18.04.2021,  21:17:07 | 0 comentarii | 160 vizualizari
Fascinanta şi puţin cunoscuta poveste a Văii Jiului, de la 1840 până la 1926, scrisă după noţile repausatului inginer minier Gustav Polyak de Samson, prelucrate şi completate de Arpad Schreiber - conductor principal minier (III)
de Marian BOBOC

Un fierăstrău pentru Petroşani
În 1868, Societatea Braşoveană a început construirea galeriilor principale de Vest şi de Est. Statul şi societatea aceasta începând deschiderea minelor şi construirea clădirilor, a apărut, destul de repede, nevoia de lemne de mină şi de construcţii, precum şi de alte materiale de construcţii. Văzând aceasta, inginerul minier Victor Maderspach senior a intrat în asociere cu Samuil şi Arpad Kendeffy, mari proprietari în judeţul Hunedoara, care erau proprietarii unor păduri imense de brad sub Parâng, instalând în Petroşani un fierăstrău (adică un gater - n.a.), care furniza minelor lemnele de mină şi de construcţie necesare, precum şi alte materiale lemnoase.
Fierăstrăul cu aburi de la Petrila.
Plutărit la Auşelul  Exploatarea minelor statului a dus la instalarea unui fierăstrău cu aburi şi la Petrila, pentru prelucrarea materialului exploatat din pădurile Auşelului, necesar la întreţinerea minelor şi la construirea clădirilor. Conform planului, lemnele tăiate în pădure urmau să fie transportate pe plute. În acest scop, au fost construite la Auşel două diguri mari pentru acumularea apei, necesare plutelor. Din păcate, transportul pe plute nu a corespuns aşteptărilor. Mai târziu, statul a dat în arendă unei firme exploatarea pădurii din Auşel şi fierăstrăul din Petrila.
Această firmă transporta lemnele la fierăstru, plutindu-le pe apă.
Lângă digurile pe care le-am amintit mai sus era construită o casă de vânătoare cu etaj, care avea mai multe odăi pentru musafiri. Locul acesta a fost multă vreme un foarte plăcut loc de excursie pentru petroşeneni, cărora le stătea la dispoziţie şi plutele, cu care se plimbau pe apa din spatele digurilor.


1869. Linia ferată îngustă Petroşani - Petrila
În afară de diferite terenuri, statul a mai cumpărat foarte mult pământ în Livezeni şi în Lonea. Lucrările miniere le-a început în 1869.
Paralel cu lucrările miniere, au început şi lucrările de construcţie; acestea au luat un avânt mai mare după darea în funcţiune a liniei ferate.
Tot în anul 1869 s-a construit şi linia ferată îngustă dintre Petrila şi Petroşani, pentru a servi la transportarea de la Petrila la Petroşani a cărbunilor exploataţi la mina din Petrila.
Direcţia minelor statului a cărat de pe zăcământul principal din Petrila tot pământul, înfiinţând astfel o frumoasă exploatare la zi.
(va ruma)


Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 8 ori 8  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal





* * *
* * *
Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!



* * *










* * *
Promovare
Catalog Sisteme Expo
0721 722227
Display-uri
Publicitare 2020
0721 722227
Promoţionale 2020
office [at] confortmedia.ro
0721 722227





Publicitate
Newsletter