06.10.2020,  23:03:20 | 0 comentarii | 347 vizualizari
O nouă carte de poezie de /  Ioan Dan Bălan, Pro Logos
Booking.com
de Ziarul Vaii Jiului

 Editura Universitas, 2020, 116 pag.

 

Cu fiecare carte, poezia lui Ioan Dan Bălan urcă trepte de spiritualizare, cum dovedeşte şi această carte, PRO LOGOS, cea  mai profundă şi cea mai unitară ca mesaj poetic dintre cărţile sale de poezie de până acum.

 

Mizând pe mari simboluri, textul poetic creează largi  reverberări poetice, cu conotaţii filozofice,  spiritual-religioase şi mitologice. 

Peştera, simbol central, devine un centrum mundi la care se raportează atât lumea spiritualizată, simbolizată de Sihastru şi de Poet, cât şi lumea profană, care aspiră la spiritualizare. Ea este locul retragerii Poetului din cetate, în tăcerea care-i oferă atât înţelegerea propriului sine şi a lumii, cât şi limpezimea spiritului, pentru a desluşi mai clar stelele Cerului şi îngerii Înaltului, pentru a vedea aievea visele şi gândurile. În raport cu Peştera, Poetul şi Sihastrul se suprapun.

În decodarea simbolului Peşterii, trimiterea e mai întâi la alegoria peşterii lui Platon, în care defilează umbrele ideilor divine, a căror logică e înţeleasă doar de Poet şi de Sihastru, care însumează atributele filozofului.

Dar Peştera este în acelaşi timp şi „Peştera naşterii”, trimiţând la mitul biblic al naşterii lui Iisus în ieslea din peşteră. Este momentul care va restructura spiritualitatea, căci „în pereţii de stâncă aşteaptă table noi / să dezvăluie steaua luminii ziua şi noaptea”. Împărtăşirea din această naştere a luminii se face renunţând la cele lumeşti, treaptă pe care intervine Sihastrul, ca simbol: „priviţi Sihastrul!  lasă trupul zălog / pe crucea către geana Înaltului”. Iar rolul de a anunţa acest moment de restructurare spirituală întru vederea Luminii revine Poetului, căci altul „Cine să pună clopotelor limbi de cuvinte”? În esenţă deci, Peştera este locul unei recluziuni întru naştere / renaştere: a vederii către lumina Cerului, a înălţării în spiritualitate şi, mai mult, al naşterii mistice a Luminii christice. Recluziune care necesită a anumită forţă a spiritului, pentru „îndrăzneala întru singurătate”. Recluziune întru purificare, pentru receptarea Logosului. Se poate sublinia că în creştinism Logosul este esenţa divinităţii, iar Iisus reprezintă Logosul întruchipat.

Peştera meditaţiei este un topos sacru, privilegiat în timp: „Lângă Peşteră nu dispare nimeni şi nimic,/ tot şi toate sunt oprite în timp”. Şi întrucât „Limpede, în faţa peşterii Poetul se întreabă : / cum merge mulţimea cu picioarele împletite?” el proclamă Peştera ca loc deschis tuturor întru iluminare : „Îndrăzneşte până-n târnaţul lăcaşului, Congenere /priveşte seminţele lăsate de păsări să încolţească / aşează-te pe scaunul de piatră la masa meditaţiei / ascute pana de vultur şi scrie cu sânge de scoruş / cartea cu litere fosforescente, nemuritoare : / pietrele poartă cuvinte în dialog lângă sihăstrie / şi-n fiecare distih apar chei şi răspunsuri”. Dincolo de hotarele Peşterii e tumultul dureros al vieţii: „În toţi şi toate se găsesc răni ascunse” iar trimiterile la prezentul social  sunt mai mult decât evidente: „furtunile se lasă peste ţara unde se schimbă / ochelari de cal pe măşti de carnaval / unde femeile prind aer fertil în piepturi / şi votează pentru ordonanţe militare”.  (Echilibru instabil).

Între simboluri apare Mama, ca simbol al dăruirii şi al sacrificiului: „Mama a urcat mir binecuvântat lângă Peşteră / cu rugăciunile în buchet proaspăt. / A întâmpinat-o Poetul, care căuta febril / strana Sihastrului, instrumentele de scris / şi hârtia pe care cuvintele prindeau viaţă. // Mama a aşezat la intrare sufletu-i uşor, / apoi a urcat scara până sus, / lângă Poetul care scria cu suflet greu / lângă inima Sihastrului care gemea dureros:/ fiul îşi proslăvea Mama atotdăruitoare.” (Mama). Apare, de asemenea, Ktistaiul, ca simbol al istoriei nepieritoare a neamului: „Ktistaiul, Sihastrul şi Poetul sunt / în primăvara celor însemnaţi treime”. (Sihastrul şi Poetul). Lumina este un alt simbol, al Înaltului, al pogorârii sofianice, al revelării Divinităţii, al vieţii: „Lumina adevărată vine de peste tot, / nu  trece ca ploaia de vară a vieţii!” spune motto-ul poemului Memento.

Pro Logos este, de fapt, un unic poem, un imn adus înălţării către spiritualitate, către Lumină, prin meditaţie şi rugăciune, prin poezie.

Având ca motiv central Mitul Peşterii, care trimite atât la Peştera lui Platon, în care se proiectează umbrele ideilor divine, cât şi la legendele retragerii în Peşteră, pentru meditaţie şi revelare, ale marilor călăuzitori spirituali ai omenirii, întemeietori de religii sau mari curente de gândire, Pro Logos proiectează poetic viziunea unei întoarceri spre începuturi, ce aminteşte de acel „éternel retour” al lui Mircea Eliade: lumea decăzută şi urâţită de luciferisme trebuie recreată pe baze de lumină, frumos şi bine, prin înălţare spirituală şi poezie.

Poetul având un rol esenţial, prin lucrarea asupra cuvântului, în reînnoirea lumii, Pro Logos echivalează cu o memorabilă artă poetică.

În acelaşi timp, subliniind ca singură cale de salvare a omenirii cotropită de rău întoarcerea spre spiritualitate, mijlocită de cuvânt, Ioan Dan Bălan oferă prin Pro Logos nu atât un model idilic de renaştere a lumii oamenilor, cât o adevărată cale soteriologică, ceea ce face poemul citabil şi memorabil. O puternică viziune poetică, ce are toate atuurile să străbată timpuri şi hotare.

Elisabeta BOGĂŢAN


Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 3 ori 3  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal





* * *
* * *
Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *
Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Display-uri
Publicitare 2020
0721 722227
Promoţionale 2020
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter