29.10.2011,  16:18:22 | 0 comentarii | 407 vizualizari
Lupeneanul Nicolae Guliaş, Un ciclist fără casă / A pedalat în Franţa, Italia, Austria, Ungaria şi, bineînţeles, România
de Ziarul Vaii Jiului

Nicolae Guliaş, de 63 de ani, din Lupeni, este singurul din Valea Jiului care a făcut turul Franţei în 34 de zile. Cu toate acestea, nu are o casă a lui, fiind nevoit să doarmă într-un garaj sau în tufele de pe marginea drumului.

Prima cursă spre Bilugu
Prima bicicletă a primit-o la vârsta de 18 ani şi spune că acel moment i-a schimbat viaţa.
„În ziua în care am primit bicicleta, nu am mâncat nimic toată ziua şi doar am pedalat. Am plecat din Lupeni şi am ajuns la izvorul de la Bilugu, unde nu am mai putut continua, fiindcă îmi tremurau picioarele de oboseală şi eram rupt de foame. Mai era şi un coleg cu mine, care avea un leu şi ne-am cumpărat vreo patru-cinci biscuiţi. Nu conta că erau biscuiţi, eram prea fericit pentru că aveam bicicleta mea”, ne povesteşte cu nostalgie ciclistul.

Cu bicicleta pe creste de munţi
Cele mai importante circuite interne de care Nicolae Guliaş îşi aminteşte au început cu cele de o zi, după care a continuat cu Valea Oltului - Craiova (4 zile), vizita la hidrocentrala de la Porţile de Fier, 26 de rute pe Transfăgărăşan, turul României în 1984, care a durat 18 zile, trecând în drumul lui prin toate oraşele de la graniţa ţării.
Cele mai grele circuite au fost când a făcut turul Carpaţilor pe bicicletă, traversând 11 pasuri. „Am făcut din nou turul României, dar numai prin munţi şi am traversat 11 pasuri. Am ajuns cu bicicleta mea pe vf. Peleaga, Păpuşa Mare, Custura Mică într-o singură zi, aceste vârfuri având o altitudine de peste 2.000 de metri. Am ajuns chiar şi pe Moldoveanu, care este cel mai înalt vârf din ţară”, a mai spus Nicolae Guliaş.

„Capturat” de jandarmii francezi
După traseele făcute în ţară, visul lui a fost să vadă Franţa. Mai exact velodromul de la Rubeix, unde are loc cel mai greu concurs de ciclism din Franţa. A parcurs, în total, 3.400 de km. „Prima mea ieşire a fost în 2002. Atunci am făcut turul Franţei în 34 de zile şi am vizitat velodromul de la Rubeix şi turnul Eiffel, astea fiind obiective pe care am vrut toată viaţa să le vizitez. În Rubeix, pentru că nu ştiam pe unde să ies din localitate şi am apucat-o greşit pe autostradă, m-au prins jandarmii şi m-au băgat în dubă cu bicicletă cu tot. Dar când le-am spus ce vreau să fac, m-au dus până la şoseaua unde puteam circula pe bicicletă şi m-au lăsat acolo. Ei au foarte mare respect pentru ciclişti”, a mai precizat Nicolae Guliaş.

Din şaua bicicletei - direct în Mediterană
În periplul său prin Franţa, a vrut să se stabilească la Bayon, dar nu a făcut-o. Motivul este, spune el, „că nu îmi plăcea vegetaţia de acolo. Nu erau brazi, nu erau molizi, nu erau munţii de la noi. Aşa că am renunţat”.
Tot el se poate lăuda că este primul lupenean (sau singurul) care s-a spălat pe picioare coborând de pe bicicletă în Atlantic, iar în Mediterană pe mâini.

Un lună cu doar 240 de euro
Ciclistul nostru spune că este mai avantajos să mergi în străinătate pe bicicletă.
„În Franţa, am avut la mine numai 240 de euro şi m-am descurcat mai mult de o lună. Nu a trebuit să plătesc cazare şi de altfel, poţi dormi în ce tufă vrei tu. Aveam cu mine un sac de plastic în care mă băgam eu şi lucrurile mele, dacă ploua şi dormeam aşa”, a spus Nicolae Guliaş.

A pedalat prin Italia, Austria, Ungaria
A doua ieşire a fost în Italia, unde a vrut să vadă Matterhornul. A traversat Italia de la est la vest, unde în Breoul - Cervinia a putut vedea Matterhornul, după care s-a dus la Milano, Padova, Veneţia şi Tervisio.
A traversat şi Austria până la graniţa cu Ungaria, pe care a străbătut-o în două zile.

Lupeni - Lisabona şi retur
Nicolae Guliaş are planuri mari: turul Italiei şi al Spaniei. În final, vrea să facă traseul maraton de cicloturism Lupeni - Lisabona - Lupeni, care va dura trei luni şi aproximativ 10.000 de km.

Locuinţa sa, garajul...
Deşi este un om valoros, cu care municipiul Lupeni şi Valea Jiului se pot lăuda, Nicolae Guliaş nu are o casă a lui. Stă într-un garaj sau, de cele mai multe ori, doarme pe unde apucă. Totuşi, nu se plânge, acestea fiind pentru el doar mici piedici.
Bicicleta lui, care nu l-a trădat niciodată, este cea mai importantă, pentru că ea îl ajută să îşi îndeplinească visurile. Cea mai mare dorinţă a lui este să poată găsi sponsori, care să îl ajute în călătoriile sale, întrucât, până în prezent, toate traseele au fost făcute pe banii lui.

Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.

Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL.
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX,
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal

Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:

Comentariul tau:

C창t fac 2 ori 8  ?

DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Îți dorești o presă liberă și independentă?