10.05.2021, 22:33:26 | 0 comentarii | 927 vizualizari
Trista realitate a anului 2021, ambalată într-un document oficial ce va ajunge la Bruxelles (XIII)
![]() Articole de acelasi autor
de Corneliu BRAN
Alte sectoare care ar putea sprijini turismul Văii Jiului în opinia celor de la PwC
După ce în ultima parte am văzut împreună cum văd cei de la PwC dezvoltarea turismului Văii Jiului, ca pilon de dezvoltare a zonei și ca una dintre cele patru-cinci ramuri puternice din zonă ca alternativă la minerit, cum susțin cei care au realizat acest draft al Strategiei de Dezvoltare a Văii Jiului, practic cel mai important document ce va ajunge pe masa de lucru la Bruxelles și după care se vor finanța în continuare proiectele ce trebuie să scoată Valea din sărăcie și subdezvoltare economică, astăzi vom vedea și alte sectoare auxiliare ce trebuie să aducă dezvoltarea turismului zonei noastre. Din păcate și la acest subcapitol sunt foarte multe vorbe mari scrise, multe nerealiste, și vom da doar câteva exemple la finalul expunerii celor de la PwC în acest draft. Niște chestiuni ce trebuie revizuite și completate REALIST după părerea noastră. Iată ce subliniază în continuare consultanții: „Pentru dezvoltarea turismului se va realiza îmbunătățirea accesului rutier și feroviar în regiune. Printre măsurile ce se impun se numără reabilitarea și modernizarea, la nivel Trans Regio, a DN66 Târgu Jiu - Petroșani - A1 și reabilitarea căii ferate de importanță economică Filiași - Rovinari - Petroșani - Simeria (Linia Cărbunelui). De asemenea, se impune realizarea conexiunii rutiere pe direcția Est-Vest, prin reabilitarea și modernizarea a trei legături rutiere: Petroșani – Obârșia Lotrului (DN7A), Petrila – Taia – Platoul Aușelu (DJ709K - cu respectarea condițiilor de protecția mediului impuse de existența Parcului Natural Grădiștea Muncelului – Cioclovina, a rezervațiilor naturale și a siturilor „Natura 2000” din zonă și prin realizarea conexiunii cu Domeniul Schiabil Șureanu prin intermediul unor noi instalații de transport pe cablu ce vor face legătura între platoul Aușelu și domeniul schiabil Șureanu) și Valea Jiului – Valea Cernei – Băile Herculane (fie pe ruta Câmpu lui Neag – Cerna Sat (DN 66A), fie pe ruta Valea de Brazi – Runcu (DJ672C) și continuare pe DN67D, în ambele cazuri ținând cont de necesitatea respectării condițiilor de protecția mediului impuse de existența Parcurilor Naționale Domogled-Cerna și Retezat, a rezervațiilor naturale și a siturilor „Natura 2000” din zonă). Pentru identificarea soluției optime, din punct de vedere al protecției mediului și fructificării potențialului turistic, a rutelor conexiunilor rutiere pe direcția Est-Vest și a condițiilor de acces și de staționare pe noile drumuri, se vor realiza consultări între reprezentanții UAT-urilor din Valea Jiului, ai Asociației „Valea Jiului”, ai Consiliilor Județene Hunedoara, Gorj, Caraș-Severin și Alba, ai administrațiilor parcurilor naționale și naturale din zonă, ai Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, ai ONG-urilor de mediu și ai altor părți interesate. Alte măsuri ce privesc domeniul feroviar au în vedere evaluarea oportunității reabilitării infrastructurii feroviare pe rutele Petroșani – Lupeni și Petroșani – Petrila, clasificarea ca monument istoric și transformarea în obiectiv turistic a liniei de cale ferată industrială, cu ecartament îngust, dintre Exploatarea Minieră Petrila și Exploatarea Minieră Lonea (ulterioară închiderii acesteia din urmă), renovarea și transformarea într-un nod intermodal de transport a Gării Bărbăteni-Lupeni (ce va beneficia de parcare auto, stație a liniei regionale de autobuze electrice „Green Line” Valea Jiului, legătura pe cablu cu stațiunea Straja și, eventual, conexiune feroviară cu gara Petroșani), înființarea unui punct de oprire (P.O.) în Cartierul Aeroport din Petroșani (nod intermodal de transport, beneficiind de legătura pe cablu cu Hotelul Rusu din zona Petroșani-Parâng), Se va realiza, de asemenea, extinderea transportului pe cablu pe rutele: Platoul Aușelu - Domeniul Schiabil Șureanu, Petroșani (noul P.O din Cartierul Aeroport) -- Hotel Rusu, Straja - Pasul Vâlcan, Straja - Gara Bărbăteni-Lupeni.
Mobilitate verde
Aflat în implementare, proiectul „Green Line” Valea Jiului își propune realizarea conexiunii rutiere, prin intermediul unei flote de autobuze electrice, între cele 6 UAT-uri din zonă: Petrila – Petroșani – Aninoasa – Vulcan – Lupeni – Uricani. În viitor, prin reabilitarea conexiunilor rutiere dintre Petroșani și Obârșia Lotrului și, respectiv, Petrila și Platoul Aușelu, se va realiza legătura între domeniul schiabil din Valea Jiului și cele din Masivul Șureanu și Transalpina. Pentru facilitatea transportului turiștilor, protejarea mediului și sprijinirea transformării Văii Jiului într-un hub de cazare zonal, traseele autobuzelor electrice pot fi extinse pentru a realiza conexiunea dintre Valea Jiului, Domeniul Schiabil Șureanu și Domeniul Schiabil Transalpina.
Un adevărat SF, cu multe chestiuni absolut ireale la acest moment!
Mai bine de o treime din ce vedem mai sus scris de consultanți pare un SF de toată frumusețea. Dumnealor văd la grămadă un lung furnicar de instalații pe cablu care să unească, rețineți, domeniile schiabile din vestul și estul Văii Jiului cu Transalpina și cu Domeniul Schiabil Aușelu din Munții Șureanu. Foarte frumos, dar pe când asta? Om fi noi rigizi, înapoiați sau cum vreți să ne spuneți celor din Valea Jiului, că tot în râs și derâdere a fost luată zona după 1989, dar cum să crezi toate astea când:
Drumul spre Herculane trebuie continuat!
În continuare să lăsăm la o parte chestiunea cu „nodul intermodal de transport” din Gara Bărbăteni de la Lupeni, care nu știm cât își va avea rostul în condițiile în care trenul nu mai circulă demult și nici mare interes nu prea mai există, și de punctul de oprire din Aeroport prezentat ca o noutate, care, surpriză, feroviar există doar că mai trebuie și modernizat (iar dacă nu se știe încă, să vină domnii de la PwC pe teren și să vadă cum arată halta de lângă drumul principal – o rușine în plin cartierul la stradă! – dar poate vorbeau de un punct de oprire în zona blocului fantomă, de unde trebuia să plece cândva telegondola, dar asta presupune că nu vorbim de un punct de oprire feroviar ci de un punct de oprire al unei viitoare telegondole, care de vreo 10 ani tot se face de guvern la Petroșani și iacă-tă că nu există nici acum!) și ajungem la drumul spre Herculane de la Uricani sau „drumul lui Băsescu” cum îi spune și acum toată lumea. În acest document, la acest capitol drumul național respectiv este dat oarecum ca o opțiune, varianta propusă ca alternativă. fiind drumul județean Valea de Brazi-Runcu. Păi, tot în acest draft, ni se spunea mai înainte că acest drum este esențial, că trebuie continuat, că va unii Valea Jiului prin deschiderea ei rutieră în zona de Vest cu Banatul și zona de sud-vest și vest a țării. Deci cum facem? Care e varianta bună, că suntem băgați în ceață! Varianta corectă și pentru care s-au strâns în câteva săptămâni zeci de semnături de la zeci de mii de cetățeni din Vale, de către primari și staff-urile lor, atunci cu „abureala” fostului prim-ministru pesedist Tudose aflat în „vizită de lucru” la un moment dat prin Vestul Văii Jiului, ar fi continuarea drumului spre Herculane, în condițiile în care s-a trecut cu asfaltul de zonele sensibile pentru care ecologiștii aveau la început, pe bună dreptate nu zic nu, suspiciuni. Dar drumuri s-au făcut peste tot în Europa în zone montane, la ei s-a putut la noi de ce să nu se poată?! Cu condiția respectării legislației și a normelor de bun simț, firește. Că se va face și drumul spre Runcu, deci spre sud, în Oltenia, va fi și mai bine, mai cu seamă că există deja demult un proiect comun al consiliilor județene din Gorj și Hunedoara ce poate și trebuie a fi continuat (să sperăm că nu termină drumul peste vreo 20-30 de ani, cum se mai întâmplă și cum s-a întâmplat cu cei 21 de km de pe DN 7 A, care trebuiau doar reabilitați și nu s-a făcut decât o mare bătaie de joc!). Sunt și lucruri bune trecute, nu zicem ba, de exemplul proiectul „Green Line”, din păcate întârziat bine și acesta. Rămâne de văzut dacă UE va lăsa, fiind vorba de un proiect european, extinderea lui spre stațiunea fantomă, deocamdată, Aușelu și, mai ales Transalpina. E greu de crezut, dar vom vedea. Restul concluziilor vă lăsăm pe dumneavoastră, cititorii, să le trageți, că mai sunt destule… (Va urma) Comentarii articol (0 )Nu exista niciun comentariu.
Adauga comentariu
Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.
Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre. Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online! ![]() Flyere, pliante, broşuri, afişe, cărţi de vizită, mape, formulare... ![]() Cataloage promoţionale 2024 ![]() Plăcuţe şi indicatoare pentru case, blocuri, sedii ![]() Rame click - comandă online! ![]() Panou decorativ pentru interior sau exterior – tu alegi designul! ![]() Steaguri publicitare - click pentru a comanda! ![]() Stâlpi pentru delimitare (opritori, de ghidare) - comandă online! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cataloage promoţionale 2024 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alege să o susții! ![]() Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online! ![]() Newsletter
|