22.01.2025, 15:02:25 | 0 comentarii | 624 vizualizari
Marian Boboc – locuire poetică în Cabaret Petroșani
![]() Articole de acelasi autor
de Ziarul Vaii Jiului
Ion Hirghiduș O nouă carte de poezie a lui Marian Boboc este un eveniment așteptat în rândul confraților din această paradoxală Vale a Jiului care a reușit să adune toate contrastele blestemului și, în același timp, ale frumuseții și beatitudinii. Așa cum am mai scris de câteva ori, Marian Boboc este o personalitate multivalentă care de aproape două decenii a explorat arhivele și a reușit să devină un fel de reporter istoric al cotidianului ascuns sub obrocul timpului. Numeroasele cărți raportate la documentele din secolele trecute care au marcat Valea Jiului par să creeze o stare de lucruri neverosimilă. Această stare pare să inducă ideea că poetul este alungat din cetate, după un imperativ platonician. Nici pe de departe lucrurile nu stau așa. Noul volum de poezie, intitulat Cabaret Petroșani (Editura Universitas, Petroșani, 2024), îl reafirmă pe poet cu o putere aproape telurică. Spun re-afirmă pentru cei care nu-l știu prea bine pe autor deoarece pentru cei care-l cunosc bine nu este nici un semn de îndoială că acesta este un poet prin tot ceea ce face. S-a meditat mult în lumea noastră, de la moderni încoace (un precursor este Friedrich Hölderlin, interpretat pe măsură de Martin Heidegger), asupra poeților și artei pe care ei o reprezintă. Cartea de poezie care face obiectul acestei analize poartă un titlu care trebuie comentat în primul rând deoarece nu este dat întâmplător de către autor. Acesta este conștient de valoarea intrinsecă a noțiunii de „cabaret” despre care putem afirma cu certitudine că a căpătat statut de „concept” (dincolo de orice interpretare). Ca argument poate fi adusă în discuție legătura unor curente artistice (dadaismul, cubismul, suprarealismul) cu această formă de manifestare teatral-artistică prin care s-a promovat dansul și programele de varietăți. Printre pictorii și artiștii de toate genurile care au frecventat cabaretul îl putem menționa pe poetul Guillaume Apollinaire, obișnuit client al localurilor din Montmartre („Le bateau lavoir“ si „Le lapin agile“). Așa cum menționează sursele istorice, primul cabaret este înființat în Franța, la Paris (1881 - Montmartre), „Cabaret artistique” (Rodolphe Salís), redenumit puțin mai târziu Le Chat Noir (Pisica Neagră). Cum Parisul reprezenta un fel de „prim mișcător” (după o vorbă a lui Aristotel), pentru tot ceea ce însemna lumea artistică și a modei, nu sunt de mirare influențele care s-au produs în aproape toată lumea europeană. Cabaretele pariziene și cele germane au evoluat în strânsă legătură cu lumea teatrului și divertismentului, aducând cu ele și completând imaginile complexe ale noului Eros (a se vedea mesajul peste timp transmis de Moulin Rouge). Și pe plaiurile noastre au existat influențe pariziene și nu numai, iar cabaretul în esența lui îl regăsim și în Petroșaniul interbelic iar lumea care-l viza s-a extins tot mai mult și acesta a devenit un „bun” de consum nu numai pentru artiști și scriitori, cât și pentru muncitorime. Revenind la titlul acestei cărți de poezie, putem spune că Marian Boboc vizează dimensiunea conceptuală a cabaretului pe care o pune în discuție prin actul poetic. Ca urmare, pot fi luate în considerare cel puțin două aspecte fundamentale: locuirea poetică și Eros-ul reverberant. Petroșaniul însuși, anost oraș muncitoresc, este locuirea poetică pentru că aceasta nu ține de nici o realitate concretă, ci de imaginariile poetice, așa cum apar acestea chiar în primul poem al cărții, Cabaret Petroșani. Citind cu atenție acest poem, nu ai cum să nu rememorezi imaginariile din Dodes,ka-den, filmul lui Akira Kurosawa. Imaginariile reprezintă un refugiu în care totul este posibil, ceea ce realitatea concretă îți poate refuza. Petroșaniul este la acest nivel locuirea poetică deoarece: „peste petroșani adie un aer de veselie / de vacanță dintr-un secol pierdut”. Orice locuire poetică este determinată de un topos, iar în cadrul Petroșaniului punctele determinante sunt „piața mare”, „căminele studențești”, „cofetăria-patiseria hermes”, „casa de cultură a sindicatelor”, „brădetul”, „discoteca din subsolul casei de cultură”, „tribuna vechiului/ stadion jiul care a ars”, „magazinul de homeopatice”, „poetul de la muzeu” etc.. Aceste puncte poartă în ele posibila reconstruire a locuirii poetice care nu este întotdeauna cea mai fericită stare, ceea ce este redat printr-un contrast, astfel: „mă plimb pe strada/ unde femeile plâng întruna/ pe strada/ unde sunt înjunghiați mieii/ pe strada/ unde poetul sărută luna / și hrănește cu iubirile / sale leii”. Locuirea poetică presupune că: „poetul urcă pe eșafodul din/ piața orașului și citește și citește și citește/ cabaret petroșani/ în așteptarea gâdelui/ care întârzie”. Sau atunci când corăbiile „aduc versuri / din ținutul ascuns al poeziei/ ay poeții/ cum mai descarcă ei/ corabie după corabie/ cocoșați de greutatea/ unui vers”. Poezia lui Marian Boboc nu poate fi catalogată ca simplă poezie erotică deoarece există în aceasta câteva tensiuni esențiale care o scot dintr-o stare de epifenomen și o așază acolo unde iubirea este o valoare dată de universalitate. Aceasta este funcția Eros-ului care în perioada clasică a gândirii grecești juca rolul de lege a atracției (și respingerii) universale (prefigurându-l pe Issac Newton). Poetul, cu uneltele lui (care sunt atât de diferite de cele ale fizicianului), reușește să facă din perisabilitate o punte spere esența iubirii. Poate că în acest sens se justifică cel mai bine titlul cărții Cabaret Petroșani, unde găsim un ludic autentic și, în același timp, dramatic. Lumea feminină alimentează acest cabaret conceptual cu o putere de combustie excepțională. Fragilitate și robustețe, două stări de lucruri pe care poezia le pune în fapt atunci când descrie eternul feminin. Acesta este prins cu blițul de poet: „la petroșani / femeile ies goale-n oraș/ o dată la o sută de ani/ .../ îmbrăcate frumos urcă/ din colonia de jos/ pe pasarela de la gară/ .../ în rochii de abur și fum”. Ne spune poetul că: „femeile din poemele/ mele locuiesc/ pe o insulă de hârtie/ într-o mare/ de vin roșu&alb”. Totodată, „femeile care m-au iubit cândva/ poartă la gât isuși de catifea / la mâini brățări de aur&arginți/ din raclele martirilor de sfinți”. O temă subsumată participației la Eros-ul universal este și cea a poetului-vânător, poetului care se află la pândă. Crezul acestuia este redat în poemul intitulat Poet la pândă: „în ziua aceea/ toate manechinele/ arătau bine/ vântul le ridica/ fustele cu neobișnuită/ tandrețe și un pic/ de nerușinare// a fost o zi / perfectă pentru/ poetul la pândă”. Vânător și vânat se contopesc în această originală așteptare: „în fața vitrinei magazinului/.../ poetul este la datorie/ cu plasa de prins/ femei în cuvinte/ și melancolie”. Printre temele predilecte ale poetului Marian Boboc este și așa zisa stare a bețivilor care nu lipsește nici din volumul de față, chiar dacă aici este mai puțin frecventă față de volumele anterioare. Să nu se înțeleagă greșit această temă, în care alcoolul joacă un rol social și cultural fundamental. Dincolo de banalitatea consumului cotidian, poeții (artiștii) din toate timpurile au pus într-un triunghi iubirea, consumul de alcool și arta lor. Se pare că arta poate să fie rezultatul acestei combustii conjugate dintre alcool și iubirea înțeleasă în fundamentul ei omenesc. Am observat și în volumele anterioare ale poetului Marian Boboc dimensiunea dramatică și uneori tragi-comică a consumatorilor de alcool, în care acest lichid (sub diferitele lui înfățișări) iese din banalitatea lui pentru a căpăta funcția dionisiacă fundamentală. Cel puțin acest fapt se întâmplă în viața artiștilor, a poeților, în lungul șir al lor, de la Omar Khayyam la Nichita Stănescu. Pot fi menționate din cadrul acestui volum două poeme de excepție Bețivi și bețivi („unul după altul/ bețivii/ cu mâinile încleștate/ pe pahare/ urcă resemnaț/ la cerurile lor / limpezi ca votca/ în aplauzele bețivilor/ ridicați în picioare/ la mese/ rămași pe pământ/ la datorie”) și Bețivi de mătase („ei nu merg/ niciodată pe jos/ nicicând/ ei nu coboară/ din lumea lor/ fără aripi”). Putem spune că alcoolul joacă un rol fundamental de liant între realitate și ficțiune, o dedublare a lumii banalității. Poetul Marian Boboc are o capacitate puternică a conciziunii și reușește să redea în poeme scurte universuri întregi: „de când te iubesc/ îți număr bătăile/ inimii/ ay/ nu mai am/ cifre”; „am obosit/ și eu și tu/ hai să închidem ochii/ poeziei”; „pe obrajii plini de funingine/ ai petroșaniului scriu/ te iubesc”. Poet de certă valoare, Marian Boboc nu se complică într-un limbaj alambicat. El știe că drumul spre esența poeziei trebuie să fie simplu. De altfel, această esență s-ar pierde într-un limbaj pretențios și luxuriant. Adevărata poezie trebuie să elimine perdelele de fum și să se reîntoarcă, prin cuvintele ei, la sensurile originare. Poetul Marian Boboc reușește pe deplin să îmbine frumusețea și conciziunea pentru a reda stări poetice fundamentale. Comentarii articol (0 )Nu exista niciun comentariu.
Adauga comentariu
Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.
Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre. Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online! ![]() Flyere, pliante, broşuri, afişe, cărţi de vizită, mape, formulare... ![]() Cataloage promoţionale 2024 ![]() Plăcuţe şi indicatoare pentru case, blocuri, sedii ![]() Rame click - comandă online! ![]() Panou decorativ pentru interior sau exterior – tu alegi designul! ![]() Steaguri publicitare - click pentru a comanda! ![]() Stâlpi pentru delimitare (opritori, de ghidare) - comandă online! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cataloage promoţionale 2024 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alege să o susții! ![]() Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online! ![]() Newsletter
|