03.11.2011, 23:20:26 | 0 comentarii | 935 vizualizari
Oare doar preţul biletelor să fie de vină la cele 4,5 miliarde de lei gaură de la telescaunul din Parâng?
Articole de acelasi autor
de Corneliu BRAN
Dacă nu ştiaţi încă cum stă treaba la telescaunul din Parâng, v-o spunem noi. Nu prea bine, ţinând cont că din octombrie 2006 şi până în 31 iulie 2009, „din cauză că nu s-au mai majorat tarifele de utilizare ale telescaunului”, la S.C. Gospodărie Prest Com Petroşani, una dintre firmele care aparţin de consiliul local (deci o firmă care ar trebui să aducă profit la bugetul local), s-au pierdut nici mai mult nici mai puţin decât 475.834,43 lei! Mai pe româneşte, ca să înţeleagă toată lumea, veniturile realizate de telescaun au fost mai mici decât cheltuielile efectuate cu acesta (energie electrică, întreţinere, achiziţionare de piese de schimb, plăţi personal etc.) cu peste 4,5 miliarde de lei vechi, o gaură suportată de administraţia locală şi firma în cauză. În tot acest timp, conform datelor furnizate de către Biroul Tehnic al S.C. Gospodărie Prest Com Petroşani către consiliul local şi primărie, numărul total de bilete vândute la telescaun a fost de 103.579. Practic cam acesta ar trebui să fie şi circa 70% din numărul total de turişti care au vizitat staţiunea Parâng în aproape trei ani de zile, dacă ţinem cont că restul de 30% au urcat cu automobile proprii sau pe jos. Cu toate acestea, numărul celor care au urcat cu telescaunul pare destul de mic, o medie de 30.000 de turişti pe an ne duce la o medie mică de turişti, dacă scădem cele 9 luni de iarnă, când se raportează următorul număr de bilete vândute: decembrie 2006 – 5.681 bilete vândute, ianuarie 2007 – 6.473 bilete vândute, februarie 2007 – 6.965 bilete vândute, decembrie 2007 – 9.802 bilete vândute, ianuarie 2008 – 7.075 bilete vândute, februarie 2008 – 5.980 bilete vândute, decembrie 2008 – 10.366 bilete vândute, ianuarie 2009 – 7.450 bilete vândute şi februarie 2009 – 7.374 bilete vândute. Deci un total de 67.166 bilete vândute în cele 9 luni. Ceea ce rezultă că în celelalte 24 de luni rămase s-au vândut doar 36.413 bilete (ceea ce ar însemna o medie de doar 1.517,2 pe lună, sau de aproximativ 50 de oameni pe zi!). Nu vrem să acuzăm pe cineva şi nici nu vrem să despicăm firul în patru, dar ceva nu este în regulă. Și vă vom demonstra cu argumente teoretice şi de ce. În primul rând, conform numărului spaţiilor de cazare şi a fluctuaţiei de turişti, de pe pârtii şi împrejurimile acestora, inclusiv a celor care se cazează, iarna, este mai mare într-o lună de 10.000 cât se raportează. Cu mult mai mult! Doar în week-end-uri sunt în Parâng peste 4.000-5.000 de oameni, câteodată şi mai mulţi, peste zi mai ales. Ceea ce ar însemna un număr aproape dublu. Or, să ne ierte Dumnezeu, dar iarna 80% dintre aceştia, dacă nu şi mai mulţi, urcă şi coboară doar cu telescaunul, prea puţini o fac pe jos sau cu maşinile. Deci? Apoi, mai există zăpadă şi în noiembrie – au fost ani, şi în martie, ba câteodată chiar şi de Paşti, în aprilie. Oare chiar doar 50-100 de persoane pe zi au urcat cu telescaunul în aceste luni? Permiteţi-ne să nu credem asta. Iar vara, sunt raportate luni, iunie 2008 de exemplu, cu doar 880 de bilete vândute. Ceea ce înseamnă că au urcat în Parâng, în medie, circa 30 de persoane pe zi. Sincer, noi nu credem asta! Oricât ne-ar demonstra unii sau alţii. Veţi spune de ce această demonstraţie? Vă vom răspunde clar: deoarece minusurile se datorează şi acestui fapt, nu neapărat nemodificării preţului biletelor, cum susţin cei de la Gospodărie. Cele 4 miliarde şi ceva gaură se datorează şi faptului că s-a circulat pe telescaun şi fără bilet. Și, bineînţeles, şi altor cauze, pe care trebuie să le identifice cine trebuie. Nu ştim când, cum, cine, dar s-a circulat fără bilet şi bineînţeles că atunci când s-a tras linie s-a ieşit în minus. Și, hopa, pe cine să aruncăm vina? Pe nimeni, eventual pe preţul biletelor, că este cel mai simplu. Pe ordinea de zi a ultimei şedinţe de consiliu local se afla un proiect de hotărâre care viza creşterea preţului biletului de la 8,5 la 10 lei pentru o singură cursă şi de la 12 lei la 15 lei pentru o cursă dus-întors. El a fost retras în ultimul moment, urmând a fi pus în discuţie la o următoare şedinţă de consiliu local. Nu ştim dacă majorarea cu 1,5 lei la o cursă va aduce profit acestui telescaun, ne îndoim că aceasta este soluţia, ţinând cont că doar în 2009, din martie şi până în iulie, inclusiv, conform datelor prezentate de Biroul Tehnic al societăţii de gospodărie, diferenţa dintre venituri şi cheltuieli la telescaun a fost tot pe minus, cu un vârf de minus 620,5 milioane de lei vechi în luna martie, o lună în care încă a fost zăpadă din plin, deci şi amatori de sporturi de iarnă! Credem că administraţia locală TREBUIE să analizeze mai atent toate datele, să găsească toate „bubele” şi cauzele şi să ia măsurile cele mai bune, chiar dacă acest lucru înseamnă tăierea răului de la rădăcină, cu tot „tacâmul” de rigoare (a se citi scandaluri). Prietenii muntelui înţeleg şi ştiu ce vrem să spunem printre rânduri. Sperăm să înţeleagă şi cine trebuie.
Comentarii articol (0 )Nu exista niciun comentariu.
Adauga comentariu
Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.
Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre. Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online! Flyere, pliante, broşuri, afişe, cărţi de vizită, mape, formulare... Cataloage promoţionale 2024 Plăcuţe şi indicatoare pentru case, blocuri, sedii Rame click - comandă online! Panou decorativ pentru interior sau exterior – tu alegi designul! Steaguri publicitare - click pentru a comanda! Stâlpi pentru delimitare (opritori, de ghidare) - comandă online! Cataloage promoţionale 2024 Alege să o susții! Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online! Newsletter
|