07.04.2019,  11:12:06 | 0 comentarii | 673 vizualizari
Valea Jiului - raiul bicicliștilor montani? / Până la rai să nu ne pape „sfinţii” proiectul
de Corneliu BRAN

Încheiem astăzi materialul legat de „Valea Jiului - raiul bicicliștilor montani”, cum s-a spus la ultima întâlnire din Parâng, de unde ZVJ a relatat pe larg declarațiile făcute de unii organizatori și participanți. 

Un proiect atrăgător
Pentru că unii au fost, firește, suspicioși în ceea ce privește amenajarea a circa 500 de km de trasee pentru ciclismul montan printr-un proiect comun derulat în care fiecare localitate din Valea Jiului din cele șase ar urma să dețină minim două de astfel de trasee, vă vom prezenta și câteva detalii tehnice prezentate primarilor localităților noastre la întâlnirea respectivă. Repetăm, vorbim de trasee de munte amenajate în porțiunile dificile și marcate, pe care iubitorii de mountain bike, deloc puțini și din ce în ce mai mulți în toată lumea, ar putea traversa munții noștri de la est la vest și viceversa. Condițiile de deplasare și tot ce ține de acest sport de plăcere sunt la fel ca în țările europene (Austria, Italia sau Franța) care au dezvoltat acest hobby, mai ales în ultimul deceniu. Acest fapt ar atrage – lucru verificat de altfel în Straja, unde există câteva trasee de coborâre pentru cicliștii montani realizate în ultimii doi ani – mii și mii de turiști și vara din toată Europa, nu doar din România. Acum nu știm cât din plusul acesta financiar ar coborî de pe înălțimile munților și ar intra și în buzunarul statului, care în Valea Jiului a susținut și susține turismul cu proiecte foarte costisitoare.

Condiții minimale pentru dezvoltare
„Dezvoltarea ciclismului montan ca formă de turism”, numele proiectului prezentat, prevede două tipuri de trasee de cicloturism montan, respectiv unul liniar și celălalt în circuit. Condițiile minime ca acest tip de turism de vară să fie atractiv ar fi: locații de cazare și masă în fiecare localitate, informații online pe un site specializat, dar și în ofertele celor care dețin cabane, pensiuni și restaurante, fie în stațiunile noastre, fie în apropiere de traseele ce vor fi marcate. Apoi, ar mai fi un lucru esențial, pe care îl avem în Vale, Dumnezeu dăruindu-ne acest lucru din plin: cadrul natural. Firește că acest cadru natural deosebit, cu atracții montane de tot felul, începând de la lacuri glaciare și peșteri până la cascade, chei și puncte de belvedere create natural, are o valoare și mai mare pentru cicliștii montani dacă impactul cu activitățile umane este redus, la fel și circulația auto. Iar aici Valea Jiului se califică iar din plin! La întâlnirea din Parâng toate aceste frumuseți au fost evocate, fiind anexate și imagini din Parâng, Straja, Pasul Vâlcan, Șureanu, Cheile Jiețului, Retezat și așa mai departe, lista fiind extraordinar de lungă. Oare câte zone din țară, ba chiar din Europa, se pot mândri cu așa ceva raportat la distanță și la numărul de „bijuterii” naturale create inimos de Dumnezeu?

Comuniune între toate părțile
Acum ce se cere celor ce vor amenaja pârtiile iar nu pare a fi un lucru dificil, în condițiile în care se implică și primăriile și privații, și pun cu toții mână de la mână cum s-ar zice. Este vorba, în primul rând, ca traseul să fie marcat și semnalizat corespunzător, profesionist cum s-ar spune, iar acolo unde este foarte dificil traseul, să se facă mici amenajări, deoarece, nu-i așa, nimeni nu dorește ca cineva să aibă viața pusă în pericol. De asemenea, pe site-ul de care vorbeam și prin anumite pliante și broșuri pe care ciclistul venit de oriunde să le poată lua de la orice locație unde se cazează și mănâncă, cum e în Alpi de exemplu, să poată primi informații despre trasee, despre pericolele sau obstacolele pe care le poate întâlni, despre zonele unde există posibilități de alunecări de teren sau de piatră, ori pericole de căderi în gol sau de inundații într-un timp scurt la vreo furtună mai serioasă. Foarte important va fi punerea la punct a sistemului GPS, precum și posibilitatea alertării rapide a serviciilor de specialitate în caz de accident. Sursele de apă existente vor trebui, de asemenea, semnalate și scoase bine în evidență. 
Toate acestea nu par a fi niște „balauri” de neînvins, iar dacă toate forțele se vor uni pentru acest interesant proiect ar fi chiar floare la ureche. De altfel, la întâlnirea din Parâng s-a vehiculat suma de 10.000 lei, aproximativ, pentru amenajarea unui astfel de traseu, o sumă ce ar trebui dată de fiecare primărie în parte din cele șase, un fel de ADI  mountain bike dacă vreți, mai cu seamă că se dorește și implicarea consiliului județean, care ar deveni astfel un „bun model pentru celelalte consilii județene”, deoarece ar sprijini „mândria județului – turismul bazat pe ciclismul montan – numărul 1 în țară și în Europa!”, după cum s-a subliniat de unul din vorbitorii de la întâlnirea din Parâng.  
Deci, două astfel de trasee amenajate ar costa fiecare primărie 20.000 lei. Restul ar mai pune și investitorii privați și cei care se vor mai implica. O astfel de sumă, în condițiile în care s-ar putea revigora turismul de vară în Valea Jiului, nu pare o mare greutate pentru o primărie.

Master Plan 
Propunerea de bază făcută pentru „rezolvarea cazului” a fost: întocmirea rapidă a unui Master Plan de dezvoltare a ciclismului montan în Valea Jiului care să conțină un minim de 500 km de trasee.
Propunerile de trasee din acest viitor Master Plan au fost: 2 trasee X-Country în zona Straja-Vulcan care să unească Pasul Vâlcan din Vulcan cu Straja-Vâlcan din Lupeni; 2 trasee X Country în zona Parâng-Petrila; 2 trasee X Country în zona Buta-Uricani-Retezatul de Est; 2 trasee X Country în zona Uricani (Valea de Pești, Valea de Brazi etc.); 2 trasee X Country în zona Tulișa, Aninoasa și legătură cu zona Cioclovina; 2 trasee X Country în Munții Vâlcan în legătură cu Tismana (minim 12 trasee); propunere trasee X Country care să unească toate aceste trasee. Specificăm faptul că acestea sunt niște propuneri, fiecare primărie putând schimba un traseu sau altul, ba chiar putând suplimenta acest număr de piste.
În paralel, se propune ca în zonele pretabile de mountain bike care au deja infrastructura de transport pe cablu dezvoltată mai mult sau mai puțin (cum e cazul stațiunilor Straja, Parâng și Pasul Vâlcan), să se amenajeze „Bike Park-uri”, iar personalul ce se va ocupa de acest segment de turism de vară să fie format la Școala de MTB (mountain bike), aici fiind vorba vorba de ghizi și de personal specializat în domeniu. Firește, managementul și mentenanța traseelor existente n-au fost uitate de către cei care propun acest proiect, fiind foarte important ca aceste trasee terminate să fie întreținute an de an.



Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 2 ori 2  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *
Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.2

Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.4

Anunt GAL Cheile Sohodolului - prelungire MCS 7.2-15.04.2019

Anunt de selectie 7.4 simplificat 2019 - prelungire

Anunt de selectie MCS 7.2 simplificat prelungire mai 2019

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter