07.11.2011,  20:36:41 | 0 comentarii | 869 vizualizari
De la vară încolo, / Palatul Cultural din Lupeni va trăi a doua tinereţe
Booking.com
de Gheorghe OLTEANU

Primarul Cornel Resmeriţă n-a glumit deloc când a zis că, în acest an, va renova Palatul Cultural “Minerul”. Știa el pe ce se bazează. După ce, în anii trecuţi, şi-a pus speranţa în fel şi fel de investitori de aiurea - se vorbea, la un moment dat, chiar de un olandez care nici măcar n-a dat pe aici -, edilul şef lupenean a tras lozul gras: imobilul va fi reabilitat cu bani de la fondurile structurale.

 

Despre posibilitatea de a accesa fonduri 

se ştia încă de la sfârşitul anului trecut. Când, la data de 6 noiembrie 2008, a fost lansată oficial licitaţia deschisă de Planuri integrate şi proiecte, cu termen limită de depunere, pentru Axa prioritară 1 “Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor - poli urbani de creştere” a Programului Operaţional Regional, subdomeniul “Centre urbane”. Probabil că formularea de mai sus le-a pus creierii pe moaţe unora dintre dumnevoastră. N-am ce face, aşa scrie la document. Noi, ca să nu ne mai complicăm, îi vom zice, simplu, “Programul pentru Centre Urbane”. Aşa cum i-a spus, de fapt, şi Anca Daidoş, de la SC Acvila Consulting srl, la întâlnirea avută miercuri, 18 martie, cu funcţionari ai primăriei, cadre didactice, reprezentanţi ai poliţiei şi cetăţeni ai municipiului Lupeni. Dar, până să vă spun despre întâlnirea aceasta, mai vin cu două-trei chestii lămuritoare. Planul acesta integrat trebuie să cuprindă musai două proiecte din categorii diferite de operaţiuni. Unul referitor obligatoriu la reabilitarea infrastructurii urbane şi îmbunătăţirea serviciilor urbane, inclusiv transportul urban, celelalte proiecte referindu-se la dezvoltarea durabilă a mediului de afa­ceri şi reabilitarea infrastructurii sociale.

 

Să mergem mai departe 

La Lupeni, când a dat cu ochii de proiectul acesta obligatoriu cu reabi­litarea infrastructurii urbane şi îm­bunătăţirea serviciilor urbane, pe primarul Cornel Resmeriţă l-a dus imediat gândul la Palatul Cultural. Cel de peste drum de primărie, al cărui dezastru a început în 1996. An în care primarul de atunci al Lupeniului a dat dovadă de prea mare largheţe şi slăbiciune faţă de grupul de grevişti, în majoritate de culoare, pe care i-a lăsat să-şi facă mendrele în Palat. Celuilalt proiect individual - v-am spus, trebuie musai două - echipa primarului Cornel Resmeriţă i-a zis “Achiziţionarea de echipamente pentru creşterea siguranţei şi prevenirea criminalităţii”. Până aici sper că e clar. 

 

Să nu vă gândiţi, însă, că,

odată ce te-ai gândit la toate astea şi ţi-ai pus în minte să primeşti finanţare de la programul amintit la început, dai un telefon şi ăia de la U.E. îţi trimit căruţele cu bani. Nu-i deloc aşa. Ca să-ţi vină banu’ - să accesezi fondurile, cum zic experţii rotunjindu-şi gura când pronunţă -, îţi trebuie proiecte „beton”. Ca să ieşi la înaintare cu proiecte beton, trebuie să ai pe cineva să ţi le facă. Și, spunând asta, ajungem la ziua de care v-am pomenit ceva mai înainte, miercuri, 18 martie. Aşa cum, la judecată, cauţi şi-ţi iei un avocat bun, care să te scoată din belea, şi în cazul de faţă ai nevoie de oameni pricepuţi care să ştie cum să extragă banii din fondurile structurale ale UE. Primăria municipiului Lupeni a apelat, pentru lucrarea aceasta, la S.C. Acvila Consulting srl. O firmă specializată din Cluj, care face totul de la A la Z: elabo­rează Planul Integrat de Dezvoltare Urbană, cererile de finanţare, documentaţia de proiectare, studiul de fezabilitate şi efectuarea studiilor de teren, expertize tehnice, precum şi documentaţii pentru obţinerea avizelor şi acordurilor conform HG 28/2008. Mai simplu pentru domniile voastre: firma pune la punct toate hârtiile necesare, pentru ca mămica UE să fie convinsă că banii se dau pentru lucrări serioase.

 

Prezenţa în sala de şedinţe a 

celor doi reprezentanţi ai firmei clujene, Anca Daidoş şi Radu Irimiea, s-a referit taman la acest aspect. Proiectele „beton” au nevoie de o argumente „beton”. Iar tot ce, în proiecte, va deveni argument forte apare doar din discuţiile pe care le porţi, la faţa locului, cu oameni care ştiu ce-a fost, cu ani şi ani în urmă, Palatul Cultural din Lupeni. Nu exagerez în niciun fel dacă zic că a fost o delectare sufletească să-i ascult pe aceşti oameni ai Lupeniului vorbind cu patos despre Palat. Despre cum a fost el, despre Lupeniul de altădată, care nu poate fi redus, aşa cum apare în cartea de istorie, doar la greva din ‘29. Lupeniul, prin acest Palat, a însemnat şi multă cultură. Poate n-aţi ştiut - ca şi mine, de altfel - că, în 1937, Constantin Tănase a rămas uimit că, în Valea Jiului, există o asemenea splendoare de imobil care avea tot ce-i trebuie pentru reuşita unei reprezentaţii: acustică de nota zece, sală de spectacole încăpătoare şi bine iluminată şi, mai ales, cu un public civilizat. Pentru că, pe vremea aceea, în cadrul clubului funcţiona un cerc de învăţare a bunelor maniere. Ei bine, unul dintre argumentele menţionate de către o persoană din sală şi notate de Anca Daidoş a fost şi acela al necesităţii civilizării unei părţi a populaţiei Lupeniului. S-a mai vorbit, cu această ocazie, despre Palat ca fiind locul adecvat desfăşurării acţiunilor legate de  reînvierea tradiţiilor locale, despre Palat ca o clădire emblematică pentru Lupeni (perfect adevărat!), despre dezvoltarea unei spiritualităţi specifice omului de la munte, prin regăsirea adevăratei lui identităţi, despre sala de spectacole în care tinerii ar putea prinde dragoste pentru teatru, despre organizarea de simpozioane, de întâlniri de afaceri, despre expoziţii deschise în foaier, despre... Dar despre ce nu s-a vorbit acolo!

 

La sfârşit de tot, Anca Daidoş, care, 

cu bună ştiinţă, a direcţionat deştept discuţiile spre ceea ce dorea ea să afle, a mărturisit, cu sinceritate, că nu se aştepta la o parti­cipare atât de activă şi, mai ales, însufleţită. Tot ce a aflat şi şi-a notat ea va constitui coloana vertebrală a proiectului care vizează aducerea de bani pentru reabilitarea Palatului Cultural. Este important de ştiut că data limită a înaintării acestor proiecte este 31 martie a.c. Peste câteva zile, aşadar. Înainte de plecare, l-am tras deoparte pe Radu Irimia şi  l-am rugat să-mi spună sincer dacă sunt şanse de reuşită. Sunt, mi-a zis tânărul. Societatea lor, care lucrează cu primăriile din aproape toată Transilvania, este tare la chestii din astea. Anul trecut, bunăoară, a înaintat şapte proiecte şi toate s-au făcut cu bani. La Lupeni când crezi că vor apărea? E vorba de trei-patru luni, mi-a răspuns, sigur pe el, Radu Irimia. 

După ce-am ieşit din primărie, mi-am aruncat privirea dincolo de drum, spre Palat. În minte am încercat să mi-l ima­ginez cum va arăta peste doi ani încolo. Automat, mi-a venit în minte imaginea Palatului, aşa cum o are Marian Boboc pe display-ul laptop-ului său. Una de prin anii treizeci şi unu. Aceeaşi pe care o ştiau răposaţii de maică-mea, sora ei şi ceilalţi trei fraţi, născuţi şi crescuţi pe strada Oficianţilor. Cea din spatele Palatului Cultural din Lupeni...

 


Booking.com

Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 9 ori 5  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




_____
Administrare pagină de Facebook pentru persoane publice
_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!

_____
Administrare pagină de Facebook pentru afaceri
_____
Flyere, pliante, broşuri, afişe, cărţi de vizită, mape, formulare...
_____
Catalog promoţionale 2022
_____
Plăcuţe şi indicatoare pentru case, blocuri, sedii
_____
Rame click - comandă online!
_____
Panou decorativ pentru interior sau exterior – tu alegi designul!
_____
Steaguri publicitare - click pentru a comanda!
_____
Stâlpi pentru delimitare (opritori, de ghidare) - comandă online!




_____
Catalog promoţionale 2022


Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!
_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!
Promovare
Publicitate
Newsletter