24.02.2009,  11:19:04 | 0 comentarii | 586 vizualizari
O NOUĂ PREMIERĂ PE SCENA TEATRULUI DRAMATIC “ION D. SÎRBU” DRAMATURGUL BRITANIC CARE A TRANSFORMAT FURIA ÎN ARTĂ JOHN OSBORNE – PRIVEŞTE ÎNAPOI CU MÂNIE (I) 28 februarie, ora 18:00
de Ziarul Vaii Jiului
Dramaturgul care a transformat furia în artă
Despre John Osborne se spune că a transformat furia în artă. Furia era o stare de fapt, de atitudine a tinerilor faţă de societate în anii ’60 – ’70 în lumea occidentală. Atât în stradă cât şi în universităţi, atât în cotidianul de zi cu zi cât şi în actele de cultură, de la muzică (Beatles) la teatru, de la saloanele de artă la cele în care se prezentau conferin­ţe. În Marea Britanie a apărut aproape ca din nimic o generaţie de tineri dramaturgi, în frunte cu John Osborne, care au schimbat faţa teatrului englez. Piesa lui Look Back in Anger (Priveşte înapoi cu mânie) a fost punctul de cotitură al teatrului englez. De la titlul piesei sale, acestei generaţii de dramaturgi i s-a dat numele de “tineri furioşi”. El a fost “un tânăr furios” care şi-a petrecut cei mai fericiţi ani ai săi în Shropshire.
S-a născut la 12 dec. 1929, la Londra. Tatăl său, care lucra ca de­senator în domeniul reclamelor publicitare, a murit în 1941, lăsându-i lui John Osborne o poliţă de asigurare pe care el a folosit-o pentru a-şi plăti studiile la Colegiul internat Belmont din Devon. Neputându-se conecta asupra studiilor, îndurerat fiind de pierderea tatălui său, se întoarce la Londra şi se implică în teatru, într-o trupă de actori ambulanţi. Alcătuind repertoriul companiei de teatru, se decide să scrie piese în funcţie de necesităţile prezente ale trupei de teatru şi de aşteptările publicului, a cărui stare rezona cu a sa. Privirea cu furie a trecutului. 
De trecut, lumea se desparte râzând; dar acum, tinerii se despărţeau/priveau cu furie. Scena londoneză era plină de melodrame şi comedii de salon, de false bandaje ale rănilor postbelice. Osborne scrie altfel şi despre alte reale şi dureroase probleme ale celor din jur. În fine, reuşeşte să facă breşa în această lume cu cea de-a treia piesă, Look Back in Anger (Priveşte înapoi cu mânie), în 8 mai 1956 la London Royal Court Theatre. Piesa  a şocat publicul şi “a biciuit faţa frivolă a teatrului englez”, scrie John Lahr într-un articol din New York Times Book Review.
Protagonistul piesei, Jimmy Porter, strânge furia şi caracterul rebel al gene­raţiei postbelice, deposedată, care era în mod evident nemulţumită de felul cum se petreceau lucrurile în deceniile de după cel de-al doilea război mondial. Jimmy Porter reprezintă o întreagă generaţie de “tineri furioşi”. 
Priveşte înapoi cu mânie îl consacră pe John Osborne ca scriitor de frunte de teatru, film şi televiziune, piesa având un efect profund asupra teatrului, a culturii engleze şi nu numai. S-a deschis calea afirmării noii gene­raţii de dramaturgi, a “furioşilor”. Textele lor s-au răspândit, ca un iureş, pe toate scenele lumii şi în toate institutele de artă teatrală. Studenţii de la I.A.T.C. Bucureşti sau Tg. Mureş sunt fascinaţi şi îşi dau examenele cu textele “tinerilor furioşi”. S-au scris imediat cărţi după cărţi, inclusiv la noi, despre acest fenomen. În 1963, John Osborne primeşte premiul Academiei pentru scenariul filmului Tom Jones.
La 24 dec. 1994, John Osborne înce­tează din viaţă, în urma unor complicaţii de diabet, şi este înmormântat în cimitirul din curtea bisericii din Clun. Despre el, drama­turgul David Hare a făcut un film, spunând: “A fost necesară moartea subtilă a autorului anul trecut de Crăciun şi înmormântarea lui în curtea bisericii din Shropshire, doar la câteva mile de casa de vis pe care o împărţea cu iubita lui soţie Helen, pentru ca propria lui ţară să se trezească şi să aprecieze ce tocmai a pierdut.”
La spectacolul cu această piesă, Look Back in Anger (Priveşte înapoi cu mânie), ce a constituit manifestul unei mişcări în teatru, vă invităm să participaţi, furioşi şi nefurioşi, fiindcă veţi găsi pe scenă ecoul problemelor dumneavoastră. Realizatorii, minunaţii actori Dragoş Spahiu, Radu Lupu, Diana Nichiteanu, Irina Bodea-Radu, Delia Ciorăşteanu, în cadrele sce­nografice semnate de Vioara Bara, şi sub bagheta regizorală a lui Horaţiu Ioan Apan vă aşteaptă cu mare bucurie în sala de spectacole a Teatrului Dramatic “Ion D. Sîrbu”, sâmbătă, 28 februarie, ora 18:00.
Directorul teatrului, Nicoleta Bolcă
 
John Osborne văzut de acasă
Look Back in Anger (Priveşte înapoi cu mânie), piesa scrisă de dramaturgul englez John Osborne în 1956, a avut premiera la 8 mai 1956 la London Royal Court Theatre cu mare succes la public. Prin realismul său direct piesa a dezlănţuit o profundă controversă critică şi de receptare, care a rezultat în popularitatea sa imediată, clasându-l pe autor, în istoria teatrului universal, drept iniţiatorul generaţiei angry young men. Criticii Ivor Brown (BBC Radio) şi Cecil Wilson (Daily Mail) au criticat banalita­tea subiectului piesei (triunghiul amoros), pe când Kenneth Tyron şi Alan Sillitoe i-au apreciat originalitatea. 
Piesa a avut premiera pe Broadway în 1958, iar premiera filmului a avut loc în acelaşi an, stârnind spectatorilor americani un interes similar publicului en­glez. 
Piesa în 3 acte este autobio­grafică, bazată pe căsătoria nefericită a lui John Osborne cu pragmatica Pamela Lane, în timp ce aceasta întreţinea o legătură romantică cu un dentist din Derby, unde locuia cu autorul în condiţii precare. Aspecte ale morţii tatălui autorului, Thomas Osborne, un om de mare omenie, critica societăţii făcută cu regularitate de mama dramaturgului, Nellie Beatrice, precum şi sentimentele pe care John Osborne continua să le nutrească pentru actriţa Stella Linden, cea care l-a încurajat să scrie, sunt prezente din abundenţă în replicile piesei. 
Actul I află cuplul Jimmy şi Alison în locuinţa lor de la mansarda din East Midlands într-o duminică după-amiază. Pe tot parcursul acestui act, Alison calcă lucruri. Jimmy şi Cliff (chiriaşul familiei) citesc ziarul politic New Statesman. Este o duminică tipic englezească plictisitoare, petrecută în familie, cu excepţia că acest cuplu are un martor în prezenţa lui Cliff, care joacă rolul de amortizor între cei doi soţi. Conflictul este intensificat prin tensiunea creată de originea celor doi soţi. Jimmy, de origine modestă, este inflexibil, băţos, încăpăţânt şi într-o continuă argumentare negativă. El nu scapă niciun prilej de a o umili pe soţia lui faţă de Cliff, pentru că Jimmy nutreşte încă sentimente pentru Madeline, fosta sa mare iubire. Alison provine dintr-o familie avută, cu tatăl colonel şi obişnuită cu o viaţă privilegiată. Jimmy se revoltă verbal contra burgheziei mijlocii, autorul bazând aceste ieşiri verbale pe cele ale mamei sale Nellie Beatrice. Contrastul între personajele principale se accentuează atunci când Alison îşi arde braţul în momentul când scândura de călcat se răstoarnă şi Jimmy părăseşte nepăsător încăperea ca să exerseze la trompetă. 
Actul II se petrece tot într-o duminică după-amiază. Helena Charles, o actriţă prie­tenă de-a lui Alison este în vizită. Cele două femei pregătesc masa, apoi se pregătesc să meargă la biserică. Tensiunea pluteşte în aer. Văzând cât suferă Alison, Helena telegrafiază Colonelului Redfern ca să-şi ia fiica la casa părintescă. Helen rămâne însă după plecarea lui Alison. Plin de enervare, Jimmy îşi continuă tiradele, chiar după ce află că soţia lui este însărcinată. Plin de nervi şi iresponsabil o sărută pe Helena. 
Actul III este repetarea Actului I, cu Helena prezentă la scândura de călcat. Jimmy a devenit mai flexibil, mai glumeţ, chiar ca rezultat al convieţuirii cu Helena. Ade­văratul caracter i se dezvăluie însă a­tunci când Alison, care a pierdut sarcina, revine la domiciliul conjugal. Jimmy o ignoră la uşă,  spunâdu-i Helenei că este “O prie­tenă de a ta să te vadă”. Helena decide să-l părăsească pe Jimmy, fără ca acestuia să-i pese. 
În final, Alison şi Jimmy se împacă, jucând un joc vechi de veveriţe şi urşi. 
Piesa lui John Osborne rămâne ancorată în contemporan, pentru că tratează aspecte fundamentale ale vieţii de zi cu zi, ale individului versus societate, ale cuplului versus conformitate. 

Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 6 ori 6  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




_____
Administrare pagină de Facebook pentru persoane publice
_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!

_____
Administrare pagină de Facebook pentru afaceri
_____
Flyere, pliante, broşuri, afişe, cărţi de vizită, mape, formulare...
_____
Catalog promoţionale 2022
_____
Plăcuţe şi indicatoare pentru case, blocuri, sedii
_____
Rame click - comandă online!
_____
Panou decorativ pentru interior sau exterior – tu alegi designul!
_____
Steaguri publicitare - click pentru a comanda!
_____
Stâlpi pentru delimitare (opritori, de ghidare) - comandă online!




_____
Catalog promoţionale 2022


Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!
_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!
Promovare
Publicitate
Newsletter