30.03.2010,  10:37:50 | 0 comentarii | 482 vizualizari
Gogol - de la neobişnuit la sacru
de Dumitru VELEA
Din Mantaua lui Gogol îşi trage rădăcinile – s-a spus – marea literatură rusă. După Revizorul (1836), capodopera sa, teatrul european devine conştient de sine şi trebuie să-şi recupereze, pentru comedia satirică, pierduta „substanţă”; iar prin Căsătoria se deschide o cale tematică în teatrul rusesc.
Un excurs istoric al genezei acesteia din urmă, privit din exterior, ne prezintă ca in nuce comedia Logodnicii. Din 1833 începe procesul de creaţie ale acestei comedii (între timp, îi schimbă locul acţiunii, personajele, titlul din Logodnicii în Un mire de provincie şi apoi Căsătoria), dar îl întrerupe datorită altor scrieri şi în cele din urmă din cauza erupţiei Revizorului, a comediei „plină de adevăr şi mânie”, cum şi-a propus, scrisă în noiembrie-decembrie 1935 şi jucată pe scena Teatrului Alexandrin, la 19 aprilie 1936.
Procesul de naştere a Căsătoriei durează şapte ani, şi se închide abia în 1840-1841. Varianta finală vag mai aminteşte de Logodnicii, unde acţiunea se desfăşoară în jurul concurenţei între pretendenţi, iar personajele sunt: mireasa (moşieriţa Avdotia Gavrilovna), peţitoarea, slujnica şi candidaţii (Iaiciniţa, Anucikin, Jevakin şi Panteleev). O altă variantă, imediat după Revizorul, în care pătrunde contemporaneitatea petersburgheză, îşi schimbă esenţial structura: apar Podkoleosin, funcţionar, Kohtin (mai târziu Kocikariov), în locul miresei, o negustoreasă şi în locul slujnicei, o peţitoare profesionistă;  iar acum, acţiunea începe din locuinţa lui Podkoliosin. În fine, este finalizată şi publicată mai târziu, în ediţia de Opere ale lui Gogol, în 1841.
La scurt timp după publicare, Căsătoria este reprezentată pe scena aceluiaşi teatru, dar, în faţa unui public „format” şi nesăţios de vodeviluri şi comedioare străine, după cum scrie Bielinski, „a căzut şi a fost fluierată”. Şi tot el, ochiul cel mai lucid şi prietenos asupra lui Gogol, o defineşte: „Căsătoria nu este o farsă grosolană, ci o frescă artistică, plină de sinceritate, a moravurilor societăţii petersburgheze de mâna a doua.” (Opere, vol. IX, p.39). 
N. Gogol desfide sentimentalismele cu finaluri fericite din vodevilurile la modă; în comedia, absorbantă de substanţă reală, nu există pasiuni, iubire, ci doar „ticăloşia omenească”. Căsătoria, familia – pentru el o dimensiune sacră a omului – este luminată în mercantilismul corosiv al temeliilor ei. Goana după bani, care descompune orice temelie a fiinţei omeneşti, este urmărită de Gogol, în paralel cu Căsătoria, îndeosebi şi în nuvela Nevski Prospekt. În aceasta expune istoria dragostei curate a pictorului Piscarev pentru necunoscuta cu farmecul ei „dumnezeiesc”, istorie cu consecinţă tragică la aflarea adevărului că „depravarea şi-a întins” asupra copilei de şaptesprezece ani „înspăimântătoarele-i gheare”. „Viaţa plină de goliciune şi de trândăvie, aceşti tovarăşi de drum ai dezmăţului” constituie materia nu numai a nuvelei, ci şi a comediei. „Neomenia” iese la iveală din atitudinea „mercantilă” faţă de problema dragostei şi a căsătoriei. Căsătoria devine un târg, o manifestare a liberei şi neliberei pieţi, omul – o valoare de schimb cu preţ măsurabil în monede, mai uşoare sau mai grele, uitând cu totul de preţul cel mare pus deasupra sa ca valoare. Feokla Ivanovna este peţitoarea, precupeaţa de profesie în această lume a pieţei, însă este depăşită cu uşurinţă de puternicul şi energicul Kocikariov, cel însurat de curând de ea, prieten al lui Podkolioşin. „Tu iei şi pâinea omului de la gură, nelegiuitule! – îi strigă ea. În ce porcărie ţi-ai vârât nasul!”. Kocikariov vrea cu tot dinadinsul să-l însoare. „Dracu ştie de ce?” se întreabă el şi îşi răspunde singur: „Parcă poţi să ştii ce zace în capul unui om?”, Podkolioşin, într-o astfel de ticăloşie a lumii, se pregăteşte continuu şi de fiecare dată amână căsătoria. 
Dincolo de social, este o sfiiciune a firii sale faţă de necunoscutul şi taina acestui eveniment. De aceea, cuprins de această stare de sfiiciune şi perplexitate, mireasa îl interesează doar prin „mânuţele… albe ca laptele”. Însă, pentru toţi ceilalţi pretendenţi, ea contează prin ceea ce posedă, ca proprietate. Pentru funcţionarul Iaiciniţa, parcă găsindu-şi o clipă de răgaz, nimereşte la acest „târg” în care confundă mireasa cu „lista zestrei”; Anucikin, ofiţer de infanterie, vrea ca ea să ştie franţuzeşte; Jevakin, locotenent de rezervă,  doreşte doar un obiect, un „trandafiraş”. Prezentarea acestui „târg” cu personajele sale este reală şi fantastică, Gogol fiind un maestru al observaţiei şi al picturalului. De pildă, un artificiu teatral: Kocikariov privind pe gaura cheii în budoarul miresei, devine un detaliu descriptiv viguros. Descrierea lui Gogol este extrem de vie şi plastică, contururile negative ale personajelor ating caricaturalul şi hiperbola, tipic gogoliană. Prezintă şi justifică lăuntric o galerie de personaje care ating „goliciunea” umană şi „plinătatea” mizeriei şi „ticăloşiei omeneşti”. Comicul, prin tuşa groasă, trece uşor în satiric tăios. Căsătoria, din comedie a caracterelor umane, trece la moravurile epocii, devenind satiră socială. În cuvintele lui Gogol, „nu de nasul strâmb al omului” se râde, ci „de sufletul lui strâmb”. 
Prin aceste cuvinte al autorului, referitoare la suflet, nu este greu de observat că accentul se mută din exterior în interior, dintr-o obiectivitate strâmtă într-o subiectivitate mai vastă, dintr-o lume fantomatică, ce nu ţine – cum s-a zis – într-o lume mai cuprinzătoare, ce o presupune. S-a spus despre personajele gogoliene că sunt „goale”, că sunt „nimic”. Să cităm opinia lui Vasili Rozanov: „A fost un pictor genial al formelor exterioare şi, înfăţişându-le – domeniu în care înzestrarea lui se vădeşte deplin –, le-a atribuit prin cine ştie ce vrajă o asemenea vitalitate, un caracter aproape sculptural, încât nimeni n-a remarcat că, în spatele acestora, nu se ascunde nimic, nu există nici urmă de suflet, lipseşte animatorul lor.” (Marele Inchizitor, Ed. Polirom, Iaşi, 1997, p. 64). Tocmai în „nimicul” acestor personaje, observă Emil Cioran, consistă „totul”. „Într-adevăr, „substanţa” le lipseşte; de unde universalitatea lor.” (Ispita de a exista, Ed. Humanitas, Buc., 1992, p. 164).  Şi fiindcă le lipseşte „substanţa” ea trebuie căutată. Lumea acestor personaje este pe treapta ticăloşiei, o succesiune de fantome puse în mişcare de răul ascuns în interstiţiile istoriei. „O întâmplare neobişnuită”, îşi adnotează Gogol titlul comediei. Este ceva neobişnuit când lumea obişnuită apare spectrală, când ea se prăbuşeşte în fantomatic şi iluzoriu. Şi invers, din perspectiva acestei lumi, este ceva neobişnuit când din ordinea ei se desprinde ceea ce o infirmă, o părăseşte şi o neagă. Podkolioşin refuză căsătoria, refuză intrarea în vremelnicia clipei aparent învinsă prin procreaţie, cum îi propune Kocikariov: „Tu faci umbră pământului degeaba. Spune, de ce trăieşti? Uită-te în oglindă, ce vezi acolo? O figură tâmpită şi nimic altceva. Gândeşte-te, o să ai copii, şi nu doi-trei, ci poate chiar şase, şi toţi o să-ţi semene leit… Iar vreunul din ei, mai al dracului… are să te tragă de favoriţi, şi tu ai să-i răspunzi câineşte: au, au, au! Ei, spune şi tu dacă poate să fie ceva mai bun decât asta?”. Din această lume, dintre pereţii strâmţi ai casei, unde i se pregătea mireasa şi nunta, Podkolioşin fuge pe fereastră şi dispare, pe stradă, nevăzut de nimeni. El fuge pe fereastră, prin locul prin care lumea se deschide vederii şi cunoaşterii, fuge pentru a se regăsi. Poate ca sine, poate ca un posibil deschis realului. În sens simbolic şi religios, el refuză nunta pentru o naştere. 
Nu vom stărui cu argumente în favoarea acestei explicaţii. Să amintim doar evoluţia personalităţii lui Gogol: de la adolescentul jucând pe scenă, de la cel studiind dreptul aplecat asupra Rusiei la cel care vroia, prin şfichiuirea satirică s-o ridice din „noroiul” răului, până la cel ajuns un schivnic, retras şi trăind ca un sfânt, în căutarea lui Iisus. Şi pentru mai multă lumină, să cităm trei versete din Evanghelia lui Marcu, unde, după ce Iisus a fost prins, ni se spune: „Şi toţi L-au părăsit şi au fugit. Şi un anume tânăr Îl urma, având aruncată pe el o învelitoare de in, pe trupul gol. Au pus mâna pe el, dar el şi-a lăsat învelitoarea şi a fugit gol.” (14, 50-52). Se desfăcea din învelitoarele lumii vechi o lume nouă, creştină, se năştea ca un copil, ca la orice naştere „în pielea goală”. Mult spus? Dar niciodată în lumea simbolică şi reală a omului nu este îndeajuns de mult.
Dumitru VELEA

Comentarii articol (0 )

Nu exista niciun comentariu.

Adauga comentariu
  Numele tau:


  Comentariul tau:


  C창t fac 6 ori 4  ?  


   DISCLAIMER
   Atentie! Postati pe propria raspundere!
   Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii


Informatiile publicate de zvj.ro pot fi preluate doar in limita a 250 de caractere, cu CITAREA sursei si LINK ACTIV. Orice alt mod de preluare a textelor de pe acest site constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratat ca atare.




Îți dorești o presă liberă și independentă? Alege să o susții!

Banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt esențiali pentru a susține pe termen lung articolele, investigațiile, analizele și proiectele noastre.

Poți contribui cu donații prin Pay Pal sau prin donatii directe în contul
Ziarul Vaii Jiului SRL. 
CONT LEI: RO94BTRL02201202K91883XX, 
deschis la Banca Transilvania.

Payments through Paypal




_____
Administrare pagină de Facebook pentru persoane publice
_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!

_____
Administrare pagină de Facebook pentru afaceri
_____
Flyere, pliante, broşuri, afişe, cărţi de vizită, mape, formulare...
_____
Catalog promoţionale 2022
_____
Plăcuţe şi indicatoare pentru case, blocuri, sedii
_____
Rame click - comandă online!
_____
Panou decorativ pentru interior sau exterior – tu alegi designul!
_____
Steaguri publicitare - click pentru a comanda!
_____
Stâlpi pentru delimitare (opritori, de ghidare) - comandă online!




_____
Catalog promoţionale 2022


Îți dorești o presă liberă și independentă?
Alege să o susții!
_____
Bannere şi mesh-uri publicitare - click pentru a comanda online!
Promovare
Publicitate
Newsletter