09.01.2020,  22:51:38 | 1 comentariu | 600 vizualizari GALERIE:     FOTO    
Sezon groaznic pentru cabanieri / Parângul suspină după zăpadă
de Corneliu BRAN

• Se schiază doar pe sub telescaun și parțial pe Pârtia „A”

Lipsa zăpezii creează dificultăți în Stațiunea Parâng în ceea ce privește practicarea sporturilor de iarnă și a schiului în general, sport pentru care s-au făcut în ultimii 10 ani serioase eforturi de către administrația publică petroșeneană și de către unii agenți privați, mai puțin de guvernanți în ultimii doi-trei ani și mai mult pe vremea ministrului Elena Udrea de la Ministerul Dezvoltării, după care investițiile au venit cu țârâita spre deloc. Poate și de aceea în aceste momente, când nu ninge, în Parâng se resimte acut. Dacă ar fi să facem o comparație cu Straja-Lupeni, diferența în ceea ce privește schiatul pe pârtii este foarte mare: câțiva kilometri în Parâng – peste 22 în Straja.
Chiar și așa, cu zăpadă mică, pozele surprinse miercuri, 8 ianuarie, dovedesc foarte clar ce peisaje magnifice are Parângul și ce bine se simt cei care urcă în stațiune. De aceea, ca și în cazul Strajei, invitația și pentru Parâng rămâne deschisă: urcați, că nu aveți ce regreta, aerul, peisajele, totul, vă vor încărca bateriile!

O comparație Straja-Parâng nu are sens la acest moment…
Miercuri, 8 ianuarie, ne-am interesat ce se mai întâmplă în Parâng, o stațiune care, dacă guvernanții ar înțelege să ducă proiectul integrat la capăt, ar putea deveni una dintre cele mai frumoase și căutate din România. Cu condiția să se pună la punct și turismul de vară, traseele de ciclism montan, taberele naționale, crearea unor parcuri de agrement etc., cum se întâmplă peste tot prin lume și mai nou în România, inclusiv în Straja. Stațiunea lupeneană acoperă, de câțiva ani și foarte multe perioade de primăvară-vară, prin organizarea a tot felul de tabere și de evenimente, susținute puternic de oamenii de afaceri din zonă, de asociația care reprezintă interesele cabanierilor și, nu în ultimul rând, de administrația publică locală, mai exact de primărie și consiliul local.
Nu ne-am propus să facem comparații Straja-Parâng, cum am văzut pe net că o mai fac unii și alții cititori de-ai noștri, unde, evident în acest moment Straja se află cu vreo doi-trei pași în față, dar ne vedem nevoiți să dăm un bun exemplu chiar de la o stațiune din Valea Jiului. Semn că se poate și la noi când toată lumea trage la aceeași căruță, mai nou la ea înhămându-se și Consiliul Județean Hunedoara prin amplele investiții de la cele două drumuri spre cele două stațiuni, prin investiția de canalizare din straja și prin viitoarea investiție de introducere a rețelei de apă potabilă în Straja și în Pasul Vâlcan. Ultima - o stațiune deocamdată doar cu numele și unde administrația vulcăneană trebuie să investească, după modelul Petroșaniului și Lupeniului, dacă vrea cu adevărat turism montan, dar și să meargă cu proiecte clare, viabile, spre guvern și Uniunea Europeană, acolo unde se pot primi finanțări – altfel, doar… somn în pace, primăria veghează.
Suntem convinși că, dacă se continuă investițiile, peste vreo cinci-zece ani se va putea face o comparație între cele două stațiuni. Dar nu așa cum e azi, ci în alt sens: luptă mare pentru statutul de „regina stațiunilor montane hunedorene” între Parâng și Straja. Până atunci, să continuăm cu ce avem azi..

O echipă de zece cu plus!
Remus Popescu este unul dintre cei mai experimentați salvamontiști petroșeneni. Este șeful formațiunii „Salvamont” și, alături de Mitu Bârlida (fost șef al acestei formațiuni, actualmente membru al echipei, pensionar), de experimentații Ștefan Tomuș, Adrian Diaconu, Dragoș Grigoraș, Daniel Breda, Tomi Coconea – figură emblematică a turismului montan petroșenean (cine n-a auzit de parapantistul și temerarul Tomi Coconea?!) și alții, 12 la număr în total, încearcă să facă treabă, zilnic, fiind prezent la datorie, fie vară, fie iarnă. El este angajatul Consiliului Județean Hunedoara. Din ceilalți 11 salvamontiști ai Petroșaniului, doar doi sunt angajați ai primăriei, restul făcând acest serviciu în calitate de voluntari. Deci, cu atât mai mult trebuie apreciat efortul acestor oameni minunați. ZVJ și subsemnatul nu au uitat niciodată de munca lor.
De la Remus am aflat cam tot ce este la zi în Parâng. Din ce ne-a spus, veștile nu par a fi deloc bune, cel puțin până acum: „Zăpada e mică pe pârtii, deoarece n-a fost o ninsoare consistentă, baza, cum s-ar zice, stratul având 20-25 de centimetri. Din această cauză se schiază doar pe sub telescaun, până la pilonul 17, și pe o parte mai restrânsă de pe Pârtia A. Ultima oară a nins prin 3-4 ianuarie, dar puțin, să sperăm că de-acum înainte va veni totuși și o ninsoare mai consistentă”.
Referitor la gradul de acoperire al stațiunii de sărbători, interlocutorul nostru susține că și atunci s-a schiat tot ca acum, doar în cele două zone menționate. Cu toate acestea, stațiunea a avut ceva vizitatori, peste 1.000 de oameni, cu tot cu cei cazați în zona Rusu. 

15 accidente pe pârtii de la Crăciun și până după Sfântul Ion
Referitor la accidentele cauzate de practicarea schiatului (atât cât s-a putut), salvamontiștii s-au ocupat de cele 12 cazuri apărute în zilele de 29,30 și 31 decembrie și câteva după intrarea în 2020.
„Două-trei cazuri au fost ceva mai grave, cu coaste rupte și perforare de pleură, dar restul au fost mici contuzii, luxații și câteva fracturi. După Revelion, mai exact în 2 și 3 ianuarie, am avut trei cazuri, dar nu foarte grave. E vorba de entorse și lovituri nu foarte periculoase. Din cauză că nu s-a schiat pe toate pârtiile și că n-a fost zăpadă destulă nici măcar pentru săniuș, nu am avut anul acesta, cel puțin până acum, foarte multe cazuri. Asta este, iar noi ne bucurăm că la ce cazuri au fost, am putut să acordăm primul-ajutor și să facem ceea ce trebuie, astfel încât turiștii să se simtă în siguranță”, susține Remus Popescu. Serviciul Salvamont este asigurat de 4 salvamontiști pe tură, iar stațiunea beneficiază și de un punct al Jandarmilor Montani. Care, la fel, monitorizează tot ce mișcă și preîntâmpină la nevoie acte de indisciplină. Din acest punct de vedere, Stațiunea Parâng este de nota 10, o stațiune unde părinții pot să-și ducă liniștiți copiii fără teama de a se întâmpla ceva rău cu ei.

Dotare ca la carte din partea consiliului județean și primăriei
Cea mai mare satisfacție a liderului salvamontiștilor petroșeneni este faptul că de la Serviciul Public Salvamont Hunedoara, condus de directorul Ovidiu Viorel Bodean, Salvamont Petroșani a primit de curând o mașină de teren Ford Rangers, echipată cu tot ce trebuie pentru salvarea răniților de pe munte. 
„Ne bucură această mașină, care deservește partea de est a Văii Jiului și pe care noi o avem în folosință. Aveam nevoie de ea și vă spun că domnul Bodean a făcut ceea ce trebuie și ne-a ajutat foarte mult, împreună cu consiliul județean. Nu spun asta că sunt angajat al consiliului județean și nici cumva să credeți că aș face ceva jocuri politice, nu, nu mă interesează politica, dar o spun că așa simt și le mulțumim și pe această cale. Cum tot la fel vă spun, pentru că trebuie spus și așa simt, am avut o mare deschidere din partea primarului Petroșaniului, Tiberiu Iacob-Ridzi, care, anul trecut ne-a dat tot ce am cerut. Chiar am rămas mirat de asta și este extraordinar ce s-a întâmplat. Am încheiat anul cu tot echipamentul de care aveam nevoie. De aceea vrem ca în acest an să acredităm serviciul. Am primit din partea primăriei atât echipamentul de salvare de care era nevoie, cât și echipamentul de protecție. Mulțumim încă o dată în mod public primarului Petroșaniului și primăriei”.

O mare problemă : lipsa „sângelui proaspăt în echipă”…
Dacă cu echipamentele și mașina de teren serviciul „Salvamont” s-a pus la punct ca la carte, după cum spunea Remus Popescu chiar nesperat, mai rămâne o problemă mare: lipsa personalului!
„Gândiți-vă că mulți dintre componenții echipei au peste 50 de ani, ba chiar și mult mai mult. Ar fi nevoie de ceva sânge proaspăt, de încă vreo 4-5 băieți tineri, până în 25 de ani, pe care să-i pregătim pentru viitor și care apoi să-și obțină atestatul și experiența necesară continuării acestei nobile munci. Să fii salvamontist nu e ușor și trebuie, în primul rând, să-ți placă muntele, munca de echipă, salvarea de vieți omenești nefiind un lucru ușor. Trebuie să știi că a fi salvamontist ai anumite obligații, că de tine depinde viața unui om în anumite cazuri disperate, trebuie să-ți sacrifici timpul, să înfrângi temerile, să fi lucid și cumpătat, cu sânge rece în situații limite. De aceea și e greu de găsit tineri, dar să sperăm că în cele din urmă vom infuza și sânge proaspăt în această meserie. Avem deocamdată un aspirant, un tânăr de 23 de ani, care, acum, după Școala de Iarnă, își va da atestatul și va deveni salvamontist montan atestat. Să sperăm că va fi și angajat la primărie, el fiind unul dintre cei care vor fi baza de viitor al Salvamont Petroșani, iar lângă el ar trebui să mai vină vreo câțiva băieți în timp. Se pregătește intens de doi ani, este foarte bun în ceea ce face, îi și place, iar acum termină pregătirea, astfel că poate da concursul și să obțină, cum spuneam, atestatul”.

Noile investiții pot aduce plus valoarea Stațiunii Parâng, dar e nevoie și de multe altele! Guvernul PNL Orban trebuie să audă!
Cu investiția la drumul ce urcă în stațiune făcută de consiliul județean, care o va continua cu drumul prin stațiune până în inima ei, cu o viitoare investiție tot a consiliului județean în canalizarea și apa potabilă, după modelul Strajei, dar, mai ales, printr-o investiție a guvernului, care ar susține proiectul primăriei ce vizează construcția TS4, plus alte investiții ce ar aduce și mai multe tunuri de zăpadă și instalații de schi, Parângul poate ajunge o stațiune de temut. Nu în ultimul rând, și nu trebuie uitat acest aspect, modernizarea DN 7A ar trebui să atragă mult mai mulți turiști în Petroșani și în Vale. CNAIR trebuie să lase interesele stațiunilor din Gorj și Vâlcea deoparte și să se aplece și spre interesele stațiunilor sau viitoarelor stațiuni din Vale. Altfel e rea voință și un sabotaj clar, iar politicienii hunedoreni, indiferent de culoarea politică, trebuie să rezolve treaba asta urgent. Rămâne de văzut ce va fi pe viitor. Până atunci, poate, cine știe, Doamne-Doamne va aduce și peste munții din Vale adevărata zăpadă, astfel încât până prin martie încolo să se poată recupera ce s-a pierdut până acum. Interesul ca să avem stațiuni pline este pentru toată Valea Jiului, nu doar pentru cabanieri sau primării, astfel că să lăsăm răutățile și să nu mai tragem clopotele turismului local, toată zona fiind afectată dacă acesta nu merge sau dacă nu se dezvoltă. Sperăm să se înțeleagă până la urmă de toată lumea că avem nevoie și de Straja, dar și de Parâng, Pasul Vâlcan, Câmpu lui Neag sau de viitoarea stațiune din Petrila.



Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal





Comentarii articol (1 )

#1 la revedere10.01.2020,  20:32:22
cu acest primar , care sa fim seriosi în ultimi 5 ani ,nu a facut nimic pt. a inbunatati infrastructura de ski, nu se va intampla nimic !!!!! in urmatorii 10 ani in parang


Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 7 ori 2  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *

Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Display-uri
Publicitare 2020
0721 722227
Promoţionale 2020
office [at] confortmedia.ro
0721 722227






Publicitate
Newsletter