14.11.2017,  18:59:28 | 1 comentariu | 382 vizualizari GALERIE:     FOTO    
Călătoria cu un tren „capitalist” / Se face tot ca în comunism
de Corneliu BRAN

Trenului de călători pe ruta Petroşani-Tg.Jiu-Craiova i s-a schimbat doar lungimea traseului (nu mai circulă până la Simeria) şi numele (din tren personal în tren interregio), în rest cam toate aceleaşi!

Cei care nu au mai călătorit cu trenul demult, trebuie să știe că nu s-au schimbat prea mult condițiile în ceea ce priveşte confortul călătorilor, igiena şi serviciile oferite de CFR. Cel puţin la trenurile interregio (trenul personal cum îl ştie lumea), situaţia e aproape neschimbată faţă de 1989! Totuşi, există şi câteva avantaje faţă de călătoria cu autocarele firmelor de transport rutier. Acum, dumneavoastră alegeţi.
Toată lumea ştie că în Gara Petroşani, la linia unu, dimineaţa, soseşte trenul interregio Craiova-Tg.Jiu-Petroşani. Pe vremuri, trenul mergea până la Simeria, acum vine doar până la Petroşani. Ora de plecare din Tg.Jiu spre Petroşani este la 8:12, iar sosirea în Petroşani este la 9:46. Asta după ceas înseamnă exact 94 de minute (puţin peste o oră şi jumătate), dar timpul e de multe ori mai mare, pe Defileul Jiului fiind foarte multe restricţii de viteză, sau din alte cauze, ajungându-se nu de puţine ori la aproape două ore, după cum ne spun călătorii care circulă mai frecvent pe această rută. Cu doar două vagoane de clasa II (unul fiind vagon de-a întâia dar cu regim de clasa a doua – singurul confort în plus fiind scaunele pluşate în loc de celebra banchetă – oricum mult mai comodă decât scaunele de la vagoanele noi necompartimentate de clasa I, din trenurile accelerate, pe care amorţeşti de-a dreptul!), trenul pleacă înapoi spre Tg.Jiu, cu destinaţia finală gara din Craiova, la orele 14:25. De la sosirea în gara din Petroşani şi până la plecarea spre Oltenia, trenul poposeşte cuminte la linia întâi şi poate fi observat zilnic acolo. Am urcat de curiozitate să văd cum mai arată un tren de călători. 
Cum spuneam, aproape nimic neschimbat: aceleaşi bănci la clasa doua şi aceleaşi compartimente semi-obosite, aceleaşi toalete infecte, chiar dacă spălate de personal se vede că „mobilierul” ar cam trebui schimbat, inclusiv chiuvetele şi oglinzile, nu doar scaunele de WC. Mirosul e cam acelaşi cu care eram obişnuiţi cu toţii în anii ’80 când se circula mai mult cu trenul, iar călătorii au şi ei partea lor de vină, de exemplu în una din toalete am găsit multă hârtie aruncată cu nesimţire pe jos. În vagoane am văzut tot urmele nesimţirii unora: în câteva compartimente sticle de plastic de bere sau suc aruncate pe banchete sau scaune, câteva ambalaje de produse pe jos, deşi existau coşurile de gunoi pe care le ştie toată lumea de 50 de ani încoace, goale, semn că cei care răspund îşi fac treaba. 
Ce am mai constatat a fost un lucru pozitiv: faptul că în tren era cald, iar geamurile în ambele vagoane închise etanş. La fel, am putut constata şi faptul că „naşul” a dat exemplu de mare politeţe cu călătorii la coborâre.
Şi ca să închei, vorbeam la început de unele avantaje, mai mici sau mai mari, faţă de transportul cu autobuzul. Un avantaj ar fi totuşi preţul. Trenul rămâne în continuare un mijloc de transport pentru toate buzunarele. De la Tg.Jiu la Petroşani se plăteşte 7 lei pentru un bilet de călătorie. Vorbesc de preţul întreg al biletului, că la reducere 50% cum au pensionarii de exemplu, preţul e de doar 3,50 lei. Ce mai poţi cumpăra azi cu 3,5 lei? Totuşi e o călătorie de aproape 100 de km care nu costă la reducere nici măcar un euro! Apoi, avantajul faţă de autobuz este că poţi să te mai ridici, să te plimbi pe culoar oricând să-ţi dezmorţeşti oasele... În autobuz trebuie să aştepţi vreo două ore până la prima autogară (şi atunci, dacă e aglomerat, rişti să nu mai poţi să te dai jos şi mai stai o tură cum s-ar zice). Unii mai spun că avantajul pe calea ferată ar mai fi cel privind siguranţa, pe şosea existând mai multe pericole de tot felul în trafic şi risc de accidente mai mare. La ce vechime au liniile şi macazurile, terasamentele şi toate celelalte n-am băga mâna-n foc, de atâta siguranţă (mai ales când e caniculă, zăpadă sau furtună). Dar, mă rog, e părerea lor...



Comentarii articol (1 )



Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  Cât fac 7 ori 9  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Publicitate
Newsletter