22.04.2014,  11:34:34 | 0 comentarii | 896 vizualizari
Chipul femeii din ultima noapte a marilor carbonari


de Ziarul Vaii Jiului
În anul 2010 a apărut, la Editura „Autograf MJM”din Craiova, volumul de poeme şi fotografii de epocă reunite de Marian Boboc sub titlul de „Femeia din marile colonii ale cărbunelui”. Se înţelege că Marian Boboc scrie poemele şi adună fotografiile atinse de patina timpului. Cronica de faţă vede lumina tiparului la o distanţă de 4 (patru) ani de la apariţia cărţii, cu alte cuvinte, o recenzie la fel de „mult aşteptată” precum volumul pe marginea căruia se desfăşoară.
 
„Să zaci noaptea cu lumina stinsă, să gândeşti ceea ce gândeşti cu adevărat, să dezvălui lumea ta interioară lumii din afară – asta face poetul!”. Răsuna acest crez artistic la mijlocul anilor ’50, prin glasul poetului Allen Ginsberg, într-o Americă bulversată de nebunia generaţiei Beat(down), o nebunie care a lăsat în urmă opere ce astăzi sunt luate ca puncte de reper. Menţionarea beatnicilor, deloc întâmplătoare, vine să sublinieze cunoscuta pasiune a poetului Marian Boboc pentru această mişcare culturală şi, totodată, plierea lui după acest canon al transparenţei şi al recunoaşterii de sine.
Volumul de poeme intitulat „Femeia din marile colonii ale cărbunelui” oglindeşte, încă o dată, reverenţa pe care poetul Marian Boboc o face neîncetat femeii generice, de astă dată, femeii „de epocă”, căreia îi aduce un omagiu nu doar în versuri, ci şi prin intermediul fotografiilor de epocă, adunate cu temeinicie.
Poetul începe un periplu anevoios, asemeni drumeţului pierdut într-o noapte interminabilă, prin „coloniile din toate timpurile ale Văii”, invocând, în formule epistolare, prototipul femeii „pe care atâţia şi atâţia am iubit-o”, locuitoare a unor ţinuturi de fragment - acolo unde procesul existenţei nu s-a consumat niciodată în totalitate, astfel că restul îşi solicită, oarecum violent, dreptul şi necesitatea de a trece şi de a accede de la potenţă la actul fiinţării. Prin aceste locuri, oamenii nu mai sunt cei de jos şi cei de sus, ca la Thomas Mann, aici lucrurile par să fie mai clare, dar mai dureroase: bărbaţii carbonari şi femeia marilor colonii de cărbune.
Există tentaţia de a privi suspicios împărţirea simplistă şi rudimentară a lumii doar în bărbaţi şi femei, dar lumea spre care ne conduce poetul nu lasă loc complexităţii şi huzurului filosofic ci, din contră, are izul infernului dantesc unde speranţa şi bogăţia sunt lăsate deoparte. Marile colonii amintesc de infern din prisma „cărbunelui care încă mai arde”, a focului ce încă naşte urlete de neputinţă, de insuficienţă şi de neconsumare şi în tot acest vacarm, se păstrează minciuna îndurabilului doar din motive de supravieţuire.
Poetul, el însuşi locuitor al fragmentului, se simte obligat de a se identifica cu timpurile şi locurile de început, se simte dator tuturor bărbaţilor trăitori de dinaintea lui care au iubit în întunecimea dată şi dator femeilor trăitoare de dinaintea lui care au fost iubite în lumina primită, identificarea fiind asumată pe deplin: poetul reprezintă toţi bărbaţii de cărbune, iar femeia lui reprezintă toate femeile de cărbune. 
În suprapunerea de identităţi, glasul poetic este răpus de sentimentul apartenenţei („aici în marile colonii ale cărbunelui/ femeile sunt mai frumoase decât oricând/ orice s-ar scrie despre ele/ orice ar spune trecutul/ noi rămânem iubitele noastre/ trec munţii în căutarea/ noastră”) de nostalgie („mă-ntorc/ de atât de departe încât/ am uitat de unde şi de când/ am plecat”), de regret („voi rămâne cu ceea ce nu am avut/ niciodată”), de jocul aparenţelor („eşti pentru mine doar ceea ce vrei să-mi arăţi”) de trezire la realitatea (non)reciprocităţii („e timpul/ să te înţeleg să te faci mai/ frumoasă/ să te prefaci/ că-mi placi // tu duci egoismul până la foarte egoism”), de tumultul incertitudinii („întrebi dacă am existat// ce poţi afla despre noi/ nu vei afla/ decât că noaptea e neagră” ori „s-ar putea ca plânsul să nu se mai audă/ acolo la tine-n depărtări”) şi de înfrângerea finală („de unde să ştiu că viaţa/ fără tine nu e viaţă” ori „numai tu m-ai putea învăţa/ ce este tristeţea de după/ marele sfârşit”).
Poetul nu caută să înfrumuseţeze ţinutul şi nici oamenii ce-l populau atunci şi acum, dovadă că el se preumblă prin marile colonii, întâlnindu-se deopotrivă cu beţivii şi prostituatele ce-şi duc traiul „în cârciuma ticsită de fum/ de cărbune/ miros de bere acră şi monopol” şi cu personajele-şablon precum târfa bătrână, vânzătoarea, vrăjitoarea, ţigăncile, maseuzele, fetele din a XII-a îndrăgostite de profesorul de limba română, ortacii, circarii, ţiganii, sergenţii de stradă şi… poetul nr. 1.000.
În drumul iniţiatic, identificarea cu generalul este o soluţie strict temporară, impunându-se ulterior desprinderea şi scoaterea la iveală a particularului. Iată de ce femeia începe să aibă un nume: Aurelia,  Alina, Carmen, madame Laura, (prea) Clara, coloniile, de asemenea, au un nume (desigur, dat de istorie, nu de Marian Boboc): Bosnia, Braia, Brătianu etc., iar poetul îşi deconspiră identitatea socială cu poemul de încheiere „o zi din viaţa lui Marian Boboc” – un pseudojurnal halucinant graţie poveştii cu frumoasa ţigancă din cafenea, o întrepătrundere a realului şi imaginarului de o subtilitate stranie, sfârşitul poemului învinge nimicul cotidian:
 
„după-amiaza scriu câteva articole
în care din fiecare gol dintre cuvinte
se insinuează o femeie de sânge
mirosind a transpiraţie
în ziare dintr-o regretabilă eroare
apar
 
doar ele mult mai frumoase
strălucitoare de-a dreptul”
 
Lunga călătorie începută la braţul femeii fantomatice, întâlnirile cu oamenii ce nicicând nu părăsesc fragmentul, reînsufleţirea deopotrivă înălţătoare şi decadentă, invocarea fericirii şi a durerii, a timpului în care „paradoxul plutea peste tot”, întreaga adorare şi negare capătă sens doar în zbuciumul revendicării întregului, pentru ca ultimul fir de praf din ultima fărâmă de fiinţă să-şi revendice aşezarea pe orbită:
 
„din marile colonii ale cărbunelui
a mai rămas doar cenuşa
fină multicoloră
 
la ora
când înţelepţii îmbracă haina uşoară
de cuvinte
un vânt uşor o împrăştie
peste istorii”.
 
Ionela DIACONU
 
Marian Boboc este membru titular al Uniunii Scriitorilor din România. A fost redactor şef al publicaţiilor Abataj, Săptămâna Văii Jiului, Orizont lupenean, Noroc bun şi Ortacul. A coordonat Cenaclul Boema. Din 2008, Prăvălia cu istorii - publicaţie de istorii din Valea Jiului, găzduită de cotidianul Ziarul Văii Jiului - apare sub direcţia sa. Din 2009, redactor şef al cotidianului Ziarul Văii Jiului. Cetăţean de onoare al municipiului Petroşani. Premiul „Excelsior” pentru promovarea imaginii culturale a municipiului Petroşani, acordat în 2013 şi 2014 de Consiliul Local şi Primăria muncipiului Petroşani. A publicat: 
 
Volume de versuri: de-a iubirea (Ed. Cameleonul, Petroşani, 1994); prima putere în pat (Biblioteca Abataj, Petroşani, 1996); timpuri grele femei uşoare (Ed. Monada, Petrila, 2002); femeia din marile colonii ale cărbunelui (Ed. Autograf MJM, Craiova, 2010) 
 
Volume-document: Come back, Valea Jiului!  - 1001 de ştiri despre o Vale înfloritoare şi fascinantă (Ed. Fundaţiei pentru studii Europene, Cluj, 2006); Vulcanul din inima noastră - O incursiune prin antebelicul şi interbelicul Vulcanului (Ed. Corvin, Deva, 2007); Almanahul Ortacul (Deva, 2007); Ultimul şut. Cartea neagră a exploziilor din minele Văii Jiului de până la 1946 (Ed. Corvin, Deva, 2008); 6 August 1929. Ziua de sânge de la Lupeni. O incursiune în anii 1928-1929 (vol IV, Ed. MJM, Craiova, 2009); Mina Petrila - 150 de ani. Oameni, fapte, întâmplări (Ed. Autograf MJM, Craiova 2009); Prăvălia cu istorii de pe Jiul de Est şi Jiul de Vest, (vol. I, Ed. Autograf MJM, Craiova 2010); Ultimul şut. I.M. Livezeni. 29 noiembrie 1980. File din dosarul unei explozii, vol. II (Ed. Autograf MJM, Craiova 2010); Pribegii turistice în Valea Jiului. Turismul de la… belle époque la… l’époque rouge. (Ed. Autograf MJM, Craiova, 2011); După 90 de ani. Lupeni. 27 aprilie 1922. Mina Aurelia. Cea mai mare catastrofă minieră din Valea Jiului (Ed. Autograf MJM, Craiova, 2012); Interzis în Valea Jiului. Convorbiri uitate… (Ed. Autograf MJM, Craiova, 2012);  Casinoul Muncitoresc din Colonia de Jos a Petroşaniului. Corso de la George Enescu la… A.R.L.U.S. (Ed. Autograf MJM, Craiova, 2012); Liberalii lui Miocu. O reconstituire cronologică a Partidului Naţional Liberal din Valea Jiului (Ed. Autograf MJM, Craiova, 2013); Prăvălia cu istorii de pe Jiul de Est şi Jiul de Vest, (vol. II, Ed. Autograf MJM, Craiova 2013); Valea Jiului în timpul marii crize economice mondiale (Ed. Autograf MJM, Craiova 2013)
În colaborare cu Adrian Catană: Valea Jiului - mica Americă. Vol.I. Marea expoziţie şi congresul minier. Septembrie 1903 (în colaborarea cu Adrian Catană, Ed. Autograf MJM, Craiova, 2013);
Coautor al Dicţionarului scriitorilor din Vale (Ed. Matinal/ Cameleonul, Petroşani, 1999; coordonator al dicţionarului - Mihai Barbu).
Alături de Gilbert Danco a îngrijit volumul Valea scrierii - antologia Cenaclului „Boema” din Valea Jiului.
Coautor (împreună cu Mihai Barbu) al volumelor: Lupeni ’77. Sfânta Varvara versus Tanti Varvara (ediţia I, Ed. Fundaţiei pentru Studii Europene, Cluj-Napoca, 2005); 6 August 1929. Ziua de sânge de la Lupeni - 10 relatări din presa vremii despre greva minerilor (vol. I, Ed. Corvin, Deva, 2006); 6 August 1929. Ziua de sânge de la Lupeni - 11 relatări din presa vremii despre greva minerilor (vol. II, Ed. Corvin, Deva, 2006); Strict secret. Lupeni 1977. Filajul continuă! (Ed. Autograf MJM, Craiova, 2007) - volum premiat la Salonul naţional de carte de la Drobeta Turnu Severin; 6 August 1929. Ziua de sânge de la Lupeni - 6 relatări din presa vremii despre greva minerilor (vol. III, Ed. Corvin, Deva, 2007).

 


Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 7 ori 10  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




- - -
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!

_____
Flyere, pliante, broşuri, afişe, cărţi de vizită, mape, formulare...
_____
Cataloage promoţionale 2024
_____
Plăcuţe şi indicatoare pentru case, blocuri, sedii
_____
Rame click - comandă online!
_____
Panou decorativ pentru interior sau exterior – tu alegi designul!
_____
Steaguri publicitare - click pentru a comanda!
_____
Stâlpi pentru delimitare (opritori, de ghidare) - comandă online!






_____
Cataloage promoţionale 2024


Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!
_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!
Promovare
Publicitate
Newsletter