06.02.2014, 20:25:19 | 3 comentarii | 2509 vizualizari
GALERIE:
FOTO
Proiectul ZVJ „Cartierul consilierului”. Episodul nr. 2 / Cu Doru Sipeţan, consilier local PSD, pe drumurile din Aeroport
Articole de acelasi autor
de Corneliu BRAN
Astăzi consilierul local PSD Doru Sipeţan îşi prezintă cartierul unde locuieşte de peste 20 de ani, „cu bune şi rele”, Cartierul Aeroport. Pentru a vedea ce e bine şi ce e mai puţin bine în acest mare cartier de blocuri al Văii Jiului. Împreună am străbătut joi străzile de-acolo în lung şi în lat, cu maşina şi pe jos. Bineînţeles că acest ciclu jurnalistic nu-i va avea în vizor doar pe consilierii PSD.
Consilierul Leodor Sipeţan
Pentru cei care poate nu-l cunosc, vom face prezentările: „De loc sunt din judeţul Timiş, am ajuns aici la facultate, deoarece fratele meu mai mare era student. Aici mi-am întemeiat o familie, am un băiat în clasa a XI-a la Colegiul Naţional Mihai Eminescu. Activitatea după absolvirea facultăţii mi-am început-o ca stagiar la EM Livezeni şi mi-am terminat cariera de inginer odată cu ieşirea în pensie, tot la EM Livezeni. Între timp, am parcurs toate etapele meseriei, până la inginer conducător formaţie de muncă. Mai bine de 21 de ani mi-am petrecut la EM Livezeni, unde mereu m-am simţit ca acasă. Politică fac din 2005. Am intrat în acel an în PSD, când acest partid era în opoziţie. Mi s-a părut mai corect aşa, să intru în rândurile membrilor de partid nu când partidul e la putere, că atunci toată lumea vrea să devină membru, ci când e mai greu, când lucrurile nu sunt simple şi clare deloc. Am preferat să încep de jos şi la partid, iar din 2012 sunt consilier local din partea organizaţiei PSD Petroşani. În Cartierul Aeroport locuiesc de când am terminat facultatea, de peste douăzeci de ani, un cartier care în acest interval şi-a schimbat mult înfăţişarea, cu multe lucruri bune şi altele mai puţin bune. Vom merge azi împreună să vă arăt câteva dintre problemele celor din cartier, dar să vedem şi lucrurile bune, aşa fiind cel mai corect să se facă un reportaj, după părerea mea”.
Trecerile de pietoni - aproape invizibile
Se ştie că starea porţiunii de drum de la avion şi ieşirea din municipiu a iscat, de-a lungul timpului, vii discuţii. Drumul este în administrarea celor de la drumurile naţionale, astfel că omul cu pixul roşu de acolo, responsabil de această porţiune de drum şi de altele, taie şi spânzură după cum are chef, chef pe care mahărul îl numeşte „fonduri” sau „lipsă de fonduri”. Culmea, după ce şi petroşenenii şi cei ce tranzitează acest drum plătesc ca oricare alţii tot felul de taxe, inclusiv taxe de drumuri. Poate se vor schimba lucrurile şi aici, poate mahărul care duce „lipsă de fonduri” an de an îşi va termina pasta din pixul cu care taie an de an Petroşaniul de la reabilitarea integrală a celor câţiva kilometri de drum naţional, iar, la rându-i, va veni alt om cu pixul, poate mai înţelept, mai gospodar.
Astăzi nu vom vorbi de starea acestei şosele, care leagă Petroşaniul şi Deva de Oltenia, cum nici consilierul Sipeţan n-a făcut-o. În schimb, vom atrage atenţia că toate cele trei treceri de pietoni, înşirate pe porţiunea aceasta, dintre avion (sau UPSUREEM) - Poarta 2 a Minei Livezeni şi Piaţa Dacia sunt aproape ca şi inexistente. Aici nu mai e, credem, treaba celor de la drumurile naţionale şi vă spunem şi de ce. Foarte simplu… Numărul 1: nicio zebră nu mai are vopsea sau e pe cale să nu mai aibă. Ceea ce ne face să credem că o fi venit criza şi peste cei care fabrică astfel de vopsele speciale, care poate nu se mai găsesc… Ironic vorbind, desigur. Numărul 2: nicio trecere de pietoni din cele trei, pe care s-au întâmplat doar în ultimii doi ani numeroase accidente, unele mortale, nu au un iluminat de avertizare. Seara, când e ceaţă sau când plouă, mai ales şoferii care nu cunosc prea bine Petroşaniul aproape că nu văd semnul de trecere de pietoni sau presemnalizarea. De aceea şi multitudinea de accidente rutiere întâmplate aici.
„Cred că o lumină de avertizare, vie, puternică ar reduce accidentele. Dacă ar vedea lumina de la depărtare, chiar şi şoferii neatenţi sau fără experienţă ar fi mai prudenţi. Iar costul montării acestora, să fim serioşi, nu e o avere pentru bugetul local”, ne spune consilierul Şipeţan. De altfel, acesta a semnalat în repetate rânduri acest aspect, ca şi alţi colegi de consiliu local, dar nu s-a rezolvat nimic. S-a vrut în consiliu să se pună limitator de viteză, măcar unii nu mai fac raliuri, dar a intervenit consilierul local Claudiu Cornea, care a spus că nu-i o măsură modernă. Acum nu e nici retro, nici modernă, nu-i nicicum. Iar la trecerea de pietoni de la poarta 2 a Minei Livezeni e cel mai mare pericol… O dată pentru că ziua trece multă lume încoace şi încolo spre piaţă şi magazine, inclusiv copii din cartier, iar noaptea ies minerii de la schimbul trei şi dimineaţa, tot pe întuneric, trec pe-acolo minerii care intră la schimbul 1. Obosiţi sau adormiţi, oamenii ajung în faţa unui accident nedorit… Şi pentru ce, pentru că nu se poate monta o lumină de avertizare pe un sens şi pe celălalt? „La fel de periculos este şi la Parâng, unde cu halta aia CFR multe accidente s-au mai întâmplat, chiar şi pe trecerea de pietoni”, mai constată consilierul Sipeţan.
În concluzie o problemă care trebuie rezolvată. Cu cât mai repede cu atât mai bine.
Pe Saturn mai ceva ca pe… planetă
Ajunşi pe Saturn, strada nu planeta, am văzut între blocurile 5 şi 7 o parcare şi o străduţă total neamenajate.
„Când plouă sau după ce se va dezgheţa, spune consilierul local, aici se strânge apă de trebuie să umbli în cizme de cauciuc. Nu e normal aşa ceva şi trebuie făcut ceva. Oamenii ne-au tot semnalat acest lucru. Pe de altă parte, tot oamenii care vin să stea de vorbă cu consilierii locali se plâng că de la Şerpărie – de unde va porni telegondola cum se preconizează – şi până pe străzile Venus şi Saturn, niciun bloc nu a intrat pe lista reabilitărilor termice, pe motiv că nu au asociaţie. Dar cei din blocul 16 de pe Aviatorilor şi-au făcut şi asociaţie de proprietari şi tot nu au fost primiţi pe listă anul trecut. Cine să mai înţeleagă ce se întâmplă? Eu nu zic că zona centrală, nordul Petroşaniului, Hermes şi alte cartiere nu sunt importante, dar ce facem cu Aeroportul?
Măcar să se spună clar că aceste blocuri vor intra în reabilitări peste mult timp. De-aici tragem concluzia că telegondola va porni la drum spre Parâng printre blocuri făcute praf şi dintr-o zonă nereabilitată? Sper să nu se întâmple aşa!”.
„Ne-am săturat de gheaţă şi gropi… vrem parcare civilizată!”
Una dintre cele mai „izbitoare” zone din Aeroport rămâne cea dintre blocurile 38, 38 A, 38 B şi Grădiniţa nr. 2 cu Program Prelungit. După cum vedeţi şi în imaginea alăturată, strada necesită o grabnică reabilitare. Fiind vorba de o zonă aglomerată, locatarii cer să se facă şi o parcare în zonă: „Ne-am săturat, vrem o parcare amenajată, cum au şi alţii, nu trei palme de gheaţă şi gropi”, ne-a spus un Vasile Miruţ, un cetăţean întâlnit în zonă.
Bile albe, bile negre…
„Din câte am înţeles de la domnul primar, zona aceasta a străzii Aviatorilor va fi cuprinsă în programul de reparaţii străzi de anul acesta. Vorbesc de programul cu finanţare de la bugetul local, nu de proiectul integrat pe care doreşte să-l acceseze pentru toate străzile unde s-a introdus sau se va introduce canalizarea, inclusiv pentru toate localităţile aparţinătoare. Există şi bile albe pe care trebuie să le acordăm administraţiei şi primarului Iacob-Ridzi. Şi mă refer la strada Independenţei, la strada Unirii, străzi care erau praf şi pe care, acum, se circulă modern, atât pe şosea, cât şi pe trotuare. Să fie clar: eu nu vreau nici să critic, nici să laud, vreau doar să atrag atenţia la ce nu e bine şi se poate schimba, în interesul cetăţenilor, cei care ne-au trimis în consiliul local sau în funcţii la primărie”, precizează Doru Sipeţan.
După această declaraţie privirea ni s-a abătut spre acoperişul ruginit al grădiniţei. „S-a investit mult în şcoli şi grădiniţe pe raza localităţii noastre, dar acest acoperiş, pe lângă că e inestetic, reprezintă şi un pericol public, ca şi tavanul din interior. Trebuie lucrări serioase aici”, a concluzionat Doru Şipeţean.
Balcoanele periculoase ale blocului 22
Până să vedem şi cele două străzi lăudate de consilier mai înainte, am ajuns în al şaselea colţ de cartier, după itinerariul stabilit de consilier. Este vorba de strada Aviatorilor, în spatele blocului 22 – „cine a tras în noi?” – după cum se alintă câteodată locatarii. O zonă destul de aglomerată, care cuprinde vreo 11-12 blocuri şi un punct termic în apropiere care le deserveşte. N-am putut intra cu maşina pe deluşorul dintre blocuri pe motiv că gheaţa era de trei palme, numai bună de derdeluş. Aşa că am luat-o la pas.
„Uitaţi-vă la etajul 10 de la blocul turn 22! - ne avertizează consilierul. Aici la dezgheţ trebuie să venim cu căşti de protecţie, pentru că cele două balcoane vor cădea! Şi pe mine m-au avertizat câţiva locatari, altfel nu vedeam. Şi aici trebuie intervenit de urgenţă. Nu cunosc proprietarii de drept ai celor două locuinţe, nu ştiu dacă şi primăria are vreun amestec sau nu, dar ştiu că trebuie făcut ceva repede! Dacă balcoanele acelea, care abia se ţin, cad, aici pot muri oameni! Da, nu e de glumă…”, ne spune la modul cel mai serios consilierul Sipeţan.
Într-adevăr, balcoanele respective deja sunt înclinate (repetăm: înclinate!), ele se mai ţin foarte puţin încât să nu cadă! Trebuie luate măsuri rapide. Contează mai puţin chestiunea tehnică a situaţiei apartamentelor-fantomă, nelocuite în momentul de faţă, mai mult contează viaţa unui om, liniştea locatarilor de-acolo (vorbim de cei de la etajele inferioare), siguranţa celor care trec zilnic pe-acolo, dorind să scurteze drumul spre casă.
Tot în zonă e loc suficient măcar de o parcare civilizată, dacă nu de două. Ceea ce ar face să dispară şi dealul de-acolo, să nu mai vorbim de gropi. Nişte tobogane sau leagăne ar completa tabloul şi ar face ca acei copii mici pe care i-am întâlnit tăvălindu-se pe jos pe derdeluş să se joace într-un spaţiu adecvat. Multe alei ponosite, nişte spaţii aşa-zis verzi praf (această stare ţine şi de „gospodarii” locului), drumuri mai mici care necesită asfaltarea, gropile fiind deja la apogeu – înţeleagă fiecare ce-o vrea…
Strada Păcii
Consilierul Sipeţan a încheiat itinerariul cu strada Păcii. O stradă care, dacă ar fi asfaltată şi cu parcările curăţate de gheaţă, n-ar avea mare cusur. „Aici drumul şi parcările înghesuite sunt problema, povesteşte consilierul, de asta v-am adus să vedeţi. Dacă drumul acesta ar fi asfaltat şi dacă aceste blocuri ar fi reabilitate, zona aceasta ar fi, într-adevăr, foarte frumoasă. Aşa, e loc de mai bine. Dar ca să fim corecţi, am înţeles că domnul primar doreşte reabilitarea şi acestui drum pe care mergem, dar şi a aleilor pietonale. Plus că există şi blocuri care vor fi reabilitate termic sau care sunt în plin proces. Asta ar fi o altă bilă albă pentru administraţia locală, dacă se concretizează”.
Concluzia consilierului
Referitor la viitorul acestui cartier şi la priorităţile edilitare din zonă, consilierul Sipeţan a opinat: „Dacă se va face proiectul din Parâng până la final, deci şi telegondola, atunci sunt convins că şi cartierul va intra într-un proces general de reabilitare. Mă refer la spaţii verzi şi alei, la canalizare, la situaţia drumurilor şi trotuarelor, la decolmatarea pâraielor care trec prin cartier şi la sistematizarea lor, la reabilitarea termică a blocurilor şi la starea faţadelor, la modernizarea sistemului de iluminat stradal şi altele. Toate acestea se pot face printr-un proiect integrat, cum s-a făcut de altfel şi reabilitarea centrului civic. Există, de altfel, un proiect în acest sens. Să vedem. Pe de altă parte, în momentul de faţă în Cartierul Aeroport, eu m-aş apleca mai mult pe modernizarea şcolilor, grădiniţelor şi pe bazinul şcolar, o investiţie care trebuie finalizată, ca şi grădiniţa de la I.G. Duca – chiar dacă nu e din Aeroport, o amintesc aici că e importantă pentru municipiul nostru. De asemenea, aş crea mai multe spaţii de joacă pentru copii, inclusiv cu piste de role şi de biciclete. Aş amenaja spaţiile verzi şi aş planta multe flori şi mult gard viu, să dau un aspect de verdeaţă şi culoare în faţa betoanelor şi murdăriei. Şi încă ceva: aş folosi mai mult vopseaua şi pensula prin tot oraşul, astfel Petroşaniul ar fi ca o floare, măcar din punct de vedere al culorilor. Bănuiesc că vopseaua, pensula şi plantarea de flori nu reprezintă o investiţie imensă, dar are efect, schimbă imaginea. Pe de altă parte aş continua şi în Aeroport cu iluminarea ornamentală a clădirilor, cum e clădirea bibliotecii de exemplu, biserica, zona pieţei ş.a. Oraşul poate fi şi mai frumos şi mai plăcut văzut noaptea, cu un iluminat stradal modern, economic şi util”.
Una neagră, una albă…
Pe tot trotuarul de la avion şi până la Piaţa Dacia am văzut foarte puţine coşuri de gunoi. Am străbătut sute de metri fără un coş de gunoi. Chiar dacă huliganii mai le mai distrug (şi ar fi bine să fie identificaţi şi puşi să le plătească de zece ori coşul, plus manopera montării), credem că ele sunt necesare într-un municipiu civilizat.
Iar dacă tot am dat-o cu bilele astea, negre sau albe, acordăm o bilă albă celor de la serviciul de salubrizare. În absolut toate punctele, inclusiv în zonele mai ferite, containerele erau goale şi zona măturată. Un lucru de normalitate. Doar că mai ştim localităţi din Vale, care fac precum pisica: adună gunoiul de la stradă şi îl ascunde pe cel din spatele blocurilor, care „dospeşte” cu săptămânile…
Comentarii articol (3 )
#1 costy07.02.2014, 07:30:40
In timpul zilei,in fata mea mergeau,un grup,de tineri,o fata a dat cu piciorul,in cosul de gunoi,de pe stilp,ce sa mai zici noaptea,cind ies din cluburi.
In parculetul scriitorilor,am vazut,un model de cos de gunoi,metalic,arata si frumos si se goleste usor,banuiesc ca este mai scump dar in timp se amortizeaza,nu cred ca are cineva curaj sa mai dea cu piciorul.
#2 Stefan Apetrei07.02.2014, 10:03:39
Un cartier prea mare pentru un singur consilier!
#3 Borbel Alex08.02.2014, 10:21:05
inca o data altul care nu precizeaza zona uitata de primarie Gociu Nicusor exact de unde pleaca gondola!
Adauga comentariu
Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.
Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre. Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Pe aceeasi tema
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online! Flyere, pliante, broşuri, afişe, cărţi de vizită, mape, formulare... Cataloage promoţionale 2024 Plăcuţe şi indicatoare pentru case, blocuri, sedii Rame click - comandă online! Panou decorativ pentru interior sau exterior – tu alegi designul! Steaguri publicitare - click pentru a comanda! Stâlpi pentru delimitare (opritori, de ghidare) - comandă online! Cataloage promoţionale 2024 Alege să o susții! Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online! Newsletter
|