18.06.2017,  13:11:56 | 0 comentarii | 1963 vizualizari GALERIE:     FOTO    
Deşi Tiberiu Iacob-Ridzi acordă tot sprijinul primăriei, / Reabilitarea şi modernizarea albiei pârâurilor Sălătruc şi Staicului întâmpină dificultăţi din cauza unor cetăţeni inconştienţi, care nu înţeleg importanţa comunitară a lucrărilor
Articole de acelasi autor
de Corneliu BRAN

În această perioadă se derulează o lucrare importantă pentru siguranţa Cartierului Aeroport contra inundaţiilor provocate de viiturile ce apar pe Pârâul Staicului şi pe Pârâul Sălătruc în urma fenomenelor extreme de vară din ultimii zece ani.
SHI Petroşani din cadrul Apelor Române Jiu-Craiova, prin intermediul instituţiei-mamă de la Bucureşti, a obţinut 80 de miliarde lei vechi pentru această importantă lucrare. 
Joi, 15 iunie, împreună cu un reprezentant al SHI Petroşani, stabilit de şeful acestei instituţii, inginerul Sorin Corici, am mers să vedem cum decurg lucrările.
Din păcate, la faţa locului am observat că sunt destule probleme, legate nu de cei ce construiesc, ci de obstacolele întâlnite: garaje pe marginea albiei sau în apropiere, cabluri electrice, conducte de termoficare sau de apă potabilă. Toate acestea riscă să încetinească paşii lucrării. 

Prima oprire 
Odată ajunşi pe Pârâul Staicului, cu mult înainte de intrarea în zona Saturn, am dat de echipa celor de la AVEG Petroşani, care se ocupă de lucrările de reabilitare şi modernizare a unui tronson de câteva sute de metri ale acestui pârâu mic şi anemic când nu plouă, dar groaznic şi înfoiat când natura se dezlănţuie.
Ajunşi la faţa locului, pe lângă muncitori şi utilaje care lucrau de zor, am dat de administratorul acestei firme care a luat lucrarea în antepriză pe acest segment de pârâu, inginerul Gheorghe Marchiş. Acesta ne-a spus care sunt lucrările ce se execută în momentul de faţă, dar şi care sunt problemele pe care echipa de lucrători le întâmpină: „În momentul de faţă facem lucrările de consolidare a malului pentru zona ST1 din proiect. Lucrăm la ridicarea zidurilor de piatră zidită cu beton, atât pe malul stâng, cât şi pe malul drept, dar cu modificări adaptate la condiţiile de faţă. De ce? Deoarece sunt aici trei probleme grele... Prima: avem foarte multă afluenţă de apă înspre malul stâng, ce vine dinspre amonte, iar când plouă, mai ales, trebuie să evacuăm apa din cele trei jompuri cum le numim noi. Apa trebuie trasă zilnic cu aceste pompe, chiar şi când nu plouă. A doua problemă grea este legată de linia electrică. Avem linia electrică în zonă ce alimentează cu energie electrică toată zona aceasta şi de aceea trebuie să fim foarte atenţi. Am avut probleme cu primul stâlp de la intrare, am stat două zile şi două nopţi cu oamenii, că era să pierdem stâlpul din cauza alunecărilor de teren şi a precipitaţiilor căzute, ceea ce ar fi făcut să nu fie bine deloc. Până la urmă, am făcut lucrările care trebuie şi nu s-a întâmplat nimic. Acum am ajuns la cel de-al doilea stâlp de curent electric, unde, de asemenea, trebuie să facem ceea ce trebuie din punct de vedere tehnic, astfel încât să nu fie probleme nici aici. A treia problemă grea cu care ne confruntăm este înălţimea foarte mare a pereţilor albiei. Proiectantul n-a prevăzut că aici pe o porţiune înălţimea este de peste 5 metri. Sprijinirea de mal trebuie efectuată cu lucrări în plus de evacuare de pământ şi cu turnare de multă piatră, cu crearea de acces la rampele de intrare aproape la fiecare segment al tronsonului”.
Firma AVEG se străduieşte să termine lucrarea pe acest tronson de 674 de metri până la finalul toamnei. Însă, pe lângă problemele de mai sus apar şi altele! 
„E greu că sunt probleme cu accesul oamenilor şi, mai ales, a utilajelor din cauza anumitor garaje construite demult pe malul apei. Acestea ar trebui acum demolate. Încă de la începutul lucrării s-a discutat cu primăria şi s-a spus ce trebuie făcut, iar dumnealor au spus că rezolvă problema. Sper că administraţia va rezolva cum s-a tot spus, primăria trebuie să rezolve cu cetăţenii, posesorii acelor garaje, unele construite legal, altele mai puţin legal şi aproape de albie. Ştiu că cetăţenii au pretenţii mari, dar trebuie înţeles că nu se poate opri un asemenea proiect important ce priveşte stoparea inundaţiilor ce intervin în urma ploilor, mai cu seamă că ştim cu toţii ce tragedii au fost prin acest cartier. Ne tot plimbăm de la Ana la Caiafa, când la cetăţeni, când la primărie... Sper ca la sfârşitul săptămânii viitoare această problemă să se termine! Nu trebuie toate garajele demolate, doar unele, iar proprietarii garajelor supuse acestei operaţiuni trebuie să înţeleagă că nu facem treaba asta de drag, facem doar că trebuie! Facem o lucrare bună pentru comunitate şi nu doar pentru câţiva cetăţeni. Nu putem intra cu utilaje şi nu putem unde există un asemenea obstacol. De aceea rugăm primăria să facă ceea ce trebuie cât mai repede. La fel, trebuie să fim înţeleşi şi de cei ce deţin proprietăţi de terenuri în zonă, să ne dea acceptul să trecem pe terenul lor (vorbim de bucăţi mici de teren de câţiva metri, neagricole şi neimportante) cu utilajele şi cu forţa de muncă, pentru a putea finaliza lucrarea publică, că nu putem să zburăm că n-avem cum...  Lucrarea aceasta ţine de siguranţa comunităţii locale în caz de inundaţii. Deci, chiar şi de siguranţa celor ce au terenuri şi locuiesc în această zonă inundabilă.
Pe lângă toate acestea pe care vi le-am explicat, mai există şi problema ţevilor de termoficare. Trebuie cumva ca pe câteva porţiuni magistrala să fie dezafectată sau făcută o liră, să avem intrări şi să putem aduce utilajele acolo”.
Cât am stat acolo, lucrătorii lucrau la operaţiunea tehnică „filtrul invers”. Cel intervievat de noi ne-a explicat în ce constă această operaţiune: „În spatele susţinerii se umple cu piatră, până sus, astfel încât această piatră să asigure pe viitor protecţie şi stabilitate”.
Responsabilul de lucrări din zona respectivă, din cadrul aceleaşi firme, inginerul Marius Stoicov, ne-a spus că are pe moment un efectiv de 8 lucrători, plus 5 deservenţi, personal suficient pentru a duce la sfârşit lucrarea (plus utilajele şi camioanele de rigoare). După care, am plecat spre lucrările de la tronsonul următor de pe Pârâul Staicului, cel din zona „Saturn”.

A doua oprire – zona „Saturn”
Pe un tronson de alte câteva sute de metri, muncitorii unei firme din Satu-Mare trăgeau tare. „Acum, pe această porţiune de câţiva zeci de metri pavăm fundaţia, după care începem cu zidăria. Continuăm, de asemenea, cu săpătura pentru zidul de sprijin ce va fi ridicat pe porţiunea următoare. Până la finalul toamnei ne-am propus să ne întâlnim cu lucrarea cu cei de la AVEG. Dar să vedem, că sunt multe probleme rămase nerezolvate, care nu ţin de noi”, ne-a spus unul dintre coordonatorii lucrării.
„Problema e că n-avem acces la câteva porţiuni de lucrări din cauza unor garaje. Apelăm şi rugăm primăria să facă ceea ce trebuie. Acele garaje trebuie demolate cât mai repede, altfel o să ajungem să stagnăm cu lucrarea şi e păcat. Iar noi ne gândim nu doar la firma noastră, ci şi la cetăţenii din zonă. Dacă, Doamne fereşte, mai vine o furtună şi o viitură, acest cartier este în pericol mare! De aceea trebuie să ne mişcăm repede, să lucrăm pe porţiunile delicate, ca apa să poată trece, iar pompele să facă faţă. Însă dacă n-o să putem intra repede din cauza garajelor, nu ştim ce vom face! Să sperăm că Dumnezeu şi natura ţin cu noi şi cu cetăţenii. Trebuie urgentată această treabă! O altă problemă e cu reţeaua de termoficare. Trebuie să se facă o liră, ca să putem intra cu utilajele. La fel, pe această porţiune pe care v-o arătăm, există câteva ţevi pe care trec cabluri sub tensiune ale celor de la Enel pentru alimentarea cu energie electrică a zonei. Şi aici trebuie intervenit repede. Mai există şi o coloană de apă rece, pe un segment mic. Să sperăm că şi cei de la societatea de apă ne vor ajuta şi vor face cumva să putem să lucrăm şi pe acea porţiune”, s-au plâns oamenii. Care ne-au spus că inginerul de la firma ce a câştigat lucrările, SOCOT Tg-Mureş, se ocupă de aceste demersuri şi este zilnic pe teren urmărind stadiul lucrărilor. 

Primarul va rezolva în „problema garajelor” de pe malul Pârâului Staicului!
După ce am plecat din zonă l-am informat pe primarul Petroşaniului, Tiberiu Iacob-Ridzi, despre problemele cu care se confruntă lucrătorii acestor firme la această importantă lucrare publică de pe raza Petroşaniului. De la construcţia digurilor Jiului de Est, această lucrare este a doua ca importanţă în privinţa protecţiei contra inundaţiilor din localitate.
„Da, ştiu, cu garajele e ca şi rezolvat. Oamenii noştri au stat de vorbă cu cetăţenii. Cei mai mulţi au înţeles. Vom dispune în scurtă vreme demolarea acelor garaje. Aşa cum am mai spus, ceea ce ţine de noi va fi făcut. Acele garaje vor dispărea, iar firmele îşi vor putea vedea de treabă. În legătură cu celelalte probleme semnalate, firma care a câştigat licitaţia trebuie să rezolve problema. În sensul că trebuie să discute cu reprezentanţii decizionali ai firmelor ce deţin acele conducte sau cabluri electrice, în discuţie intrând cei de la termoficare, cei de la Enel şi cei de la Apa Serv. Când au depus dosarul pentru licitaţie, cei de la firma din Tg-Mureş, pe care nu-i acuz, doar subliniez acest aspect, ştiau ce-i aşteaptă. Ca atare, cred că aceste probleme trebuie să le rezolve dumnealor, fireşte împreună cu acele societăţi de care v-am spus”, a menţionat primarul.

Bani suficienţi pentru finalizarea lucrărilor în 2017
„Lucrarea este promovată de SHI Petroşani. Apele Române Craiova au susţinut demersurile noastre, făcând totodată şi eforturi pentru susţinerea financiară a acestui proiect. Împreună cu conducerea Apelor Române au obţinut aceste fonduri de la minister, 80 de miliarde lei vechi, astfel încât în 2017 ne-am apucat de treabă. Câştigătorul licitaţiei a fost firma SOCOT Tg-Mureş, o firmă cu mare experienţă în domeniu. Care, la rândul ei, fiind şi un volum mare de muncă şi un termen destul de scurt, a dat anumite tronsoane  de lucrări în antrepriză firmelor AVEG Petroşani şi „Lescaci” Satu-Mare, iar de restul lucrării se ocupă ea. Prin programul de finanţare se pare că sunt toţi banii necesari lucrării, Apele Române insistând ca lucrarea să fie finalizată anul acesta, cu toate că autorizaţia are termenul mai mare, inclusiv pe anul 2018”, ne-a declarat Sorin Corici, şeful SHI Petroşani.

Probleme foarte multe pe Staicului. Mai puţine - pe Sălătruc
Spunându-i problemele sesizate de lucrători şi de inginerii cu care am stat de vorbă, Sorin Corici a confirmat: „Da, problema garajelor e cea mai mare. Ca beneficiar al lucrării, alături de cei de la primărie am analizat împreună fiecare garaj din zona lucrărilor, am stat de vorbă şi cu cetăţenii şi am constatat că sunt mulţi oameni care înţeleg situaţia şi vor face ce trebuie. La fel, am constatat că sunt şi unii oameni care nu prea înţeleg situaţia, inclusiv proprietari de terenuri de pe malul stâng al Pârâului Staicului, care impun anumite condiţii constructorului. Totuşi, cred că trebuie ca toată lumea să înţeleagă că această lucrare se face pentru întreaga comunitate locală şi că constructorul n-are nicio vină. Dacă nu e lăsat să lucreze, el nu poate finaliza lucrările. Şi atunci ce facem? Oprim investiţia? Ar fi o tragedie. Să nu mai vorbesc că în caz de o nouă viitură în vara aceasta, ar fi acolo mari probleme! Chiar dacă există pompe, utilaje, oameni, un puhoi de apă într-un termen scurt de timp ar crea mari probleme. De aceea trebuie să ne grăbim. Să sperăm că primăria va rezolva cu acele garaje. Şi să ne înţelegem când vorbim de utilaje sau oameni ce intră pe proprietăţile celor de-acolo, nu ne referim la cine ştie ce zone agricole, ci la mici bucăţi de teren, de câţiva metri pătraţi, teren neagricol sau care nu e folosit. De aceea cerem acelor proprietari să dea dovadă de omenie, susţinând o lucrare ce va proteja de inundaţii întreaga zonă. Chiar dacă acele terenuri sau case nu sunt afectate de apă, că e teren înclinat şi apa se scurge la vale, sunt afectate toate blocurile şi şoselele din cartier, şi ştim cu toţii ce s-a întâmplat în trecut. Proverbul cu să moară capra vecinului cred că n-ar trebui să stea în picioare, iar omenia şi bunăvoinţa ar trebui să primeze. Săptămâna viitoare vom merge din nou pe teren împreună cu cei din primărie. Avem nevoie de sprijinul primăriei, a domnului primar, şi să sperăm că se rezolvă aceste probleme. Referitor la conducta de termoficare, am vrea să obţinem o înţelegere şi să facem o liră pe la jumătatea pârâului, astfel încât să poată intra cu utilajele. Referitor la cablurile de la Enel, avem înţelegere şi sprijin, chiar săptămâna viitoare se va ocupa de lucrare. În legătură cu conducta de apă a celor de la Apa Serv, cu această firmă avem o relaţie de colaborare bună, cu domnul director Costel Avram la fel. Aici nu va fi nicio problemă şi sunt convins că într-un timp scurt se va găsi o soluţie tehnică cu această conductă. În comparaţie cu Pârâul Staicului, pe Sălătruc problemele sunt rezolvate. Acolo nu sunt obstacole şi probleme aşa de mari, aşa încât acolo lucrarea decurge bine. Urgenţele sunt aici pe Staicului. Să sperăm că toate problemele vor fi depăşite, iar constructorii vor termina anul acesta lucrările începute”.
Ca şi la alte lucrări, vom urmări în continuare tot ce se întâmplă şi vom reveni după ceva timp şi cu alte informaţii şi amănunte de la faţa locului.



Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal





Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 2 ori 3  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *
Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.2

Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.4

Anunt GAL Cheile Sohodolului - prelungire MCS 7.2-15.04.2019

Anunt de selectie 7.4 simplificat 2019 - prelungire

Anunt de selectie MCS 7.2 simplificat prelungire mai 2019

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter