07.05.2017,  14:34:14 | 0 comentarii | 989 vizualizari
Pentru că nu ştie cât de acre/ dulci sunt roadele proiectului, / Petroşaniul nu este încă în cărţi pentru Linia verde de autobuze
de Alina PIPAN
Ideea introducerii unui mijloc de transport în comun care să lege toată Valea Jiului nu este nouă, ci datează din 1938 (Vezi documentarul lui Marian Bobic la... http://www.zvj.ro/articole-37934-Un+tramvai+numit+Valea+Jiului++Ideea+introducerii+unui+tramvai+de+la+Lupeni+la+Lonea+dateaz+++din+he.html)
În momentul de faţă, un alt proiect relativ la aceeaşi temă, Linia Verde de autobuze, este atât de abstract, încât nici conducerea Consiliului Judeţean Hunedoara nu ştie exact cu ce se mănâncă.
 
Un proiect trâmbiţat de 3 ani
La prima vedere, proiectul pare simplu şi fezabil. UAT Judeţul Hunedoara trebuie să atragă bani europeni pentru realizarea a două linii de transport cu autobuze electrice, una care să deservească toată Valea Jiului, de la Uricani la Petrila. Alta să deservească o linie de legătură între Deva şi Hunedoara.
Ghidul pentru Axa 3.1., axa de finanţare a proiectului s-a aflat în consultare publică până la data de 02.05.2017. Ceea ce înseamnă că urmează să fie lansat, ţinându-se cont de toate observaţiile şi propunerile făcute. Neştiind ce presupune ghidul de finanţare, Consiliul Judeţean Hunedoara nu ştie exact dacă proiectul de transport ecologic este sau nu pretabil pentru Hunedoara, deci nu poate veni cu o ofertă concretă în faţa consiliilor locale care vor vota înhămarea la acest proiect. Aşadar, a constituit o asociere în vederea realizării acestui proiect, dar nu poate oferi informaţii concrete despre responsabilităţile administraţiilor locale în vederea managerierii transportului verde.
 
Petroşaniul stă deoparte momentan
„A fost încheiat un acord de parteneriat în anul 2015, între U.A.T.-uri din Valea Jiului: Petrila, Uricani, Aninoasa, Vulcan, Lupeni, şi pe care actuala conducere îl va extinde la nivelul municipiului Petroşani, iar în acest moment se are în vedere reluarea demersului vizând asocierea între U.A.T. - uri cu scopul demarării unui proiect eligibil, sub rezerva aprobării modificării POR 2014 - 2020, în sensul introducerii UAT Judeţul ca posibil partener eligibil în cadrul Obiectivului specific 3.2. Fără această aprobare UAT Judeţul Hunedoara nu este eligibil. După desemnarea liderului de asociere se va întocmi fişa de parcurs pentru proiectul ce vizează Linia Verde de autobuze electrice”, răspunde conducerea CJHunedoara la o solicitare a cotidianului nostru privind informaţii despre sustenabilitatea proiectului după implementare. 
În afară de faptul că Petroşaniul, în speţă primarul Tiberiu Iacob-Ridzi, este reticent în ceea ce priveşte acest proiect, nu am aflat nimic de la Consiliul Judeţean Hunedoara. Care, practic, aşteaptă o asociere integrală a UAT-urilor din Valea Jiului ca să poată afla, după realizarea unui studiu de fezabilitate, dacă ar fi sau nu oportun proiectul pentru Valea Jiului.
Primarul Tiberiu Iacob- Ridzi este precaut: „În ceea ce priveşte acest proiect problema este că sunt multe necunoscute, cea mai mare dintre ele se referă la faptul că nu ştim cine va administra această linie. Proiectul este lansat de consiliul judeţean, dar după finalizarea lui cel mai probabil noi (administraţiile locale din Valea Jiului, n.r.) vom suporta costurile de întreţinere. Şi la momentul acesta nu ştim ce înseamnă aceste costuri. Aş vrea ca atunci când ne asumăm acest proiect să o facem în cunoştinţă de cauză, documentat”, a răspuns primarul.
Dar la momentul de faţă nici Consiliul Judeţean Hunedoaara nu este documentat cu privire la această posibilă investiţie. 
 
Marea corvoadă post implementare - întreţinerea 
Din informaţiile disponibile online, prin această axă de finanţare se are în vedere promovarea strategiilor de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritoriu, în particular zone urbane. În primul rând, beneficiari pot fi autorităţile publice locale din localităţile urbane cu excepţia municipiilor reşedinţă de judeţ, ceea ce ar scoate Deva din cărţi.
Primul dintre puncte vizează finanţarea de investiţii destinate îmbunătăţirii transportului public urban care include achiziţia de vehicule ecologice sau modernizarea acestora, modernizarea sau construcţia depourilor pentru transportul electric, realizarea de trasee separate exclusive pentru vehiculele de transport public, îmbunătăţirea staţiilor de transport public existente, inclusiv realizarea de noi staţii şi terminale intermodale; realizarea de sisteme de e – ticketing pentru călători; reabilitarea infrastructurii infrastructurii rutiere (pe coridoarele deservite de transport public) pentru creşterea nivelului de siguranţă şi eficienţă în circulaţie şi exploatare al reţelei de transport.
Un alt punct menţionează finanţarea de investiţii destinate transportului electric şi nemotorizat, anume construirea infrastructurii necesară transportului, inclusiv staţii de alimentare a automobilelor electrice; dar aceste tipuri de investiţii nu includ şi achiziţia autobuzelor electrice.
Deci, în principiu, deducem că finanţarea nu se poate primi pentru realizarea întregului ansamblu de transport, de la achiziţia de autobuze, până la construirea de depouri, sisteme de tiketing, staţii de alimentare şi reabilitarea întregii infrastructuri rutiere, astfel încât costurile de întreţinere să fie reduse. Nu ştim, şi nici CJ Hunedoara nu poate spune acum dacă va întreţine  el acest sistem, sau întreţinerea lui va cădea în responsabilitatea autorităţilor locale, ce costuri presupune întreţinerea acestor linii de transport, etc. 
În concluzie, când vine vorba de Linia Verde Consiliul Judeţean Hunedoara, atât vechea conducere, cât şi actuala, jonglează, nu argumentează. Dar de plătit, cine plăteşte?

Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  Cât fac 6 ori 5  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Publicitate
Newsletter