa ca viceprimar, doamna Niță nu prea avea păreri. Acum, de când e în opoziție, are idei și e preocupată chiar și de eliminarea birocrației. Consilierul Dorina Niţă a şi propus încă de la începutul discuţiei proiectului câteva amendamente de îmbunătăţire a Regulamentului. Poziţia ei a fost susţi­nută şi de consilierul liberal Valeriu Butulescu. Extragem câteva argumente, care vizau nu atât respingerea proiectului prin vot, ci doar amânarea lui: 1. „Suntem în favoarea acestor închirieri de parcări, deoarece suntem în lumea civilizată şi trebuie să se termine cu circul şi cu proastele obiceiuri, dar trebuie reîmbunătăţit regulamentul acesta, deoarece nu poţi să impui unui cetăţean, proprietar de maşină, să nu poată licita la o parcare dacă nu are adresa pe buletin de la acel bloc de lângă ea, ca să nu mai spunem că sunt parcări unde obişnuiesc să parcheze şi cetăţeni de la blocurile din apropiere care nu au în faţa sau spatele blocului parcări amenajate”. 2. „Nu suntem de acord cu atâtea acte la dosar. Ce facem acum, chemăm oamenii să aducă şi contractul de casă şi alte documente ce nu-şi au rostul, complicând, în loc să simplificăm? Buletinul sau cartea de identitate şi actele maşinii sunt suficiente”. 3. „Trebuie să amânăm proiectul şi să facem lucrurile cum trebuie, altfel iese o nebunie, un fiasco!”. 
4. „Nu sunt deloc puţini aceşti bani la bugetul local, bani cu care, în timp, se pot amenaja alte şi alte parcări”. 5. „Proiectul ar trebui amânat şi revizuit regulamentul, făcut bine şi în cel mai profesionist mod, eventual luate exemple şi de la alte localităţi serioase, gen Cluj-Napoca sau Sibiu. Se poate merge şi pe sistemul de ridicare a maşinilor sau pe sistemul de blocare a roţilor şi, astfel, nimeni în oraş n-ar mai parca neregulamentar...”. 
 
Mașinile nu vor fi ridicate, dar s-ar putea alege cu roțile blocate 
La acest ultim argument, adus de câţiva consilieri, printre care şi consilierul Ioan Rus, cel care a dat tonul acestei idei, primarul Tiberiu Iacob-Ridzi a fost de acord doar cu sistemul de blocare a roţilor maşinilor parcate neregulamentar, menţionând că celălalt sistem, de ridicare a maşinilor, e cam scump pentru municipalitate şi presupune multe etape costisitoare: „Trebuie să vedem care sunt costurile acestui sistem de blocare a roţilor, cum se implementează şi aşa mai departe. Ar fi o soluţie, ne mai gândim, analizăm şi vedem. În ceea ce priveşte sistemul de ridicare a maşinilor, acesta costă foarte mult, trebuie serviciu specializat, trebuie achiziţionat trailerul sau camionul cu remorcă şi macaraua, sunt multe... putem face un studiu de cost şi vedem, dar cred că ne complicăm mult prea mult faţă de posibilităţile bugetare pe care le avem în momentul de faţă”.
De altfel, spre final, primarul Tiberiu Iacob-Ridzi părea, pe bună dreptate, obosit de-a dreptul de atâta vorbărie şi, la un moment dat, a şi spus că ar fi tentat să retragă proiectul. Totuşi, n-a mai făcut-o. În cele din urmă, după 57 de minute de discuţii pro şi contra, timp în care unii au vorbit şi de Bratislava sau Paris, iar alţii de „sustenabilitatea abstractă” sau de „paradisul pierdut” fără ca preşedintele de şedinţă să-i deranjeze, proiectul a fost supus la vot. Covârşitoare au fost voturile împotrivă și abţinerile. Astfel, cu vreo cinci voturi „pentru”, proiectul n-avea cum să treacă. Poate că o amânare a proiectului şi un nou Regulament, mai bine făcut, ar fi fost o soluţie mai bună decât respingerea. Proiectul poate fi repus pe tapet într-o altă şedinţă. 
La plecarea din şedinţă, cu puţin înainte de finalul ei, Tiberiu Iacob-Ridzi ne-a spus că acest proiect „a venit tot în urma solicitărilor unor consilieri şi cetăţeni, care mereu se interesează când vor fi făcute licitaţii pentru parcările amenajate de lângă domiciliul dumnealor. Eu de asta am iniţiat acest proiect, dar cred, după discuţiile de azi, că trebuie să analizăm cu toţii mai bine Regulamentul respectiv şi tot ce implică acest lucru”. 
 
Argumente
Închirierea parcărilor ține de civilizație, nefiind vreo găselniță locală. Actualmente, în foarte multe zone din oraș, locurile de parcare sunt oricum insuficiente. Dacă prețul propus spre închiriere, de 50 de lei, este sau nu mare se va vedea la licitațiile propriu-zise. Dacă vor exista cereri, parcările vor fi închiriate și, din banii astfel colectați, municipalitatea poate amenaja noi parcări. Deși aleșii locali le-au complicat inutil, lucrurile sunt foarte simple. Petroșeneanul “oropsit”, pe umărul căruia jelesc consilierii locali, și care nu vrea sau nu își permite un loc de parcare, n-are decât să procedeze ca și până acum. Adică să parcheze pe unde poate pentru că, în condițiile în care există un loc de parcare la trei mașini, situația oricum nu se va schimba. Dacă s-ar fi aprobat totuși un Regulament care să facă posibilă închirierea de parcări, banii astfel încasați ar fi putut face ca, în câțiva ani, municipalitatea să poată amenaja suficiente noi locuri de parcare. Dar, dacă rolul legislativului local e doar acela de a se lansa în concursuri lunare de populism, peste câțiva ani vom fi exact cum ne-a regăsit Brâncuși: și mai săraci, și mai proști. În marea lor majoritate, consilierii locali n-au priceput un lucru: Regulamentul nu presupunea, în mod obligatoriu, ca într-un termen foarte scurt toate cele aproximativ 3.000 de locuri de parcare din municipiu să fie rezervate. Nicidecum. Ci punea o taxă celor care vor un loc garantat de parcare, taxă din care se puteau face multe, inclusiv parcări, pentru cei ce cred că “600 lei sunt mulţi dacă o familie trăieşte dintr-un venit minim pe economie sau din şomaj”. Dacă nu ne duce capul, și lăsăm acest aspect nereglementat în continuare, batem pasul pe loc. Spre deosebire de consilierii locali, care încasează chiar dacă bat pasul pe loc, cetățenii nu vor asta. Vor civilizație, iar civilizația presupune inclusiv locuri de parcare.
Dacă ar fi fost cu adevărat preocupați de soarta acestui oraș, consilierii locali ar fi trebuit să dezbată Regulamentul, pe toate fețele, timp de două, cinci sau zece ore, până ajungeau la o formă optimă a acestuia. Respingerea proiectului nu face decât să demonstreze că, în fapt, aleșii locali nu au dorit să rezolve problema, ci doar să facă pe preocupații. 
 
Apariție editorială de excepție: lista proiectanților agreați
În actualele condiții economice, a amenaja sau chiar a construi ceva în Valea Jiului ar trebui să fie un prilej de adevărată bucurie. Nu și pentru doamna la care trebuie să ajungă spre aprobare, în Primăria municipiului Petroșani, actele tale. Se întâmplă următoarele fenomene: dacă proiectantul nu este dintre cei agreați, fără a ți se înmâna un refuz scris, concret și argumentat, ești pus pe drumuri până tâmpești, renunți ori sari la bătaie. Ba chiar ți se cer verbal (ca să nu ai dovezi) tot felul de complicăciuni de acte, care costă sute de milioane deși nu este nevoie de ele, numai ca să renunți. Cel mai mișto e că proiectanții de casă sunt uneori pe acolo, pe holuri, și îți explică direct: nu veni la licitația cutare, că nu e pentru tine. E pentru cutare. Acum ceva vreme, fără să știe cu cine vorbește la telefon, unul (un proiectant din ăsta de casă) chiar îmi explica exact, punctual, cine va câștiga un teren situat pe șoseaua de centură a municipiului. După ce am aflat rezultatul licitației, omul mi s-a părut megașmecher, un fel de rudă cu mama Omida: avea dreptate, chiar cine a zis el a câștigat licitația.
Practic, se știe din start ce și pentru cine e. Sugerăm ca, pentru oamenii cinstiți, care încă mai cred în lucruri drepte, să se facă publică o listă a proiectanților agreați. Așteptăm cu interes această apariție editorială de excepție, utilă omului simplu.

 



Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (7 )

#1 Adi26.03.2017,  16:28:31
1. Proiectanti agreati, pe locul 1 cred ca e Dalea. Sau era acum cativa ani, ca mi-au amanat autorizatia de construire pana cand am facut proiectul la el si a trecut in 2 saptamani :). 2. Referitor la parcari, sunt total de acord cu inchirierea lor, cu cateva amendamente. Nu stiu unde se poate studia acest Regulament, dar cei care detin garaj, sau au concesionat garaj, sa nu aiba dreptul sa detina si loc de parcare, indiferent daca garajul este in fata blocului sau in alta zona a orasului. Pentru ca daca ai garaj, nu ai decat sa iti tii masina in el. Pentru ca pe un loc de garaj poti amenaja doua locuri de parcare. 3. Daca as fi primar cu sange in ciocan (nu e cazul la Petroshima), as face ce a facut Mazare la Constanta. Anulezi toate concesiunile, si pe baza de interes public local razi toate garajele din careuri si te miri pe unde, si faci in locul lor parcari. De exemplu intr-un careu de St. O. Iosif, in loc de 30-40 de garaje, ai avea cam 100 de locuri de parcare. 4. Cine traieste din venit minim garantat sau nu are bani de parcare, ma indoiesc sincer ca are bani de masina, de motorina, de revizii, de RCA, de ITP si asa mai departe. 5. Tare asta cu coana Muntean :) Si perfect adevarata! Sunt curios cati bani s-au aprobat in CL pentru cartile ei de poezii de tip doua mere / doua pere. 6. Dl Dragoescu mananca XXX cu polonicul. Parcarea de la Piata este aproape intotdeauna plina in timpul zilei. Poate ar trebui sa ne explice si cum se face ca are garaj langa bloc (in duplex cu inca cineva), dar si el si fiul lui isi tin masina pe unul din putinele locuri de langa bloc? El chiar doua, cea personala si cea de la serviciu...
#2 CD26.03.2017,  16:32:36
Partea finala a articolului NU face referire la dl. Dalea.
#3 MM26.03.2017,  18:12:33
INTR UN ORAS IN CARE DIN BANI PUBLICI DL PRIMAR FACE TELESCAUN PENTRU AMICII GARDEAN SI AVRAMESCU,IN ORASUL IN CARE SIMINEL KEOPS ARE TOATE FACILITATILE DIN LUME PLATITE DIN BANI PUBLICI SA NU UITAM CUM OAMENII PROIARIEI CURATAU DUPA PSEUDOINCENDIUL DIN KEOPS PINA CIND LUCRARILE SE FAC LA PRETURI MAXIME DE FIRME DE CASA VEZI ZONA D PINA CIND NU AI DRUMURI SI ALTE LUCRURI MINIME CARE TIN DE CIVILIZATIE ACEASTA NOUA GASELNITA A LUI RITZI DE A MULGE BANI MI SE PARE O RUSINE FARA MARGINI.
#4 Adi27.03.2017,  01:05:41
S-o fi schimbat agreatii. Acum cativa ani era unul din cei "sugerati" de dna Puiu. Altminteri baiat fain. Asteptam cu interes dezvaluirile :)
#5 Bogdan Popa27.03.2017,  08:54:10
Parcarile nu trebuie atribuite contra cost din cateva motive esentiale. Primul ar fi ca acolo unde chiar exista "parcari de resedinta" ele au existat dintodeauna, ele fiind construite odata cu blocurile aferente care sunt deservite de aceste parcari, ca urmare nu poate fi atribuit locul cuiva care considera ca ar fi indreptatit sa il blocheze in detrimentul celorlalti beneficiari potentiali ai acelei parcari. Aici exista si un caz derivat, al celor care au cate doua sau mai multe masini in familie si in mintea lor probabil ar fi normal sa le parcheze pe toate in sistem de rezervare. In al doilea rand autovehiculele existente sunt mult mai multe decat locurile standard de parcare, deci nu e logic sa se ofere numai unora aceste locuri (chiar daca sunt dispusi sa le plateasca-banii lor nu inlocuiesc dreptul moral asupra locurilor de parcare in sine). In al treilea rand se pune problema autovehiculelor care vin ocazional in zona cu parcarile respective (firme de servicii pe timpul zilei, persoane aflate in tranzit/vizita, etc.) unde de fapt apare situatia in care parcarea are locuri libere pe o perioada insemnata a zilei dar totusi nu se poate parca acolo pentru ca este rezervat. In al patrulea rand mai exista un aspect, extrem de important, al sumei platite teoretic pentru a beneficia de ceva care oricum ti se cuvine, adica daca ai masina si exista parcarea aferenta e logic sa beneficiezi de ea, nu sa te uiti cum beneficiaza doar unii, care sunt dispusi sa arunce sume de bani pentru a fi "proprietari". Ca atare, sistemul de inchiriere al parcarilor catre posesorii de autoturisme este neavenit, inutil si deranjant pentru o parte insemnata a cetatenilor posesori de masini din oras, cetateni platitori de impozite auto si pe imobile.
#6 Alexandra27.03.2017,  08:59:58
Cind numarul parcarilor va fi egal sau mai mare decit numarul masinilor detinute de cetateni, cind parcarile vor fi executate corect, linga domiciile proprietarilor de autoturisme si egal cu numarul celor ce locuiesc in zona respectiva, atunci sa faceti licitatie pentru parcari personalizate, nu dupa ureche. Iar in ce priveste ridicarea autoturismelor sau blocarea lor, cred ca la fel ar trebui sa ginditi ce vorbiti domnilor, atita timp cit cetatenii nu au unde sa-si parcheze masinile datorita proastei gestionari a construirii parcarilor fara un studiu anterior asupra eficientei acestora , cred ca nu o sa reusiti decit sa va alegeti cu proteste din cauza asta . Da, sint de acord, daca avem locuri de parcare toti detinatorii de autoturisme si nu am parcat corect, dar pina atunci, scoateti-va din cap aceste idei aberante, lucrati in sprijinul cetatenilor ce v-au votat nu in detrimentul acestora.
#7 Marean27.03.2017,  10:15:20
Lasati parcarile,nu credeti ca ar trebui sa iesim si noi ca si cei din Moldova sa blocam periferia,poate se gandeste si la noi cineva sa o asfalteze ???


Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 4 ori 4  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *
Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.2

Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.4

Anunt GAL Cheile Sohodolului - prelungire MCS 7.2-15.04.2019

Anunt de selectie 7.4 simplificat 2019 - prelungire

Anunt de selectie MCS 7.2 simplificat prelungire mai 2019

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter