08.08.2019,  11:17:06 | 1 comentariu | 1062 vizualizari GALERIE:     FOTO    
Petroșani. Gara - clădirea centrală și istorică a fost reabilitată în proporție de 100% în acest an!
de Corneliu BRAN

Promiteam săptămâna trecută că vom reveni cu un reportaj de la lucrările de reabilitare și modernizare a clădirii istorice centrale din Gara Petroșani, asta după ce atunci vă prezentam situația schimbată în bine a exteriorului clădirii, a peroanelor și a spațiului de intrare în gară dinspre pasarela CFR, după vreo 30 de ani de așteptare.

Da, Petroșaniul

va avea, în sfârșit, o gară normală! O poartă de intrare în Valea Jiului civilizată, unde oamenii să nu-și mai rupă picioarele sau roțile la valize pe peroane. Bine ar fi ca onor. CFR Călători să schimbe cât mai repede și garniturile de tren, dar, mai ales, șinele și instalația ce ține de bunul mers al deplasării în siguranță a garniturilor de tren, fie ele de călători sau de marfă. Dar până atunci - și să sperăm că nu vor trece vreo iar vreo 30 de ani, cât a ținut așteptarea noastră pentru această gară – să vedem împreună ce s-a realizat și în interiorul clădirii centrale, o clădire serioasă, puternică, cu arhitectură sănătoasă, din cărămidă și cu baza de piatră pe care, cândva, unii încălziți ai sorții doreau să o pună la pământ în detrimentul alteia din BCA sau a cine știe ce betoane…

Lucrători bănățeni

Am intrat în clădire pe ușa nouă din termopan, montată de curând la holul de la intrare de la parter, un coridor ce va face legătura cu casele de bilete și sălile de așteptare și toaletele adiacente acestora. Am întâlnit doi lucrători care lucrau de zor la montatul gresiei. Pereții albi și drepți, bine lucrați în lavabilă, geamurile noi de termopan și cele patru uși care stau în formă de cruce în acest hol, ne-au captat imediat interesul să vedem dacă și restul parterului se prezintă la fel. Nu înainte de a face cunoștință cu cei doi muncitori, unul dintre ei fiind, din câte am înțeles ulterior, un fel de șef de echipă.

„Suntem azi șase oameni. Am fost mult mai mulți, dar s-au mai terminat din lucrările mari. Acum, practic, suntem pe ultimii metri cu pusul gresiei. Apoi, vom avea doar lucrări de finisaj, mici amănunte ce trebuie făcute, după care curățenia și alte chestiuni de întreținere”, ne-a spus Vali Daniel Jianu, șeful de echipă care, ulterior, ne-a fost ghid prin toată clădirea. De la același interlocutor am mai aflat că firma care se ocupă de aceste lucrări este din Timișoara, S.C. Trovacasa S.R.L., patronată de Ioan Bogdan Ursache, iar lucrătorii au fost pe parcursul lucrării și sunt și acum, pe finalul lor, tot bănățeni.

Pereți bine lucrați, gresie, termopane, toalete, săli de așteptare, case de bilete…

După ce am asistat la o scurtă partidă de montat gresia, practic ultimul metru pătrat din acest hol, am plecat împreună cu Daniel Jianu prin toată clădirea. Fiindcă ne aflam la parter, am vizitat toată partea de jos a clădirii. Am trecut pe la viitoarele case de bilete, prin sălile de așteptare și toaletele ce vor ține de acestea. Un alb imaculat pe toți pereții, datorat lavabilei, dă un ton luminos parterului, iar gresia, ferestrele noi și toate ușile întregesc un tablou al civilizației și normalității față de hidoșenia și întunecimea dinainte. Pe lângă asta, ca la lucrările de la muzeu, calitatea pereților denotă că s-a lucrat profesionist, nu în bătaie de joc, nefiind văzută nici măcar o cută sau o pată mică în vreun loc.

„Da, s-a tras tare la pereți, că erau într-un hal fără de hal… Poate dumneavoastră știți ce era aici. Așa e peste tot și sus la etaj, unde vor fi apartamente. Aș vrea să am pereții ăștia acasă. Sunt așa cum scrie la manual și vreau să mai spun că, deși a stat neîntreținută, clădirea asta e robustă și fără pic de igrasie sau ceva. Cum naiba se gândeau unii să o dărâme… Mare e prostia unora. Așa clădire rar găsești în ziua de azi și ar fi fost păcat, gândiți-vă că are mult peste 100 de ani și ea arată acum, după renovare, brici!”, ne spune ghidul nostru în timp ce făceam poze ca să vă arătăm și dumneavoastră cum s-a lucrat.

Apartamente de lux pentru ceferiști

Odată urcați la etaj, lucrurile bune sunt și mai evidente. Luminozitatea mult mai mare datorită  razelor soarelui căzute perpendicular la ora prânzului pe partea sudică a clădirii și pe ferestrele mari de termopan cu ramele de culoare maronie, dar și pereții albi conferă și o mai mare claritate imaginii privitorului. Absolut fantastic față de ce era! Și nu vrem să credem că nu vă aduceți aminte! Schimbarea este cu 180 de grade în bine și tot ce am putut vedea ne-a lăsat efectiv „mască”! Da, s-a muncit enorm, iar ce se vede este îmbucurător. Tot etajul este aranjat în așa fel încât să existe acolo 10-12 apartamente, cu camere mari, spațioase, mai ceva ca la o vilă de lux! „Să am această cameră acasă, ar fi ceva. Cred că are vreo 40 mp, dacă nu și mai bine”, ne spune Dan Jianu. Și așa și este. Din acea cameră mare – iar ca ea mai sunt vreo șase-șapte, am intrat într-o cameră mai mică dacă putem să-i spunem așa din moment ce și asta avea cam cât o sufragerie de bloc normal. Totul aranjat, dichisit, în materie de pereți, uși, geamuri, instalație de curent nou montată, instalație de apă și canalizare, sau de gaz, cu o toaletă nici prea mare nici prea mică cu cabină de duș, chiuvetă și WC așa cum trebuie să fie, cu parchet pe jos în camere și gresie în baie, toate noi-nouțe.

Încălzirea clădirii va fi asigurată de o centrală pe gaz

După ce Dan Jianu ne-a plimbat prin toate viitoarele apartamente și ne-a arătat la final și scările renovate care vor face trecerea de la etaj spre parter și invers, am coborât din nou la parter.

„Toată clădirea va fi încălzită de la o centrală pe gaz, care am înțeles că deja a fost achiziționată. Aici, în acest spațiu din dreapta noastră va fi montată centrala. Instalația e trasă prin toată clădirea, urmează doar montatul caloriferelor și a centralei propriu-zise. Afară mai lucrăm la canalizare. În toată clădirea s-au schimbat toate conductele de canalizare, dar și țevile de apă potabilă. Urmează, la final, ca Apa Serv să racordeze canalizarea la rețeaua principală. Instalația electrică a fost și ea schimbată în totalitate. Au montat fire de cupru durabile, toate panourile electrice sunt noi, nu vor mai fi probleme cu curentul electric. Nu știu cum și câte apartamente vor fi date în folosință. Probabil fie le vor închiria angajaților CFR, fie le vor vinde acestora, ceea ce eu unul nu cred. Cred că în chirie. Oricum, cine va locui aici va avea un apartament frumos, cu tot ce trebuie în el”, ne-a mai spus interlocutorul nostru.

Gara e de-acum un vis frumos realizat. Pe când celelalte?

Am plecat din gară nu înainte de a vedea încă o dată zona exterioară din spatele clădirii. Va arăta totul bine cu condiția ca primăria, la anul, să asfalteze drumul și să delimiteze clar, cu vopsea albă și indicatoare zona unde taxiurile vor putea sta parcate și zona unde pot fi parcate celelalte mașini. Că altfel nu se poate… din moment ce vei avea o gară ca la carte, trebuie rezolvate și aceste aspecte. Ajunși pe pasarela CFR, care, acum, și ea prezintă siguranță și arată cât de cât decent, n-am ezitat să mai facem o ultimă poză. De sus, gara arată chiar bine, iar clădirea centrală și mai bine. Păcat, și suntem nevoiți să repetăm, că încă trenurile, vagoanele de călători mai bine zis, dar și siguranța de deplasare și viteza trenurilor încă nu sunt la stadiul la care ar trebui să fie. În toate țările din vest s-a investit și în infrastructura rutieră, dar, mai ales în infrastructura feroviară. De ce? Deoarece deplasarea mărfurilor e mult mai ieftină și mai sigură pe calea ferată, viteza de transport și capacitatea unui singur transport sunt mai mari, iar în ceea ce privește călătorii, aceștia, la fel, preferă trenurile în detrimentul șoselelor doar pentru simplul motiv că ajung mai sigur la destinație la un preț deloc piperat. Așa ar trebui să fie și în România! Deocamdată la acest aspect ne zbatem în mediocritate, să nu spunem mai rău, cu un CFR Călători care strânge zeci de mii de ore de întârziere într-un an, chiar și vara nu doar iarna trenurile stau pe traseu mai mult decât merg. Dar, speranța moare ultima, poate în viitorii ani vom avea un premier și la Transporturi un ministru care să pună lucrurile în mișcare, prin crearea de rute feroviare rapide măcar pe tronsoanele și nodurile de cale ferată importante, de la est la vest și de la sud la nord, inclusiv prin finalizarea unei autostrăzi rutiere de la un capăt la altul al țării, care să ne lege, peste Carpați, în zona de vest și nord-vest, la culoarele de transport europene. Vise… Dar măcar să visăm, că poate, cine știe, se și realizează.



Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal





Comentarii articol (1 )

#1 MIRON HORGA08.08.2019,  18:57:14
ACCESUL DIN ORAS LA GARA SI ZONA ADIACENTA A ACESTEIA SANT OGLINDA NEPASARII DE ANI SI ANI DE ZILE A CELOR CE AU CONDUS URBEA !!ACOLO ERA CANDVA GANDIT SA SE AMPLASEZE AUTOGARA!!! IAR DIN STRADA MIHAI VITEAZU PRIN CONSTRUCTIA UNUI PASAJ SUPERIOR PESTE CF SE FAC EA LEGATURA CU AUTOGARA !!!ERA UN LUCRU DEOSEBIT!!1DAR DE LA JUDET ,INTRAU BANI CU PICATURA IN TIMP CE IN DEVA SE PUTEA REALIZA ORICE !!


Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 5 ori 3  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *

* * *










* * *
Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.2

Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.4

Anunt GAL Cheile Sohodolului - prelungire MCS 7.2-15.04.2019

Anunt de selectie 7.4 simplificat 2019 - prelungire

Anunt de selectie MCS 7.2 simplificat prelungire mai 2019

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter