09.08.2019,  16:51:48 | 1 comentariu | 2512 vizualizari
Poate vorbim cu păcat, dar dacă se urmăreau interesele Văii Jiului în implementarea Green Line, ar fi punctat mai mult Petroșaniul. Or nu se face... cu atâta roșu pe harta politică a judeţului
de Alina PIPAN

Sigma Mobility Engineering este firma de proiectare și consultanță care a realizat una dintre multele și costisitoarele documentații realizate pentru viitoarea Linie Verde a Văii Jiului, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă.

Proiectul ar fi putut rezolva mai multe
Documentația, scrupulos realizată, analizează punctele slabe și forte ale Văii Jiului în materie de transport, centrul de interes, zonele cu blocaje, zonele cu trafic greu și periculos, dar și zonele izolate. Cartierele care nu au acces la transportul în comun și sunt oarecum rupte de restul comunității. Dacă s-ar fi ținut cont de toate aceste detalii importante la realizarea documentației pentru obținerea finanțării pentru Green Line Valea Jiului, am fi vorbit astăzi de un proiect grandios, care ar fi rezolvat câteva dintre problemele majore ale Văii Jiului, dar mai ales o mare parte din problema de infrastructură de transport a Petroșaniului. Petroșaniul are o foarte mare problemă, când vine vorba de infrastructura rutieră și de management de transport. Un proiect Green Line corect realizat ar fi rezolvat multe dintre aceste probleme, dar ar fi răscolit și orgoliile în PSD Hunedoara, pentru că cel mai mult în urma implementării unui asemenea proiect  ar fi avut de câștigat Tiberiu Iacob- Ridzi, penelist cu acte în regulă.
Din păcate, problema se pune din nou politic, nu primează interesul comunității, și uite așa ajungem să aplaudăm semnarea unui contract pe fonduri europene care rezolvă doar una dintre problemele Văii Jiului.
 
Accesul localităților rurale și a cartierelor mărginașe la transportul în comun
Marele beneficiu al Green Line este acela că face posibil pentru toți locuitorii Văii Jiului accesul la transportul în comun. Jiețul, Lonea, Câmpu lui Neag, sunt zone care acum sunt dezavantajate din acest punct de vedere. O altă zonă dezavantajată din acest punct de vedere este Colonia Petroșani. Colonia Petroșani este și în viitorul proiect infrastructural ecologic, Linia Verde, lăsat deoparte. Cu toate că Planul de Mobilitate Urbană a identificat 3 pachete de soluții pentru integrarea Coloniei Petroșani la sistemul de transport public, toate trei au fost desconsiderate, unele din motive întemeiate, altele din dezinteres. Iată cum politicul a făcut curățenie și în acest proiect. Două dintre propuneri erau eligibile la finanțare în acest proiect al Liniei Verzi, al treilea nu, cu toate că al treilea este o soluție pentru descongestionarea traficului de pe artera principală de circulație din oraș.
Una dintre soluții era realizarea unei centuri prin Colonia Petroșani, idee care nu a fost agreată nici de arhitectul Mihai Danciu, un activist al dezvoltării acestui cartier, și nici nu ar fi fost eligibilă la finanțare, dar era totuși o propunere pentru a lega Colonia de axa principală de circulație. Această centură era prevăzută de la intersecția cu strada Dealului ce merge spre Petrila și ieșirea din Petroșani spre Hațeg. Acolo, de asemenea, PUG-ul prevedea și realizarea unui sens giratoriu. După cum bine știți, a dispărut centura din documentații, a dispărut și giratoriul. Doar că acum giratoriul de la intrarea în Petroșani se face din banii județului. Centura ar fi  trebuit să intre în Colonie pe la Dărănești, să parcurgă toată Colonia pe marginea Jiului de Est și să iasă în DN 66 în zona Livezeni. Pe-acolo ar trebui redirecționat transportul de marfă, și tranzitul mare, descongestionând mai ales zona girațiilor din centrul Petroșaniului, dar mai ales oferind un culoar de legătură între Colonie și DN 66.
A doua propunere viza reabilitarea străzilor din Colonie: Anton Pann, Cuza Vodă, Titu Maiorescu, George Enescu, Cărbunelui, Jiului, Circa Pompieri, Aurel Vlaicu, strada Dacia, Tudor Vladimirescu, Stadionului, inclusiv pasajul peste CF, astfel accesul către DN fiind ușor de realizat. Propunerea era eligibilă POR 2014-2020, prioritate investiții 3.2, și ar fi costat 2.700.000 euro. Aceasta ar fi putut fi cuprinsă în studiul de fezabilitate al Liniei Verzi, dar nu este.
A treia propunere viza asfaltarea tuturor străzilor din Colonie, un proiect amplu, dar costisitor pentru bugetul proiectului Linia Verde, dar și el eligibil. Toate cele trei propuneri cuprindeau realizarea pasajelor pentru pietoni, cu precădere cel din zona străzii Timișoara, care este impropriu, dar și construirea unora noi, peste linia ferată, care să permită pietonilor un acces facil către oraș.
Viitoarea linie de autobuze electrice nu va trece prin Colonia Petroșani, așadar nu s-a inclus reabilitarea infrastructurii în zonă. În schimb, spre Cheile Buții, de exemplu, vor funcționa câte 4 autobuze electrice, va fi realizată o stație de alimentare etc. Ideea accesibilități este ideală și de dorit, dar nu doar pentru unii locuitori ai Văii.
 
Petroșaniul este punctul 0 al circulației din Valea Jiului - dar el beneficiază de cele mai puține investiții
Planul de Mobilitate Urbană Durabilă spunea clar: Petroșaniul este punctul 0 al circulației din Valea Jiului, hotspot-ul zonei. Acest lucru este evident și fără să citești un PMUD, pentru că la Petroșani sunt instituții la care oamenii din restul Văii nu au acces în orașele lor (pașapoarte, Casa de  Pensii, Casa de Asigurări de Sănătate, medici speciliaști etc.). Automat, traficul auto cel mai intens este dinspre celelalte localități spre Petroșani, iar cele mai aglomerate zone sunt cele de la Spital, Piața Centrală Agroalimentară, Centrul cu Piața Victoriei.
Una dintre soluții era realizarea de parcări colective și de zone pietonale shared space. Se propune amenajarea de parcări de tip Park and Ride în zona de nord, în vecinătatea terminalului de călători (zona gării) și în zona de sud, la baza sistemului de transport pe cablu propus a se realiza în Aeroport. Prin această propunere se dorea reducerea numărului de călători cu automobilul personal. Finanțarea era posibilă prin POR 2014-2020 și este estimată la 700.000 euro.
O altă propunere la care s-a renunțat a fost shared space-ul, o semi-pietonală, spațiu partajat pentru pietoni, bicicliști, mijloace de transport autovehicule, pe strada Nicolae Bălcescu, sectorul cuprins între 1 Decembrie și Aurel Vlaicu, de asemenea eligibil prin POR 2014-2020, 3.2, costuri estimative de 357.000 euro. O altă propunere la care s-a renunțat este realizarea unei parcări supraterane la Piața Centrală cu 150 de locuri, cost estimativ de 1.050.000 euro.
Se va finanța, totuși, reabilitarea unei părți din centura Petroșaniului. Planul de acțiune conține intervenții propuse pentru îmbunătățirea capacității de circulație: amenajarea trotuarelor, accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități, extinderea parcărilor pentru autoturisme, refacerea marcajelor rutiere. În această măsură de intervenție sunt incluse următoarele sectoare de infrastructură rutieră: Bulevardul 1 Decembrie, între strada Aviatorilor și strada Livezeni, strada Livezeni între 1 Decembrie și podul peste Jiul de Est. Costurile estimate sunt de doar 1.000.000 euro. Practic, s-a ales varianta cea mai ieftină, care va băga cei mai puțini bani în infrastructură, dar va umple depourile cu autobuze electrice, 26 la număr, în toată Valea Jiului.
Realizarea acestui proiect, deși estimat la 1.000.000 lei, în studiul de fezabilitate este încadrat la valoarea de 508.680 lei.
După cum spuneam, s-a renunțat de tot la pista de biciclete, deși bicicletele nu poluează și nici nu au poluat vreodată. Rețeaua de piste de biciclete în Valea Jiului era eligibilă la finanțare și era estimată la 8.412.000 euro.
În Petroșani erau propuse 3 trasee care ar fi permis ca traficul prin zonele aglomerate, mai ales pentru elevi, să fie ușor, sănătos: Traseu 1: Aviatorilor - Unirii, Independenței - Oituz, 1 Decembrie - Nicolae Băcescu, Piața Victoriei; Traseul 2: Ion Creangă - 1 Decembrie - Piața Victoriei; Traseul 3: Piaţa Victoriei - Vasile Milea – Maleia - DJ 709F - Parâng. Realizarea rețelei de biciclete în Petroșani s-ar putea accesa prin POR, valoarea fiind de 825.000 euro.


Comentarii articol (1 )

#1 tsunami12.08.2019,  08:18:14
Ce frumos iasa afacerea pe hartie.Parca ma vad circuland cu aceste autobuze.Dar pana la urma in ce an vor circula in realitate ??? sigur prin 2022.Anul acesta cred ca abia se fabrica...Lumea s-a cam saturat de citit povesti de atata timp hai sa mai si facem ceva nu credeti ...


Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 9 ori 5  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!

_____
Flyere, pliante, broşuri, afişe, cărţi de vizită, mape, formulare...
_____
Cataloage promoţionale 2024
_____
Plăcuţe şi indicatoare pentru case, blocuri, sedii
_____
Rame click - comandă online!
_____
Panou decorativ pentru interior sau exterior – tu alegi designul!
_____
Steaguri publicitare - click pentru a comanda!
_____
Stâlpi pentru delimitare (opritori, de ghidare) - comandă online!




_____
Cataloage promoţionale 2024


Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!
_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!
Promovare
Publicitate
Newsletter