29.10.2011,  11:58:29 | 0 comentarii | 660 vizualizari
Alexandru Lăutaru, inspector şcolar general al Inspectoratului Școlar al Judeţului Hunedoara: / „Lupeniul e o enclavă în judeţul Hunedoara, nu mai avem o situaţie asemănătoare, atât de gravă, niciunde în judeţ”
de Ziarul Vaii Jiului

Dacă este explicat, haosul nu mai este aşa haos…

Reporter: D-le Alexandru Lăutaru, avertismentele asupra nivelului scăzut de pregătire al absolvenţilor de liceu nu sunt izolate la ceea ce a reieşit în urma sesiunilor de bacalaureat din acest an. Sunt ceva ani de când mediul universitar trage semnale de alarmă referitor la nivelul studenţilor din anul întâi care păşesc pe porţile universităţilor. Este vorba de o cultură generală scăzută, de o proastă cunoaştere a limbii române şi un deficit uriaş în capacitatea de exprimare şi comunicare. Cum credeţi că învăţământul poate depăşi această stare de criză şi spuneţi-ne dacă la nivelul instituţiei pe care o conduceţi există o strategie viabilă de a repara acest handicap?

Alexandru Lăutaru: Din păcate, după douăzeci de ani s-a ajuns la concluzia că curriculum naţional nu este unul adaptat pentru fiecare filieră privind învăţământul preuniversitar. Avem mari probleme, spre exemplu, în domeniul filierei tehnologice, acolo unde curriculum este foarte încărcat şi foarte greu accesibil pentru elevii care nu au avut performanţe deosebite în şcolile generale. În schimb, la liceele teoretice lucrurile stau total altfel. Acolo gradul de asimilare şi performanţa fiecărui elev sunt mult mai bune.

De fapt, în ultimii ani, învăţământul profesional şi tehnic trage în jos, să mă exprim aşa, impropriu, rezultatele privind nivelul învăţământului preuniversitar. Mai mult decât atât, pe filiera vocaţională, dacă ne referim la liceele sportive, militare, de artă şi muzică, şi acolo curriculum nu este adaptat în funcţie de nevoile şi de nivelul elevilor care frecventează această filieră. Din această cauză, în acest an şcolar, ministerul, prin Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, deja încearcă, prin proiectele pe care le derulează cu fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană, ca până la sfârşitul acestui an curriculum să fie adaptat pe filiere şi să respecte într-adevăr nivelul de cunoştinţe acumulat până în clasa a VIII-a.

Este clar că nu toţi elevii pot acumula acelaşi nivel de cunoştinţe, astfel încât cele trei filiere să fie foarte bine reflectate în curriculum şi invers. După cum v-am spus, majoritatea problemelor apar de la celelalte două filiere şi anume de la cea vocaţională şi de la cea tehnică. În scurt timp, vor exista soluţii privind această problemă pe care o ridicaţi. Dacă este să mergem până la capăt, încă din acest an şcolar, noi avem inclus în planul de management judeţean un obiectiv foarte clar privind evaluarea elevilor şi, la sfârşitul anului şcolar, fiecare dascăl trebuie să spună dacă elevul respectiv a avut progres sau regres şi să-şi asume până la urmă rezultatele învăţării pentru fiecare elev.

 

Banii profesorilor nu sunt o prioritate 

Reporter: Este ştiut faptul că dascălii sunt nemulţumiţi, în mare măsură, de salariile lor şi de statutul oferit de societatea românească. Care ar fi soluţiile pentru a diminua această stare de încordare?

Alexandru Lăutaru: Din acest punct de vedere suntem depăşiţi de situaţie, noi nu avem nicio competenţă în acest sens. Toate aceste competenţe privind salarizarea sunt hotărâte de la nivel guvernamental. Trebuie să înţelegem că acestea sunt resursele naţionale şi până la urmă trebuie să înţelegem că atâta timp cât există, iată, acest deficit financiar, nu ne permite să avem salarii foarte mari. În momentul în care ţara va ieşi din impasul pe care-l traversează, eu cred că lucrurile se vor reglementa. Și eu sunt profesor şi, bineînţeles, şi eu aş vrea să câştig mai mult, la fel cum îşi doresc şi colegii mei. Dar trebuie să acceptăm acest lucru, e o realitate. Eu zic că, în primul rând, trebuie să ne facem datoria şi abia în al doilea rând să apară această problemă privind salariul. Nu putem pune salariul în faţa performanţei profesionale şi a elevului care trebuie clar situat în centrul relaţiei profesor - părinte. 

 

Descentralizarea zice-se că ar fi bună…

Reporter: Trecerea şcolilor în administrarea locală este un câştig pentru învăţământ sau o pierdere?

Alexandru Lăutaru: Până la urmă, unităţile şcolare au fost dintotdeauna în patrimoniul administraţiilor locale. Chiar din anul 2000 ele au trecut cu documente la consiliile locale. Faptul că se va descentraliza luarea deciziilor, se va focusa foarte mult asupra unităţii şcolare şi a consiliului local, asta arată că şi comunitatea locală trebuie să trateze şcoala ca fiind o piesă dintr-un puzzle la nivel local, care trebuie să funcţioneze. Practic, să umple puzzle-ul. Dacă fiecare comunitate locală - şi aici mă refer la forma tripartită profesori - părinţi - elevi, chiar cvadripartită, referindu-mă la comunitatea locală, la consiliul local, societatea civilă -, nu ia măsuri astfel încât şcoala de pe raza comunităţii administrativ-teritoriale să funcţioneze foarte bine, practic nu se oferă servicii educaţionale, atât elevilor cât şi părinţilor din acea localitate. Până la urmă, nu cred că este o măsură greşită.

 

Despre absurdul „monitorizării”…

Reporter: Care sunt cele mai grele probleme cu care vă confruntaţi, cine şi cum v-ar putea ajuta?

Alexandru Lăutaru: Cele mai grave probleme le avem în ceea ce priveşte cheltuielile materiale, care sunt acum în sarcina consiliilor locale şi care creează dezechilibre în ceea ce priveşte unele unităţi administrativ-teritoriale. Nu putem compara o şcoală din mediul rural cu una din mediul urban, unde resursele financiare sunt limitate. Din această cauză apar inechităţi privind accesul la educaţie şi la condiţiile normale de lucru, procesul educaţional este diferit de la o şcoală din mediul rural la o şcoală din mediul urban.

A doua mare problemă este absenteismul şcolar, problemă care este un obiectiv principal al Inspectoratului Școlar Judeţean Hunedoara, inclus în planul managerial, în sensul că vrem să diminuăm pe cât de mult posibil, chiar să eradicăm acest fenomen.

Am luat măsuri foarte stricte în toate unităţile şcolare din judeţ şi vreau să vă spun că, după o săptămână de monitorizare, absenţele au scăzut cu 80 la sută. Măsurile pe care le luăm, şi care vor avea caracter permanent, vor face să se reducă acest fenomen. Dacă nu rămân copiii în şcoală, evident că şi nivelul lor de cunoştinţe este unul pe măsură.

Fiecare unitate şcolară din judeţ va fi monitorizată permanent, la interval de trei sau patru zile, de către un inspector de specialitate, de către un inspector general adjunct sau chiar personal de către mine. Monitorizarea se referă la absenteismul şcolar, la evaluările iniţiale care practic vor deveni un punct de start pentru fiecare profesor şi învăţător şi, nu în ultimul rând, aceste monitorizări au rolul să urmărească şi siguranţa elevilor şi a profesorilor, pentru că sunt multe unităţi şcolare care sunt deficitare din acest punct de vedere. 

În plus, le-am spus clar directorilor să facă cel puţin două exerciţii de evacuare de dezastre sau de incendiu, urmând ca un al treilea exerciţiu să fie unul intempestiv astfel încât să se vadă foarte clar dacă elevii şi profesorii ştiu ce trebuie să facă în astfel de momente. Au fost foarte multe cazuri în ţară pe aceste ultime aspecte şi se pare că şi noi avem probleme din acest punct de vedere. În rest, eu cred că stăm foarte bine la majoritatea capitolelor privind învăţământul hunedorean…

 

Peste 5.000 de elevi lupeneni - ameninţaţi 

Reporter: Sunt şi probleme mai complexe… Ce se întâmplă, de exemplu, la Lupeni, legat de primăria de acolo în relaţie cu unităţile de învăţământ din zonă, probleme legate de datorii şi de promisiuni?

Alexandru Lăutaru: Din păcate, e o situaţie dificilă… Am avut discuţii cu domnul primar, au fost şi directori şi profesori, pentru că nu îşi mai pot desfăşura activitatea, au telefoanele suspendate, delegaţiile neplătite de ani de zile, sunt probleme cu furnizorii de apă, de electricitate şi altele, vine iarna... La peste 84 de miliarde se ridică datoria acumulată în ultimii patru ani şi foarte mulţi furnizori au ameninţat că vor bloca conturile unităţilor şcolare. Din păcate, competenţa noastră se opreşte aici. Am făcut către Instituţia Prefectului o adresă… Să vedem ce implicaţii vor avea eforturile pe care le face domnul primar privind administraţia publică de la Lupeni. Execuţia bugetară aparţine în mod exclusiv unităţilor şcolare şi Consiliului Local Lupeni. Eu sper că până la urmă lucrurile se vor reglementa acolo, pentru că sunt peste 5.000 de copii care îşi desfăşoară activitatea în zonă şi nu cred că riscă vreun primar din această ţară ca atâţia elevi să nu mai poată merge la şcoală.

Lupeniul e o enclavă în judeţul Hunedoara, nu mai avem o situaţie asemănătoare, atât de gravă, niciunde în judeţ. Repet, sper ca lucrurile să se rezolve, pentru că, până la urmă, e vorba despre copii.

 

Totul depinde de noi

Reporter: Înţelegem, totuşi că, dincolo de probleme, sunteţi pe drumul cel bun...

Alexandru Lăutaru: Da… Trebuie să mai lucrăm puţin la mentalitatea unor colegi, care a rămas tot învechită… Trebuie să înţeleagă că e timpul schimbării, dacă vrem să ne respectăm noi înşine. Nu ne vor respecta elevii, dacă nu ne vom respecta pe noi înşine. Totul depinde de noi. Până la urmă, toate aceste schimbări nu le face nici inspectorul general, nici inspectorii din inspectorat, ci depind de toată lumea din sistem, până la ultimul om din sistem. E timpul schimbării şi ar fi cazul să însănătoşim această naţiune în care, în ultimii douăzeci de ani, ştim foarte bine ce s-a întâmplat şi cu examenele şi cu mediul preuniversitar. Dacă fiecare dintre noi depunem un minim de efort, se va vedea schimbarea în scurt timp. Acest lucru nu va face decât să fie lăudabil şi meritoriu cu replică pozitivă şi din partea părinţilor şi din partea comunităţilor locale, până la urmă din partea oamenilor din această ţară care vor ca învăţământul să se însănătoşească în cel mai scurt timp.   

 

Este posibil ca Lăutaru să fie director la Mihai Eminescu 

Reporter: O întrebare care vine dinspre cititori din Valea Jiului este aceea dacă este adevărat zvonul că urmează să deveniţi, într-un viitor nu foarte îndepărtat, director al Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” din Petroşani?

Alexandru Lăutaru: Au fost multe bârfe pe baza acestei mutări, pentru că eu m-am transferat la acest liceu acum un an şi ceva, poate doi. Nu înseamnă că voi fi neapărat director. Funcţiile sunt trecătoare, depinde ce rămâne după tine. Dar, orice este posibil. Dacă postul va fi vacant în viitor, dacă nu voi mai fi inspector general, apar o groază de dacă… Dar asta nu înseamnă că acel post este atribuit deja numelui meu sau mie personal. Deocamdată acolo există un director, n-am intenţia de a pleca de aici să mă duc director la Mihai Eminescu. Sunt profesor de matematică, nu trebuie neapărat să fiu director. E logic. 

 

2 lideri sindicali - scoşi din… producţie

Reporter: În ce relaţie este instituţia dumneavoastră cu sindicatele din învăţământ? Și, ne puteţi spune câţi dintre liderii de sindicat activează aproape exclusiv în folosul organizaţiilor sindicale, pe vechiul sistem „scos din producţie”?

Alexandru Lăutaru: Avem doar doi colegi de la sindicat care sunt degrevaţi de la normă. Este vorba de domnul Paul Rusu, preşedintele SIP Hunedoara, şi de vicepreşedintele Victor Bratu de la Haţeg. Anul trecut am avut cinci astfel de cazuri, degrevaţi sută la sută de activitate. Până la urmă, relaţia dintre inspectorat-sindicate este absolut una normală şi una firească, în sensul că fiecare îşi face treaba în direcţia în care este abilitat. Nu avem nicio relaţie foarte roză, pentru că întotdeauna între patronat şi sindicat au fost mici animozităţi, dar nu avem nicio relaţie antagonistă. Până la urmă, îi reprezintă pe colegii noştri din teritoriu, iar la rândul nostru şi noi suntem profesori.

 

 


Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 5 ori 8  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




_____
Administrare pagină de Facebook pentru persoane publice
_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!

_____
Administrare pagină de Facebook pentru afaceri
_____
Flyere, pliante, broşuri, afişe, cărţi de vizită, mape, formulare...
_____
Catalog promoţionale 2022
_____
Plăcuţe şi indicatoare pentru case, blocuri, sedii
_____
Rame click - comandă online!
_____
Panou decorativ pentru interior sau exterior – tu alegi designul!
_____
Steaguri publicitare - click pentru a comanda!
_____
Stâlpi pentru delimitare (opritori, de ghidare) - comandă online!




_____
Catalog promoţionale 2022


Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!
_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!
Promovare
Publicitate
Newsletter