05.03.2012,  00:03:18 | 18 comentarii | 5235 vizualizari
Pentru cine vrea să priceapă… / Povestea drumului DN 66A, Câmpu lui Neag - Herculane, „drumul lui Băsescu”, spusă pe înţelesul tuturor de Emil Părău
de Corneliu BRAN

În cadrul emisiunii „Verde-n faţă” de miercuri, 29 februarie, de la Kapital TV, invitatul Emil Părău, unul dintre cei mai mari investitori în turismul Văii Jiului şi nu numai, a spus foarte clar că  acest drum trebuie finalizat. Mai mult, Emil Părău susţine că nici nu se pune problema de distrugere a mediului sau florei şi faunei, din moment ce vorbim de un drum gata făcut, de acum peste 100 de ani. Omul de afaceri lupenean susţine că asfaltul a depăşit demult zona Parcului Naţional Retezat, iar avizul de mediu de la minister a fost dat, ceea ce certifică faptul că şi experţii sunt de acord că florei şi faunei nu li se mai poate întâmpla nimic. Tot la aceeaşi emisiune, Emil Părău a luat în râs şi termenul tot mai des vehiculat de către unii, „pădure virgină”, lupeneanul susţinând că în Retezat nici nu se pune problema de aşa ceva. Vă prezentăm mai jos povestea „drumului lui Băsescu”, spusă de Emil Părău, cel care a adus, prin investiţiile sale, staţiunea montană Straja pe locul 3 în ţară, ca număr de accesări la instalaţiile de cablu în acest sezon.

„Pădurea nu mai e virgină demult, din anii ’80, când s-a exploatat de fostul IFET”
„Nu vreau să par lipsit de modestie, dar întrebaţi despre acest subiect cea mai potrivită persoană, care vă poate spune cam totul despre acest drum. Din 1984, de când s-a făcut unirea cu Herculane, când eu eram şef de district la Ocolul Silvic în zona respectivă şi, deci, o ştiu ca-n palmă (zona Câmpuşel-Herculane), cunosc bine acest drum, care nu e nou, cum se spune. Drumul a fost făcut atunci de către IFET. Cei de la Hunedoara au mers până în culmea noastră, iar ceilalţi, de la Caraş, au venit cu drumul de la Herculane până sus. A fost un drum forestier pentru exploatarea pădurilor. Deci, atenţie, dacă este un drum forestier din 1984, eu îmi pun o întrebare: oare pădurea aia mai este virgină? Ce înseamnă o pădure virgină? O pădure virgină înseamnă o pădure pe care n-a călcat omul. Sau dacă a călcat, n-a făcut exploatare de lemn. Ei bine, de-a lungul acelui drum s-a exploatat, s-au făcut plantaţii, s-a muncit. Să ştiţi că şi în perioada lui Ceauşescu se tăiau păduri foarte mult, mai mult chiar decât posibilitatea pădurii. Ce înseamnă posibilitatea pădurii? Păi, înseamnă cât creşti într-un an atât poţi să tai. Posibilitatea era atunci undeva la 17 milioane de metri cubi şi se tăiau peste 20 de metri cubi. Diferenţa faţă de azi era că se planta mult mai mult. De aceea vedem azi multe păduri tinere. Deci, acea zonă a Parcului Naţional Retezat, de la Câmpuşel încoace, a fost exploatată, apoi plantată. Ce vedeţi pe dreapta acolo, pinii respectivi, ei bine, aceia n-au fost acolo! Pinul n-a fost în Retezat, a fost plantat în anii ’60. Deci, de unde pădure virgină? Este clar, pădurea nu trebuie distrusă şi trebuie exploatată cu grijă când o faci, dar nu venim acum cu poveşti din astea, de pădure virgină”. 
 
Drumul nu a intrat niciun centimetru în parc
„Nu venim acum şi zicem că trece drumul prin Parcul Naţional Retezat. Păi, staţi aşa, dar drumul a ieşit din Parcul Naţional Retezat, a ajuns acum la Câmpuşel, iar Parcul Naţional Retezat ajunge doar până la podul de la Câmpuşel. S-a trecut cu 600 de metri de Parcul Naţional Retezat, de care nici nu mai are rost să vorbim la acest subiect. Acest drum spre Herculane n-a intrat niciun centimetru în parc! Limita Parcului Naţional până în 2003 a fost în dreapta drumului forestier; din 2003 s-a modificat harta şi s-a trecut parcul până pe Jiu, în aşa fel încât drumul să treacă 3 kilometri prin Parcul Naţional Retezat şi să avem noi azi ce povesti, scandal şi tot felul de imagini. S-a ajuns ca în Jurnalul Naţional să se pună o poză cu un tab din Rusia (noi nici nu aveam utilaje din acelea), susţinându-se că se taie pădurea virgină pentru drum. Deci, ca să revin, totul este o minciună, iar drumul nu este necesar, este foarte necesar. Nu există în Austria, în Elveţia, peste tot, un parc naţional fără drum asfaltat. Nu există!”.
Singurul parc care este fără asfalt este Domogletul, că aşa vrem noi. Ce este acest „Domoglet”? S-a făcut din 2005 un parc, „Domoglet”, în aşa fel încât drumul forestier spre Herculane, actualul drum naţional, să treacă pe o parcelă a unui parc naţional, intitulat Domoglet! Vă daţi seama unde s-a ajuns?”.
 
„În anii ‘80 existau probleme de braconaj mai grave decât azi”
„Fiind şef de district, aveam mari probleme cu braconajul în zona Câmpuşel în anii `80. Pentru că, fiind o zonă închisă, se ştia, la ora 10,00 a trecut maşina de lemne care vine de la Câmpuşel, nu mai vine nimeni până a doua zi. Asta însemna că unii încercau să-şi facă de cap. Iar braconajul era în floare, mult mai mare ca azi. Vreau să vă spun că de când s-a făcut acest drum a crescut numărul de capre negre. Exemplu: noi în Oslea nu aveam capre negre, decât izolat, una-două. Acum sunt familii de zeci de capre negre! Mai nou a apărut, din păcate, o altă problemă, venită dinspre Oltenia, unde este o obşte şi există o asociaţie de vânători, unde se dă aprobare de împuşcare a caprelor negre în Oslea. Legal spun ei, vezi Doamne, deşi poate că pe lângă legal; o mai fi şi de „aialaltă”, mai ştii? Dar, revenind, numărul de capre negre a crescut, se vede clar la evaluare. Urşi la fel… Spuneau că a dispărut vidra de pe Jiu… Ce exemplu să vă mai dau decât o casetă filmată de la Pensiunea Retezat: vă arăt cum au săpat vidrele de la Jiu până la pensiune, unde s-au apucat de mâncat păstrăvi din păstrăvărie. Sunt filmate vidrele cum mănâncă peştii… Şi o vidră mănâncă până la 12-14 kilograme de peşte. Dacă nu mai mănâncă, mor. Deci, vidră este, animalele au rămas. Să se ştie, capra neagră nu o distruge o maşină că merge pe drum. Poate, prin absurd, una la câteva sezoane e lovită de vreo maşină. Capra neagră e distrusă de braconaj, de alte lucruri, dar nu de drum. Ca un argument la drum: cine credeţi că ar avea curajul să mai scoată o puşcă pe geamul maşinii, să împuşte o capră neagră, când ştie că drumul e circulat şi orice om are un telefon mobil, prin care poate să apeleze autorităţile, sau să îl filmeze?”.
 
Drumul va dezvolta mediul de afaceri şi va aduce şi turismul de vară 
„Importanţa drumului… Cine a fost astă-vară pe Transalpina a putut vedea toată vara maşini, uneori şi bară lângă bară. Ce ar însemna ca, din cinci în cinci minute, nu zic mai mult, să treacă câte o maşină şi pe drumul spre Herculane, vara? Vă spun eu ce: nu ştiu câte pensiuni la Uricani şi în zona aceasta! Şi mult mai mult: omul trebuie să mănânce, se opreşte la un restaurant sau intră în piaţă să-şi ia fructe, ori îi e cald şi-şi cumpără mai ştiu eu ce… Imediat ce se va finaliza acest drum se va resimţi şi în mediul de afaceri local, şi nu puţin, ci foarte tare. Asta va însemna dezvoltare, inclusiv a turismului de vară, dar şi a unor afaceri de producţie în toată Valea şi aşa mai departe. Un întreg lanţ. Credeţi-mă, acest drum nu va distruge nimic, dar va aduce mult bine Văii Jiului... 
Ah, au interes europenii să ne trimită aici ATV-urile şi motoarele, pentru că la ei nu le mai dau voie deoarece poluează fonic? Asta este altceva… E şi asta o politică: mergeţi la ăia, acolo, dar nu faceţi zgomot la noi. Ei şi-au făcut drumurile, podurile, viaductele, inclusiv prin parcuri naţionale sau pe lângă ele, iar acum ne dau nouă lecţii şi ne spun de păduri virgine. Nu sunt de acord cu aşa ceva şi susţin finalizarea acestui drum!”.

Comentarii articol (18 )

#1 puskin05.03.2012,  07:04:30
In momentul finalizarii drumului asa zisul turism se va transforma in mormane de gunoaie ca peste tot unde turistii au acces.Straja arata ca zona turistica ??? se vede primavara .... si mai apoi apar ca dupa ploaie cabanele sau casele de vacanta al asa zisilor oameni destepti ,focurile de weekend ,chefurile in toata regula al distrugatorilor de mediu si gata s-a dus naibii ce este frumos...
#2 hocopet05.03.2012,  07:52:05
ce este frumos?
#3 Mihai05.03.2012,  07:59:34
Drumul Transalpina,Sebes-Ranca-Novaci,lung de 150 km sa asfaltat in timp de doi ani pe timp de criza dar pentru Valea Jiului se baga tot timpul beteinroate de catre gorjeni (interesul este Ranca lor)cu sprijinul Sulfinei Barbu prietena gorjencei Moata,Berceanu,....Drumul spre Voineasa (Cheile Jietului)de ce nu vor sa-l modernizeze cum sa facut pana la hotarul nostru ?
#4 Lovin05.03.2012,  08:12:54
Este drept sunt oameni si oameni dar pentru cei care fac tot felul de prostii,foc,gunoi,chefuri fara bun simt sau tot felul de alte traznai,trebuie numai sa se aplice legea corect ptr.fiecare si totul va fi OK.in privinta constructilor la fel,dar cei care ar trebui sa-si faca datoria sunt chiar ei in cardasie cu legea am fost si eu intrun parc natural unde era bariera am platit la intrare si am primit saci menajeri ptr.gunoi un ghid cu locurile ptr. foc,am stat 3 zile cu cortul si la plecare am lasat gunoiul la tomberon,am fost supravegheati discret de mai multe ori dar totul a fost ok.
#5 traian05.03.2012,  10:29:08
Parerea d-lui Parau nu poate fi luata in serios pentru simplu motiv ca are interese in zona,curioasa atitudinea sa mai ales ca domnia sa a cochetat ani buni cu partidul ecologist,acum interesul poarta fesul.Si apropo, drumul forestie de acum 100 de ani avea pe vremea IFETU-lui un peridoc pe zi cum bine aminteste,in cazul asfltarii si modernizarii drumului zona va fii un vacarm de nedescris aducand poluare de tot felul,iar cine nu crede sa vada rezultatele drumului deschis peste barajul de la Raiul Mare pana in poiana Pelegii care a transformat o zona de o rara frumusete intr-un balci cu paltonari ce aduc dupa ei peturi de bere si mici,asa ca lasati-o mai moale cu drumul lui" Basescu" si fara comparatii cu Austria ca nu se pot face sub nici o forma, e diferenta de 100 de ani intre noi si ei !
#6 Zoli05.03.2012,  10:58:23
Cine este oare responsabil ptr. ce se intampla in padurile noastre? tot Romanul care nu are cei 7 ani de acasa cum sa mai spus daca sa-r respecra legea ar fi ac de cojocul lor...asa mai bine sa ramanem inchisi in fundatura asta de vale, ne meritam soarta!!!
#7 dumitru05.03.2012,  11:15:30
Traiane, gura pacatosului adevar graieste.
#8 FANE05.03.2012,  13:48:43
ESTE O ZONA SUPER FRUMOASA.DOAR SI PENTRU A PUTEA SA VADA ORICINE ACESTE MELEAGURI,AS FII MAI MULT DECAT BUCUROS CA ACEST SA FIE IN SFARSIT TERMINAT.SANT ZONE MIRIFICE!
#9 Cocolores05.03.2012,  15:09:56
Multe explicatii, dar nimic concret. Am aflat ca vidra mananca peste, si capra neagra zburda prin tufis find insa impuscata de braconier. N-am inteles insa care este sadiul actual cine se ocupa de lucrari si cand va fi drumul gata. E clar ca drumul trebuie facut si este voarte important pentru Vale care in curand nu va mai putea trai din minerit. Cei care au fost prim Austria si Elvetia au avut ocazia sa cada o gramada de drumuri prin rezervatii naturale foarte frumoase si totodata un factor economic substatial pentru locuitorii zonelor respective. Daca cineva cunoste cifre precise il rog sa le comunice aici sa stim cum stam.
#10 dan meza05.03.2012,  15:55:58
Sunt bucuros ca domnul Parau ne-a explicat pe intelesul nostru, cei mai putin experti, despre imensa importanta a drumului lui Peste. Prajit. Vin acasa in fiecare vara, mai trec si pe la pensiunea Retezat sau pe drumul lui Basescu. Hai sa zicem ca ar fi deschis. Ce s-ar intampla? S-ar imbulzi turistii din lume sau din tara ? Sa fim seriosi, zone ca a noastra sunt peste tot in tara, nemaipomenind in Europa, mult mai civilizate. Apoi, ca sa faci turismul o alternativa la minerit......asta necesita investitii de miliarde de euro in infrastructura si desigur, de investitori mari si adevarati, nu cativa amarati cu cateva pensiuni jalnice. Nici nu mai zic ce se va intampla iarna cu acel drum....de unde sume imense pentru intretinere , cand noi n-avem bani sa reparam drumurile existente, blocurile acelea fantoma ? Doar ceva idioti ar putea crede ca turismul va da de munca la zeci de mii de oameni din Vale. Iar cand ma uit si la figurile existentilor investitori , vad motelul Valea de Pesti ...o tiganie.
#11 traian05.03.2012,  16:13:26
dan meza,dute si mananca de la parau,vezi ca are gata masa ,daca nu eti multumit dute la pescarie.....
#12 Cocolores05.03.2012,  17:29:17
Vad ca se perinda pe aici tot felul de 'experti' care-si dau cu parerea. Cunoscut fiind ca bolovanul de minier are intelectul redus din cauza alcoolului care-l bea peste masura ar trebui sa-si vada de treaba si sa stea in banca lui. Dar vorba proverbului 'Prostul nu-i prost destul daca nu-i si fudul' crede ca a inventat mersul pe jos si nervos probabil ca i s-a terminat bautura isi descarca naduful pe drumul lui Basescu crezand ca si drumul e membru PDL. Faptul ca stie cat de cat sa scrie si sa citeasca nu inseamna ca si pricepe despre ce e vorba. Vorbeste despre Europa el calatorind cel mai departe pana in Moldova sa-si vada neamurile si atunci cu trenul foamei cu care de fapt a si venit in Vale. Exista statiuni in Europa care hranesc mii de oameni si fac tratament cu apa rece. Da, n-ati citit gresit: 'Tratament cu apa rece' de exemplu statiunea Bad Wörishofen din Germania. Problema este ca in Vale sunt bolovanii de mineri si altii ca ei si in Bad Wörishofen sunt nemti care stiu ce au de facut si care nu dorm morti de beti prin santuri. Dar ce sa va mai spun ca stiti mai bine ca mine care e realitatea. De aceea orice inceput este bun. Candva de voie de nevoie poate iese ceva. Hai 'Norc Bun' ortaci.
#13 ??05.03.2012,  18:38:59
Si DA si NU la afirmatia domnului Parau privind dezvoltarea mediului de afaceri. Vreau sa spun de la bun inceput ca sunt pentru terminarea drumului. DA, se va dezvolta cat de cat mediul de afaceri dar foarte putin. Cu doar doua locatii de cazare si masa la Pensiunea Retezat si la Cheile Butii nu putem vorbi de dezvoltare. Am intalnit multa lume care a ajuns dincolo de portiunea asfaltata care cautau un loc de cazare si de popas. Ii intoarcem inapoi sau construim ceva undeva ? NU vor beneficia multi de tranzit deoarece in Vulcan se va circula pe drumul vechi deoarece bulevardul unde sunt magazinele a fost "modernizat", in Lupeni se circula greu si acum si nu ai unde parca etc. Acum au aparut si supermarketurile unde se aduce marfa din afara. Deci , ce mediu de afaceri dezvoltam ?
#14 dan meza05.03.2012,  21:17:12
cocolores, pentru inceput, arunca o privire la imensele sume,de ordinul miliardelor de euro- pe care guvernul german le-a alocat in regenerarea si reprofilarea fostelor zone miniere. Nici astazi nu poti spune ca este o reusita deplina. La fel in Marea Britanie, dar cel putin aici a fost sansa de gasire a unui loc de munca. Vezi asa ceva in Romania, un stat care se taraste la marginea prapastiei si unde valorile occidentale doar se mimeaza? Valea este condamnata...in viitorul apropiat, cu sau fara turism de 2 bani,cu sau fara un drum fara rost,cu sau fara cativa investitori de 3 lei, majoritatea covarsitoare a populatiei nu va avea ce munci.Arunca si o privire la cate locuri de munca s-au infiintat in ultimii 10 ani si ai sa vezi declinul.
#15 Alin-T20.03.2012,  12:55:15
Mizeriile politice fac victime nevinovate. pomanagiu da de pomana si hotul fura regeste. Caterincosii fac misto iar bulangii profita de pe urma sperantelor si dorintelor oamenilor simpli... incompetenta este ridicata la rang de arta si manipularea din ordin devine fapta... si atunci, noi, poporul traitor, ne mai putem apleca spre vorbele goale a celor ce azi ne conduc??? Noi am ales ... in 2012 spunem NU RESMERITA!!! Tu, confrate, din Valea Jiului, asemeni noua, ce vei face??? Salveaza orasul in care traiesti si judetul tau! Campanie demarata de salveazalupeniul.blogspot.com si sustinuta de opinialupeneana.blogspot.com, www.lupeneanul.com si un numar mare de cetateni ai municipiului Lupeni.
#16 nicu15.02.2013,  15:52:19
Va place nu va place,Parau are dreptate.Un drum modernizat e un castg,ca unora nu le place ideea ca nu e a lor, e altceva.Un singur aspect vreau sa remarc,pana in 1989 se taia padurea dar se si replanta,acum se taie doar si-n loc nu se pune nimic,asta e adevaratul pericol,asa ca treziti-va pana nu va disparea padurea .Pentru cine nu intelege,vedeti ca mai peste tot sunt placute cu Cascade empire,ca sa intelegi mai bine dati o fuga pe valea lotrului si vedeti,ce nu ati vazut ,adica lipsa padurii in cativa ani !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#17 ionel18.03.2014,  09:14:01
Au trecut 2 ani nu s-a asfaltat un metru . Buha ce faci ca vine iar vara si plangi ca nu se aloca fonduri pt. drum. Multumim Ponta, multumim din inima partidului psd
#18 Iulian27.05.2014,  17:05:43
Avem cei mai frumoşi munţi, păduri şi ape din această zonă a Europei şi ne este frică să construim drumuri pentru dezvoltarea turismului, aşa cum o face orice ţară cu conducători normali, însă când este vorba de decopertarea a munţi întregi prin defrişări, nu se aude nici pâs, din partea iubitorilor şi a apărătorilor pădurilor virgine.Atunci când vom avea autorităţi(acum n-avem decât politicieni)şi vor lua în serios problemele ecologice prin legi clare şi dure, veţi vedea că vor dispare mormanele de gunoi şi debandada din munţii noştri, iar în felul acesta ne vom putea bucura de fiecare colţişor al acestei ţări comportându-ne civilizat.


Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 3 ori 6  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




Pe aceeasi tema
Octavian Damian este poliţist local la Primăria municipiului Vulcan. Se achită atât de îndatoririle de serviciu, c&[..]
22.07.2015, 23:43   |    1 comentarii
►Turismul nu va salva Valea Jiului de la foame, cel puţin nu atât de repede cât ar trebui
02.04.2015, 21:19   |    0 comentarii
Consiliul Judeţean  (CJ) Hunedoara a decis să oprească activitatea Companiei Judeţene de Turism, prin dizolvare şi lichi[..]
29.03.2015, 20:03   |    1 comentarii
Suntem în plin sezon al sporturilor hibernale. Guvernul tocmai ce a dat o veste bună hotelierilor români şi agenţii[..]
13.01.2015, 21:49   |    1 comentarii
- - -
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!

_____
Flyere, pliante, broşuri, afişe, cărţi de vizită, mape, formulare...
_____
Cataloage promoţionale 2024
_____
Plăcuţe şi indicatoare pentru case, blocuri, sedii
_____
Rame click - comandă online!
_____
Panou decorativ pentru interior sau exterior – tu alegi designul!
_____
Steaguri publicitare - click pentru a comanda!
_____
Stâlpi pentru delimitare (opritori, de ghidare) - comandă online!






_____
Cataloage promoţionale 2024


Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!
_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!
Promovare
Publicitate
Newsletter