11.09.2017,  18:21:09 | 0 comentarii | 789 vizualizari
Revoltător! / Inspectoratul Școlar Judeţean Hunedoara nu a aprobat clasa pentru copii cu nevoi speciale de la „I.G. Duca”. Cifre sau copii?
de Alina PIPAN

Anul școlar a început cu o veste tristă pentru părinții copiilor cu nevoi speciale.

Demersurile
Aceștia sperau ca din acest an școlar, la Școala Gimnazială „I.G. Duca” să funcționeze o clasă pentru copii cu CES. O astfel de clasă specială se înființează pentru copii cu coeficient de inteligență sub 70, și poate prelua între 8 și 12 copii. Tipul de cursuri, personalul sunt în așa fel formate încât copiii să poate asimila treptat, în ritmul lor, informațiile. Copiii cu coeficient de inteligență mică se integrează greu în clasele normale, cu toate că acesta este trendul, inclusiv. Însă părinții copiilor cu dizabilități doresc în primul rând o clasă care să acopere nevoile educaționale ale copiilor lor, în care ei să se simtă în siguranță.
Școala Gimnazială „I. G. Duca” a venit în ajutorul părinților și a început demersurile pentru realizarea clasei a II-a pentru elevii cu CES. Procedura este lungă și anevoioasă și pentru instituția școlară, dar și pentru părinți.
Instituția școlară trebuie să facă modificări în organigrama personalului, infrastructurale, iar părinții trebuie să obțină certificatele de orientare pentru învățământul CES la Centrul Regional de Resurse și Asistență Educațională Hunedoara- SEOSP.

SEOSP cere fișe,  acte, evaluări specializate, dar acestea își pierd valoarea în fața comisiei
Pentru a obține un astfel de certificat pentru clasa specială sau pentru orientare în clasa normală părinții trebuie să depună un dosar cu 16 tipuri diferite de documente, printre care și ancheta socială, fișa medicală sintetică emisă de medicul de familie, certificatul medical tip A5 emis de medicul specialist; fişa de evaluare psihologică emisă de un psiholog cu atestat de liberă practică în psihologie clinică; fişa psihopedagogică emisă de unitatea de învățământ pe care o frecventează elevul; fișa privind achizițiile școlare emisă de unitatea de învățământ pe care o frecventează elevul, și alte reevaluri, etc, în funcție de caz. Toate aceste fișe se întocmesc de specialiști, de medici psihiatri, psihologi. 
Cu toate că specialiștii întocmesc aceste fișe în urma unor teste, SEOSP le privește doar ca pe niște hârtii, și nu eliberează certificatele în baza evaluărilor cu care se prezintă părinții, ci aplică noi teste copiilor. Practic, specialiștii SEOSP stabilesc dacă copilul trebuie sau nu să urmeze o clasă specială. Atunci, ne întrebăm, de ce se mai cer atâtea fișe și anchete? Pentru că așa cere legea... Din echipa de evaluare fac parte 8 consilieri școlari cu atestate în psihologie educațională, logopezi, dar niciun psihiatru.

În 8 septembrie ISJ Hunedoara respinge cererea pentru înființarea clasei a II-a speciale
Din Petroșani pentru noua clasă a II-a destinată copiilor cu CES au fost trimise 11 dosare complete la Deva, iar la CRRAE- SEOPS Hunedoara s-a stabilit că din cei 11 elevi doar 3 au coeficient de inteligență sub 70.
„Noi am urmat toate demersurile pentru a înființa clasa a II-a pentru copii cu nevoi speciale. Am identificat 11 elevi care se încadrau pentru acest tip de învățământ. Părinții au obținut toate certificatele și fișele speciale de la psihologi și psihiatrul de la spital. La evaluarea SEOPS doar 3 au obținut certificatele de orientare spre clasa specială, restul nu. Noi am depus o cerere la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara pentru înființarea clasei și funcționarea ei sub efectivul minim, pentru anul în curs, dar cererea a fost respinsă pentru că nu se justifica până la urmă  realizarea acestei clase. Așadar, pentru cei trei copii care au obținut certificatele de orientare pentru clasa specială, am retrimis la Deva cererile pentru obținerea altor certificate de orientare și reintegrarea lor în învățământul de masă”, a precizat prof. Cristina Mihaela Lăcătușu, director adjunct al Școlii Gimnaziale „I. G. Duca”.
Deci, după o vară de alergătură, la 8 septembrie, părinții celor 3 copii cu nevoi speciale au aflat că clasa a II-a specială, de fapt, nu se va mai înființa. 
Problema, până la urmă, este la evaluarea copiilor. Este totuși contradictoriu cum la evaluările specialiștilor de la Petroșani ei se încadrează pentru obținerea unui certificat de orientare către învățământul special, iar la Deva trec cu brio testările, se dovedește că au peste 70 coeficientul de inteligență și pot foarte bine să urmeze învățământul de masă.

Ce spun doi părinți ai copiilor care ar fi avut nevoie de acest tip de învățământ
„Noi am primit, cu două zile înainte de a începe școala, vestea că nu se formează clasa în care copilul meu și alții ar fi trebuit să frecventeze clasa a II-a, doar pentru simplul fapt că nu s-a întrunit numărul de elevi cu CES. Actele au fost depuse din luna iunie. Am fost la evaluare pentru  orientare școlară și nimeni în aceste două luni și jumătate nu a binevoit măcar să ne spună că sperăm degeaba la formarea clasei. Sistemul, sau mai bine zis oamenii care formează acest sistem, ne pune în fața faptului împlinit, fără să țină cont de interesul suprem al copilului. Mi se face deja lehamite de tratamentul discreționar anual atât la comisia de evaluare care se împiedică tot timpul de IQ fără a ține cont de acel interes suprem al copilului. Îmi permit să întreb dacă în anul în care se vor naște 3 copii într-o localitate, acei copii nu vor mai fi școlarizați deoarece nu se întrunește numărul minim de elevi? Suntem doar cifre în statistici...”, se revoltă Paul Ilyes. 
„Aceasta este România, țara tuturor posibilităților. Unde, în lumea asta, mai eşti sunat în ajunul începerii şcolii să ți se spună că al tău copil nu poate veni la şcoală pentru că ISJ-ul nu a aprobat înființarea clasei speciale, pe motiv că nu au fost obținute toate certificatele de orientare şcolară, în condițiile în care părinții au aceste dosare în lucru. Eu ce fac cu copilul meu? După ce toată vara m-am luptat cu sistemul ca să-i obțin certificatul pentru clasa specială şi după ce i-am obținut deja transferul de la şcoala de masă către clasa specială, unde îl duc?”, se întreabă și Andreea Băltărețu. 

În concluzie,
legea în România permite discriminarea, pentru că,  3 elevi cu nevoi speciale care trebuie școlarizați altfel, încât să aibă o șansă în plus la o viață mai bună, poate chiar independentă, vor continua în învățământul de masă. Acest învățământ nu este potrivit pentru ei, pentru că nu-i pot face față, pentru că este croit pentru copii care se dezvoltă normal. Așadar, cu toate că nu vrea discriminare pentru copii cu dizabilități, sistemul nu oferă oportunități și șanse egale pentru toți elevii săi. 


Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  Cât fac 3 ori 4  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Publicitate
Newsletter