28.07.2020,  20:22:11 | 0 comentarii | 277 vizualizari
Directorul general „Apa Serv” Valea Jiului a lămurit situația
de Corneliu BRAN

Conferința de presă susținută de directorul general al S.C. Apa Serv Valea Jiului S.A. la sediul operatorului regional de apă și canalizare din Petroșani de marți s-a dorit a fi în primul rând un răspuns la ultimele probleme semnalate în ultima perioadă de către primarul Petroșaniului, dar și o informare a cetățenilor legată de ultimele lucrări de la Petroșani din etapa a doua a proiectului integrat. Mai mult, directorul general prezentat și situația la zi legată de „starea sistemului de alimentare cu apă de pe partea de Vest a Văii Jiului”, după inundațiile de acum câteva săptămâni.

 

Cele două luni de stare de urgență au încurcat munca constructorului legată de cuplarea rețelelor vechi la cele noi pe proiectul european

Alături de directorul general Cristian Ionică, la conferința de presă au participat și directorul economic Monica Tarcea și șeful pe partea de Exploatare, inginerul Florin Donisă, doi responsabili, de asemenea, cu implementarea celui mai mare proiect derulat în prezent pe fonduri europene din județul nostru.

În prima parte, directorul general a vorbit despre „restricțiile de apă de pe municipiul Petroșani”

„Contractul de modernizare și reabilitare a rețelelor de apă și canalizare este pe final pe orașul Petroșani. Pe parcursul a doi ani, de când se derulează acest contract s-au făcut lucrări atât pe partea de apă, cât și pe partea de canalizare. Pe partea de Petroșani Sud s-au reabilitat 11 km de rețea de apă, 3,7 km de rețea de canalizare. Pe partea de Petroșani Nord s-au reabilitat 7 km de rețea de apă și 7 km de rețea de canalizare. În toată această perioadă, într-adevăr, cetățenii nu au simțit toate lucrările care s-au efectuat, dumnealor având doar acel disconfort legat de starea terenurilor, de accesul în scările de bloc, de accesul în unele locații, parcuri, parcări sau alte căi de acces. N-a fost nicio întrerupere de alimentare cu apă din cauza proiectului, până când am ajuns spre finalizarea lucrărilor. Așa a fost stabilit programul: să nu afectăm foarte mult și doar la final să facem acele cuplări a rețelelor noi la rețelele vechi existente.

În acest sens, vreau să precizez și niște cifre. Pe durata finalizării proiectului la Petroșani, adică în ultimele două luni, am avut 18 restricții de alimentare cu apă. În cele 18 restricții amintite, s-au făcut 64 de cuplări. Deci, mai mult de trei cuplări pe fiecare restricție. Vreau să vă spun că nu ne-a fost ușor nici nouă, nici constructorului ca să gestionăm la o restricție de apă, să facem mai mult de trei lucrări majore ce țin de cuplarea rețelelor noi la rețelele vechi. Mai mult decât atât, în apropiere de perioada asta de finalizare a proiectului, știm că am avut din 16 martie până în 14 aprilie 30 de zile de stare de urgență la nivel național, situație de urgență care s-a mai prelungit cu încă 30 de zile. În astea 60 de zile nu s-a făcut nici un fel de restricție de apă. Am interzis constructorului să facă lucrări care ar necesita oprirea apei, deoarece ni s-a spus foarte clar - și noi am înțeles – că nu avem voie să facem restricții de apă potabilă la populație conform legii, doar în regim de avarie am fi putut face acest lucru. Practic, treaba asta a întârziat timp de 60 de zile acele cuplări ale rețelelor noi la rețelele vechi. Fapt care ne-a adus după aceea atâta bătaie de cap, atât nouă, cât și constructorului. A trebuit ca în două luni să facem acele 18 restricții de apă de care vorbeam și acele 64 de cuplări.

Tot în direcția asta mai vreau să accentuez că aceste restricții care sunt programate sunt anunțate atât la Direcția de Sănătate Publică, atât la Petroșani cât și la Deva, dar și la Prefectura Hunedoara, prin e-mail. După fiecare reluare a alimentării cu apă, nu deschidem un simplu robinet și avem apă în rețea! Practic, e o întreagă procedură, care presupune spălarea rețelei în punctele care sunt, în punctele noi care au venit odată cu acest proiect, iar înainte de a da drumul apei la populație, laboratorul central de la Dănuțoni, care are o activitate permanentă – cum avem toți cei de la Apa Serv – ia o probă ca să certifice că apa este potabilă.

Într-adevăr, au fost unele sesizări, și noi le-am avut, dar în ultimele săptămâni, când au fost în medie două restricții de apă pe săptămână, am avut doar două sesizări la Dispecerat. Iar legat de ele, până a ajuns laboratorul nostru central de la Dănuțoni la adresele de unde s-a sesizat, practic problema se rezolvase, dar chiar și așa s-au luat probe de apă, după care s-a demonstrat în urma analizelor că apa are clor, că apa este potabilă.

Este adevărat că apar situații când apa este mai tulbure la robinet. Toate spălările pe care le facem, toate operațiunile pe care le efectuăm în urma acestor restricții le facem pe rețeaua principală de distribuție. Când spun rețea principală de distribuție, zic inele de presiune care alimentează cartiere întregi cu apă. Acolo putem face spălarea, nicidecum nu facem spălarea la nivel de scară de bloc. Când golim rețeaua de distribuție de apă, mai exact când o realimentăm cu apă, nu putem la fiecare bloc să facem spălarea rețelei interioare. Nici tehnic nu se poate treaba asta și nici obligativitate nu avem în sensul acesta. Știm că rețelele sunt foarte vechi, că doar de asta le schimbăm pe astea principale, practic peste 200 km de rețea de apă care este numai în orașul Petroșani, prin acest proiect noi am reușit să reabilităm doar 18 km de apă. Deci, încă există rețele vechi. Când spun rețeaua nouă de apă cuplată la rețeaua veche, noi, practic, cuplăm, din cei 200 km care rămân vechi încă 18 km noi, ca să se înțeleagă. Deci, majoritatea rețelelor sunt tot vechi, nu sunt noi cum poate s-ar putea crede de cineva.

Încă un lucru mai vreau să precizez. Când o rețea nouă se cuplează la o rețea veche, înainte să facem operațiunea asta, contractual, constructorul trebuie să asigure spălarea acelor conducte! Spălarea acelor conducte se finalizează cu un Buletin de Verificare din punct de vedere calitativ al apei, apa trebuind să fie potabilă (…)

Este o perioadă mai dificilă, e pandemia asta care a adus atâtea probleme, lumea este mai nervoasă, sunt griji de tot felul pe bună dreptate, dar noi suntem conștienți că ne facem treaba, că facem tot ce se poate să fie bine, iar pe această cale le mulțumesc tuturor colegilor, când spun colegi mă gândesc și la constructor, care poate fi numit colegul nostru deoarece la reluarea alimentării cu apă și această firmă participă la fel de mult ca și noi la operațiuni și la tot ce este de făcut (…)”, a declarat Cristian Ionică.

 

Întrebări și răspunsuri

În a doua parte a conferinței de presă directorul general al „Apa Serv” Valea Jiului a răspuns întrebărilor ZVJ.

 

De ce acel caz cu apa albastră de la robinet? Care sunt explicațiile?

„Dacă cel care a reclamat venea la noi, vă dați seama că mergeam până acasă la om, să vedem de ce apa are culoare albastră! N-a venit, a fost doar în media, unde a apărut acel pahar cu apă de culoarea albastră. Nu pot să zic nici că cred, nici că nu cred… Sincer nu știu ce ar putea fi. A fost doar unul singur care a reclamat, dacă erau zece, sau dacă erau încă trei de pe aceiași scară, deja ne puteam spune: băi, e ceva pe scară! La nivel mai mare trebuia să apară probleme de acest gen pe tot blocul, sau pe tot cartierul! A fost un pahar… Eu nu zic că n-a fost, dar acolo a fost și nu și în altă parte, ceea ce mă pune pe gânduri. Dacă ni se va da adresa de unde a venit reclamația la primărie, foarte bine, o să vedem de ce a ajuns acolo apa albastră! Sau de ce doar într-un loc, și nu în alte cinci. E interesant de aflat chiar și de noi. Dar cred că unii de-abia așteptau să fie apa roz, albastră sau de altă culoare ca să trimită reclamații”, a venit răspunsul directorului de la ape.

În Petroșani deja circulă o glumă, că următorul pahar va avea apă… portocalie, iar apoi, apă galbenă…

 

De ce uneori apa are presiune mare după acele întreruperi, riscând să defecteze instalațiile de apă din locuințe?

„Vreau să vă spun că n-am avut decât o singură sesizare de presiune prea mare, a fost făcută sâmbăta trecută, iar când am mers la fața locului era presiunea 3,8 Bar, în condițiile în care armăturile sunt prevăzute la 6 Bar. Normal, când tu ai scos o țeavă veche, toată găurită, când pui conducta nouă e altceva. Deci, una să dai apă într-o conductă găurită și alta să dai apă într-o conductă nouă, nemaifiind pierderi este evident că crește presiunea! Dar, presiunea a fost 3,8 Bar. Dacă era peste 6 Bar, ar fi trebuit să puște nu numai la unul, ci la mai mulți. Așadar, ar fi trebuit să fie mai multe reclamații (tot ce înseamnă să zicem parter și etajul întâi din acel bloc sau scară), nu doar una singură - și aceea nejustificată. Ca ordin de mărime a existat o singură reclamație, sâmbătă seara, rezolvată – au ajuns acolo și au demonstrat că presiunea e doar 3,8 și armăturile vechi au fost schimbate (omul bucurându-se că de-acum nu va mai avea probleme cu presiunea și rezistența armăturilor)”, a venit răspunsul.

 

Acuzații privind prețul mare al apei – locul 10 pe țară

„Prețul apei e un subiect pe care putem discuta iar mult și bine. Suntem pe locul 10 la apă sau la canal? Lumea nu știe… Știm pe ce loc suntem, nu noi am făcut prețul, am fost condiționați de tot ce înseamnă proiect. Și am explicat până acum al doilea proiect care este acum în derulare și suntem spre finalizarea primului contract. Are o strategie de care nu noi răspundem și dacă aș explica, ar însemna să o luăm iar de la început cu toate explicațiile. E totul foarte bine fundamentat, iar prețul nu-l facem noi, primim de la ANRSC avizarea, deci, nu e un lucru că îl vrea Apa Serv! Cum nu Apa Serv vrea să supere omul, nu Apa Serv și nici altcineva vrea să nu fie apă și să fie restricții… Apa Serv vrea ca serviciul de apă și canalizare să aibă o siguranță nu mâine sau poimâine, ci și peste 50 de ani! Dacă noi reușim să schimbăm conducte care au funcționat 50-60 de ani, o stație de tratare care a funcționat tot atât și pe care am reabilitat-o recent, am vrea după 50 de ani să vină alții în locul nostru și să zică: uite, au rezistat 50 de ani!”, a răspuns Cristian Ionică.

 

De ce nu se pot face restricții de apă și lucrări noaptea?

„Noi am făcut două sau trei lucrări noaptea. Dar gândiți-vă că am făcut la nivel de branșament de scară de bloc sau de bloc. Când am făcut noaptea lucrările alea, am avut reclamații. Ne vedeau că lucrăm acolo și ne arătau ceasul că e ora 00,00 și ei trebuie să doarmă. Am avut o situație în vară prin care am avut reclamații făcute contra noastră pe toate căile, respectiv de ce începe constructorul la ora 7,00 dimineața munca! Noaptea, când pornești două-trei motopompe, când dai drumul la utilaje sau la drujbele cu care se taie țeava, asta înseamnă zgomot. A deranjat până și faptul că vorbeau doi oameni la lucrarea de-acolo, dar să mai fie vreo zece oameni în plus… Că vă dați seama, e forfotă, se vorbește, merg utilajele, că sunt lucrări complexe și nu montări, știu eu, de robinete. Se fac două, trei, cinci zece lipituri, tehnic nu putem lucra în liniște, n-avem cum”, a dat răspunsul Cristian Ionică.



Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 4 ori 4  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


* * *
Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *
Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Display-uri
Publicitare 2020
0721 722227
Promoţionale 2020
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter