21.08.2019,  20:36:31 | 0 comentarii | 280 vizualizari
Din volumul / „Schimbarea ești tu” de Avram Iancu (XI)
de Ziarul Vaii Jiului

PRIN CAZANELE DUNĂRII
Cândva, aici, apele Dunării „fierbeau” ca în cazane. Este locul cel mai strâmt al fluviului. Aici apele sunt cele mai adânci. Zic cândva, referindu-mă la perioada dinaintea construirii Porților de Fier. Viteza apelor era uimitoare, iar curentul - violent. Se naviga cu mare greutate în această porțiune, atât în aval, dar mai ales în amonte. Vasele erau trase în sus de pe uscat. Cu privire la acest loc, foarte mulți prieteni m-au întrebat îngrijorați:
- Ce te faci în Cazane?
- Dar ce se întâmplă acolo? am întrebat eu.
- Cum, nu știi? N-a fost nimeni din staff-ul tău acolo ca să cerceteze locul?
- Nu.
- Sunt niște curenți acolo de numa`, numa`...
Ajuns la Cazane, realizez cât de mare este discrepanța dintre mit și realitate, dintre ceea ce vorbesc oamenii și situația din teren.
Nu doar că nu era niciun curent de speriat..., ci apa aproape că stătea pe loc. Efectele barajului Porțile de Fier 1 se simt încă de la Belgrad. Or, acum, sunt la doar 35 de kilometri de celebrul baraj. De fapt, valurile foarte mari lasă impresia că ar fi aici un curent puternic. Acestea vin și se lovesc reciproc din toate direcțiile, generate de ambarcațiunile de agrement care brăzdează apa, făcând-o să devină foarte agitată. Sunt puzderie de ambarcațiuni de agrement, care transportă turiștii la diversele puncte de atracție ale Clisurii Dunării. Aproape că nu este pensiune serioasă care să nu aibă măcar o astfel de ambarcațiune de agrement. Și acest fapt îmi lasă impresia că aici este una dintre cele mai bine exploatate zone din punct de vedere turistic. Mă bucur mult să constat asta. De fiecare dată când mă intersectez cu o barcă, ocupanții ei mă salută, îmi fac cu mâna, încurajându-mă.
Toți căpitanii vaselor înțeleg rapid că a sosit în zonă compatriotul lor, care luase un fluviu în piept. După ce debarcă pasagerii și îmbarcă alții, nu uită să treacă pe la mine. Care, sunt un punct de atracție turistică, ce-i drept, temporar și în mișcare. Cred că mă salut cu vreo mie de oameni. Un căpitan de ambarcațiune de agrement îmi lansează chiar și o propunere: în noaptea următoare să dorm la Pensiunea „Danubia”, unde este administrator. Prin urmare, la lăsarea serii, ajung la această pensiune din inima golfului Dubova. Aici eu și echipa mea de suport ne bucurăm de o mâncare hrănitoare și un somn liniștitor.

CHIPUL LUI DECEBAL
În dimineața zilei următoare, ajung la un loc special, cu rezonanță pentru mine: chipul regelui Decebal. Figura sa dăltuită în stâncă este cea mai mare din Europa. Cu mii de kilometri înainte, înca de la începutul incursiunii mele acvatice, visam la acest moment. Pentru mine, regele Decebal este un exemplu, o lecție de vitejie rar întâlnită: până la ultima picătură de energie a apărat aceste ținuturi străjuite de Dunăre. Chiar marele Imperiu Roman a fost îngenunchiat de către Decebal și bravul popor dac. Chiar dacă, până la urmă, a fost înfrânt, Decebal își continuă, peste veacuri, lecția demnității. Decebal m-a făcut să înțeleg că onoarea și libertatea sunt mai de preț decât viața. Decât să fie umilit pe străzile Romei, ca mulți alții, Decebal a ales moartea. Și această zi în care am ajuns acolo este una cu totul deosebită. Nu știu care este motivul, dar simt din plin efectul unor mâini nevăzute. Chipul lui Decebal este îmbrăcat în „sărbătoare”. Un drapel imens îi împodobește barba. Bucuria mea este cu atât mai mare.

PORŢILE DE FIER I
Energia spirituală pe care am acumulat-o la chipul lui Decebal îmi este de mare ajutor, deoarece se anunță o zi foarte grea. După doar 2 kilometri, Dunărea se lățește considerabil. N-ar fi o problemă, însă începe să bată vântul foarte tare. Din dreptul golfului de la Orșova începe coșmarul. Vântul este stăpân în spațiile deschise ai ultimilor kilometri ai barajului. Valurile ridicate sunt și ele de aproape 1 metru. Înaintarea este foarte grea. Caiaciștii care mă însoțesc sunt și ei impresionați de condițiile dure impuse de natură. În aceste momente în care abia înot mă gândesc la stilurile de înot. Ce stiluri?! Aici, în acest moment, este vorba de supraviețuire. Este din nou un moment, ce-i drept, rar, în care mă gândesc la înec. Disconfortul este amplificat și de faptul că în baraj nu se poate ieși unde anume vreau sau unde anume s-ar întâmpla să nu mai pot înota. Relieful nu permite. Zidurile de piatră și de beton fac ca acostarea să fie extrem de dificilă, mai ales în condițiile în care apa estefoarte agitată. Oricât înaintez, barajul îmi lasă impresia că stăm pe loc. Pentru a măsura distanțele, caiaciștii nu pot accesa telefoanele, pentru că le-ar scăpa în apă. Principala lor grijă este să se mențină la suprafața apei și, în același timp, să fie cu câte un ochi și pe mine. La un moment dat, chinul și înaintarea devin infernale. Aproape extenuat, mă consult cu caiaciștii. Decid să ieșim la mal, văzând un loc care ar permite așa ceva. Reușim, cumva, cumva... Însă, când consult GPS-ul,  constat că suntem foarte departe de baraj, la vreo 4 kilometri. Deși ziua cere sfârșitul efortului, eu nu sunt mulțumit. Doresc să mai înot circa 2,5 kilometri. Parcursul meu este monitorizat, live, prin GPS la orice oră din zi și din noapte. Or, 4 kilometri până la baraj sunt, într-adevăr, prea mulți. Îi rog pe colegi să mai facă un efort și să mă urmeze. O fac cu amabilitate.
Încă 2,5 kilometri de coșmar. Într-un loc, unde se putea din nou acosta, echipa de suport terestru flutură drapelul și gecile pentru reperare. Am mers acolo. Terenul era foarte abrupt. Pentru ridicarea caiacelor din apă și transportul lor până la mașină depunem mari eforturi. Eu am ieșit din Dunăre. Nu și Mureșul... El învârte turbinele. Avea să plătească primul tribut al repatrierii.



Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 8 ori 3  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *
Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.2

Anunt GAL Cheile Sohodolului- prelungire apel selectie MCS 7.4

Anunt GAL Cheile Sohodolului - prelungire MCS 7.2-15.04.2019

Anunt de selectie 7.4 simplificat 2019 - prelungire

Anunt de selectie MCS 7.2 simplificat prelungire mai 2019

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Catalog Display-uri
Publicitare 2019
0721 722227
Promoţionale 2019
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter