28.09.2020,  20:25:37 | 0 comentarii | 127 vizualizari
Experiență extremă pentru Codrea Silip / A fost la un pas de a intra în hipotermie
de Loredana JUGLEA

Maratonul Iezer Papușa sau lupta pentru supraviețuire. Deși aleargă de 8 ani la concursuri montane cu o medie de aproximativ 30 de curse pe an, în mare parte maratoane și ultra, sportivul din Vale, Codrea Silip nu credea vreodată că o să ajungă să treacă printr-o asemenea experiență extremă.

„Cum am ajuns aici. Vă povestesc mai pe scurt cu speranța că mulți colegi alergători vor învăța din asta.

Am fost încântat să iau startul la cursa de maraton de la Cabana Voina, pentru că nu am mai fost niciodată acolo, iar peisajele din Făgăraș sunt unice și de abia așteptam să mă bucur de ele. Mi-am dat seama că nu o să am parte de așa ceva cu o seară înainte de start când am văzut la TV că o sa fie cod portocaliu de ploi, vânt și ceață pe creste, așa că am hotărât să îmi iau la mine echipament în plus - gen pentru ultra-chiar dacă nu era obligatoriu prin regulament.

La start am fost uimit și dezamăgit să vad colegi sumar echipați, chiar dacă am luat startul pe ploaie și se anunța o zi friguroasă.

Cursa a început tare, iar după prima urcare lungă de cca 5km/900m cred că eram în afara top 10, dar nu îmi făceam deloc probleme pentru că știam că urmează mulți km și aveam timp să recuperez. Ceea ce a început să mă îngrijoreze era vremea care se schimba parcă cu fiecare metru cu care urcam. Ceața punea stăpânire pe munte, vântul începea să fie tot mai puternic, iar ploaia se transforma în măzăriche care îmi biciuia fața. Atunci am hotărât să mă opresc și să mă echipez, mi-am luat geaca, mănușile, buful și gluga în cap, așa că nu mai aveam probleme decât cu respirația. Și asta din cauza vântului puternic și cu rafalele de peste 100km/h care periodic ma luau pur și simplu pe sus și ma aruncau din traseu. Nu am mai pățit niciodată așa ceva și nu aș fi crezut pe cineva care mi-ar fi povestit că se poate întâmpla așa ceva. De fapt în cursa asta am învățat multe. Am început să depășesc alergători, pe câțiva i-am îndrumat pentru că erau rătăciți, mă simțeam foarte bine, iar la un moment dat am ajuns din urmă un coleg care părea să aibă probleme și care mi-a zis că intra în hipotermie. I-am zis să stea lângă mine, că o să fie bine, dar mi-am dat seama imediat că omul chiar avea probleme mari.Era epuizat fizic ajunsese la limită, se panica când mă pierdea din ochi și am hotărât să rămân cu el, să-l îmbărbătez sperând că o să mai vină și alți alergători din spate cu care o să-l cuplez, iar eu o să-mi vad de cursa mea. Nu a fost așa, nu a mai venit nimeni din urmă, au urmat km de alergare ușoară sau la pas în care principala preocupare a mea era să mă mențin pe traseul încețoșat, dar asta m-a scos din ritm și încet, încet am simțit cum hipotermia se instalează pe corpul meu. Am început să tremur, să-mi fie tot mai frig, deși aveam trei straturi de haine, începeam să fac exerciții pe loc, să dau din mâini, era din ce în ce mai greu de gestionat situația. La un moment dat, între Vf. Roșu și Iezerul Mare, colegul mi-a cerut să sun la Salvamont pentru că el nu mai poate să înainteze. L-am certat și i-am explicat că salvamontul nu ne mai poate salva, că totul depinde doar de noi și doar trebuie sa continuăm să mergem.

Se pare că asta l-a resuscitat puțin și a reușit sa treacă peste clipele critice așa că în final am reușit să ajungem în zona de coborâre spre pădure unde am scăpat de vânt ceață, frig și în viață pentru că, trebuie să recunosc, că au fost momente în care chiar nu credeam că o să reușim să supraviețuim.

Am avut momente când mi-era atât de frig încât zgomotul făcut de clănțănitul dinților mei acoperea zgomotul făcut de grindina ce-mi lovea gluga. Am avut momente în care am vrut să fug să-l părăsesc pentru că puteam și știam că așa rezolv problema mea cu frigul.

Nu am făcut-o și mă felicit pentru asta, dar să fie clar, nu am scris asta sa pozez în erou pentru că nu am făcut nimic fizic să-l ajut pe colegul meu decât să-l îmbărbătez cu vorbe și cu prezența mea. El în final a reușit sa treacă peste toate prin forțele proprii.

Am scris asta cu speranța că nu o sa mai trec prin așa ceva niciodată, că atunci când pleacă într-o cursa pe munte, chiar dacă nu sunt obligați de regulament, toți alergătorii își vor lua cu ei echipament corespunzător care poate face diferența.

Eu în cursa de azi cred ca nu aș fi ajuns în situația asta dacă alergam normal, dar accidente putem avea oricare, oricând.

Deși nu eram obligat de regulament am avut pe mine jambiere, pantaloni de compresie, pantaloni scurți, maiou compresie, tricou, geacă ploaie/vânt cu gluga, buff, mănuși, în rucsac pantaloni lungi, folie supraviețuire, trusa prim ajutor, alimente, bricheta, telefon mobil.

Traseul a fost marcat foarte, foarte bine. Nu cred că am mai întâlnit marcaj așa de des undeva la alt concurs, dar în condițiile de ceață, vânt și frig era normal să te mai rătăcești așa că vreau să le dau nota 10 organizatorilor pentru marcaj!

În final, organizatorii au tăiat ultima urcare în creastă, așa că maratonul a avut în final 32km/2300m, iar eu am avut surpriza să termin pe locul 2 în clasamentul general cu un timp de 4h 30 min", a povestit eroul nostru.

Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.

Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL.
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX,
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal

Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:

Comentariul tau:

C창t fac 2 ori 6  ?

DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

* * *
Îți dorești o presă liberă și independentă?