20.02.2012,  22:34:46 | 16 comentarii | 2802 vizualizari GALERIE:     FOTO    
Capră neagră, / Decapitată pe Cheile Jieţului


de Corneliu BRAN

 Deşi leşul acesteia zăcea duminică pe carosabil, nicio autoritate nu s-a sesizat

Se ştie că în zona noastră, în Munţii Parâng, dar mai ales în Munţii Retezat trăiesc colonii întregi de capre negre, care coabitează în grupuri de 20-30 de capre tinere şi femele. În funcţie de ano­timp, mai ales spre toamnă, grupurilor li se adaugă şi ţapii, lunile noiembrie şi decembrie fiind luni de împerechere. 
Perioada de gestaţie la caprele negre durează şase luni, iar lunile mai şi iunie sunt luni în care caprele fată iezii. 
Se mai cunoaşte, de asemenea, că o capră neagră are media de viaţă cuprinsă între 15-20 de ani, iar hrana acestor splendide animale, protejate de toate legile româneşti şi internaţionale pentru că sunt pe cale de dispariţie, este formată din muşchi şi licheni (iarna) sau din frunze de plante diferite, muguri şi vlăstari de conifere şi foioase, plante alpine (în restul anotimpurilor). Aceste animale cântăresc la maturitate între 30-50 de kilograme, iar habitatul lor se află doar în zonele stâncoase, acolo unde piciorul de om sau animalele prădătoare (urşi, lupi, râşi) pot ajunge doar foarte greu. Datorită cărnii foarte gustoase, aceste animale sunt căutate de unii certaţi cu legea, adevăraţi criminali care n-au nimic sfânt pe lume şi care nu se tem de legi şi autorităţi, mergând pe sloganul „hoţul neprins vân(z)ător cinstit”. Şi nu doar carnea reprezintă atracţia unora, ci şi coarnele, adevărate trofee vânătoreşti, pe care se iau bani frumoşi pe piaţa neagră.
Un astfel de exemplar s-a aflat duminică dimineaţa şi pe DN 7A, şoseaua care trece prin Cheile Jieţului şi care leagă judeţele Hunedoara şi Vâlcea. Numai că nu viu, cum s-ar putea crede, ci mort. Mai mult, leşul nu avea cap, iar toate semnele conduceau la concluzia că nu a murit de foarte multă vreme, corpul animalului fiind intact, fără să prezinte semne că vreun urs sau vreo haită de lupi l-ar fi ucis. Mai degrabă, toate circumstanţele duceau spre vreun şofer, care a lovit intenţionat sau nu animalul, după care i-a tăiat capul pentru coarnele sale, foarte căutate pe piaţa neagră (există trofee care se vând în anumite ţări cu mii de euro, în funcţie de mărimea coarnelor). Dacă lucrurile stau aşa, este o adevărată barbarie ce s-a petrecut pe DN 7A, fără ca nimeni să se sesizeze. Nici măcar să ia leşul de pe stradă, dar să mai şi încerce să facă cineva o anchetă.
„M-am dus duminică dimineaţă, cam pe la ora 10:30, pe Cheile Jieţului cu maşina. Pe partea dreaptă a drumului, cam la un kilometru de la captarea de apă, am dat de o capră neagră moartă. Era exact în mijlocul drumului. Ce m-a surprins cel mai mult nu este faptul că acest animal zăcea pe mijlocul drumului, ci că acel corp nu avea cap, semn că cineva i-a retezat capul pentru trofeu. M-am oprit, am făcut poze şi am constatat că acel corp era întreg, deci nu era devorat sau sfâşiat. Asta m-a făcut să constat că nu lupii au fost cei care i-au luat viaţa bietului animal, ci oamenii. Nu este exclus că animalul, capra neagră, să fi fost lovit de o maşină în timp ce traversa, poate a murit din alte cauze, cert este că cel care i-a luat capul este om. Vedeţi dumneavoastră, uneori oamenii se comportă mai rău decât animalele. Cum poţi lăsa leşul unui animal, după ce l-ai omorât şi i-ai luat capul cu coarnele, exact în mijlocul drumului? O bădărănie fără precedent, cu atât mai mult cu cât caprele negre sunt protejate de lege. N-ar strica ca şi cei de la protecţia mediului să se sesizeze, la fel şi vânătorii, sau alţi factori responsa­bili, şi să facă o anchetă. Poate, cine ştie, cineva a văzut cu ce maşină au plecat făptaşii sau făptaşul”, ne-a povestit plin de mâhnire Imre Szuhanek, preşedintele Asociaţiei Ecologice „Petro Aqua” din Petroşani.
Nu este prima dată când în Cheile Jieţului au fost omorâte animale preţioase, protejate de lege. În urmă cu vreo trei ani, un „vânător” de ocazie a fost prins cu şapte (da, aţi citit bine!) trofee într-un jeep, undeva după Vâlcea, pe drumul naţional. A declarat atunci că trofeele provin din Parâng, de undeva dinspre zona Cheile Jieţului. La Caransebeş, acum doi ani, au fost prinşi doi braconieri care aveau maşina burduşită de trofee de capre negre, care urmau să ia calea Serbiei. La fel, au declarat că trofeele au fost împuşcate undeva prin Munţii Retezat. 
Exemple sunt destule şi de aceea autorităţile trebuie să fie mai vigilente nu doar la caprele negre, ci şi la „tradiţionalul” masacru de primăvară al broaştelor, la pescuitul ilegal (şi cu mijloace neortodoxe la păstrăv), la florile de colţ smulse vara fără milă de anumiţi „turişti” de ocazie şi aşa mai departe, dar şi la tăiatul ilegal de păduri. Asta dacă se doreşte protejarea cu adevărat a mediului, nu doar din vorbe.

Comentarii articol (16 )

#1 jecky21.02.2012,  08:59:27
Celui care a decapitat capra neagra,i-as taia c******e
#2 Mircea21.02.2012,  09:51:05
Domnule Bran, incepe sa isi arate drumul spre Herculane "utilitatea"?
#3 TRIBUNUL21.02.2012,  12:37:17
daca era moarta cand a taiat capul,nu vad care e problema?
#4 Corneliu Bran21.02.2012,  16:48:39
D-le Mircea, va astept la o discutie pro si contra despre drumul spre Herculane. Aveti numarul meu in ziar, cand doriti sa ne intalnim ma sunati. Asta daca doriti sa iesiti din anonimat si daca doriti cu adevarat binele naturii, Vaii Jiului si cetatenilor. Daca doriti sa ramaneti in continuare anonim, atunci nu are rost sa mai comentati, pentru ca atunci nu prea contati. O zi faina.
#5 Radu21.02.2012,  20:08:16
D-le Corneliu Bran, ma declar surprins de opinia dvs. asupra anonimatului utilizatorului, din doua motive: 1 - consider ca este importanta esenta mesajului si nu cine il trimite 2 - formatul paginii web ZVJ permite acest tip de postare anonima Sunt convins ca ZVJ are foarte multi cititori (printre care si eu) care din varii motive nu doresc sa isi divulge identitatea (care oricum poate fi aflata - nu foarte greu - prin intermediul IP-ului). De acord cu faptul ca semnatarul comentariului vi s-a adresat direct, insa, din moment ce sunteti semnatarul articolului, la fel se poate despre fiecare "comentator". Pe de alta parte, ce ati exprimat in penultima fraza a comentariului dvs. denota o lipsa de respect fata de o parte a cititorilor acestui website. Consider ca nu era nevoie sa exprimati aceasta opinie, din postura de "gazda", chiar daca sunteti indreptatit sa o aveti. un cititor fidel
#6 Corneliu Bran22.02.2012,  09:23:42
Mda, probabil ca domnul Mircea este echivalent cu domnul Radu, e cam una si aceiasi persoana. Totusi voi raspunde... 1. O data ce s-a mi adresat direct, in mod subtil, care s-a vrut oarecum ironic, atunci e normal sa i se raspunda. 2. Cand vrei sa acuzi, mai ales daca crezi ca ai argumente tari, nu o faci sub anonimat. Adica dumneata, domnule anonim, ai drept sa acuzi, sa spui ce vrei, uneori chiar sa injuri (ceea ce nu e cazul acum), sa ironizezi ,,subtil,,, iar ,,gazda,, trebuie doar sa le preia, sa le incaseze... interesant mod de gandire... poate si de asta merge tara asa de ,,bine,,, de la atatia anonimi, unii chiar de serviciu (ceea ce nu e cazul acum, vorbesc la modul general, fara sa vreau sa va supar). 3. Da, daca comentezi sub anonimat, inseamna ca iti este frica sa iti asumi o responsabilitate la ceea ce sustii, sau nu esti sigur pe argumentele tale. Or, jignirile aduse unora sau altora (nu e vorba de-acum sau de dumneavoastra neaparat, vorbesc la modul general), in decursul timpului, te fac sa eviti sa iti dai numele, e limpede de ce... Pentru unii e un bun paravan anonimatul asta pe net, nu stiu daca e si cazul dvs. Totusi, concluzia este ca daca esti anonim, nu prea existi, nu prea te ia nimeni in serios, in calcule... asta am vrut sa spun, fara intentia de a va jigni. Pe de alta parte multumim pentru faptul ca sunteti un cititor fidel. Inseamna ca ne apreciati (altfel n-ati citi ziarul). Chiar daca ne mai si certati uneori, fie si sub anonimat, este o chestiune constructiva. Noi nu ne suparam desi nu ne cade nici bine cateodata. Dar sa stiti, o puteti face si fara sa fiti anonim, chiar ne-am bucura sa schimbam pareri pe bune cu unii cititori pertinenti care au puterea sa isi prezinte identitatea, oameni care sa vina cu argumente pro sau contra la un material, din care la sfarsit sa reiese ceva bun pentru ziar. Asa, sa critici un material sau altul, o idee, o expresie sau o greseala de exprimare, sau orice altceva (motive se gasesc destule), stand pe margine sub anonimat, e foarte simplu. Ca si la sah, de pe margine se vede mai bine, dar alta e sa joci. Faceti o mica incercare sa ne sunati, sa stam de vorba fata in fata si veti vedea ca e mai bine si ca atunci contati cu adevarat. O zi buna.
#7 Mircea23.02.2012,  11:19:51
Domnule Bran, Chiar daca raman in (semi)anonimat, asta nu inseamna ca ideile pe care le scriu pe paginile ziarului dumneavoastra nu conteaza. Faptul ca tot scrieti articole despre necesitatea acestui drum, fara a va expune parerea despre utilitatea acestuia ma supara. Daca ati spus ca sunteti deschis la o discutie pe tema drumului spre Herculane, iata parerile mele despre ce poate face bun sau rau acest drum: 1. crearea unor noi locuri de munca 2. scurtarea distantei dintre valea Jiului si Herculane 3. va afecta viata animalelor salbatice 4. va afecta ultimul peisaj forestier intact din Europa 5. se vor putea trece bani de la stat in contul unor firme constructoare Analiza fiecarui motiv: 1. Chiar daca se creaza cateva locuri de munca, nu e obligatoriu sa fie ocupate de locuitori ai Vaii Jiului.Dar asta nu conteaza chiar asa mult, atata timp cat niste oameni au de lucru. Ce conteaza mai mult este faptul ca aceste locuri vor fi create pe o perioada foarte scurta: 1 an, maxim 2. Cu toate acestea nu mi se pare corect sa se creeze locuri de munca cu scop destructiv. (drumul va afecta un ecosistem) Cum ar fi de exemplu ca primariile, din dorinta de a crea locuri de munca, sa plateasca oamenii sa darame biserici, spitale sau scoli? 2. Distanta actuala de la Petrosani la Herculane este de 162 km. Daca se va termina drumul spre Herculane, distanta va fi de 138 km. Diferenta ar fi doar de 24 de km. Drumul pana la Timisoara, tot pe la Hateg va ramane cel mai scurt (mai ales ca vom avea in curand autostrada la Lugoj). 3. Afectarea vietii animalelor salbatice a inceput deja: lovirea caprei negre este doar inceputul. Galagia produsa de autoturisme va speria animalele. Lista cu efecte negative asupra animalelor salbatice poate continua, si aici niste specialisti in domeniu ar putea avea o imagine mult mai clara asupra dezechilobrelor care ar putea fi produse. Un exemplu de specie exterminata: germanii au ramas deja fara ursi. 4. Cei din vestul Europei au ramas fara zone forestiere intacte, din acest motiv niciun turist strain nu va fi atras sa viziteze o fosta zona intacta care a fost dezvirginata de un drum presarat cu conserve si PET-uri aruncate din masini. Din pacate pana se mai cizeleaza turistii nostri, vom mai avea parte de conserve si PET-uri aruncate peste tot. 5. Dupa cum deja stim, marii castigatori ai unor astfel de contructii sunt firmele castigatoare de licitatii cu statul, nu muncitorii. Acesta este dupa parerea mea principalul motiv pentru care autoritatile doresc constructia drumului spre Herculane. Cel putin asta ne demonstreaza majoritatea lucrarilor efectuate in tara noastra in ultimii ani. Acestea fiind scrise, va astept cu alte argumente pro/contra constructiei drumului. O zi buna.
#8 Sorin24.02.2012,  23:27:19
Consider ca aveti dreptate domnule Mircea. Sunt de partea dumneavoastra. 1. De ceva timp autoritatile locale si centrale trag cu pixul peste harta Carpatilor fel de fel de drumuri, statiuni si exploatari care distrug o avutie inestimabila ce a mai ramas Romaniei (peisajele carpatice intacte, fauna unica, ultimele sate si ultimele traditii autentice). La muzee stam foarte bine. Pentru a beneficia de voturi nemeritate si pentru a se impauna cu marile proiecte facute de ei, alesii locali amagesc locuitorii cu ,,marea dezvoltare a zonei’’. Asta se intampla si in Vale, asta se intampla si la Rosia Montana si peste tot. Academia Romana, mediul universitar, ong-urile de mediu si-au spus punctul de vedere (toate dezbaterile se gasesc pe internet), iar noi (nume,prenume,cnp,adresa) suntem invitati la ,,discutii cu argumente’’ (daca se poate si in public pentru a fi pusi la colt). Academia Romana, Universitatile, oamenii de stiinta si oamenii de stat din afara nu pot produce argumente! Vor disparea aproape toate carnivorele mari din Carpati si alte multe specii treptat treptat. Capra neagra este aproape disparuta din Parang, noroc ca avem Retezatul si Fagarasul (cat or mai rezista si ele). Paduri virgine nu mai exista in Parang (nu stiu cat or mai rezista in Retezat). Majoritatea nu le vom sesiza lipsa. Peste 40-50 de ani (poate mai repede) primii care ne vor spune ce am pierdut vor fi cei din afara, care le-au pierdut deja pe ale lor, dupa care vom regreta si noi (desi nu prea cred). 2. Din pacate comunitatile locale nu se aleg cu beneficiile asa cum este normal: Intr-o arie protejata resursele sa fie folosite numai de comunitatea locala. Cu beneficiile se aleg autoritatile locale si firmele de constructii de aiurea (scuzati-ma, astea doua nu sunt comunitatea). Localnicul de rand da cu tarnacopul prin frig si pe arsita cativa ani, cu salopeta si cizmele rupte (de multe ori munceste si ca sclav la pensiunea patronului de drum) iar copiilor cand vor creste le arata calea strainatatii (nu ce frumos a construit el Transalpina). 3. Orasele din Vale trebuie ajutate in primul rand industrial, asta le este functia (sunt zeci de mii de locuitori in Vale, zeci de mii). Ehei, industia asta e treaba grea frate, nu se pricepe oricine la ea. Si mai ales nu se coboara un primar, doi, trei, la mintea ei.
#9 Corneliu Bran26.02.2012,  14:12:22
Distanta dintre Uricani si Herculane este in momentul de fata de 176,3, luat dupa cea mai scurta ruta. Acest nou drum va avea de la Uricani la Herculane circa 110 kilometri si va trece prin zone absolut spectaculoase, unice si rare pentru orice turist, ceea ce va face ca acest drum sa fie, fara nici o lauda sau vorba aruncata in vant, cel mai spectaculos si mai cautat drum de munte din Romania. Specialistii de la turism si de la drumuri considera, in prognozele lor, ca acest drum va aduce, anual, peste 200.000 de turisti NOI, precum si vreo 150.000 de turisti care au mai fost, fie in Retezat, fie in Parcul Natural Valea Cernei, ceea ce va da un suflu nou turismului organizat, de vara, al Vaii Jiului, dar si al turismului din statiunea Baile Herculane si nu numai. La asemenea prognoze nu cred ca mai trebuie spus nimic, si jumatate sa fie acest numar de turisti si este elocvent. In ceea ce priveste distrugerea mediului si a florei si faunei, de care vorbiti, cu atentie si responsabilitate aceasta nu se va face mult mai mult decat pana acum. Va reamintesc ca si daca acest drum nu este gata, paduri virgine tot s-au exploatat, flori de colt tot au fost distruse, iar capre negre, rasi sau ursi tot au foat impuscati... vina este a celor care nu-si fac treaba si care sunt mana in mana cu mafia padurilor si grupurile de inrteres din sectorul economic, dar si cu grupuri de colectionari la negru, cu ramificatii in toaata Europa. Acest drum oricum exista de peste 100 de ani, el fiind un banal drum forestier. Deci nu e ceva nou, nu se distruge un amplasament virgin. In ceea ce priveste Parcul National Retezat, el nu va fi afectat deloc, deoarece de zona respectiva, vreo 2-3 hectare, s-a cam trecut de mult cu asfaltarea, iar drumul a fost construit la cele mai inalte standarde ecologice, inclusiv creandu-se locuri de trecere pentru animale si alte obiective care sunt impuse de toate standardele ecologice internationale. Altfel nici Ministerul Mediului n-ar fi cutezat sa dea avizul, drumul nefiind construit dupa ureche, sau ca asa vrea Corneliu Bran, sau Catalin Docea ori Marian Boboc. Alta problema in legatura cu acest drum tine doar de aspectul politic, decat de cel ecologic si de protectie a animalelor, si stiti foarte bine asta. Daca ideea ar fi venit de la domnul Voiculescu, domnul Ponta sau domnul Crin, ar fi sarit in sus, fireste, pedelistii, ca asa e in Romania. S-a intamplat sa vina de la presedintele Basescu... conteaza mai putin pentru noi cei din Vale, important este sa se deschida zona spre vestul si sud-vestul tarii si spre granite. Supara cumva la Deva sau in alta parte? Exista interese cumva sa nu se faca acest drum? Cu cat mai multe drumuri bune, cu atat marii investitori vor sosi si in Valea Jiului, care nu va mai fi considerata de multi o ,,zona inchisa,,. Si nu vorbesc aici doar de investitori in turism, vorbesc de investitori in mica industrie, ba chiar in industria mijlocie si de ce nu, in industria extractiva si prelucrativa de cuart sau in huila, unde rezerve sunt destule, trebuie doar sa le folosim. Stam pe munti de cuart si carbune si ne plangem ca suntem saraci, oropsiti. Guvernantii sunt cei mai de vina aici, indiferent de culoarea politica pe care o au sau au avut-o. Sa spui ca nu e ,,rentabil,, e usor, dar cand n-o sa mai ai carbune deloc, vei cumpara de patru ori mai scump ca si azi! Cum Valea Jiului a tot fost oaia neagra si parasita, de ce nu ar putea fi si fruntea? Pentru ca unii nu ne vor ridicati? Pentru ca altii au orgolii si sunt mereu Gica-contra la orice proiect? Foarte bine, se va face acest drum, se va moderniza si Defileul Jiului, se va moderniza si bucata de 21 de kilometri de pe Cheile Jietului, care face legatura cu Valcea, ce e rau in asta? Ca iese Valea din izolare, din anonimat, din lanturi? Romanii aveau o vorba: drumuri, drumuri si iar drumuri. Le faceau degeaba sau de prosti, trimitand magarul inainte, ca sa le arate pe unde sa pietruiasca? Nu, le faceau pentru ca stiau ca fara drumuri nu pot ajunge sa-si continue expansiunea. La noi aceasta expansiune va fi turistica, economica si punct. Nu mai ma intind ca nu are rost, sper ca am spus esenta. Raman la convingerea ca este mai mult decat necesar acest drum, ca si celelalte, pentru dezvoltarea Vaii Jiului si iesirea ei din izolatia creata de domnii din sudul Romaniei si din nordul judetului, de zeci si zeci de ani. Si tot ca o comparatie, daca in Cheile Jietului a fost facut drumul, s-a stricat mediul cumva, au murit animalele, a pierit fauna ori s-au deteriorat cascadele? Nu mai mult ca inainte... Ah, ca exista braconieri, oameni de nimc, care distrug, sau taietori de paduri (cu sau fara drumuri modernizate), asta este o alta discutie... Ei trebuie prinsi de cei in drept sa o faca, care sunt platiti pentru asta si care nu o prea fac... Dar nu ,,drumul,, e de vina ci mentalitatea si metehnele romanesti, paguboase si uneori barbare si necivilizate. Un ultim aspect: exista o lege care spune foarte clar ca pe un drum din acesta este interzis cu desavarsire ca pe marginea lui sa se construiasca bodegi, crasme, cabane, hoteluri si ce o mai fi, drumul fiind folosit doar pentru parcurgerea traseului, cu mici parcari amenajate, pentru relaxare, admiratie a naturii si destindere. Deci, de ce distrugeri vorbim? Va prezint mai jos si o expunere a colegului Tiberiu Vintan, foarte clara, referitoare la acest traseu minunat. Mai bine spus, ce vor vedea turistii care vor trece cu masina prin aceasta zona unica din Romania si din Europa de Sud-Est. Iata ca nu doar Bran viseaza, sau are viziuni aiurea... mai sunt si multi altii. Chiar extrem de multi, oricum, multi mai multi decat credeti! ,,Pentru orice amator de aventuri rutiere, una dintre cele mai spectaculoase astfel de aventuri este, fără pic de îndoială, parcurgerea traseului Uricani – Câmpu lui Neag – Valea Cernei – Băile Herculane. Cale de aproape 100 de kilometri, natura îţi oferă pe acest traseu frumuseţi care te fac să înţelegi de ce acestor locuri li se spune “colţ de Rai”. Aventura noastră porneşte de la Cabana Cheile Buţii, un loc pe care puţin sunt cei care nu l-au vizitat cel puţin o dată, un loc ce a devenit un reper nu doar pe hărţile turistice, ci şi pe indicatoarele rutiere. De la Cheile Buţii, în sus, spre Cabana Câmpuşel, pe valea Jiului de Vest, drumul, despre care toată lumea spune că ar fi “al lui Băsescu” (pentru că şeful statului este cel care a dat primul semnal de începere al acestor lucrări şi, mai apoi, a vizitat şantierul de câteva zeci de ori) este ca-n palmă, iar în stânga şi-n dreapta lui se deschid peisajele uimitoare ale Parcului Naţional Retezat, considerat a fi printre primele zece minuni ale lumii moderne. “Drumul lui Băsescu” este asfaltat până la Câmpuşel, locul unde se află una din fostele cabane de vânătoare preferate de Nicolae Ceauşescu. De aici, de la Câmpuşel, pornesc câteva din cele mai spectaculoase trasee turistice din Munţii Retezat: de la cabana de vânătoare la stâna Scorota şi de aici, mai departe, spre cabana Buta pe sub vârful Piatra Iorgovanului, pe şaua Stânuleţ şi vârful muntelui Drăgşanu. Sau de la Cîmpuşel, pe Valea Soarbele şi Paltina, până la Gura Apei de pe Valea Cernei. Şi tot de aici, trecând scocul Jiului, se pot parcurge câteva trasee spectaculoase spre Muntele Oslea (despre care legendele locurilor spun că ar fi fost unul dintre munţii sfinţi ai dacilor liberi) sau spre Tismama (prin Pasul Jiu-Cerna, şaua La Suliţi, muntele Bou şi muntele Cioclovina) ori spre Peştişani (prin Coada Oslei, şaua Groapa Nedeuţii şi, mai apoi pe valea Bistriţei). Bem apă din Jiu şi, ciudat ?!, în loc să rămânem pe loc (cum spune proverbul) setea de aventură ne dă ghies să mergem mai departe, pe drumul forestier (bine conservat şi, în anumite zone, întreţinut), care şerpu-ieşte spre pasul Jiu-Cerna, locul care face trecerea din Parcul Natural Retezat într-un alt Parc Natural, cel al Domogledului. Aici drumul “curge” lin prin păduri de foioase şi brad de o frumuseţe pe care cuvintele sau fotografiile nu le pot descrie suficient, printre crestele vârfurilor Paltina (2149 m), Galbena (2161 m), Micuşa (2179 m) şi Bulzului (2254 m), cale de aproape 30 de kilometri, spre interfluviul care formează limita nordică a bazinului Cernei. La un moment dat, drumul coteşte mai ceva ca la “cârligul întors”, deschizând în faţă o prăpastie de câteva sute de metri pe care nu o poţi privi, fără să te ia cu ameţeală, decât dacă ai foarte mult sânge rece. Facem poze, ne facem cruce mulţumind lui Dumnezeu că putem trece fără probleme mai departe şi ne gândim cu groază la ce-i aşteaptă pe con-structorii care vor lucra pe această porţiune a “drumului lui Băsescu”. În fine, odată cu coborârea drumului pe cursul superior al Văii Cernei, lăsăm în urmă peisajul incredibil al Domogledului şi întrăm într-un alt peisaj de un farmec aparte, cel al Parcului Natural Valea Cernei. Aici drumul curge pe marginea munţilor, întâlnind câteva porţiuni “off the road” (care ne dau mari emoţii şi ne pun în cumpănă dacă putem să ne avântăm înainte ori trebuie să facem cale-ntoarsă) dând ocol lacului de acumulare Prisaca, al cărui baraj de piatră stăvileşte 14 milioane de metri cubi de apă pură, de munte. Mai jos de baraj, înainte de intrarea în Cerna sat, se află un alt punct turistic care nu trebuie, în nici un caz, ratat: Cheile Corcoaia. Deşi au doar o lungime de 300 de metri, spectaculozitatea acestor chei este unică şi de-a dreptul fascinantă. Nu întâmplător ele fac parte din zestrea Parcului Natural Valea Cernei, fiind declarate, la rândul lor, rezervaţie naturală. În aceste chei se găsesc, după cum citim pe panoul de informare, formaţiuni calcaroase deosebit de spectaculoase: mar-mite, lapiezuri, cavităţi de dizolvare. Cel mai impresionant este însă peretele circular săpat de ape, care s-a transformat într-un fel de tunel pe o lungime de 50 metri, la capătul căruia se arată un peisaj cu apă, munte şi vegetaţie desprins parcă din picturile renas-centiste. Cerna sat este, la rândul său, un obiectiv turistic de atracţie. Este cea mai îndepărtată localitate din judeţul Gorj, aflată la limita dintre Gorj, Caraş şi Mehedinţi. Aici, timpul pare să se fi oprit pe loc în urmă cu câteva zeci de ani. Aici nu există niciun fel de comunicaţie cu restul lumii. Cablul de telefon nu a ajuns încă, iar de semnal pe telefonul mobil nici nu poate fi vorba. Mai mult, pentru a ajunge în comuna Padeş (în componenţa căruia se află) sătenii din Cerna sat, din care au mai rămas acum doar vreo 30 de familii, merg cale de 20 de kilometri peste munte. Deşi în ultimii ani aici au apărut câteva viluţe şi pensiuni montane, oamenii încă nu au renunţat să se aprovizioneze din toamnă cu toate cele de trebuinţă, pentru că iarna nu-i chip de a mai ieşi din sat. Un sat în care nu există niciun magazin alimentar, ci doar două birturi. Oamenii din Cerna Sat, la fel ca şi cei din Câmpu lui Neag, trag nădejde acum, că “drumul lui Băsescu” le va aduce nu doar deschiderea către lume, ci şi prosperitatea, prin dezvoltarea în zonă a turismului. Din Cerna Sat până la Băile Herculane mai sunt circa 40 de kilometri, dar până la intersecţia cu DN 67 D Tg Jiu-Băile Hercu-lane, numai 18. Sunt însă 18 kilometri de calvar, pentru că drumul, cândva asfaltat, es-te acum un adevărat coşmar pentru orice şofer. Aventura noastră de week-end pe “drumul lui Băsescu” se încheie, firesc în staţiunea Băile Herculane. Oricine parcurge o dată “drumul lui Băsescu”, în mod cert o va mai face. Poate peste un an, doi sau 20, când acesta va fi gata,,.
#10 Mircea29.02.2012,  14:43:35
Inca de la inceput vreau sa clarificam cateva aspecte: 1. Nu fac parte din vreun partid si nu tin partea vreunui partid. Toate ne-ar saraci si ne-ar vinde la fel de usor daca ar fi la putere. 2. Imi doresc dezvoltarea Vaii Jiului si fac tot posibilul sa o sustin. Desi par a fi "Gica-contra" cum m-ati descris, fac acest lucru pentru ca nu mi se pare constructia drumului spre Herculane rezolvarea corecta a problemei turismului in VJ. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Pentru inceput voi comenta putin ceea ce ati scris in ultimul comentariu: -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Intr-adevar, distanta masurata de la Uricani e ceva mai mare decat de la Petrosani, dar populatia Petrosaniului e mai mare. Si oricum turistii vizati de acest drum nu sunt cei din vale, asa ca diferenta de distanta o masuram de la Petrosani sau Livezeni, nu de la Uricani. Turistii care vin din nord vor avea diferenta de 24 km, cei care vin dinspre TG Jiu nu vor avea de ce sa ocoloeasca pe la Uricani - drumul de la Baia de Arama e la fel de frumos si mult mai scurt pentru ei. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Drumul spre Herculane este frumos si spectaculos, dar pentru cineva care va calatori pe el cu masina nu va fi cu nimic mai spectaculos decat Defileul Jiului. Citez din ce ati scris: "zone absolut spectaculoase, unice si rare pentru orice turist" - in cazul drumului spre Herculane unicitatea si raritatea acestui drum este reprezentata de salbaticia locurilor, care odata cu constructia drumului vor fi amintire. Ati trecut vreodata fara masina pe acest drum sa il puteti "savura"? Daca nu, va recomand sa faceti acest lucru inainte sa doriti constructia drumului. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Legat de numarul de turisti calculat de "specialisti": 200.000 (noi)+150.000 (vechi) ... e cam tras de par, dar sa consideram DOAR 200.000, din care jumatate vor vizita drumul in perioada turistica cea mai aglomerata: iunie -august = 3 luni care au 12 week-end-uri in total. 100.000/12 => 8333 de turisti pe week-end veniti cu masinile pe drumul spre Herculane, adica un week-end bara la bara. Cine ar vrea oare sa stea in trafic in concediu? se poate face acelasi lucru si in orasele mari, valea Oltului, Valea Prahovei, etc. Un exemplu bun in acest sens este aglomeratia de la sfarsitul saptamanii de pe Transalpina sau Transfagarasan. Cele doua drumuri mentionate mai sus au avantajul ca au drumul in zone "deschise" de unde se poate vedea privelistea. Drumul spre Herculane are foarte putine zone de acest fel, marea parte fiind in padure. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Legat de distrugerile florei si faunei care se fac si acum, cand inca nu exista drumul, aveti dreptate, vina este a celor care sunt platiti sa le protejeze si nu-si fac treaba. Contra oamenilor de acest fel avem presa care ar putea sa aduca la lumina astfel de cazuri. Niste investigatii pe aceasta tema sigur vor creste numarul cititorilor ziarului si respectul pentru jurnalisti. Sper ca nu sunteti cenzurati sa faceti astfel de lucruri. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Da, drumul exista de peste 100 de ani, dar nu cu traficul care ar urma dupa finalizarea lui. Acum 10-15 ani era doar o carare printre urzici care nu afecta cu nimic zona. Va voi cita din nou: "Deci nu e ceva nou, nu se distruge un amplasament virgin." - ba da, se va distruge un amplasament virgin. Va suparati cand sunteti ironizat subtil, dar cu astfel de pareri, atrageti ironiile. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ati mai scris: "In ceea ce priveste Parcul National Retezat, el nu va fi afectat deloc, deoarece de zona respectiva, vreo 2-3 hectare, s-a cam trecut de mult cu asfaltarea" - corect ar fi sa spunem ca a fost deja afectat. In cheile de langa Campusel, daca tin bine minte, cu drumul s-a astupat una din grotele de la baza stancii. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- In privinta avizului de mediu, cred ca va aruncati prea reprede mana in foc pentru ei. Nu stiu cine se ocupa de asta, asa ca nu voi lansa acuzatii pe aceasta tema, dar vazand cum au fost defrisate padurile prin Valea Jiului, eu nu mi-as baga mana in foc asa usor pentru ei. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Legat de partea in care spuneati ca investitorii vor veni daca astfel de drumuri vor fi construite. Va doriti cumva sa plecati in concediu pe acest drum si el sa fie plin de tirurile investitorilor? Oricum cei care vor avea de transportat, vor alege un drum spre autostrada care se va construi la Simeria, sau drumul spre Tg Jiu. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- De zicala romana amintita de dumneavoastra nu am mai auzit pana acum. Stiam doar de zicala "Toate drumurile duc la Roma". In ultimele doua milenii s-a mai schimbat putin situatia cailor de comunicare terestre, asa ca nu se pot compara. Nu mai avem nevoie de drumuri noi, doar de drumuri mai late si mai bune.Mai late pentru ca si noi devenim tot mai lati, pentru ca in loc sa vizitam pe jos, cu bicicleta sau cu alt mijloc de transport nemotorizat natura, o facem numai cu masina. Lucru bun pentru petrolisti de altfel. Nu ar fi oare mai bine sa se faca o cale ferata mai buna inspre Valea Jiului, decat sa se faca un drum nou? Un car roman mai sprinten avea viteza aproape egala cu a trenurilor de calatori care trec prin valea Jiului. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ati mai scris: "vor vedea turistii care vor trece cu masina prin aceasta zona unica din Romania si din Europa de Sud-Est" - Zona este unica datorita faptului ca nu e circulata. Drumuri frumoase prin padure, peste munti si prin chei exista si in Romania si in Europa de Sud-Est, asa ca nu asta reprezinta unicitatea locului. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Acum ca am ajuns la sfarsitul alalizei textului dumneavoastra voi incepe si cu textul domnului Vintan care incepe cu: "Pentru orice amator de aventuri rutiere, una dintre cele mai spectaculoase astfel de aventuri este (...) parcurgerea traseului Uricani (..) Băile Herculane. Dupa ce drumul va fi gata, aceasta fraza nu va mai fi valabila pentru ca traseul va deveni o banala sosea cum a devenit si Defileul Jiului. Restul textului e o prezentare frumoasa a acelor zone, care mi-a placut, dar presarata cu mici urme de campanie electorala. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Zona Jiu-Cerna trebuie exploatata pentru ca are multe locuri frumoase, dar un drum circulat va anula toata magia locurilor. Ideal ar fi sa se incurajeze turismul fara automobil. In acest fel turistii vor putea fi tinuti mai multa vreme acolo, si ar avea si Valea Jiului mai mult de castigat. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Copil fiind, si eu am fost entuziasmat cand auzeam de planuri de a face drumul spre Herculane sau drumul de la Vulcan la Merisor, sau chiar si drumul de la Pasul Valcan la Schela(GJ), am crezut chiar, ca astfel de drumuri vor dezvolta Valea Jiului, dar astfel de hotarari nu trebuie luate impulsiv, trebuie analizate serios, lucru care inca nu se face la noi. Intre timp am mai crescut si acum parerea mea e ca nu trebuie sa ne grabim cu constructia drumului spre Herculane, si sa ne para rau mai tarziu. Stiu ca sunt multi care isi doresc constructia drumului, dar e posibil ca nu au pus in balanta ce castiga si ce pierd. Din acest motiv, va rog, ca in loc sa visati, sa analizati.
#11 Mircea29.02.2012,  15:00:28
Si inca ceva: am adus in Valea Jiului turisti din 7 tari de pe 3 continente. Asa ca nu am nici un motiv sa nu imi doresc dezvoltarea turistica a Vaii Jiului. :)
#12 dumitru29.02.2012,  15:37:51
Dl. Mircea,sunteti f.bine documentat si pregatit in acest domeniu.Am o dilema,dv. cred ca puteti sa aflati daca este asa,si anume:gurile rele vb. ca domnul presedinte Basescu ar fi cununat un localnic din Campul lui Neag si ca acesta ar fi dat dl. presedinte un teren in zona pe unde trece drumul spre Herculane.Daca este asa atunci ...NO COMENT.
#13 Mircea02.03.2012,  09:38:22
Domnule Dumitru, il putem ruga pe dl. Bran sa studieze acest aspect. Ar fi interesant si un articol despre cum a pus mana Schweighofer (Cascade Empire) pe padurile de la intrarea in Parcul National Retezat.
#14 dumitru02.03.2012,  15:25:43
Domnule Mircea,se pare ca acesta este inceputul sfarsitului Parcului National Retezat.Pacat !
#15 Mircea02.03.2012,  17:53:48
Am uitat sa scriu si faptul ca Schweighofer (Cascade Empire) mai are in proprietate si o parte din padurile de langa lacul Vidra, unde, conincidenta sau nu, s-a construit un nou drum (transalpina) si se reface un altul (Obarsia Lotrului -> Voineasa)
#16 dumitru02.03.2012,  19:53:24
Nu poate fi coincidenta,oare cine este in spatele acestei "Cascade Empire"Interesul este clar...punct turistic.Oricum,pana la urma se va afla .


Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 8 ori 10  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal





Pe aceeasi tema
Joi, 21 mai, a fost prăznuită Înălţarea Domnului la ceruri, în cea de-a 40-a zi după Învierea Sa, sărbăto[..]
27.05.2015, 22:43   |    1 comentarii
Chiar dacă domnii directori Lumezeanu şi Tudor, şefii de la drumuri din Craiova şi Tg-Jiu, n-au mai ajuns la Primăria oraşul[..]
20.05.2015, 20:41   |    3 comentarii
Sâmbătă, în centrul Devei, va fi onorat de societatea civilă Dumitru Gălăţan-Jieţ, un personaj special, despre [..]
17.03.2015, 19:35   |    0 comentarii
Pentru marea majoritate a cititorilor este cunoscut numele de „Familia de Médici” din Florenţa veacurilor XV-X[..]
12.02.2015, 20:08   |    2 comentarii
- - -
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!

_____
Flyere, pliante, broşuri, afişe, cărţi de vizită, mape, formulare...
_____
Cataloage promoţionale 2024
_____
Plăcuţe şi indicatoare pentru case, blocuri, sedii
_____
Rame click - comandă online!
_____
Panou decorativ pentru interior sau exterior – tu alegi designul!
_____
Steaguri publicitare - click pentru a comanda!
_____
Stâlpi pentru delimitare (opritori, de ghidare) - comandă online!






_____
Cataloage promoţionale 2024


Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!
_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!
Promovare
Publicitate
Newsletter