17.09.2018,  19:01:43 | 0 comentarii | 350 vizualizari
Observaţie și introspecţie la Marian Boboc
de Ziarul Vaii Jiului

Un volum aparte a fost publicat de Editura Fundației Alfa, Cluj, 2018, „str. bețivilor. poeme de iubire”, semnat de Marian Boboc, un poet cu un fin simț de observator al realului.
Asistăm la o focalizare interesantă a analizei poetice, care necesită atât un ochi lucid, cât și un apetit pentru ex-centricitate, pentru penumbre, descoperind izvoare ale poeticului în zone care pentru alții rămân intangibile. În acest sens, de exemplu, avem afirmația lui Nicolae Manolescu, citat de Daniel Cristea-Enache în volumul „Convorbiri cu Nicolae Manolescu”: „m-au speriat totdeauna bețivii, din pricina incapacității mele funciare de a accepta iraționalul, fie și din comportarea oamenilor. (...) nu-mi pot ascunde spaima pe care o trăiesc de fiecare dată când am de-a face cu oameni amețiți de băutură”.
Ne amintim, de asemenea, de Tudor Arghezi, care în „Flori de mucigai” descoperea poezie și frumusețe în cotloane nebănuite ale vieții.
  Poetul începe prin a contura un orizont crepuscular, „al bețivilor”, așa cum previne în titlu: „cu capetele în jos/ cu ochii țintă-n pahare/ stau bețivii aliniați în jurul /mesei”, orizont  suficient lui-însuși, amenințat doar rareori de lumina treziei: „atunci am tăiat capetele balaurului treziei / dar cum tăiam unul răsărea o trezie și mai mare / de era să ne înghită trezia pe toți”, povestește absent veteranul bețiv”. 
Marian Boboc știe să alterneze registrele, mascând elegant ironia și detașarea, printr-o aparență de participare empatică sau de analiză pertinentă a fenomenului: „(căci tremuratul de frică/ nu-i totuna cu tremuratul de băutură/ unul îți aduce rușinea/ celălalt gloria”). Când tușa tabloului se apropie de grotesc, punctul de vedere este dat ca exterior, asumându-se doar o simplă notație: „se feresc de bețivi / cred că le poartă ghinion / nu le suportă duhoarea / risipa timpului banilor stărilor / mototolul hainelor / ochii roșii vorba îngălată / mersul împleticit” („Albine ucigașe”). Nota ludică este mereu prezentă, ca și subtextul umoristic: se fac scurte instructaje pentru bețivi, („Îmblânzirea băuturii”), se explică circumstanțe sociale prin prisma bețivilor: „niciun candidat la municipalitate / nu a cuprins vreodată în programul său electoral/ edificarea unei cârciumi/ unei amărâte de bodegi (...)//de aceea noi/ cetățenii străzii bețivilor/ nu am votat niciodată” („Boicot”).
Și totuși, acest ciclu cu orizont crepuscular care dă (parțial) titlul volumului nu este prea întins, de parcă poetul n-ar fi rezistat prea mult în aerul greu al cârciumilor și simte nevoia să iasă la lumină. La lumina iubirii. Așa cum, de altfel, anunță și titlul. Și firul de legătură între cele două părți ale cărții, îl reprezintă patima: patima băuturii și iubirea ca patimă.
Ciclul de poeme de iubire începe cu trimiteri livrești, construind un piedestal de clasicitate poemelor, ca într-un dezacord evident cu orizontul crepuscular anterior: „Femeia lui Baudelaire”, „Julieta și Romeo”. Înălțându-se deasupra orizontului comun al vorbelor de iubire, poetul meditează la destinul personajelor literare – simboluri ale iubirii: „julieta/ de ce nu mă lași / să-mi dorm somnul de veci/ în cavoul operei literare / între cuvintele reci / julieta înțelege odată / Însă această meditație se face pe un ton colocvial, păstrându-se unitatea de stil a volumului. Mai mult, reușește să reînvie poetic personajele, păstrând un surprinzător echilibru între lumea lor și lumea noastră. Pentru un plus de culoare a acestei lumi, poetul adaugă acestui orizont livresc și „Cavalerul”, un „selfie” adaptat epocii: „eu am rămas același rebel/ adolescent/ scriind la cartea vieții/ cu aceeași mirare/ „timpuri grele femei ușoare”/ și care în clipele de mister/ poartă în inimă/ însemnele de cavaler”. 
Tonul ludic, tonul şăgalnic contribuie la crearea unei atmosfere pline de prospeţime : „ca să mă iubești/ îți voi sădi lalele/ între stele/ tufe de liliac/ pe norii oglindindu-se/ -n lac/ agățat de coada/ cometei/ sigur/ nu voi grădinări/ prea mult/ pregătește vaza te rog”.
Suita de „Romanțe și catrene pentru clipa de-acum”, așa cum mărturisește poetul, încearcă să prindă lumina clipelor de atracție și de iubire, de amintire, de bucurie,: „astăzi e ziua în care îți fac reverențe/ ziua în care m-ai reinventat/ după atâtea și-atâtea absențe/ ziua în care m-ai iubit în zdrențe/ după care în iordan m-ai aruncat”.
Versurile au în general cadențări clasice: „femeie bună femeie rea/ haide cu mine la o cafea/ și în zațul de două dește/ ghicește-mi cine mă iubește// femeie nebună femeie cuminte/ scoate-mă din caimacul cel gros/ în care pluteam mai-nainte/ (și adu-mi te rog și hainele de Făt-Frumos...)”.
„Benzinăreasa” accentuează nota ludică, care nu tulbură însă frumusețea unor pasaje: „înainte să zboare/ în țările calde/ păsările călătoare/ poposesc/ la benzinărie/ (le-am văzut eu/ cu melancolie/ de nenumărate ori/ cum își curăță penele / cu ciocurile colorate/ cu ghiarele arcuite) / benzinăreasa le face plinul/ (e neobosită în zilele acelea/ nedezlipită de pompă) / după care le arată/ cu duioșie traseul migrației/ desenat în palma ei”.
Ciclul „Femeie între femei. Fluturi de febră” continuă de fapt suita catrenelor „pentru clipa de-acum”, dar nota ludică este treptat înlocuită cu flashuri meditative: „ay / calc pe iubire/ ca pe o sticlă de/ șampanie/ spartă” („Pentru muză”), sau „în orașul de la capătul poeziei/ poetul avea o muză/ de porțelan/ aceeași muză/ bibelou al tinereții sale/ casante” („Muza de porțelan”), ori, „iubesc/ fără să știu/ că sunt pasager/ pe titanic” (XXX). Uneori versul poetului ia ton de odă închinată iubirii, femeii. „poet între poeți/ femeie între femei/ minut între ore/ misiunea mea e să fiu la/ picioarele tale de marmură” („Femeie între femei”). Poetul își încheie ciclul și în același timp volumul în ton de odă iubirii: „nu mai vreau/ nu mai pot/ decât să iubesc” („Sfârșit”).
Poeziile volumului sunt însoțite de „Câteva tălmăciri în limba engleză de Ivona Berceanu”, care aduc un plus de eleganță ediției, având rostul de a extinde adresabilitatea și pe alte meridiane, întru conturarea unui profil de poet ajuns la maturitate artistică, deschis înnoirilor de stil și de viziune poetică.
Elisabeta BOGĂȚAN



Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 2 ori 4  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!

Licitații

* * *








* * *
Anunt GAL Cheile Sohodolului - prelungire MCS 7.2-15.04.2019

Anunt de selectie 7.4 simplificat 2019 - prelungire

Anunt de selectie MCS 7.2 simplificat prelungire mai 2019

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter